Hoe nieuwe ski's inspecteren?

Hallo allemaal,

Mijn Salomon’s XT800 waren aan vervanging toe. Heb gekozen voor de Salomon X drive 8.0 FS , voor het eerst ski’s gekocht via internet bij http://www.3s-ski.de.

De bindingen van de ski’s waren op het eerste zicht, afgaande op de printing van de ski, niet gelijk gemonteerd .
Dan maar glijdende delen van de binding afgenomen zodat de ski’s plat op tafel lagen.
Alles nagemeten, bleek dat de montage van de bindingen kwasi gelijk was, maar dat de printing lichtjes verschilde.

Met de ski’s op de tafel ligt het midden van de ski ( cambergedeelte ) hoger van de tafel, maar die hoogte was niet gelijk???
Proberen nameten met post-it briefjes als uitvulling en een schuifmaat.
Bij de ene ski meet ik 8.5 mm, bij de ander 5 mm. Als je de ski naar de tafel drukt merk je verschil in spanning. Ook als ik de ski recht zet en in het midden duw merk ik enig verschil in spanning, al kan dit subjectief zijn.

Ik heb hierbij de volgende vragen :

  1. Bestaat er een methode / checklist om nieuwe ski’s te inspecteren op montage van de bindingen, camberspanning op de ski zoals hierboven beschreven, enz?
  2. Hoe gebeurt de kwaliteitscontrole bij de fabrikant? Hoe wordt een set gelijkwaardige ski’s samengebracht?
  3. Bestaat er bij elk type ski zoiets als een A- label dat naar de betere sportzaken gaat, en minder goede of afgekeurde ski’s die naar outlet of web winkels gaan?
  4. Heeft dat verschil in camber en / of spanning een nadelige invloed bij het skiën?

Alvast bedankt voor jullie reactie

*bericht bewerkt door Magnus9880 op 20 feb 2017 10:56

Ik heb je antwoorden niet maar als ik zo een zending binnen krijg zou ik direct contact opnemen met de fabrikant en leverancier. Als je dan niet zeker bent gebruik maken van je recht op retournering binnen 10 dagen. Ofwel omruilen ofwel ergens anders bestellen. Punt 3 geloof ik niet in, de grote merken waar Salomon duidelijk onder valt marchanderen niet met hun goede naam (en daarbij horende consumentenprijzen). Leveranciers is dan weer een ander verhaal wellicht, maar ook die zijn (zeker online) 100% afhankelijk van een goede reputatie.

*bericht bewerkt door HN65 op 20 feb 2017 11:25

Geen idee of je hert verschil op de piste zou merken, maar in geval van twijfel en indien mogelijk zou ik ze terugsturen of in ieder geval even contact opnemen. Hier even gekeken naar een paar ski’s die de sneeuw nog niet gezien hebben, maar er zit tussen li en re nog geen millimeter verschil.

Edwin van Riel

bedankt voor de reactie
@ evr66 - mijn ski’s hebben elk een apart serienummer, is dit bij jou ook zo? Ik weet niet of de ski’s per paar of per lat genummerd worden?
Iemand heeft me eens verteld dat bij Blizzard op het eind van de band de ski’s nagekeken worden op spanning, en dat de paren daar verdeeld naargelang de gelijke spanning?
Weet iemand hier meer over?

Heb 3 paar bekeken (Fischer, Rossignol en Atomic). Zo te zien hebben alleen de Fischers een serienummer (de anderen alleen een typenummer lijkt het). Bij de Fischers zijn de nummers van de 2 ski’s wel gelijk. Heb hier niets van Salomon, pas verkocht.

Edwin van Riel

De Salomon ski’s hier hebben geen serienummer. De Blizzards wel.

bedankt voor de reactie
@ evr66 - mijn ski’s hebben elk een apart serienummer, is dit bij jou ook zo? Ik weet niet of de ski’s per paar of per lat genummerd worden?
Iemand heeft me eens verteld dat bij Blizzard op het eind van de band de ski’s nagekeken worden op spanning, en dat de paren daar verdeeld naargelang de gelijke spanning?
Weet iemand hier meer over?

Magnus9880 op 20 feb 2017 15:51

Dat gebeurt bij wel meer merken. Maar dat wil niet zeggen dat er ergens in de keten van fabriek naar klant niet iets met één van die ski’s gebeurt. Eén van de twee latten tijdens opslag meer plat gedrukt dan de ander? De ene heeft in een etalage gelegen en de andere niet? Verzin het maar.
Ik ben niet zo thuis in dit deel van de techniek van ski’s dat ik je echt handvatten kan geven hoe ski’s te inspecteren. De tips die je hebt gehad (leverancier contacteren, anders de fabrikant) zouden ook mijn suggesties zijn.

Bedankt voor jullie reacties, ik zal ze beter terugsturen.
Weet iemand of het verschil in camber een invloed heeft op het skigedrag?

Hallo allemaal,

De bindingen van de ski’s waren op het eerste zicht, afgaande op de printing van de ski, niet gelijk gemonteerd .
Dan maar glijdende delen van de binding afgenomen zodat de ski’s plat op tafel lagen.
Alles nagemeten, bleek dat de montage van de bindingen kwasi gelijk was, maar dat de printing lichtjes verschilde.

Normaal deze wordt er vaak opgelegd en zal dus ietsjes verschillen. Dit is inderdaad geen probleem.

Met de ski’s op de tafel ligt het midden van de ski ( cambergedeelte ) hoger van de tafel, maar die hoogte was niet gelijk???
Proberen nameten met post-it briefjes als uitvulling en een schuifmaat.
Bij de ene ski meet ik 8.5 mm, bij de ander 5 mm. Als je de ski naar de tafel drukt merk je verschil in spanning. Ook als ik de ski recht zet en in het midden duw merk ik enig verschil in spanning, al kan dit subjectief zijn.

HEel eerlijk gezegd denk ik dat dit geen enkel probleem is. En na een paar dagen zelfs niet meer zo zal zijn. De verschillende lagen in een ski worden aan elkaar gelijmd. Maar door het skiën wordt de lijm op sommige plekken wat gebroken. (Dit is kraken wat we horen als je een nieuwe ski doorbuigt). Door een licht verschil in de lijmlagen kan het zijn dat de spanning zeker voor gebruik enigszins anders is.

  1. Bestaat er een methode / checklist om nieuwe ski’s te inspecteren op montage van de bindingen, camberspanning op de ski zoals hierboven beschreven, enz?

Nee niet in het bijzonder.

  1. Hoe gebeurt de kwaliteitscontrole bij de fabrikant? Hoe wordt een set gelijkwaardige ski’s samengebracht?

Ski’s krijgen een kwaliteistcontrole. En die zijn in principe allemaal gelijkwaardig.

Niet overeenkomstige nummers zijn normaal!

  1. Bestaat er bij elk type ski zoiets als een A- label dat naar de betere sportzaken gaat, en minder goede of afgekeurde ski’s die naar outlet of web winkels gaan?

Absoluut niet!

  1. Heeft dat verschil in camber en / of spanning een nadelige invloed bij het skiën?

Nee. Ik denk dat echt niet! Ik denk zelfs dat het na een week minder is geworden, het verschil.
Ik zou zeggen geniet van je nieuwe ski’s en heel veel plezier ermee!

Click. Click. Peace

Bedankt voor de duidelijke reactie Rogier.

Kan wel een B-Choice zijn…

  1. Bestaat er bij elk type ski zoiets als een A- label dat naar de betere sportzaken gaat, en minder goede of afgekeurde ski’s die naar outlet of web winkels gaan?

Dat bestaat dus duidelijk wel. Atomic en Fischer hebben zeker al B-ware. Bij Atomic worden die in Oostenrijk verkocht, bij Fischer worden die aan verschillende partijen aangeboden. Bij Head heb ik ze ooit in snowboard aangeboden gekregen via Head France. Andere merken bieden nooit geen B-ware aan.

Thanks Ski-Outlet.be
Dus Salomon biedt géén B-ware aan als ik het goed begrijp, is alvast een geruststelling.
Hebben jullie ervaring met ski’s met verschillende camber?

Maar dan zal het om een scheef geplakte deco gaan. oid. Maar zeker niet om een slechte ski. Dat kunnen de merken gewoon niet maken. Dat kost ze teveel slechte publiciteit. En zoveel missers maken moderne fabrieken niet, en in ieder geval niet dat ze het meteen zelf door hebben. Zowel dan is het vaak direct een terugoep actie.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie