Afdalen zonder skipas

Vrijdagnacht vertrekken we richting Sölden maar we verblijven in Vent 15km verder op. Daar we de zaterdag na het inchecken rond 15u klaar zijn vroeg ik mij af of het mogelijk is om de piste bij Vent (vlak bij app.) via het wandelpad (groene piste) naar boven te wandelen om dan de afdaling met snowboard te doen zonder skipas? Mag dit eigenlijk wel?

waarvoor dank

Rider4life

Of het kan dat weet ik niet, maar het mag wel. De skipas is meer een liftpas, zonder de pas mag je geen gebruik maken van de liften.
De cracks die met vellen onder naar boven wandelen en vervolgens afdalen, hebben ook geen skipas.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

Ik zou niet weten waarom dat niet zo mogen…
Skipas is primair voor gebruik liften, dat de opbrengst ook wordt gebruikt voor zaken als prepareren etc. staat daar buiten.

Rob

Van de zomer dat pad gelopen , vergis je niet het is nog wel een stukje hoor. Je kan wel ook halverwege de piste op.

In bijv. Val Thorens heb je zelfs gratis liften. Dus dan mag je ook zonder liftpas over de piste skiën/boarden lijkt mij.

Übung macht den meister!!!

Ik weet niet hoe het daar zit, maar in sommige gebieden ben je niet verzekerd zonder skipas.

Wat biedt die skipasverzekering dan?

Wat biedt die skipasverzekering dan?

Wintergast op 12 feb 2017 15:24

Pistedienst? 1e hulp, de banaan zeg maar ?

Rob

Verzekering gaat toch gewoon via je reisverzekering?

Omhoog wandelen mag, wel aan de zijkant van de piste blijven.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 12 feb 2017 16:35

In bijvoorbeeld Les Menuires krijg je met je skipas een geel papiertje daf je bij een eventuele redding per helicopter af moet geven. Of het ook echt een verzekering is, of je reisverzekering dit niet ook gewoon dekt en of het überhaupt voor elkaar te krijgen is om een helicopter nodig te hebben op een groene piste, is een ander verhaal…

In bijvoorbeeld Les Menuires krijg je met je skipas een geel papiertje daf je bij een eventuele redding per helicopter af moet geven. Of het ook echt een verzekering is, of je reisverzekering dit niet ook gewoon dekt en of het überhaupt voor elkaar te krijgen is om een helicopter nodig te hebben op een groene piste, is een ander verhaal…

Rogier120 op 12 feb 2017 16:46

dat is toch een papier dat je als je je skipas kwijt bent naar de kassa kan gaan voor een nieuwe? die heb ik altijd thuis bewaard. als je ongeluk hebt gehad is een kaart van je reisverzekering al voldoende. in iedergeval wel zo met de nederlandse skivereniging.

Voor Frankrijk kan je evt Carré Neige bijnemen wat dan de verzekering is voor reddingen op de piste. Voor TS : in Oostenrijk zit de verzekering in de skipas of via reisverzekering/ziekteverzekering . Skipas is alleen vereist als je lift neemt.

Als het om het boarden gaat en niet om het wandelen, zijn er dan geen punten-/enkele rittenkaarten beschikbaar? Of misschien is de weekpas zelfs al geldig op die zaterdagmiddag, even uitzoeken.

Heel erg veel hangt af van de lokale wetgeving. Er zijn voldoende gemeentes in Frankrijk die een eigen politiereglement hebben waarin staat dat je een geldige liftpas moet hebben om de pistes te betreden. Vecht het dan maar uit met je reisverzekeraar als er toch iets foutgaat op dat moment.

Geen idee hoe dat zit in Oostenrijk, maar een mailtje/telefoon naar het toeristisch kantoor van de gemeente in kwestie lost allicht veel op.

*bericht bewerkt door Morzel op 12 feb 2017 18:38

@miepmiep Zou ook zomaar kunnen… Dacht dat het advies was om dat vodje in dezelfde zak als je skipas te bewaren, maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben.

Verzekering via je skipas?? Kan iemand mij daar officieel iets over vertellen?? Een linkje naar het betreffende gebied ofzo. Heb daar nog nooit van gehoord namelijk.

Übung macht den meister!!!

x

*bericht bewerkt door miepmiep op 12 feb 2017 19:49

@RFKANGOO: In Frankrijk bieden de meeste skigebieden carré neige aan (zie https://carreneige.com/en/our-offers/ )

@RFKANGOO: In Frankrijk bieden de meeste skigebieden carré neige aan (zie https://carreneige.com/en/our-offers/ )

Morzel op 12 feb 2017 20:45

Moet ik dat meer zien als een verzekering die je plaatselijk afsluit?? Net zoals je bijv. bij Snowworld kan doen. Zoals ik het zo ff vlug lees heeft dit niet zo veel met de skipas op zich te maken.
@Sarah zegt namelijk dat de verzekering in Oostenrijk bij de skipas zit. Dat heb ik nog nooit gehoord.

Übung macht den meister!!!

In de Skiwelt kon je na 15:00 met je pas van de dag erna de lift in, misschien Solden ook ?

Verhaal is best simpel. Zo lang de piste open is mag het. Op het moment dat de pisten dicht zijn, bv om te prepareren, is het verboden. De eigenaar/ huurder van de grond mag wegen/pisten afsluiten. Indien je toch hierop toegang verschaft pleeg je een overtreding. En door dat laatste wrijven de meeste verzekeraars zich in de handen als er wat gebeurd omdat ze dan niet hoeven uit te keren. In sommige polissen zijn gesloten pistes uitgesloten. Pistes kunnen afgesloten zijn voor prepareren, voor lawinegevaar etc. Bovenstaande is overigens volgens de Oostenrijkse wetgeving.

*bericht bewerkt door Greenfield op 12 feb 2017 21:16

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@RFKANGOO: dat is inderdaad een bijkomende verzekering die je ter plaatse kan afsluiten bij het aankopen van je skipas gekoppeld aan de geldigheidsduur van je skipas.

Ik wist niet dat bij Snowworld iets gelijkaardig beschikbaar was :-).

Las laatst een stuk over het terug willen gaan dringen van tour-skieers in (ik meende) skigebied wildschonau. Je komt er daar om de 5 minuten wel 1tje tegen die naar boven aan t wandelen is maar t ging vooral om de inkomsten derving van de lift bedrijven.
Kan het stuk zo snel niet terug vinden maar was voor mij de eerste keer dat ik hier iets over las maar snap daarmee jou vraag wel.

@rogier 120 als je met dat hele briefje in Les Menuires de verzekering bedoeld, moet je die wel apart bijkopen. Ik heb daar onlangs, dacht ik €. 16,-- of € 17,-- voor betaald. Dan ben je inderdaad verzekert dat je met banaan/c.q. helikopter zonodig van de piste wordt gehaald. Ik heb wel een eigen reisverzekering maar in de praktijk levert dat nog wel eens discussies op. Gezien het relatieve kostenbedrag t.o.v. de. kosten van de skipas neem ik die extra verzekering er steeds bij.

Hen48

@Hulst Die bedoelde ik en die heb je dus niet als je zonder skipas op de piste aan het skiën bent.

@Hulst Die bedoelde ik en die heb je dus niet als je zonder skipas op de piste aan het skiën bent.

Rogier120 op 13 feb 2017 13:38

Maar is dus niet nodig als je gewoon een reisverzekering hebt met aanvullend wintersportdekking.

In bijvoorbeeld Les Menuires krijg je met je skipas een geel papiertje daf je bij een eventuele redding per helicopter af moet geven. Of het ook echt een verzekering is, of je reisverzekering dit niet ook gewoon dekt en of het überhaupt voor elkaar te krijgen is om een helicopter nodig te hebben op een groene piste, is een ander verhaal…

Rogier120 op 12 feb 2017 16:46

@Tiny-M Zie mijn eerste post ;-)

Had die post gezien, maar anders doen ze wat? Je laten liggen op de piste?

@Tiny-M Ja dat heb ik me ook al weleens afgevraagd ja…

Dan wordt je ook gewoon gered, maar doen moet je wel de redding zelf betalen (wat later terug wordt betaald door je ski-verzekering als je die hebt). Als je deze verzekering kan laten zien hoef je aan de piste-redders helemaal niets te betalen. Maar vaak staat dit gewoon op de gekochte skipas toch? Ik heb nog nooit een speciaal briefje hiervan gezien? Heb je hier misschien een fotootje van @Rogier120 ?

Click. Click. Peace

Had die post gezien, maar anders doen ze wat? Je laten liggen op de piste?

Tiny-M op 13 feb 2017 13:53

Klopt, ze zijn nogal formeel in Frankrijk. Niet het juiste papiertje of stempel en je kunt het schudden.
Uiteraard kun je maar één keer per vakantie met de heli, tenzij je een tweede papiertje koopt.

:D

Plaats een reactie