Twijfel over geschikt skigebied in begin Maart (warm weer op komst?)

Hallo mensen,

Ik ben nu al weken aan het twijfelen over mijn bestemming voor 2017.
Het plan was om in week 10 (zeg maar 3-4 maart tot 11 maart) te gaan.

Nu lijkt het erop dat we (veel) warmer weer gaan krijgen, kijkende bijvoorbeeld naar Val Thorens, SkiWelt of Val Gardena.
Temperaturen van tegen de 7-10 graden overdag laten de voorspellingen nu zien.

https://www.wintersport.nl/dorpen/val_thorens/weersverwachti… bijvoorbeeld.

Wat zouden jullie op dit moment zelf boeken / aanraden voor week 10?

  • budget van ~1000 per persoon (zelf geen ski/snowboardschoenen of skis/board)
  • voor 2 personen
  • moet busreis zijn
  • Oostenrijk, Frankrijk, Italie: allemaal prima
  • apres-ski niet belangrijk
  • liefst dorp aan de piste
  • zelf zo’n 25-30 dagen snowboard ervaring; maar overweeg om te skien dit jaar zodat ik op gelijke voet kan beginnen met mijn (onervaren) vriendin (op 2 dagen Snowworld Landgraaf na). Hoeft dus niet erg uitdagend te zijn. Wellicht brede pistes?
  • Lekker pakje sneeuw :)

Zelf ben ik nu 2 x Val Thorens en 2 x Ellmau geweest.
Alle keren waren de sneeuwcondities matig op z’n best (met uitzondering van enkele dagen). Erg vervelend als je in bijna elk filmpje fantastische condities ziet (op sites/tv).

Iemand wijze raad?
Ik begrijp dat niemand met zekerheid iets kan zeggen; maar wellicht focus ik me te veel op de temperatuur (alhoewel erg logisch lijkt me)?

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Ben

Wacht nog een week met boeken. Nu wordt het behoorlijk warm, maar kan volgende week weer anders zijn. Week van tevoren kun je beter inschatten hoe de condities zijn.

Tignes.
Aan de piste
Hoog 2100
Nu veel sneeuw
Veel busreizen
Budget moet ook kunnen.

Of nu voor een hoog gebied kiezen, of last minute. Nu is er nog niks te zeggen over de weersvooruitzichten

Wellicht een gebied met een gletsjer? Zeg: mayrhofen/zillertall? Geen dorp aan de piste, maar wel binnen je budget en altijd een uitvalsmogelijkheid naar de hintertuxer gletsjer

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Gewoon lekker wachten tot een paar dagen van tevoren. In die periode is er gewoon last-minute nog een hoop te vinden. Voor volgend weekend staat er al veel sneeuw op de kaarten, als is het nog op het randje van de betrouwbare termijn. Zoals het er nu naar uitziet gaan vooral de Franse alpen een klapper maken qua sneeuw. In dat geval profiteren noord Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg ook mee.

Born to Ride

Nog niet druk maken over t weer. Langetermijnvoorspellingen gaan vaak naar de uitersten, meestal gaan de scherpe randjes er nog wel af (als t überhaupt al klopt).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank voor alle reacties!
Ik ga toch nog een paar dagen wachten totdat we weer iets meer weten.

Misschien een stomme vraag:
Een gletsjer houdt min of meer in dat je veelal dezelfde 1 a 2 routes/pistes komt te skiien/snowboarden (natuurlijk beter iets dan niets)?
Is het vergelijkbaar met een normale piste of voelt het anders aan?

Marko2 - Tignes staat op mijn shortlist :)
Matthias123 - laat maar komen!
Roy83 - begrijp ik, maar uiteindelijk moet je toch ergens van uit gaan. Blijft toch lastig.

Nogmaals dank voor alle reactie en iedereen nog een fijn weekend,
Ben

Gletsjer heeft zeker wel meerdere pistes, exact hetzelfde als elke andere piste. Ga vooral niet zomaar naast de piste, vanwege eventuele gletsjerspleten (zie topic 1cm naast piste). Kan trouwens wel zijn dat je hier meer de hoogte merkt. Sneller moe, zwaarder ademen en je moet je goed insmeren. Ook op bewolkte dagen!

Heel eerlijk gezegd zou ik pas eind april of juist in het voor seizoen voor een gletsjer kiezen. Deze tijd van het jaar is er echt wel genoeg te vinden qua goede condities. Zoals hierboven al gezegd: er staat eea qua sneeuw op de kaarten, maar wacht nog even af wat daaruit komt.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 feb 2017 22:59

Er is natuurlijk ook altiid een lijstje met gebieden waar je sowieso wel goede kans op goed skien hebt eind maart:
Cervinia
Obergurgl
Val d’Isere
Trois Vallees
Obertauern

Etc.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Ben84:
wachten tot begin maart.

Ook al zal er nog wel wat neerslag gaan komen, de winter is neerslagarm, vooral in het hooggebergte liggen tot nu toe niet de meters sneeuw zoals gebruikeleijk midden-februari.
Van west naar oost (alpen) is het verschil ook iets groter als normaal.
De lage skigebieden in Frankrijk hebben een hele moeilijke winter, in oost-oostenrijk (Salzburgerland/Noordelijk Steiermark) is het best ok vanaf ongeveer 900-1000 mtr hoogte.

Kreeg wat foto’s uit zuid-Frankrijk (provence - côte d’azur) van een collega en daar is nu het voorjaar aangekomen…15-19 graden overdag, in de nacht nog fris.

In Frankijk zou ik gaan voor gebieden vanaf 2100-2300 mtr hoogte.
In Zwitserland en Vorarlberg (AT) zo vanaf 1500 mtr hoogte.
Salzburgerland vanaf 1000-1200 mtr. hoogte.
Iets lager is ook geen probleem als je een goede verbinding naar hoger gelegen pistes hebt.
Goed tips (Tignes, Obertauern, Val thorens) zijn hier al genoemd.
Misschien is Lenzerheide in Zwitserland ook nog iets…relatief veel blauw en rood en ook aangenaam voor beginnende skiers.

Verder is het in maart een voordeel als er een aantal pistes op noord-hellingen liggen.
Dat is voor ons minstens zo belangrijk als de hoogte.

Veel plezier!

MfG.

1000 euro max pp en busreis, gecombineerd met beginnende skiërs (reken jou even mee als beginner voor het gemak @Ben84) dan zou ik kijken naar Les Arcs of La Plagne (liever Les Arcs). Tignes is duurder en minder vriendelijk voor beginners in mijn optiek, maar wel lekker hoog natuurlijk. Seiser Alm/ Val Gardena met de bus en voor 1000 pp wordt lastig. Maar intussen lijkt er een aardige dosis verse sneeuw te vallen (zie @Roel zijn nieuwste update) dus neemt je keuzevrijheid toe.

Met de sneeuwval die er aan zit te komen zullen alle Franse gebieden boven de 1500m gewoon (erg) goed zijn. En begin maart is de zon alleen voor de echt lage gebieden een probleem, al kan je tot eind maart nog makkelijk een hoop sneeuw tot in het laagland hebben…

Born to Ride

Het gebied qua sneeuw deze winter is Via Lattea. Er ligt bakken met sneeuw. De pistes zijn mooi en daarnaast is het een erg leuk gebied.
Hoog zat, veel accomodaties.
Ik zeg enjoy.
ps Eten en drinken in Italië is op de piste zowel qua kwaliteit als prijs ongeëvenaard.

Voorspellingen voor komende week voor Frankrijk worden steeds beter. Ik zou naar VT gaan, maar heb zelf ook prima ervaringen in Tignes, prachtig skigebied, fijne vakantie!

Met de voorspellingen die er nu aan zitten te komen gewoon lekker een Frans gebied uitkiezen met veel pistes boven de 1500m, maar ook weer niet de hele hoge gebieden zoals VT, Tignes, Paradiski, Alpe d’Huez. Deze hele hoge gebieden zitten heel veel hoger in prijs in deze periode dan de iets minder hoog gelegen gebieden. Deze iets minder hoog gelegen gebieden zullen ook een stuk minder druk zijn. Denk bijv aan een Le Grand Domaine of een Flaine. Beide gebieden hebben vaak ook veel busreizen in de aanbieding.

Born to Ride

Update:

Afgelopen zondag Plagne Bellecôte geboekt; maar door overboeking een mooie kamer in Belle Plagne gekregen.
Nu vrijdag gaan we per bus richting de Alpen :)

Via Sunweb waren er ook nog maar twee echte (incl busreis) keuzes resterend: La Plagne & VT (op een klein gebiedje na in Frankrijk met ~50 km piste). Dus ja, deze keer voor La Plagne gegaan na 2 x Val Thorens in afgelopen jaren. Met de La Plagne Plus skipas kan ik dan ook 1 dag de oversteek maken naar Les Arcs gebied. Voor mijn vriendin is La Plagne gebied meer dan voldoende.

We vermaken ons wel!

Iedereen hartelijk dank voor de ideeen/input. Geloof dat ik net dat laatste zetje nodig had.
En zoals duidelijk mag zijn inmiddels: het voorspelling van tig dagen extreem warme weer met temperaturen van 5-10 graden @ 2000m blijven gelukkig achterwegen. De korte termijn voorspelling zien er vrij goed uit qua sneeuwval.

Nogmaals dank en veel plezier in de bergen allen,
Ben

Plaats een reactie