Ski's (en evt. schoenen) voor vriendin

Hoi allemaal,

Net teruggekomen uit Flachau, perfect weekje gehad met goed weer.
Mijn vriendin ging voor de 4e keer skiën (laatste keer was 2 jaar geleden) en heeft ski’s en schoenen gehuurd. In het begin natuurlijk even wennen maar de laatste helft van de vakantie ging het supergoed. Totaal geen angst meer en gewoon alle moeilijke pistes doen zonder tegenstribbelen ;D

Nu had ze de vorige keer wat problemen met schoenen (ineens last midden in de week) en had ze dit jaar wel een goede ervaring met de schoenen. Omdat huren toch elk jaar wat prijzig is (i.t.t. het kopen van (nieuwe) ski’s)) was ik even online aan het zoeken naar opties. Ik heb e.e.a. een beetje uitgezocht maar ik weet dat hier toch wat mensen zitten die er net even wat meer vanaf weten, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen met het volgende:

Dit jaar zijn de volgende materialen gehuurd:
Schoenen: Atomic cloud nine (volgens mij 15/16 model)
Ski’s: Atomic hawx r100 (oud model denk ik, kan namelijk geen recent model vinden)

Nu bevielen de schoenen sowieso erg, maar ik kan ze dus niet meer vinden.
Weet een van jullie toevallig soortgelijke schoenen of welk model de opvolger is van Atomic hawx r100?

Daarnaast, de atomic cloud nine bevielen erg goed. Ze heefr ook nog 1 dag een andere ski gehuurd (Head super joy) die ook erg goed beviel. Voor haar gevoel zat er geen verschil tussen…maar we hebben ook maar 3 uurtjes geskied waarbij het de hele tijd sneeuwde dus misschien is het ook lastig te vergelijken.

Wat ze eigenlijk zoekt is het volgende: zelfde soort ski als de atomic cloud nine/head super joy maar waarbij je ook stabiel bent als je wat harder gaat. Ze is deze vakantie niet superhard gegaan (ook niet langzaam, maar niet snel genoeg om een ski goed te kunnen testen) maar aangezien het dit jaar toch echt goed ging zal de focus de komende jaren meer liggen op het combineren van de geleerde techniek op (hoge) snelheid.
Zelf heb ik de Head GS RD waardoor ze wel wat ski’s moet hebben die op hogere snelheid ook stabiel zijn om me te kunnen bijbenen ;) Grapje natuurlijk.
Het hoeft trouwens niet per se een alternatief te zijn op bovenstaande ski('s), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring/mening omtrent bovenstaande ski’s of dat jullie eerder zouden gaan voor (een) andere ski('s).

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s)!

Dit jaar goede ervaringen voor de dames hier met de atomic redster xti en dynastar intense 10. Gemakkelijk wendbaar, voldoende vergevend voor gemiddelde skiërs en ook op hogere snelheid (90+) prima controleerbaar.

Edwin van Riel

Ik ben geen fan van de door ts genoemde ski’s. Vooral de atomic cloud nine vind ik persoonlijk een slappe nietszeggende ski zonder rebound met weinig doorgroei potentieel. Ook ben ik ik geen liefhebber van de dameslijn van Head.

Maar heee als jouw vriendin ze lekker vindt skiën, wie zijn wij om dit tegen te spreken.

*bericht bewerkt door Jst81 op 19 feb 2017 19:56

Thanks voor de reacties. @evr66, zal me even in de ski’s verdiepen, thnx!
@jst81, ja ik zag zelf ook al dat de ski’s (atomic cloud nine) niet ‘bijzonder’ zijn online. Ik heb er natuurlijk zelf niet op geskied maar had wel het idee dat het wat simpele ski’s zijn. Mag ik vragen waarom je geen liefhebber bent van de dameslijn van Head?

Met betrekking tot doorgroeipotentieel: dit is zeer zeker een belangrijk punt. Als ik de 1e dag van deze vakantie vergelijk met de 4e-5e dag dan is dat echte een wereld van verschil. Er is zeker ook nog genoeg ruimte voor sneller (en nog wat technischer) skiën. Wat zouden dan goede opties zijn?

Blijf ik even bij de 2 die ik genoemd heb. Meer dan voldoende groeimogelijkheden. Denk ook niet dat je moet gaan voor ski’s met een te hoog instapniveau namelijk.

Edwin van Riel

Ik zou altijd kiezen voor een ski met houten kern. Deze exemplaren geven meer rebound en bovendien verliezen ze minder snel hun kwaliteiten/stijfheid tov bijv. een schuimkern. De Head Super Joy is net zoals de cloud nine een vrij simpele ski met weinig doorgroei potentieel.

Als doorgroei een must is kijk dan naar een iets stijvere ski met houten kern, dit hoeft niet perse een dames model te zijn. Zelf ben ik fan van de Salomon ski’s en in het verleden ook van K2. Helaas hebben zij hun houten kern in de dameslijn inmiddels ook vervangen door ander materiaal ?.

Over de atomic redster hoor ik ook goede verhalen, zelf geen ervaring mee.
Fischer en Völkl vind ik zelf ook zeer prettige ski’s in het assortiment hebben.

*bericht bewerkt door Jst81 op 19 feb 2017 20:15

Dank allemaal!
Atomic redster komt inderdaad vaak naar voren als goede ski.
Wat zou een geschikte lengte zijn voor deze ski? (ze is 175 cm en 66 kg).
We kregen 153 mee om te huren deze week, maar ik zou eerder denken dat dat iets te kort is en eerder voor 155-160 gaan?

Mijn vrouw skiet hem in lichaamslengte -5. Gaat prima. Heb zelf even geprobeerd op lengte -15 maar vond ik iets te kort. Zou eens proberen rond de 170 in jouw geval. Intersport ( in frankrijk) had m gewoon als testlab staan. Ideaal als je zoiets kunt regelen.

Edwin van Riel

Ja dat klopt, dat is altijd ideaal…maar goed, dat is altijd hopen dat je hem dan tegenkomt ook haha. Beetje gegoogled en ziet er inderdaad wel uit als een ski die je makkelijk kan skiën, maar als je wilt ook lekker moeilijk kan skiën.

Zie net toevallig een aanbieding voor 164 haha (niet voor 170)…zou die 5 cm uitmaken? :P

Ga een dagje naar snowworld en test via Duijvestein verschillende ski’s. Zelf laten voelen is het beste en zeker als je ze na ellaar kunt proberen. Bijv. de cloud 9 en de redster xti hebben ze beide in de test zitten. Wat er exact staat zul je na moeten vragen en zal ook nog tussen Landgraaf en Zoetermeer verschillen.
Dus een dagje extra samen in de sneeuw, zei een paar ski’s rijker en jij wat euri’s armer?

LA NORMA😍☃️

Inderdaad, als t even kan testen. Denk dat die 164 goed gaat, maar toch, kunt er beter even op gestaan hebben.

Hele basic skies als die cloud zou ik geen geld in stoppen, liever nog een keer huren wanneer ze nog niet aan iets meer ski toe is.

Edwin van Riel

haha @Piefke, goed idee echter wel! @evr66, ja thnx, zal het toch even testen voor de zekerheid!

@h4ck3r, lees dit fff. http://gigiski.com/review-atomic-redster-xti/

Dan weet je ook meteen dat er verschil zit tussen de 2 langste en 2 kortste lengtes kwa radius.

LA NORMA😍☃️

@Piefke, thnx! Lees hem zo door!
Was net ook begonnen aan deze:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/321298

ik denk dat zowel de cloud 9 als de Head een prima ski zijn voor haar. Misschien een sportievere zus om verder door te kunnen groeien. Wat mij betreft no way dat je haar op de Redster xti moet zetten. Vraag me ten zeerste af of je met 4 weken ski ervaring die ski kan buigen (zonder na een uur doodmoe te zijn). Ik vond t maar een stijve plank, zelfs voor de gevorderde damesskier. Maar laat ze ze eens uitproberen in Zoetermeer! Ben wel benieuwd wat ze er van vindt.

Zie net toevallig een aanbieding voor 164 haha (niet voor 170)…zou die 5 cm uitmaken? :P

h4ck3r op 19 feb 2017 20:45

ja dat maakt in zoverre uit dat de 164 gebouwd is als slalomski en de 170 als reuzeslalom ski. Wezenlijk verschil dus in ski eigenschappen. De 170 is iets allrounder. Met een slalomski kun je vooral…slalommen.

Ik board en weet dus niets van ski’s maar als ik jou verhaal en de reacties zo lees staat ze op het punt het beginners segment te ontgroeien maar is dat nu nog net niet het geval. Dus ik zou als ik jou was investeren in een paar goed zittende schoenen en de ski’s nog even laten.

Heb ik destijds met mijn boardspullen ook gedaan. Eerst goed passende schoenen paar jaar later ook een eigen board. Doordat ik nog even gewacht heb wist ik veel beter wat ik wel en niet wilde en kon ik veel gerichter op zoek.

Verder weet je hoe snel ze zich vanaf zal en wil ontwikkelen. Dat is namelijk nooit een lineaire lijn. Ik krijg namelijk tussen de regels door het gevoel dat je behoorlijke vooruitgang verwacht. Ik kan natuurlijk vanaf hier niet beoordelen of dat terecht is, maar kijk uit dat het leuk blijft.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik zou zo te lezen ook gewoon voor de atomic Cloud gaan. Gezien en ervaren dat je als vrouw zijnde vaker beter wordt van skies die je prettig vind en waar je vertrouwen in hebt dan gelijk naar technische zwaardere skies te gaan.
Ook qua prijs voor deze lijn nu aan het eind van het seizoen is kopen misshien nog voordeliger dan huren.
Schoenen is gewoon passen, vaak zijn verhuurschoenen wat losser en meer gebruikt dan stijve nieuwe schoenen.succes

De Atomic Hawx schoen bestaat gewoon nog, toch? Zie die schoen al jaren op rij voorbij komen. Er is ook een smallere variant van, de Hawx Ultra. De gewone Hawx is een schoen met echt extreem veel volume. Snap dat ze dit in de verhuur hebben, komt niemand terug omdat ze knellen. Maar let wel op of dit echt de juiste schoen is, ga naar een bootfitter voor een voetanalyse

Ik zou zo te lezen ook gewoon voor de atomic Cloud gaan. Gezien en ervaren dat je als vrouw zijnde vaker beter wordt van skies die je prettig vind en waar je vertrouwen in hebt dan gelijk naar technische zwaardere skies te gaan.
Ook qua prijs voor deze lijn nu aan het eind van het seizoen is kopen misshien nog voordeliger dan huren.
Schoenen is gewoon passen, vaak zijn verhuurschoenen wat losser en meer gebruikt dan stijve nieuwe schoenen.succes

An32 op 20 feb 2017 08:34

Mijn ervaring (van mijzelf, maar ook van mensen om mij heen) is dat een stabielere, iets torsie-stijvere ski meer vertrouwen geeft dan een vergevingsgezinder model. Een vriendin van 1,59 en 50 kg was doodsbang op haar damesski’tjes van 152 (Salomon W-Kart geloof ik): elke bocht weer een hele overwinning op haar angst. Om te kijken of een stabielere ski met meer grip (maar ook in theorie zwaarder om te skiën) beter zou zijn hebben we een dag de Atomic Redster Edge GS in 162 gehuurd. Ze ging als een speer. Met vertrouwen soepel door de bochten op een ski die langer was dan zijzelf. Het feit dat ze vanwege het stabiele gevoel ook met meer snelheid durfde te skiën, maakte het skiën ook een stuk minder vermoeiend: vloeiende bochten met techniek die ze echt wel had vs stop & go op ski’s die ze zelf als ‘doodeng’ en ‘wiebelig’ betitelde.

En of het alleen tussen de oren zat of ook daadwerkelijk verschil maakte: het hielp in haar situatie wel.

Niet dat ik iedereen meteen een stevige nieuwe lat wil aanpraten, maar een wat hoger (maar niet TE hoog) gegrepen ski kan wel degelijk helpen in het vertrouwen. Meer stabiliteit, grip, respons… Op zijn minst een testsessie waard in Snowworld, niet?

De Atomic Hawx schoen bestaat gewoon nog, toch? Zie die schoen al jaren op rij voorbij komen. Er is ook een smallere variant van, de Hawx Ultra. De gewone Hawx is een schoen met echt extreem veel volume. Snap dat ze dit in de verhuur hebben, komt niemand terug omdat ze knellen. Maar let wel op of dit echt de juiste schoen is, ga naar een bootfitter voor een voetanalyse

Eva84 op 22 feb 2017 22:04

Je hebt tegenwoordig de volgende Hawx-series van Atomic:

Hawx Ultra: 98 mm leest
Hawx Prime: 100 mm leest
Hawx Magna: 102 mm leest

De hogere flexen van elke van deze drie series hebben custom shell technologie dacht ik.

Niet dat ik iedereen meteen een stevige nieuwe lat wil aanpraten, maar een wat hoger (maar niet TE hoog) gegrepen ski kan wel degelijk helpen in het vertrouwen. Meer stabiliteit, grip, respons… Op zijn minst een testsessie waard in Snowworld, niet?

GiGi op 23 feb 2017 09:09

Zo is het precies. Natuurlijk niet in alle gevallen en je moet qua ski niet overdrijven, maar even proberen kan nooit kwaad en veel mensen zullen verbaasd staan.

Edwin van Riel

Niet dat ik iedereen meteen een stevige nieuwe lat wil aanpraten, maar een wat hoger (maar niet TE hoog) gegrepen ski kan wel degelijk helpen in het vertrouwen. Meer stabiliteit, grip, respons… Op zijn minst een testsessie waard in Snowworld, niet?

GiGi op 23 feb 2017 09:09

Zo is het precies. Natuurlijk niet in alle gevallen en je moet qua ski niet overdrijven, maar even proberen kan nooit kwaad en veel mensen zullen verbaasd staan.

evr66 op 23 feb 2017 10:38

Inderdaad, the proof is in the eating of the pudding. De andere kant van de medaille is namelijk dat er (naar mijn idee) relatief veel mensen jarenlang op (voor hen) te moeilijke latten rond stuntelen met het idee: “het is even wennen maar het wordt wel beter”. Maar goed, dit is een eindeloze discussie: proberen dus voordat je koopt, tenzij je heel zeker van je zaak bent of het geld in je zak brandt ;-)

*bericht bewerkt door yoguido op 23 feb 2017 12:52

Thanks voor de reacties! Het is inderdaad het beste om even te oefenen bij bijvoorbeeld een snowworld. Ik begrijp ook de reacties dat als Atomic cloud nine goed skiet, dat je deze ook kan kopen. Ik verwacht echter, zeker gezien de progressie die ik deze week heb gezien, dat er ook nog heel veel speling is.
Ik zie wat er wel/niet goed gaat met skiën en ik weet dat ze echt goed kan worden als we op deze manier doorgaan.
Dan zou je wel een andere skie moeten nemen dan de cloud nine, die is goed voor nu maar wat ik zeg, er is nog genoeg ruimte om beter en een stuk sneller te gaan.

Zal binnenkort wel wat boeken.
Nogmaals bedankt voor de reacties!!

@h4ck3r: het is een misverstand dat je beter en sneller zou leren skiën op moeilijker ski’s. Wel als je vaak in de sneeuw staat, maar bij de meeste mensen ( die slechts 1 of 2 weekjes per jaar op skivakantie gaan) is het eerder andersom

*bericht bewerkt door yoguido op 25 feb 2017 22:08

Plaats een reactie