niet skier in Jungfrauregion

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jungfrau Region

hallo
2 wandelaars in de paasvakantie… waar best verblijven in de Jungfrauregion ?
Interlaken ? (kan je met de trein overal naar toe
Willerwil ?
Grindelwald ?
Wengen ?
Murren ?

wat is de beste vertrekbasis om winterwandelingen te doen ?

Hier gaat Grindelwaldexpert @RCGrootveld je vast antwoord op kunnen geven!

Ik zou voor Grindelwald gaan. Vanuit daar kun je zowel naar Kl. Scheidegg-Männlichen als naar First, waarbij de laatste de mooiste opties heeft voor een paar mooie tochten (denk aan First-Waldspitz-Bort en First-Faulhorn-Bussalp). Aan de andere kant is de Eiger Trail (Holenstein naar Brandegg) een aanrader, net als de wandeling van Männlichen naar Kl. Scheidegg en vervolgens door naar Wengen.

Eventueel kun je dan nog een dagje naar Mürren om daar te wandelen. Ik denk dat daar vooral van Winteregg naar Mürren een mooie wandeling is.

Zie ook https://www.jungfrau.ch/en-gb/winter-hiking/

*bericht bewerkt door Quick op 15 feb 2017 13:29

Mr. Slow

dank u, ik had net een goede aanbieding, was laatste kamer, in Wilderswil, ik hoop dat dit ook goed is als locatie !

Zeker. Wel elke ochtend met de trein naar Lauterbrunnen resp. Grindelwald en daar dan weer overstappen, maar is geen probleem. Voorste deel van de trein gaat altijd naar Lauterbrunnen, achterste deel naar Grindelwald. De Berner Oberland Bahn (BOB, de trein tussen Interlaken en Grindelwald/Lauterbrunnen) heeft ook een mooi traject.

Mr. Slow

@Forza: Zoals je ziet, zijn er meer Grindelwald “experts” …

Als wandelaar hoef je je daar niet te vervelen.
Tip voor als je alleen gaat wandelen: Naast de skipas, hebben ze ook een wandelpas.
Hiermee kun je alles bereiken, wat redelijkerwijs voor een wandelaar interessant is.

Wilderswil is prima uitvalsbasis, alleen moet je wat extra tijd uittrekken voor het ritje naar Lauterbrunnen resp. Grindelwald, op je ski/wandelpas kun je ook naar Interlaken (hoewel wij daar niet zoveel aanvonden)

Tip:
Als je een ski/wandelpas voor het hele gebied hebt van (ik dacht) 4 dagen of langer, krijg je een aanzienlijke korting op de rit naar de Jungfraujoch.
Iets vergelijkbaars hebben ze voor de Schilthorn (Piz Gloria, bekend van 007 In dienst van hare majesteit)

Rob

@Forza: Zoals je ziet, zijn er meer Grindelwald “experts” …

Als wandelaar hoef je je daar niet te vervelen.
Tip voor als je alleen gaat wandelen: Naast de skipas, hebben ze ook een wandelpas.
Hiermee kun je alles bereiken, wat redelijkerwijs voor een wandelaar interessant is.

Wilderswil is prima uitvalsbasis, alleen moet je wat extra tijd uittrekken voor het ritje naar Lauterbrunnen resp. Grindelwald, op je ski/wandelpas kun je ook naar Interlaken (hoewel wij daar niet zoveel aanvonden)

Tip:
Als je een ski/wandelpas voor het hele gebied hebt van (ik dacht) 4 dagen of langer, krijg je een aanzienlijke korting op de rit naar de Jungfraujoch.
Iets vergelijkbaars hebben ze voor de Schilthorn (Piz Gloria, bekend van 007 In dienst van hare majesteit)

PS: Laat je wat sneeuw liggen voor me?

RCGrootveld op 15 feb 2017 17:07
Rob

die wandelpas… wat zit daar allemaal in ? trein vervoer ? en verder ?
tx

Trein en een flink aantal skilliften. Wandelpas is er ook in de zomer voor wandelaars. Neem de gondel omhoog van Wengen naar Mannlichen en je kijkt zo tegen de Eicher, Munch en Jungfrau aan. In de zomer wandel je dan naar het treinstation Kleine Scheidegg, weet niet of je die (wandel)route ook in de winter kunt doen, maar zou me niet verbazen.

die wandelpas… wat zit daar allemaal in ? trein vervoer ? en verder ?
tx

tomba1790 op 15 feb 2017 19:01
  • Alle treintjes van de Jungfraubahnen, vanaf Interlaken Ost, uitgezonderd die van Eigergletscher naar Jungfraujoch*
  • Alle gondels (Gwald-First, Gwald-Manlichen, Wengen-Manlichen, Lbrunnen-Grutsalp en Murren-Schilthorn(*?)
  • Een aantal stoeltjesliften die naar voor wandelaars interessante plekken (= restaurants) gaan, maar volgens mij zijn dat er niet veel
  • Skibus
  • Lokale bus (als ik het goed heb)

Mannlichen - Scheideg is in de winter ook geprepareerd (paarse stokken)

  • Bij een pas van 4 dagen of langer, kost een retourtje Joch je nog maar € 60 oid, dit itt het normale tarief van € 175…
Rob

wow , TOP !

we zijn er 3 dagen… kost dit dan 175 euro per persoon voor 3 dagen ?
niet min, voor een “niet-skier”…

retourtje 60 euro per persoon ? voor één visit ?

bedankt voor jullie info !!! TOP

  • Bij een pas van 4 dagen of langer, kost een retourtje Joch je nog maar € 60 oid, dit itt het normale tarief van € 175…
RCGrootveld op 15 feb 2017 20:18

Vanaf een drie daagse skipas kan je voor 61 CHF een retour naar de Jungfraujoch krijgen vanaf de Kl. Scheidegg. Overigens is de normale prijs zeker niet perse €175. Dat is afhankelijk van startpunt, tijdstip en dag/week. Er zijn regelmatig acties met gereduceerde prijzen.

Alle prijzen (incl. speciale aanbiedingen) voor de Jungfraujoch vind je hier: https://www.jungfrau.ch/shop/de/tickets/bergbahn/angebote/ju…

tx voor de info

we wensen het wel budgetvriendelijk te houden… (Zwitserse resto’s blijken ohh zooo duur te zijn)
met de rugzak naar boven toe…
in Winderswill vinden we wel een supermarktje veronderstel ik ?
Winderswill lijkt zooo klein…
stokbrood kopen, en zelf baguette maken

Vanaf een drie daagse skipas kan je voor 61 CHF een retour naar de Jungfraujoch krijgen vanaf de Kl. Scheidegg. Overigens is de normale prijs zeker niet perse €175. Dat is afhankelijk van startpunt, tijdstip en dag/week. Er zijn regelmatig acties met gereduceerde prijzen.


ter plaatse kopen of online beter koop ?

is INTERLAKEN tof om s avonds eens rond te lopen ?
waar dan best ?
ik dacht er een groot shoppingcenter is ?

Wilderswil supermarkert (Migros) t.o. het station
Zwitserse resto’s zijn inderdaad duur, maar voor een rostischotel bij de Rostizzeria op de Scheidegg leg ik die franken graag neer
Interlaken is (in onze ogen!) een beetje vergane glorie met veel (veel te) dure winkels die zich richten op Japanners en Arabieren
Schoppingcenter t.o. Interlaken Ost (te bereiken met de BOB) is volgens mij 's avonds dicht en moet je niet te veel van voorstellen
Tocht naar de Joch nooit van te voren boeken via internet oid, die koop je gewoon ter plekke aan het loket als het mooi weer is.
Je gaat gewoon naar de Scheidegg, kijkt naar de lucht, neem je besluit en koopt aan het loket een anschlussbillet

Wandeltips, een beetje afhankelijk van waartoe je in staat bent:
= Scheidegg - Mannlichen
= Scheidegg - Wengen
= Eigertrail
= Naar de Bachalpsee (First)
= First - Faulhorn
= Vanaf L’brunnen met de gondel naar Grutschalp en dan lopend naar Murren
Zomaar een greep, er is een heel network van wandelpaden uitgezet, gemarkeerd met paarse palen.

Advies:
Koop je pas pas op lokatie, dus niet vooraf via internet. Bepaal obv de weersverwachting, wat je denkt te gaan/kunnen doen en kijk dan of een 3/4 dagen pas interessant is of dat je beter losse kaartjes kunt kopen.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 16 feb 2017 12:11

Rob

dank voor de superinfo

waar kan je dan s avonds best budgetvriendelijk eten ?
in Wilderswil blijven of naar Interlaken ?

zonnekant…

waar staat de zon s morgens het eerst ?

kant van Grindelwald of Murren , Wengen ?

dank voor de superinfo

waar kan je dan s avonds best budgetvriendelijk eten ?
in Wilderswil blijven of naar Interlaken ?

tomba1790 op 16 feb 2017 12:20

ZB Restaurant van de Migros in Interlaken ligt dan het meest voor de hand, of anders de een of andere FF vestiging (die ze daar vast ook wel hebben). Maar let wel op de openingstijden

Rob

zonnekant…

waar staat de zon s morgens het eerst ?

kant van Grindelwald of Murren , Wengen ?

tomba1790 op 16 feb 2017 12:29

Astronomisch gezien zijn dat de grindelwald kant van Mannlichen en Murren.
Maar hangt een beetje van de tijd van het jaar af, hoe laat die kernfusiereactor achter de bergen te voorschijn komt.

Rob

Tegen die tijd pakt de First sowieso het eerste en de meeste zon.

Mr. Slow

ik ga 2de week van april

zonnekant…

waar staat de zon s morgens het eerst ?

kant van Grindelwald of Murren , Wengen ?

tomba1790 op 16 feb 2017 12:29

Astronomisch gezien zijn dat de grindelwald kant van Mannlichen en Murren.
Maar hangt een beetje van de tijd van het jaar af, hoe laat die kernfusiereactor achter de bergen te voorschijn komt.

RCGrootveld op 16 feb 2017 13:32

https://www.tripadvisor.be/Restaurant_Review-g188081-d882211…

is dat in een soort van shoppingcenter aldaar ?

Tegen die tijd pakt de First sowieso het eerste en de meeste zon.

Quick op 16 feb 2017 14:14

wat bedoelt u met FIRST ? ik vind dat niet terug op de skimap
dank u

Tegen die tijd pakt de First sowieso het eerste en de meeste zon.

Quick op 16 feb 2017 14:14

wat bedoelt u met FIRST ? ik vind dat niet terug op de skimap
dank u

tomba1790 op 16 feb 2017 16:09

Kijk maar naar de linkerkant van de kaart, daar gaat bij Grindelwald een lift richting First.

First is het skigebied boven Grindelwald. Vanuit Grindelwald gaat een gondeltje naar boven het gebied in.

*bericht bewerkt door ruben4 op 16 feb 2017 16:18

is dat in een soort van shoppingcenter aldaar ?

tomba1790 op 16 feb 2017 15:45

Die link is inderdaad het zb rest van de Migros t.o.v. station Interlaken West; kan me niet herinneren dat dat echt een winkelcentrum is, alleen een grote Migros met wat er om heen.
T.o. Interlaken Ost vind je een Coop, zo te zien heeft die ook een rest.

Ref: https://www.google.nl/maps/place/Interlaken,+Zwitserland/@46…

Afstand tussen ‘Ost’ en ‘West’ is ca 2km, Ost is met de BOB uit W’wil te bereiken, West niet.

Overigens kun je in de dalen ook prachtig lopen (bv als het boven bewolkt is), bv:
Interlaken - Wilderswil - Lauterbrunnen

Wij hebben een keer een half rondje gelopen: Interlaken - Lauterbrunnen - Wengen - Grindelwald
Van hotel naar hotel, bagage werd vervoerd.

Rob

WHERE TO SHOP

The main shopping street in Interlaken is the Hoheweg and this long stretch is easy to find, being close to the Aare River and off the Alpenstrasse, the Centralstrasse, Lindenalle and the Bahnhofstrasse.

Sandwiched between both the east and west railway stations, the Hoheweg is also situated near to the Hohematte, a large open space known for its scenic backdrop provided by the snowcapped Jungfrau mountain. Most of the gift shops along the Hoheweg are fairly indistinguishable and sell similar goods.

misschien leuk voor s avonds

Is de hiking pass online te verkrijgen of kan je deze gewoon in de stations kopen? Wij gaan de eerste week van April naar Lauterbrunnen en zijn voorheen altijd in de zomer in dit gebied geweest. Normaal namen wij altijd de jungfrau pass om toegang te hebben maar deze blijkt pas beschikbaar vanaf begin mei als ik het goed heb.

Met de hiking pass is rijd je dus ook gratis zoals met de jungfrau pass? alleen met iets minder stations die bereikbaar zijn in dit seizoen? (bijvoorbeeld schynige platte staat niet bij in de lijst, maar ik vermoed dat deze in de winter gewoon niet rijdt)

Zou deze gewoon ter plekke kopen! Gewoon zeggen dat je gaat wandelen en ze helpen je. Schynige Platte is inderdaad alleen in de zomer geopend.

Mr. Slow

Met de hiking pass is rijd je dus ook gratis zoals met de jungfrau pass? alleen met iets minder stations die bereikbaar zijn in dit seizoen? (bijvoorbeeld schynige platte staat niet bij in de lijst, maar ik vermoed dat deze in de winter gewoon niet rijdt)

Jens Lathouwers op 26 feb 2017 13:02

Klopt en gewoon ter plekke kopen; ze hebben er ook een waar een rit naar de Joch in zit.
Ik zou dat soort kaarten nooit vooraf bestellen, want je weet niet wat het weer doet.
Gewoon ter plekke kopen aan het loket, klaar terwijl u wacht.

Rob

Plaats een reactie