Hard & ongecontroleerd

Mijn zoontje is net 7 en gebruikt de heeeeele piste. Dus van de ene naar de andere kant en niet zo hard. Je wil niet weten hoeveel mafkezen rakelings langs hem gaan en daarmee de sneeuw vol in zijn gezicht sprayen.
Het is dat hij zelf vaak omhoog kijkt en stopt, anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Vorig jaar viel me dit niet zo op. Ik zit er toch sterk aan te denken om rugbescherming voor hem te kopen.

Heb niet alle 9 pagina’s helemaal gelezen maar herken er wel heel veel in. Mijn angst is het altijd om anderen onderuit te skiën, zodat ik op een drukke blauwe piste zo sloom als een eersteklas beginner naar beneden kom…, terwijl ik toch wel redelijk kan skiën. :-)

Wel heb ik een andere hoge irritatiefactor: groepjes die aan de zijkant van een piste verzamelen en dan ineens, zonder even achter zich te kijken, weer gaan skiën. Je draait toch ook niet zomaar een snelweg op zonder even in je spiegels te kijken?
Ik zal nooit na een stop zomaar de piste opskiën maar altijd even wachten tot aankomende skiërs voorbij zijn.

@ankiepankie Als je niks te doen hebt is het wel een aanrader om alles door te lezen.

A winter without powder isn't a winter!

Mijn zoontje is net 7 en gebruikt de heeeeele piste. Dus van de ene naar de andere kant en niet zo hard. Je wil niet weten hoeveel mafkezen rakelings langs hem gaan en daarmee de sneeuw vol in zijn gezicht sprayen.
Het is dat hij zelf vaak omhoog kijkt en stopt, anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Vorig jaar viel me dit niet zo op. Ik zit er toch sterk aan te denken om rugbescherming voor hem te kopen.

Taan op 6 mrt 2017 12:48

Misschien kan je in plaats van een rugprotector eerst ski of snowboardles voor uw zoontje regelen, aangezien dat misschien ook wel zal helpen.

@Joostw: kijk nou wat ervan komt http://www.telegraaf.nl/binnenland/27746189/__Skiers_omver_g…

Tiny-M op 6 mrt 2017 23:01

Je moet ook niet aangeskied worden, dat is gewoon niet zo slim…

A winter without powder isn't a winter!

Mijn zoontje is net 7 en gebruikt de heeeeele piste. Dus van de ene naar de andere kant en niet zo hard. Je wil niet weten hoeveel mafkezen rakelings langs hem gaan en daarmee de sneeuw vol in zijn gezicht sprayen.
Het is dat hij zelf vaak omhoog kijkt en stopt, anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Vorig jaar viel me dit niet zo op. Ik zit er toch sterk aan te denken om rugbescherming voor hem te kopen.

Taan op 6 mrt 2017 12:48

In de buurt van (kleine) kinderen vertraag je sowieso lijkt me, nog meer als wanneer je volwassenen nadert, een kind redeneert en handelt nu eenmaal een stuk anders als volwassenen mensen.

Maar, een volwassene die op een drukke piste over heel de breedte skiet en zodoende iedereen belemmert, moet imo ook de hand in eigen boezem steken. Ik ga ook graag heel breed op mijn carvelatten, maar de omstandigheden moeten het wel toelaten.

*bericht bewerkt door DavidW op 07 mrt 2017 00:27

Misschien kan je in plaats van een rugprotector eerst ski of snowboardles voor uw zoontje regelen, aangezien dat misschien ook wel zal helpen.

pieter771 op 6 mrt 2017 23:05

Dat moet ook wel… Een 7-jarige die zich nog niet als een mini-Marcel Hirscher van de pistes stort, volkomen abnormaal! Iedereen weet toch dat je na twee weekjes lessen als kind je mag beginnen denken aan ambities voor de winterspelen… :-P

{sarcasme=uit}
De doorsnee 7-jarige wintersporter heeft twee weekjes wintersportervaring, en is tegen het einde van zijn derde vakantie-/lesweek waarschijnlijk toe aan basisparallel met misschien de eerste stokinzet. Skiën moet je leren, en (goeie) korte bochtjes zijn behoorlijk moeilijk en komen pas laat in het programma. Terugkijkend op de afgelopen vakantieweek denk ik dat nog niet eens de helft van de volwassen skiërs-toeristen in staat is om technisch min of meer correcte korte bochtjes te draaien.

*bericht bewerkt door Morzel op 07 mrt 2017 00:53

Maar, een volwassene die op een drukke piste over heel de breedte skiet en zodoende iedereen belemmert, moet imo ook de hand in eigen boezem steken. Ik ga ook graag heel breed op mijn carvelatten, maar de omstandigheden moeten het wel toelaten.

DavidW op 6 mrt 2017 23:28

Daar kan ik voor een stuk in meegaan, maar voor een aantal volwassenen is dat de enige manier waarop ze (in die fase van hun skikunnen) veilig en gecontroleerd (dat stuk van) de piste afkunnen. De pistes zijn er ook voor mindere goden, en als er dan eens zo eentje in mijn weg skiet, denk ik terug aan de (hopelijk korte ;-)) periode waarin ikzelf mijn bochten van de ene rand van de piste naar de andere maakte en anderen ongetwijfeld een gaatje aan het zoeken waren om mij veilig te kunnen inhalen :-p.

Mijn zoontje is net 7 en gebruikt de heeeeele piste. Dus van de ene naar de andere kant en niet zo hard. Je wil niet weten hoeveel mafkezen rakelings langs hem gaan en daarmee de sneeuw vol in zijn gezicht sprayen.

Het is dat hij zelf vaak omhoog kijkt en stopt, anders gebeuren er gewoon ongelukken.
Vorig jaar viel me dit niet zo op. Ik zit er toch sterk aan te denken om rugbescherming voor hem te kopen.

Taan op 6 mrt 2017 12:48

Misschien kan je in plaats van een rugprotector eerst ski of snowboardles voor uw zoontje regelen, aangezien dat misschien ook wel zal helpen.

pieter771 op 6 mrt 2017 23:05

Hij is dit jaar voor de 3e keer een hele week op les geweest, dus daar ligt het niet aan.

Misschien kan je in plaats van een rugprotector eerst ski of snowboardles voor uw zoontje regelen, aangezien dat misschien ook wel zal helpen.

pieter771 op 6 mrt 2017 23:05

Dat moet ook wel… Een 7-jarige die zich nog niet als een mini-Marcel Hirscher van de pistes stort, volkomen abnormaal! Iedereen weet toch dat je na twee weekjes lessen als kind je mag beginnen denken aan ambities voor de winterspelen… :-P

{sarcasme=uit}
De doorsnee 7-jarige wintersporter heeft twee weekjes wintersportervaring, en is tegen het einde van zijn derde vakantie-/lesweek waarschijnlijk toe aan basisparallel met misschien de eerste stokinzet. Skiën moet je leren, en (goeie) korte bochtjes zijn behoorlijk moeilijk en komen pas laat in het programma. Terugkijkend op de afgelopen vakantieweek denk ik dat nog niet eens de helft van de volwassen skiërs-toeristen in staat is om technisch min of meer correcte korte bochtjes te draaien.

Morzel op 7 mrt 2017 00:52

Nou, het lijkt mij dat je na 2 a 3 weken les toch wel wat kortere bochten dan de hele piste kan maken of ligt dat nou aan mij?

Vaak geven de skileraars daar ook niet echt het goede voorbeeld en gaan ze met hun klasje over de volledige breedte van de piste. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze er zo voor zorgen dat iedereen wel moet vertragen en voorzichtig een gaatje zoeken en er niet in volle vaart langs skiet. Maar dan denken de kinderen natuurlijk dat het zo hoort.

Vaak geven de skileraars daar ook niet echt het goede voorbeeld en gaan ze met hun klasje over de volledige breedte van de piste. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze er zo voor zorgen dat iedereen wel moet vertragen en voorzichtig een gaatje zoeken en er niet in volle vaart langs skiet. Maar dan denken de kinderen natuurlijk dat het zo hoort.

Errant op 7 mrt 2017 10:49

Hier wil ik toch even op reageren. Zie wel vaker dingen hier voorbij komen waarvan ik denk nou nou…Maar nu kan ik het niet laten. Wat is dit voor een bs dat iemand niet de volledige breedte van de piste mag gebruiken, hij is niet voor niets zo breed. Als mensen graag willen toeren en daarbij op pistes komen waar ze de volle breedte voor nodig hebben om rustig en gecontroleerd de berg af te komen dan is dat zo. Waar staat ergens dat je korte bochten moet maken?? Daarbij opgemerkt zie ik bij de meeste mensen die met “korte” bochten de berg af komen een techniek van lik me vestje en dus niet gecontroleerd.

Als jouw techniek goed is dan heb je geen last van andere mensen op de piste, dus ook niet van (zoals eerder al iemand zei) de mindere goden. Heb je dat wel dan mag je de hand in eigen boezem steken en ben je waarschijnlijk toch niet zo goed als dat je denkt.

Nou, het lijkt mij dat je na 2 a 3 weken les toch wel wat kortere bochten dan de hele piste kan maken of ligt dat nou aan mij?

pieter771 op 7 mrt 2017 10:29

Ja dat kan hij zeker, maar hij wil/durft het niet. Hij gaat gewoon lekker van de ene naar de andere kant maakt daar een keurig bochtje en gaat weer terug. So What? Hij brengt daar niemand mee in gevaar. Hij is juist heel voorspelbaar, dus snellere pistegebruikers kunnen prima anticiperen en achterlangs gaan. Geen probleem.
Of natuurlijk op een meter afstand voorlangs suizen. Op zich geen gevaar, maar wel beangstigend voor hem, dus wel een probleem.
Mede omdat hij geintimideerd is door mensen die rakelings langs hem suizen is de eerste reactie niet om zelf harder te gaan, maar juist rustiger en meer omhoog te kijken.
Een/mijn kind is ook nog niet zo goed in staat om afstanden in te schatten. Als hij een straat oversteekt wacht hij ook voor een auto die nog heel ver weg is. Ik vind het prima zo. Better safe than sorry.

En omdat mijn zoon niet harder durft moet ik op hem wachten en ga (aan de kant natuurlijk) op hem staan wachten. Dus weer een obstakel op de piste waar snelle piloten last van hebben.
@Errant, Ik vind ook dat leraren met klasjes ook een beetje ruimte moeten laten om mensen die harder willen er langs te laten.

Vaak geven de skileraars daar ook niet echt het goede voorbeeld en gaan ze met hun klasje over de volledige breedte van de piste. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze er zo voor zorgen dat iedereen wel moet vertragen en voorzichtig een gaatje zoeken en er niet in volle vaart langs skiet. Maar dan denken de kinderen natuurlijk dat het zo hoort.

Vaak geven de skileraars daar ook niet echt het goede voorbeeld en gaan ze met hun klasje over de volledige breedte van de piste. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze er zo voor zorgen dat iedereen wel moet vertragen en voorzichtig een gaatje zoeken en er niet in volle vaart langs skiet. Maar dan denken de kinderen natuurlijk dat het zo hoort.

Errant op 7 mrt 2017 10:49

Hier wil ik toch even op reageren. Zie wel vaker dingen hier voorbij komen waarvan ik denk nou nou…Maar nu kan ik het niet laten. Wat is dit voor een bs dat iemand niet de volledige breedte van de piste mag gebruiken, hij is niet voor niets zo breed. Als mensen graag willen toeren en daarbij op pistes komen waar ze de volle breedte voor nodig hebben om rustig en gecontroleerd de berg af te komen dan is dat zo. Waar staat ergens dat je korte bochten moet maken?? Daarbij opgemerkt zie ik bij de meeste mensen die met “korte” bochten de berg af komen een techniek van lik me vestje en dus niet gecontroleerd.

Als jouw techniek goed is dan heb je geen last van andere mensen op de piste, dus ook niet van (zoals eerder al iemand zei) de mindere goden. Heb je dat wel dan mag je de hand in eigen boezem steken en ben je waarschijnlijk toch niet zo goed als dat je denkt.

DocX op 7 mrt 2017 11:03

Oei, dat is de eerste keer dat iemand denkt dat ik een goede techniek heb.
Ik denk dat er op dat punt een klein misverstand is :-).
Maar ik vind inderdaad dat iedereen moet proberen voor zover mogelijk niet de volledige breedte van de piste in beslag te nemen. Als je met de auto op een 2-vaksbaan rijdt neem je toch ook of het linkse baanvak of het rechtse baanvak, maar je rijdt toch niet met de lijnen net midden onder je auto?
En een kind gaat toch doen wat hij of zij in de les geleerd heeft? Daarvoor gaan ze naar de les.
Als individuele skier vind ik het logisch dat je plaats laat voor de anderen, en dat doet 99% ook.
Waarom gaan dan skiklasjes zo vaak over de volledige breedte? Op het eerste gezicht zou het logischer zijn ofwel aan beide kanten een beetje ruimte te laten ofwel maar de helft van de piste te gebruiken om de anderen door te laten. Maar het zou ook kunnen dat de skileraars dat bewust doen om te zorgen dat degenen die voorbij willen dat noodgedwongen rustig aan doen. Misschien kan een skileraar daar opheldering aan brengen.
Ik wil echt geen pleidooi houden om snel te skieën. Maar een klasje beginnelingen haal ik wel in, dus dat duurt soms wel even voordat je kans hebt om dat op een veilige manier te doen.

Ik vind de vergelijking met de auto echt niet op zijn plek hoor. Kan ik net zo goed opvoeren dat je bij voetbal ook het hele veld moet proberen te gebruiken, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

De discussie over wel of niet de gehele piste gebruiken is er echt eentje die ik niet begrijp. Ook als iemand de gehele piste gebruikt blijft er wanneer je redelijk kunt anticiperen genoeg ruimte over om iemand in te halen, want het is natuurlijk niet zo dat iemand tegelijkertijd aan de ene kant, aan de andere kant en middenop is…De essentie van dit hele onderwerp is controle, als iemand daarvoor de volledige breedte van een piste nodig heeft is dat toch prima.

Ik vind de vergelijking met de auto echt niet op zijn plek hoor.

Oh nee?
Skiën, varen, vliegen, autorijden etc. etc. het komt allemaal op het zelfde neer: Aanpassen en anticiperen met als uitgangspunt de “regels”.
Zowel geschreven (wetten, reglementen) als ongeschreven (inzicht).
De regels vormen de basis en wat dat betreft zitten er tussen die voor het wegverkeer en skiën een aantal hele duidelijke overeenkomsten.
En één ervan is (in dit kader) de regel dat iemand die van achteren/boven komt, zich aan dient te passen aan degene voor/beneden hem/haar.

Ik verwacht van een “ervaren skiër” dat hij/zij het gedrag en kunnen van een ander in kan schatten en daarop anticipeert.
Net als dat ik van een ervaren bestuurder verwacht dat hij er rekening mee houdt dat een personenauto op de rechter rijstrook die inloopt op een vrachtwagen, die vrachtwagen in wil en gaat halen. Ook als die “ervaren bestuurder” met 200 aan komt jakkeren en nog 500m verwijderd bent.

DAT is ervaring en inzicht … een combinatie van technisch kunnen, inzicht en last but not least … gedrag

Je kunt technisch nog zo’n uitstekende (vul zelf maar in) zijn, als je je niet weet te gedragen ben je dat bottom line niet …

Rob

Volgens mij is “auto” de favoriete zoekopdracht van @RCGrootveld :D

Volgens mij is “auto” de favoriete zoekopdracht van @RCGrootveld :D

Hessel op 7 mrt 2017 12:22

Maar wel alleen in combinatie met snelheid ;)

Born to Ride

Jezus @RCGrootveld heb jij een applicatie die je een melding geeft bij het woord auto? Er wordt 1 keer het woord auto genoemd en jij bent er als de kippen bij.
En ik dacht nog wel dat je niks met auto’s had…

*bericht bewerkt door Joostw op 07 mrt 2017 12:37

A winter without powder isn't a winter!

Ik vind de vergelijking met de auto echt niet op zijn plek hoor.

Oh nee?
Skiën, varen, vliegen, autorijden etc. etc. het komt allemaal op het zelfde neer: Aanpassen en anticiperen met als uitgangspunt de “regels”.
Zowel geschreven (wetten, reglementen) als ongeschreven (inzicht).
De regels vormen de basis en wat dat betreft zitten er tussen die voor het wegverkeer en skiën een aantal hele duidelijke overeenkomsten.
En één ervan is (in dit kader) de regel dat iemand die van achteren/boven komt, zich aan dient te passen aan degene voor/beneden hem/haar.

Ik verwacht van een “ervaren skiër” dat hij/zij het gedrag en kunnen van een ander in kan schatten en daarop anticipeert.
Net als dat ik van een ervaren bestuurder verwacht dat hij er rekening mee houdt dat een personenauto op de rechter rijstrook die inloopt op een vrachtwagen, die vrachtwagen in wil en gaat halen. Ook als die “ervaren bestuurder” met 200 aan komt jakkeren en nog 500m verwijderd bent.

DAT is ervaring en inzicht … een combinatie van technisch kunnen, inzicht en last but not least … gedrag

Je kunt technisch nog zo’n uitstekende (vul zelf maar in) zijn, als je je niet weet te gedragen ben je dat bottom line niet …

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:18

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

Übung macht den meister!!!

@Errant ik kan niet voor alle skileraren spreken, maar ik maak het traject wel eens net wat breder om ervoor te zorgen dat snellere skiërs van boven een andere lijn moeten kiezen en dus niet in de weg komen te zitten.

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

Rob

Volgens mij is “auto” de favoriete zoekopdracht van @RCGrootveld :D

Hessel op 7 mrt 2017 12:22

Nee, mijn zoek algoritme is veel slimmer en kijkt naar veel meer aspecten dan alleen het woord “auto” en “snelheid”

Rob

En ik dacht nog wel je niks met auto’s had…

Joostw op 7 mrt 2017 12:24

Klopt

Rob

Ik vind de vergelijking met de auto echt niet op zijn plek hoor.

Oh nee?
Skiën, varen, vliegen, autorijden etc. etc. het komt allemaal op het zelfde neer: Aanpassen en anticiperen met als uitgangspunt de “regels”.
Zowel geschreven (wetten, reglementen) als ongeschreven (inzicht).
De regels vormen de basis en wat dat betreft zitten er tussen die voor het wegverkeer en skiën een aantal hele duidelijke overeenkomsten.
En één ervan is (in dit kader) de regel dat iemand die van achteren/boven komt, zich aan dient te passen aan degene voor/beneden hem/haar.

Ik verwacht van een “ervaren skiër” dat hij/zij het gedrag en kunnen van een ander in kan schatten en daarop anticipeert.
Net als dat ik van een ervaren bestuurder verwacht dat hij er rekening mee houdt dat een personenauto op de rechter rijstrook die inloopt op een vrachtwagen, die vrachtwagen in wil en gaat halen. Ook als die “ervaren bestuurder” met 200 aan komt jakkeren en nog 500m verwijderd bent.

DAT is ervaring en inzicht … een combinatie van technisch kunnen, inzicht en last but not least … gedrag

Je kunt technisch nog zo’n uitstekende (vul zelf maar in) zijn, als je je niet weet te gedragen ben je dat bottom line niet …

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:18

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

Dat jij niet van je eigen verwachtingen uit moet gaan maar je je gewoon aan de regels moet houden.
En val mij niet aan over de regels. Ik heb ze ook niet bedacht.

Übung macht den meister!!!

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:34

Zal ik even inkoppen dan?: als jij inloopt op een vrachtwagen en daarom naar links wil, moet jij opletten en aanpassen en geeft je geen rechten. Dat die achteropkomer kan verwachten dat jij naar links wil, is zo, maar jij zal diegene voor moeten laten.

@Errant ik kan niet voor alle skileraren spreken, maar ik maak het traject wel eens net wat breder om ervoor te zorgen dat snellere skiërs van boven een andere lijn moeten kiezen en dus niet in de weg komen te zitten.

Hessel op 7 mrt 2017 12:26

Dus tocheen bewuste keuze voor de veiligheid, dat vermoedde ik al.

*bericht bewerkt door Errant op 07 mrt 2017 12:49

blablabla.

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:18

Ja, mooi verhaal. Maar het ging natuurlijk om de context waarin gesteld wordt dat je in het verkeer ook niet zomaar midden op rijdt. Dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.

Ben toch wel benieuwd in welke klasse ik zou vallen. Let altijd erg goed op zowel naar beneden als boven me kijken of ik verkeer zie aankomen. Ondanks dat is het best wel eens lastig om op wat hogere snelheid altijd de juiste keuzes te maken. Ik houd van doorskien. Niet perse met 80+ maar tik het wel eens aan op een zo goed als lege piste. Maar het blijft gewoon ook een feit dat veel mensen op onhandige plekken stoppen en wachten. Het is vaak onmogelijk om in een mooie rechte lijn naar beneden te skien. Er zijn altijd wel mensen die ‘in de weg staan’. Toch heb ik nog nooit iemand aangeskied of te dicht langs op geskied (denk ik…;-)

Een fimpje ter beoordeling of ik niet te positief ben over mijzelf.

https://youtu.be/zu_MnHzn7X8

Plaats een reactie