Eerste skischoenen en ski's kopen (dame)

Beste allen,

Ik ben na heel wat jaren huren toe aan het kopen van mijn eerste set skischoenen en ski’s. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer…

Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen, zodat ik iets gerichter kan gaan zoeken en m’n vragen stellen in de winkel.
Ik ben 175 lang en weeg zo’n 60 kilo, dus veel gewicht om in de strijd te gooien heb ik niet. Qua ski-type ben ik een middelmatige skister, de rode pistes gaan prima, maar met zwart heb ik nog geen ervaring. bochten gaan vaak nog wel wat slippend, maar oefening baart kunst. Wel ski ik al flink wat jaren.

Qua schoen zoek ik:
Mijn voet is aan de voorkant wat breder, maar mijn hiel is erg smal (in de verhuur dus altijd te brede schoenen aan de achterkant…).
Afgelopen jaar een atomic livefit 80 gehuurd, aan de voorkant is die prima, maar achter - wederom - echt te breed. Deze later in de week omgewisseld voor een Salomon (type ben ik vergeten), die paste me veel beter. Ik ben dus op zoek naar een aan de achterkant wat smallere schoen, met - denk ik - een flex van rond de 80, dat beviel immers prima.
.
Wat ski’s betreft zoek ik een wendbare, wel wat vergevingsgezinde ski, die toch stabiel is op wat hogere snelheid.
Echter weet ik verder totaal niet wat voor ski dat zou zijn; dat vind ik nog veel lastiger dan de schoen. tips om hierin mijn weg te gaan vinden zijn dus ook hartelijk welkom!

Ik wil graag doorgroeien en zowel qua techniek als snelheid nog flink verbeteren in Nederland (indoor) als ook buiten in de echte sneeuw.
Kortom: ik zoek dus een bij mijn postuur en niveau pasende schoen en ski, waar ik wel mee kan doorgroeien de komende jaren. :-)

Ik zou mijn pijlen eerst richten op schoenen. Ga naar een goede shop met een groot assortiment en iemand die weet wat ie doet en dan passen passen passen. Ik kan uit eigen ervaring Duijvestein Zoetermeer aanraden. Wim Jaquet in Amersfoort heeft wel een groot assortiment, maar er zijn steeds meer verhalen waaruit blijkt dat niet iedereen daar verstand van zaken heeft.

MK Skiservice in Bilthoven heeft ook een goede naam, maar zelf heb ik geen ervaring met skischoenen aanmeten daar.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 feb 2017 14:30

Schoen die erg smal is aan de achterkant en breed is aan de voorvoet (en nog flink te verbreden door bootfitter), is de Atomic Hawx Ultra. Een schoen die echt goed past, niet te ruim is, kun je best wat stijver nemen denk ik. Had zelf eerst 100 in de normale Hawx, die vond ik van beton. Maar nu ik de Hawx Ultra heb, vind ik 110 ineens erg slap. Zou zo de 130 durven kopen nu (weet niet of die wel bestaat). Goede krachtoverdracht is cruciaal. Met 60kg, en geen beginner meer, zou 110 wel kunnen denk ik. Maar laat je door een bootfitter adviseren, die ziet ook hoe sportief je bent.

En ga dus naar een bootfitter inderdaad. Zelf geen beste ervaringen in Nederland, helaas ook niet in bovengenoemde shops (heb bij beide winkels een paar schoenen gekocht die echt niet goed passen). Moet erbij zeggen dat ik heel kritisch ben en erg gekke voeten heb (klein, smalle enkel, heel brede voorvoet). Zou ze lekker op vakantie kopen, op dag 1. Kun je wanneer je wilt terug voor aanpassingen. Meeste aanpassingen zijn zo gepiept. En ze hebben daar zo veel ervaring, kan geen Nederlandse shop tegenop denk ik.

En wat betreft ski’s, lekker gaan testen. De keuze is reuze. Verschillen zijn enorm.

Vergevingsgezinde alleskunner vind ik de Fischer Worldcup rc4 slalom. Zou je in lengte 160 kunnen testen. Lage instap en veel doorgroeimogelijkheden.

Plaats een reactie