Montafon of Zugspitz Arena half maart met kleine kinderen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zugspitz Arena en Silvretta Montafon

Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een bestemming voor onze wintersportvakantie half maart. Ik heb een wat onmogelijke eisenlijst met ons gehele gezelschap

  • mijn ouders: gebied met mooie blauwe pistes, sneeuwzeker half maart
  • mijn broer: voldoende pistekilometers en wat te beleven qua apres-ski
  • ikzelf: leuke skischool/kinderland voor kind van net 4 dat zijn eerste schreden op de ski’s gaat maken, makkelijk bereikbaar voor de andere ouder die achterblijft met de jongste van 2,5 die wel wat wil kunnen sleeën e.d… Niet te ver rijden met die 2 druktemakers in de auto.
  • enigszins betaalbaar (SFL valt om die reden bijvoorbeeld af)

Ik realiseer me dat ik op minstens 1 van die eisen zal moeten inleveren. Ik ben me nu aan het richten op 2 gebieden, nl. Montafon en Zugspitz Arena. Welke van deze gebieden zouden jullie kiezen en waarom? En welk dorp in die gebieden dan bij voorkeur? Ik hoor over Ehrwald bijv. goede dingen over o.a. de skischool, maar ik twijfel ivm de lage ligging op het zuiden (en de beperkte kilometers piste per deelgebied).

Benieuwd naar de reacties!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 apr 2021 17:25

Dit topic ga ik eens volgen. Ben namelijk zeer benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Ehrwald is erg leuk gezien de genoemde criteria. Ik heb de afgelopen 3 jaar in Maart eigenlijk altijd een mooi pak sneeuw gehad. Voor kinderen is Ehrwald heel mooi en ook voor de ouders erg geschikt. Doordat het ‘‘Kinderland’’ (skigebied van de Wettersteinbahnen Ehrwald) in Ehrwald grenst aan het dorp is dit makkelijk te lopen van het appartement/hotel. Met een kort eindje verder lopen/bussen ben je op de Ehrwalder alm waar je ouders zich ongetwijfeld uit kunnen leven. Zowel bij het Kinderland als op de Ehrwalder alm zijn er mooie restaurants waar je lekker iets kunt drinken.

Apres ski is zowel in Montafon als bij de Zugspitze niet echt aan de orde. In het dorp van Ehrwald zelf zit een leuk café waar je een gezellig drankje kunt doen (á la apres ski). Ook onder aan de gondel zit sinds 2 jaar een leuk Apres ski café/restaurant. In Montafon ben ik er wat minder bekend mee, wellicht is dit hier meer (?)

Gezien de bereikbaarheid van het ‘‘Kinderland’’ (met prima wat pistes) zou ik voor Ehrwald kiezen. Mochten je ouders meer willen skiën zijn ze met de bus of auto binnen een kwartier in het aangrenzende lermoos. Vanwege die mogelijkheid zou ik dan ook gaan voor Ehrwald. Ehrwald is voor mij een wat compacter, knusser dorp en levendiger dorp… In de dorpen behorend bij Montafon is het prima skiën maar voor jou als moeder is er niet veel te beleven mijns inziens (In ieder geval in het dorp Vandans niet) :)

*bericht bewerkt door maartjedd op 03 feb 2017 16:56

Houd er rekening mee dat de Zugspitz Arena de typisch bekende Oostenrijkse truc uithaalt. Allemaal afzonderlijke gebiedjes die niet verbonden zijn. Zelfs Ehrwald valt uitéén in twee delen die niet onderling verbonden zijn. Wel 2 hele leuke skischolen én een uitstekende crèche bij het Tiroler Haus.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

In beide gebieden geweest en ik zou je i.v.m kids zugpiste adviseren

Zugspitz is inderdaad niet verbonden, voor degene die kilometers zoekt dus niet echt geschikt.

Ik neig ernaar om Gerlos te zeggen. Aardig wat kilometers, après ski, kinderland in het dorp maar ook bij de gondel boven (voor voetgangers makkelijk te bereiken) en bovenin Gerlos veel blauwe pistes maar ook in hochkrimml veel blauw.

Montafon ga ik zelf pas half maart ontdekken in de winter dus weet niet goed hoe het daar is qua kinderland. Gaschurn vond ik wel een leuk dorp in de zomer, maar onze uitvalbasis in maart zal st gallenkirch zijn.

Erhwald heeft leuke pistes maar ik heb altijd in Lermoos gezeten, kinderklasjes (piste), apresski bij Lahme ente, genoeg om je een week te vermaken. Dorpje zit tegen de pistes aan. Daarnaast kan je per auto naar Erhwald of de Zugspitze. Deze liggen uit elkaar. De pistes van Erhwald tov het dorpje is een stukje lopen.

Het andere gebied ken ik niet

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

De Zugspitz arena is betaalbaar, relatief dichtbij, goed bereikbaar, leuke afzonderlijke overzichtelijke skigebieden en zeer gemoedelijk. Ik heb zelf een aantal jaren in Lermoos gezeten en dat is mij altijd zeer goed bevallen. Het was ongeveer 7,5/8 uur rijden vanaf Groningen (aangezien je de drukke knelpunten kan vermijden in tegenstelling tot de gebieden die verder in Oostenrijk zijn gelegen). De liftaansluitingen kloppen, de sfeer is er fijn en de dalafdaling super breed. Zoals al eerder is gezegd zijn de omliggende gebieden als Ehrwald en Berwang zeer makkelijk bereikbaar en ook leuke gebiedjes om je 2 dagen te vermaken. Ehrwald heeft daarbij een super lange brede rodelafdaling die 's avonds verlicht is. De gebieden zijn op zichzelf niet zo groot, maar dat maakt het wel gemoedelijk. Montafon kwam wat massaler en wat minder familievriendelijk over, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Succes met het kiezen van jullie locatie!

floris veenhoff

Wagrain of Kleinwalsertal

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

In beide gebieden geweest.
Ehrwald, leuk gebiedje zeker ook met kinderen
Maar in dorp weinig restaurants vind ik, en voor half maart, tja niet zo heel sneeuwzeker, maar je hebt de zugspitze.
Montafon naar mijn idee stuk sneeuw zekerder, maar als je naar kinderen kijkt, toch richting Ehrwald of Lermoos gaan.
In Lermoos speciale gondel op de kinderpiste.

Ehrwald en Lermoos zijn erg leuk voor de kids, ouders en jij zelf met partner.
Broer kan voor extra kilometers op dag 1 naar Ehrwald, dag 2 naar Lermoos en Biberwier, dag 3 Zugspitze, dag 4 naar Garmisch classic, dag 5 naar Berwang en overige dagen de leukste gebieden nogmaals pakken. Veel plezier!

null

Rock

Thnx allemaal! Ik heb ook het idee dat Montafon wat sneeuwzekerder is en wat ik over Golm lees en de skischool daar spreekt me dat ook wel aan. Maar hier is iedereen erg enthousiast over Ehrwald en Lermoos hoor ik ?. Ben overigens zelf wel al eerder in Montafon geweest (toen nog zonder kids) en nog nooit in de Zugspitzarena.
Bij de skischool in Lermoos zie ik alleen niet de mogelijkheid tot het boeken van halve dagen les, dat lijkt me voor zo’n uk van 4 toch meer dan genoeg eigenlijk.

@maartjek ik ben meerdere malen in de tweede week van Maart in Lermoos geweest, nooit gehad dat ik geen dalafdaling kon maken.
De ligging is goed waardoor de sneeuw lang blijft liggen.

het is gewoon mogelijk je kind een halve dag te laten lessen, check hier de info:
http://www.skischule-lermoos.at/nl/kinderen-en-jeugd/…

“De skilessen vinden dagelijks (behalve zaterdag) plaats van 09:45 tot 11:45 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Gevorderden kunnen elke dag in een cursus instappen, beginners beginnen op zondag of maandag. Er kan na overeenkomst ook op een andere weekdag met de cursus begonnen worden. Voor de deelname aan groeplessen moet er niet van tevoren gereserveerd worden”

je kan dus kiezen tussen ochtend groep en middag groep, daarnaast is er een kinderopvang voor de uurtjes daarna.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Gargellen in Montafon lijkt me ook een optie. Klein dorpje, alle pistes komen op hetzelfde punt uit. Ik ben er een paar keer zonder kinderen geweest, maar het leek mij als ouder prima om ook een keer met de kids te proberen.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wat ik nog als nadeel heb gelezen/gehoord van Montafon is dat er weinig/geen Nederlandssprekende leraren zijn. Kan je ook nog meenemen in je overweging.

Ja dat laatste vroeg ik me ook nog af inderdaad. Nederlandssprekende leraar is voor die kleintjes misschien niet eens echt een probleem overigens. Hoe zit het überhaupt met Nederlandse kinderen daar in de les? Iemand wel ervaring met de lessen voor kleine kinderen in Schruns of St. Gallenkirch?

In Gargellen staat een Landal park. Meestal zorgt dat wel voor de nodige NL’ers…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik ken allebei de skigebieden. Ga naar Ehrwald zou ik zeggen. Silvretta montafon is een mooi skigebied maar met kinderen is Ehrwald veel praktischer

Benny

Ik ken allebei de skigebieden. Ga naar Ehrwald zou ik zeggen. Silvretta montafon is een mooi skigebied maar met kinderen is Ehrwald veel praktischer

*bericht bewerkt door moderator op 06 feb 2017 15:32

Benny

Wat ik nog als nadeel heb gelezen/gehoord van Montafon is dat er weinig/geen Nederlandssprekende leraren zijn. Kan je ook nog meenemen in je overweging.

77steve op 6 feb 2017 12:18

Afhankelijk van de leeftijd kun je dit inderdaad meenemen in je overweging, maar afgezien van de allerjongsten, zie ik dat ivm de ontwikkeling van het taalgevoel van het kind eerder als een voordeel dan een nadeel.

Rob

Als je kiest voor Montafon, dan idd kiezen voor Gargellen.

Gargellen Montafon zou ook mijn advies zijn. Met als nadeel dat het geen aaneengesloten gebied is en als er dus iemand bijv in Gaschurn wil skien je hem/haar de hele dag niet zult zien. Maar vergelijkbaar probleem heb je rondom Zugspitz ook.

SFL is duur, maar voldoet wel aan je hele lijstje ;) Met het nodige geluk zou je in Ladis nog wel betaalbare accommodatie kunnen vinden en zit je goed ten opzichte van Kinderland.

Met kerst in Gaschurn geweest. Onze 4 -jarige heeft daar uitstekend les gehad van een Nederlandstalige skilerares (halve dagen geen probleem). Kinderland ligt direct aan het dalstation van de gondel, dus superhandig. En er is zelfs een apresskitent aanwezig!

Oef, Ehrwald ligt wel laag hoor, bij zacht weer is dat toch wel kwetsbaar. En voor gevorderden niet echt uitdagend. Gargellen heeft veel hogere pistes. Ook al eens Kleinwalsertal overwogen? Geheimtipp für Genießer, super kindvriendelijk en relatief dichtbij Nederland! https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal…

Kan je het na de krokus vertellen, wij gaan met 6 kinderen naar St. Gallenkirch :)

Ik zou gewoon meerdere opties openhouden en lekker een paar dagen van te voren boeken. In die periode zijn er nog legio mogelijkheden open, en de prijzen zijn lastminute een stuk beter te doen. Als je een paar dagen van te voren boek kan je miss in SFL iets vinden voor hetzelfde geld als dat je nu zou boeken voor dezelfde week in de Zugspitze arena. Ook kan je last-minute veel beter de sneeuwcondities inschatten.

Half maart kan het in de Zugspitze arena gewoon warm wezen door de lage ligging, waardoor het alleen bovenop de Zugspitze nog lekker skien is, ookal waren de afgelopen jaren zeer goed in maart, maarja iedere winter is weer anders. Montafon is bij zacht weer door de hogere ligging dan gewoon weer een stuk beter. Is het net zo koud als de afgelopen jaren, dan zit je gewoon prima in de Zugspitze arena.

Elkaar ontmoeten is daar trouwens wel wat lastiger als de kilometervreters de verschillende deelgebieden gaan verkennen.

Born to Ride

Ja klopt, maar voor zoveel mensen vind ik last-minute boeken wel een risico. Heb nu een optie in Ehrwald op loopafstand van de lift en het kinderland, dus ik neig ernaar om daar te boeken. Het blijkt ook goed en voordelig bereikbaar per trein (voor mijn broer dan de beste optie).
Fingers crossed voor de weers-/sneeuwomstandigheden dan maar…
@Mart2: ik ben uiteraard nog wel nieuwsgierig naar jouw ervaringen na de krokus :)

Wij hebben goede ervaring met Montagon en met name Gaschurn en Partenen. Daar kom je met alle geledingen goed aan je trekken. En bovendien prima betaalbaar.

Plaats een reactie