Meer en ernstiger ongelukken volgens Alarmcentrale Eurocross

Het aantal ongelukken onder Nederlandse wintersporters is sinds het begin van het jaar met 10 procent toegenomen vergeleken met vorig jaar, meldt alarmcentrale Eurocross Assistance woensdag. Bovendien komen er dit jaar meer meldingen van ernstige verwondingen binnen.

In totaal kwamen er dit wintersportseizoen zo’n zeshonderd meldingen van ongelukken binnen. De meest voorkomende letsels zijn gebroken onderbenen, schouderbreuken en kniebandletsel. Het aantal hersenschuddingen is afgenomen. „Wij hebben de indruk dat het letsel steeds ernstiger wordt. We zien bijvoorbeeld ook veel mensen met een bekkenbreuk, gescheurde milt of wervelfractuur”, zegt Nicole Bootsma, arts bij Eurocross.

De alarmcentrale gaat samen met het Leids Universitair Medisch Centrum onderzoeken wat de oorzaken zijn van de ernstigere verwondingen dit seizoen.

De ANWB meldde eerder deze week al dat onfortuinlijke wintersporters dit jaar vaker de hulp van de alarmcentrale hebben ingeroepen dan voorgaande jaren. Daar ging het om rond de achthonderd meldingen van wintersporters met letsel tijdens de skivakantie. Volgens de ANWB werden de ongelukken vooral veroorzaakt door drukte op de skipistes.

De komende weken loopt dat aantal waarschijnlijk nog op, want tijdens de voorjaarsvakantie gaan ongeveer 400.000 Nederlanders op wintersport.

http://m.telegraaf.nl/binnenland/article/27623120/-meer-onge…

Incomplete inzichten is altijd een beetje lastig. Een stijging van 10%, maar waar zit die stijging? Is dat over alle landen en gebieden gelijk? De conclusie in het artikel is dat het voornamelijk komt door drukte op de piste, maar dat is een beetje algemeen.

Komt het door overmatig alcoholgebruik en is de stijging vooral te zien in de zogenaamde ‘party places’ zoals Saalbach, Ischgl enzo?

Is de stijging vooral onder ouderen, die kwetsbaarder zijn? En zijn er meer ouderen op de pistes?

Zijn de ongelukken vooral op blauwe, rode of zwarte pistes? Snowboarders, skiers?

Zou wel fijn zijn om daar wat meer inzicht over te hebben, zodat er ook daadwerkelijk iets aan gedaan kan worden.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Inderdaad wel handig om meer inzichten te hebben. Ik gok dat het ook nog weleens met de sneeuwkwaliteit te maken kan hebben. Er zijn nogal wat periodes geweest dat er weinig sneeuw was en pistes vrij snel ijzig werden.
Net een paar weken terug vanuit Gerlos. Begin van de week was top (veel sneeuw gevallen de week ervoor), later in de week steeds meer ijzige plekken en ook steeds vaker de helikopters gehoord… Blijft natuurlijk wel speculeren.

Wij waren twee weken terug in Val Thorens. De meeste pistes waren in goede conditie. Mede doordat er recentelijk weinig verse sneeuw was gevallen waren de pistes mooi strak en zeker in de ochtend vrij hard.

Hierdoor konden er hogere snelheden gehaald worden dan normaal met meer poederachtige pistes. Ik heb het gelukkig niet gezien, maar ik kan me goed voorstellen dat er bij hogere snelheden de impact van een crash ook erger is.

10% meer oproepen, maar zijn er meer, zelfde of minder wintersporters op pad?

Ik denk/vrees dat de sneeuwcondities inderdaad kunnen meespelen. Eind januari in Le Frans massif relatief druk, door enkele gesloten pistes, en ook op enkele plaatsen ijs, 'thin snow covered, stenen,…

Ik denk dat Tiny-M gelijk heeft in deze.

Ik denk dat Tiny-M gelijk heeft in deze.

Hooykaas op 15 feb 2017 18:13

Ik krijg gelijk van @Hooykaas :)

Scherp opgemerkt @Elienc! Als het aantal wintersporters meer van 10% gestegen is, dan zou het aantal ongelukken relatief zelfs gedaald kunnen zijn. Ik denk het niet overigens, maar zonder cijfers blijft het puur speculeren. Ook andere effecten kunnen meespelen; misschien hebben meer mensen zich aanvullend verzekerd en/of konden ze Eurocross Assistance beter bereiken dan voorheen (tel, sms, app?). Het bericht gaat over meldingen, niet over ongelukken.

Los van dit alles zou ik me niet zo druk maken en lekker op vakantie gaan. Angst is een hele slechte raadgever.

Het zou me ook niet verbazen als er 10% meer mensen op skivakantie gaan, gaat economisch weer ‘als een dolle’

@Tiny-M ??⛷
Je hebt gewoon gelijk.

Count me in, ik heb ze ook gebeld.

Er is inderdaad niet zoveel uit op te maken. Je kunt je afvragen of iedereen de alarmcentrale gebeld heeft en 2e stelling klopt dan misschien wel omdat je waarschijnlijk pas belt als het echt serieus is.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Heb het gevoel dat zo een bericht ieder jaar ergens in het seizoen gelanceerd wordt. En zie dan de basis voor de verhoging van de poliskosten voor volgend jaar gelegd door onze fijne verzekerings industrie. Of doe ik nu heel narrig?

Of doe ik nu heel narrig?

HN65 op 16 feb 2017 13:19

Ja.

Sorry

Het is me net een tikje te cynisch om te stellen dat ze de basis leggen voor een prijsverhoging volgend jaar, maar timing zal wel niet toevallig zijn: mensen die op het punt staan om te vertrekken nog eens op de risico’s wijzen, en tegelijk aantonen hoe belangrijk ze wel niet zijn, dus dat je toch echt wel best die verzekering kan pakken, wat er allemaal terugbetaald wordt of niet,… Zoals elke industrie zijn er bepaalde momenten in het jaar waar je berichten uitstuurt om enerzijds wat reclame/zichtbaarheid te hebben, anderzijds om net voor een drukke periode nog eens wat te laten horen.

Het zal ingegeven zijn omdat ik vandaag de jaarcijfers van Nat. Nederlanden zat te lezen. 1,2 miljard (!!) euro NETTO winst. Dat was nogal tegenvallend door het laatste kwartaal waar men genoegen moest nemen met een schamele 148 miljoen netto winst voor Q4. Daar wordt ik inderdaad wat cynisch van ja, net als jaarcijfers van banken en petrochemische reuzen als Shell.

^Ik ben inmiddels helemaal immuun geworden voor dit soort berichten. Ik verzeker me voor niets behalve de verplichte verzekeringen. Afgelopen vakantie pech gehad met de auto, garage gezocht en binnen een uur weer op weg (40 euro lichter). Met een verzekering had ik zeker gewacht op pechhulp. Dit voorbeeld is niet van toepassing op persoonlijk letsel, maar toont alleen aan dat je creatief wordt zodra je op jezelf bent aangewezen.

Plaats een reactie