Nieuwe skischoenen en pijnlijke voeten

Na jaren ben ik toe aan nieuwe skischoenen en mijn keuze is gevallen op de Fischer Hybrid W 10+ Vacuum Full Fit 2016.
Ze zijn passend gemaakt en ik heb ze s’avonds aan om te wennen. Als ik ze een paar minuten aan heb gaan mijn voeten pijn doen, ze branden onder de bal van mijn voet. Er zijn al andere zooltjes in geplaatst (superfeet) maar het blijft erg pijnlijk/branden. Wie heeft hier ervaring mee en wat kan ik nog doen om over 3 weken zonder pijn te kunnen gaan skiën? ik overweeg zelfs om mijn jaren oude Lange schoenen maar aan te trekken.

Ehhh teruggaan en nog eens laten fitten? Op maat gemaakte zooltjes?

Ik had exact hetzelfde met m’n Salomon X Pro 100’s. Had ook al andere zooltjes. Teruggegaan naar de winkel en de buitenschaal laten verhitten. Nergens last meer van!

Edit: Ik weet niet of dit met elke schoen kan

*bericht bewerkt door lauren op 22 feb 2017 21:09

Branden onder de bal van je voet. Als je erop staat, of ook als je zit?

Ik heb zelf erg veel voetproblemen gehad, waaronder een brandend gevoel aan de bal van mijn voet. Heb schoenen gehad die te smal waren aan de voorkant, waardoor mijn voet te veel samen werd gedrukt en als gevolg daarvan ging branden. Heb ook schoenen in de juiste breedte gehad, maar met onvoldoende steun onder de voetboog. Als je een hoge voetboog hebt, raakt je voet dus pas bij de bal weer de schoenzool. Je hebt te weinig contactpunten waardoor de contactpunten overbelast worden. Custom made zooltjes die een veel hogere boog ondersteunden, deden wonderen. Heb custom zooltjes van Sidas gehad waar ik zeer tevreden over was. Nu ik vier maanden aan een stuk elke dag op skischoenen sta (geef les), heb ik iets andere custom zooltjes laten maken die weer net een iets beter voetbed hebben.

Branden onder de bal van je voet. Als je erop staat, of ook als je zit?

Ik heb zelf erg veel voetproblemen gehad, waaronder een brandend gevoel aan de bal van mijn voet. Heb schoenen gehad die te smal waren aan de voorkant, waardoor mijn voet te veel samen werd gedrukt en als gevolg daarvan ging branden. Heb ook schoenen in de juiste breedte gehad, maar met onvoldoende steun onder de voetboog. Als je een hoge voetboog hebt, raakt je voet dus pas bij de bal weer de schoenzool. Je hebt te weinig contactpunten waardoor de contactpunten overbelast worden. Custom made zooltjes die een veel hogere boog ondersteunden, deden wonderen. Heb custom zooltjes van Sidas gehad waar ik zeer tevreden over was. Nu ik vier maanden aan een stuk elke dag op skischoenen sta (geef les), heb ik iets andere custom zooltjes laten maken die weer net een iets beter voetbed hebben.

Eva84 op 22 feb 2017 21:10

Hallo Eva, het gaat branden zowel bij staan en zitten.
Zodra ik de schoenen uitdoe verdwijnt het branden.

Heb hier zelf ook last van gehad, als ik lunchte of koffie ging drinken was het eerste wat ik deed mijn schoenen uit.

Zooltjes laten maken bij een orthopedische schoenmaker (kan ook bij een podotherapeut) en afgelopen januari voor het eerst mee geskied. Fantastisch! Gewoon lunchen met je schoenen aan ??

Hoi Margaretha,

Het brandende gevoel in je voeten wordt veroorzaakt door het doorzakken van je voet. Blijkbaar helpen de standaard Superfeet zooltjes onvoldoende om de positie van je voet in de ski schoen te corrigeren. Door het doorzakken van je voet komen alle bloedvaten en pezen tussen je middenvoetsbeentjes klem te zitten en dit zorgt ervoor dat je voet te weinig bloed/zuurstof krijgt. Wat het pijnlijke en branderige gevoel veroorzaakt.

Ik raad je aan een paar SUPERFEET CUSTOM MEDICAL te laten maken en vervolgens je schoenen met de nieuwe zooltjes er in nogmaals te laten vacumeren.

Hou er rekening mee dat je nooit met je skischoenen moet gaan zitten. Ze zijn gemaakt om mee in de skihouding te staan. Zelfs recht opstaan kan leiden tot een onprettig gevoel in je voeten

Dank je wel Tim, waar kan ik die laten maken? Hoop dat het nog lukt voor 12 maart.

Ik weet niet waar je de schoenen gekocht hebt. Bij Daka Sport in Rotterdam kan je binnen lopen om de zooltjes te laten maken

Heb deze skischoenen gekocht bij Intersport de Leeuw Heerenveen. Zal ze straks bellen.

Je kan ook eens beginnen met proberen je schnallen iets minder vast te zetten. Je voeten zitten al veel sneller dan je zou verwachten gewoon goed gefixeerd in je schoenen, veel mensen doen daardoor het schoenen veel te strak, wat slecht is voor de doorbloeding en pijn kan veroorzaken.

Born to Ride

Aanvulllende vraag:

Ik heb zelf niet meer standaard last van een branderige pijn onder mijn voorvoet, maar soms nog wel. Omdat het vaak gewoon hele dagen goed gaat (als ik maar vaak genoeg het gewicht van mijn voeten kan halen in stoeltjesliften of cabineliften) - zelfs bij lastige omstandigheden als buckels e.d. - denk ik dat de basis pasvorm van mijn schoenen en de ondersteuning van het Superfeet-zooltje dat ik heb goed is (eindelijk: het is een iteratief proces geweest van een aantal jaren en verschillende schoenen).

Maar welke factoren hebben nou invloed hierop, waardoor ik soms dus wel last heb? Ik heb de indruk dat ik op warmere dagen (luchttemperaturen boven 0) een grotere kans heb op last van mijn voeten dan op koude dagen. En ik kan mij voorstellen dat algehele vermoeidheid van mijn lichaam een rol speelt.

Maar welke factoren moet ik nu in de gaten houden om pijn in mijn voeten te voorkomen of om me erop voor te bereiden? Iemand kennis en/of zinnige vuistregels op dit punt?

Je kan ook eens beginnen met proberen je schnallen iets minder vast te zetten. Je voeten zitten al veel sneller dan je zou verwachten gewoon goed gefixeerd in je schoenen, veel mensen doen daardoor het schoenen veel te strak, wat slecht is voor de doorbloeding en pijn kan veroorzaken.

Matthias123 op 23 feb 2017 09:16

Hallo Matthias, heb ik gedaan maar het probleem blijft

Hoi Margaretha,

Het brandende gevoel in je voeten wordt veroorzaakt door het doorzakken van je voet. Blijkbaar helpen de standaard Superfeet zooltjes onvoldoende om de positie van je voet in de ski schoen te corrigeren. Door het doorzakken van je voet komen alle bloedvaten en pezen tussen je middenvoetsbeentjes klem te zitten en dit zorgt ervoor dat je voet te weinig bloed/zuurstof krijgt. Wat het pijnlijke en branderige gevoel veroorzaakt.

Ik raad je aan een paar SUPERFEET CUSTOM MEDICAL te laten maken en vervolgens je schoenen met de nieuwe zooltjes er in nogmaals te laten vacumeren.

Hou er rekening mee dat je nooit met je skischoenen moet gaan zitten. Ze zijn gemaakt om mee in de skihouding te staan. Zelfs recht opstaan kan leiden tot een onprettig gevoel in je voeten

timvandenhouten op 23 feb 2017 01:00

In mijn oude schoenen (Lange) had ik nooit last. Waarschijnlijk omdat mijn voeten daar de ruimte in hadden? Maar als ik die costume medical laat maken, gaan je voeten dan geen pijn doen omdat ze die stand eigenlijk niet (meer)gewend zijn?

Ze doen toch nu pijn? Dus als je iets anders wilt, zul je iets anders moeten doen.

En mijn advies: ga naar een professional met verstand van voeten en niet naar een sportzaak. Dus of een orthopedische schoenmaker of een podotherapeut.

Het heeft mij enorm geholpen en was de investering meer dan waard!

@GiGi

Dat had ik ook. Ik was allerlei redenen aan het zoeken hoe het nou toch zou komen. Was het nou de temperatuur, de schoenen strakker of losser, de sokken of toch mijn houding. Aan van alles heb ik gedacht. Maar het was toch echt de ouderdom. En dat begint al zo’n beetje op je 40e.

Echt waar, met de zooltjes gemaakt door iemand met een medische achtergrond waren mijn problemen - om vast in de stemming van de komende week te komen- als sneeuw voor de zon verdwenen.

Mijn zooltjes zijn gemaakt door een podotherapeut. En om mezelf met 35 nou ‘oud’ te moeten noemen kan ik nog niet helemaal accepteren…

??

@GiGi Ik ben ook 35 en me inmiddels neergelegd bij het feit dat het alleen maar bergafwaarts gaat vanaf nu :)

Let it snow!

@GiGi Ik ben ook 35 en me inmiddels neergelegd bij het feit dat het alleen maar bergafwaarts gaat vanaf nu :)

Gerwin. op 23 feb 2017 10:58

Ja, daarom ga ik ook niet volle bak toerskiën… bergaf heb je op zijn minst de zwaartekracht mee.

Ja, daarom ga ik ook niet volle bak toerskiën… bergaf heb je op zijn minst de zwaartekracht mee.

GiGi op 23 feb 2017 12:45

Als je met allemaal ouwe lullen gaat touren valt het toch niet meer op :-)

When life gets too complicated.... SKI

Als je met allemaal ouwe lullen gaat touren valt het toch niet meer op :-)

Alex op 23 feb 2017 13:40

Volgens mij wil er iemand mee…

Volgens mij wil er iemand mee…

GiGi op 23 feb 2017 14:01

Oh ja, zou ik zo doen. Ik moet er alleen eerst voor zorgen dat mijn enkel weer normaal gaat functioneren.

When life gets too complicated.... SKI

Heb deze skischoenen gekocht bij Intersport de Leeuw Heerenveen. Zal ze straks bellen.

margaretha op 23 feb 2017 09:13

ze worden nu aan de voorkant (buiten) wat ruimer gemaakt, ben erg benieuw

Penny wise, pound foolish…

Ik had hetzelfde branden onder de bal.
Zoontjes eruit en nooit geen pijn meer.
Weer es met zooltjes geprobeerd ; weer brandende pijn.
Zooltjes eruit; weer geen pijn.
Dus voor min; geen gedoe meer met zooltjes.

Xx10

Ik raad je aan een paar SUPERFEET CUSTOM MEDICAL te laten maken en vervolgens je schoenen met de nieuwe zooltjes er in nogmaals te laten vacumeren.

timvandenhouten op 23 feb 2017 01:00

@timvandenhouten Zijn deze ook via een podoloog te verkrijgen of jij weet? Dit i.v.m. eventuele declaratie door de zorgverzekeraar.

When life gets too complicated.... SKI

@alex Nee deze zooltjes worden alleen in sport winkels verkocht. Ze geven voor €90,- een geweldig resultaat! Waar je bij een podoloog toch al gouw tussen de €250,- en de €300,- kwijt bent.
@margaretha het ruimer maken van je schoenen is een tijdelijke oplossing. Het zal ervoor zorgen dat je nu iets minder last gaat krijgen met neemt het probleem niet weg. Het probleem zit hem in je doorgezakte voet die nu meer ruimte krijgt om door te zakken. Je moet zorgen dat die voet in de juist positie komt te staat.

Wanneer de zooltjes gemaakt worden. Wordt er een afdruk van je voet gemaakt wanneer deze los van de grond hangt. Hierdoor zit er geen druk op je voeten en neemt je voet zijn meest prettige en natuurlijke vorm aan. Trek je schoen maar uit en laat je voet 10 cm boven de grond zweven. Je zal merken dat het dan heel lekker aanvoelt.
Vervolgens wanneer de zooltjes klaar dwingen deze je voet in de skischoen om die ontspannen natuurlijke vorm aan te nemen.

Geloof me dat het werkt! en zo niet heeft Superfeet een niet te vrede geld terug garantie.

Oja @Gigi Het is logisch dat je bij warmere omstandigheden meer last hebt. Wanneer je voeten warmer worden zetten je bloedvaten uit. Hierdoor komt alles in je voorvoet nog meer in de knel te zitten.

@Timmazz Wat ik er alleen niet uit op kan maken wat er precies ‘custom’ is aan deze zooltjes? Als ze bedoelen op maat knippen vind ik dat niet echt custom :-)

FYI Ik gebruik zelf de carbon zooltjes van Superfeet (https://www.superfeet.com/en-eu/insoles-and-sandals/carbon…) en die bevallen redelijk goed. De pijn onder mijn voetboog blijft echter nog wel een dingetje ondanks het feit dat de pijn na een half uurtje wel is verdwenen.

*bericht bewerkt door Alex op 24 feb 2017 11:32

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie