Aankoop van eerste snowboard

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    181cm en 73kg

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    Niveau 8: boardt op blauwe en op rode pistes met gesneden bochten; boardt op zwarte pistes, tussen buckels en off-piste veilig en gecontroleerd, maar technisch nog niet optimaal. Kan goed switch rijden. Switch kan ik de blauwe piste.

  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Denk dat mijn voorkeur gaat naar beide, heb eigenlijk alleen rocker (snowworld te landgraaf) en rocker/flat als huurboard op vakantie.

  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Hoge snelheid toch wel 50km/h + is toch wel redelijk normaal geweest deze vakantie. Maar doe ook graag eens rustig om wat te butteren,olies te doen.

  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Voornamelijk piste 90% en dan af en toe als ik langs het park kom dat ik erin duik om hier en daar een box mee te pakken en een sprongetje niets geks op het moment.

  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Zou wel beetje energiek zeggen en blauw ga je natuurlijk wat relaxer.

  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Eigenlijk alleen van snowworld huurboards en dus het flat rocker op vakantie

  8. Wat is je budget?
    600-700 inc bindingen. wil iets fatsoenlijks aanschaffen voor de lange termijn

Misschien nog wat achtergrond, ben voor de eerste keer op wintersport geweest, heb lessen gehad en ging vrij snel met de gevorderde groep mee, hier hebben we het carven aangepakt, hoogontlasting (nog niet mee weg) butteren, olies e.d. hiervoor ben ik ook nog 8x in snowworld (landgraaf geweest waar ik de basis zelf aangeleerd heb met beginner tips van een ervaren snowboarder.

Graag zie ik mijn vakanties als het volgende ingedeeld, hier en daar eens naar het fun-park om daar wat aan te kloten, niet een hele dag gewoon 4/5x per week erdoor en dan weer de pistes op. Daarbij ook wat off piste mits een paar meter op loopafstand en bij verdere afstanden met een begeleider die ervaring heeft in het gebied. Switch rijden vind ik iets moois wat bij het snowboarden hoort en wat je opent naar andere trucjes onder het snowboarden bijv buttering,olies/nollies, 180,360 enz. dit wil ik dan ook combineren op de piste tijdens het rijden.

Dit kunnen jullie terzijde laten maar ben naar een snowboard winkel geweest in de buurt waar ik ook mijn ander spul heb aangeschaft en zeer tevreden was, hier hadden ze eigenlijk nog 3 snowboards liggen die wat ze mij zouden adviseren en wat dan ook nog in prijs zouden zakken.

-DC Ply 153 lengte
-Capita outerspace living 154
-Burton flying v process 157

Met alle respect, maar overschat je je niveau niet een beetje?

Met alle respect, maar overschat je je niveau niet een beetje?

mRtv op 30 jan 2017 23:34

Op basis waarvan ? Je hebt toch snelle leerlingen etc.

Ontopic kan ik je niet helpen. Ga het wel even met interesse volgen :)

Mijn eerste gedachte was precies die van mRtv.

Board zelf sinds 1988, de afgelopen 15 jaar ieder jaar minimaal 2 a 3 keer per jaar in de sneeuw te vinden. (Daarvoor een aantal jaar minder/ niet wegens studie en bijbehorend geldgebrek ;-) )
Ik schatte mezelf ook in op een niveau 8…

Aan de andere kant; mijn zoon is 14, board nu 4 jaar en die kon ik afgelopen jaar met moeite voorblijven. Als het echt technisch wordt kan ik hem nog de baas, maar ik denk dat komende vakantie ook niet meer het geval is.

Maar snowboarden is natuurlijk meer dan alleen maar hard naar beneden suizen.

Kijk uit voor de overschatting; als je een board krijgt dat te ver gevorderd is (te stijf) dan ineens heb je het gevoel dat je er niets meer van kunt. Er zit nogal een verschil tussen een gemiddeld huurboard en een CustomX.

Ik zou eerst goed wat boardjes testen voordat je tot de koop overgaat. Laat je goed voorlichten door een liefhebber en niet door iemand die op commissie werkt of er de ballen verstand van heeft.

Hoe je dat verschil maakt? Lastig te zeggen.

Kan zo niet gelijk de niveaus terug vinden op mijn mobiel dus probeer ik het zo te omschrijven.
En misschien ben ik te voorbarig geweest met het kiezen van mijn niveau en hoop jullie met deze omschrijving iets beter te vertellen over mijn kunnen.

Kan gedeeltelijk strepen op blauw en rode pistes maar kost soms nog moeite om de techniek goed toe te passen. Verder heb ik geen angst en geen last van controle verlies tijdenz het afdalen van een blauwe rode of zwarte piste in het zillertalarena gebied.
Tevens kost het mij geen moeite om een olie te doen door mijn vroeger skateboard achtergrond, een tailpress is ook niet spannend, maar het maken van een volledige tailpress naar switch vergt wel nog oefening.

Switch kan ik zonder moeite blauw af maar rood is het nog lastig en vergt nog oefening.
Een box gaat met comfort een sprong vind ik nog lastig om snelheid in te schatten.

Tijdens de lessen 4man 2 leraren, waren de leraren wel onder de indruk van mijn leer snelheid.

Heb geen ervaring met bovengenoemde boardjes, maar na wat reviews gelezen te hebben zijn het in ieder geval wel boardjes die goed geschikt zijn om naast het gewone boarden ook wat freestyle mee te pakken. Ze zijn niet super stijf en hebben een centered stance wat je switch rijden ten goede moet komen.

Flying V ben ik zelf geen fan van. Door de ‘knik’ in het midden draai je makkelijker, maar voor carven vind ik het niets (wellicht wel weer lekker in het park, maar ben niet echt een parkrat). De andere 2 hebben wat camber onder de voeten en rocker in tip&tail wat ze vergevingsgezinder maakt dan gewoon camber. Dit gaat echter wel een ander gevoel geven dan je gewend bent.

Als laatste de lengte van de eerste 2: in principe past het bij je gewicht, maar je zit wel echt aan de bovenkant van de range. Als je meer wil spelen op de piste zou dat geen probleem moeten zijn, maar voor gewone pistes en evt wat off-piste lijkt me iets langer prettiger.

Verder zou ik zeggen: test eens eea qua boards. Zelfs als je niet specifiek bovengenoemde boardjes kan testen, maar wel wat planken met verschillende profielen en stijfheid krijg je al meer een idee wat er allemaal mogelijk is.

Zelf heb ik de Rossignol one Magtek, een heerlijk board voor de gevorderde boarden, ik denk dat hij ook prima aansluit bij jouw wensen, alleen switch rijden zal niet gaan aangezien het een Direction board is. Het is gewoon een board die zich in alle omstandigheden heerlijk gedraagd en er soms gewoon echt om vraagt om te knallen. En hij is als volgt opgebouwd 30% rocker 40% camber 30% rocker. Door de Magnetraction heeft hij super veel grip op harde/ijzige omstandigheden. Maar let wel op, hij is bij een mindere techniek niet vergevingsgezind, dus wanneer je op een soft boardje makkelijk beneden komt kan dit tegenvallen, tenzij je de juiste techniek hebt, dan voelt hij zalig…

Born to Ride

Evt Jones Mountain Twin, heb ik zelf vorig jaar gekocht. Ik heb ongeveer hetzelfde niveau en wensen. als jij. Vooral piste, maar butteren en off piste moet ook kunnen.
Jones MT is een redelijke alleskunner voor wat gevorderde boarder. Check reviews op internet, erg positief. Ook hier op het forum komt die regelmatig langs.
Jones MT Ultra evt als je hem iets stijver wilt hebben, maar dat is icm butteren etc minder handig. Ik heb de base edge van mijn Jones MT op 0.5 laten slijpen. Net iets makkelijker butteren. Maar dat hangt ook van je niveau af natuurlijk. Overigens, sommige nieuwe modellen van Jones hebben dit standaard, maar dan 1 graden.

edit: typo

*bericht bewerkt door kiwisap op 31 jan 2017 10:05

Min tip is: laat je vooral niet gek maken door alle marketing prietpraat. Ik merk nauwelijks verschil tussen mijn Salomon Freeride uit 1998 en mijn Jones MT uit 2014/15. Ik denk dat vooral het poppetje wat erop staat het verschil maakt. Zeker omdat ik denk dat een vrij traditionele shape (camber) goed bij jouw stijl zou passen.

Ik zou als ik jouw was zoeken naar een overjarig board uit '14/'15 voor ca €300. Een paar knappe bindingen erop en dan hou je lekker wat geld in je zak. Dan doet het ook niet zo’n pijn als je een keer een steen raakt.

Matthias helaas vind ik switch rijden een van mijn streef dingen onder het boarden, het maakt alles zo veel verschillender en leuker en uitdagender boarden.

Dus ben ik verplicht te zoeken in directional twin of symetric twin.

Taan denk dat de boards van 450 nog in maart afgeprijsd worden en dan zullen ze naar de 300-350 worden.

Weet iemand of er nog board demos plaats vinden zo laat in het niveau?

@jacques93 ieder zo z’n voorkeuren he. Als je trouwens leuke kortingen wil, zowel bij baum sport als bij blue tomato hebben ze al leuke kortingen op veel boards. Er zijn dus al leuke deals te maken daar, ook hebben ze vaak combinatie aanbiedingen van board+bindingen.

Born to Ride

Ik weet even niet hoe ik hier moet beginnen…

Ik denk dat je het best eens wat kan gaan testen om te kijken wat je lekker vindt. De Rossignol one Magtek is, in tegenstelling tot wat Matthias123 zegt, prima switch te rijden en is juist erg vergevingsgezind, maar zal te kort komen als je op niveau 8 boardt. Ik ben nu erg bang dat je met elk ‘gepast’ advies met een board eindigt die, in tegenstelling tot de flat-huurboards waar je ervaring op hebt, je kop eraf zal hakken.

Min tip is: laat je vooral niet gek maken door alle marketing prietpraat. Ik merk nauwelijks verschil tussen mijn Salomon Freeride uit 1998 en mijn Jones MT uit 2014/15. Ik denk dat vooral het poppetje wat erop staat het verschil maakt.

Taan op 31 jan 2017 10:55

Serieus?! ?

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 31 jan 2017 13:10

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Alle demo’s zijn wel.voorbij nu. Bij duijvesteijn/Snowworld kan je echter wel gewoon testen. Zou dat zeker eens doen.

Als je alleen nog maar op rocker of flat hebt geboard kan het best even wennen om over te stappen naar een camrock/hybrid. Maar denk dat je daar uiteindelijk wel naar toe wilt als ik zo lees wat je ermee wilt.

Onthoud wel dat je nooit een board gaat vinden waar je overal geweldig mee uit de voeten kan. Heb zelf een redelijk stugge true twin camrock plank (redelijk kort), die doet het zowel in park als op snelheid (60-70km/h) best aardig. En er is ook nog wel redelijk op te butteren. Soms had ik liever een langere plank gehad om ook comfortabel 80+ km/h naar beneden te knallen. En soms lijkt een wat flexibeler board me leuker (/makkelijker) om wat meer te klooien… Ergens is het compromissen sluiten…

(…) Ergens is het compromissen sluiten…

mRtv op 31 jan 2017 13:14

Rossignol One magtek: “The one to have when you can only have one” ;) :D

De ultieme alleskunner bestaat inderdaad niet, maar er zijn een aantal planken die wel op bijna elk terrein aardig uit de voeten komen.
Ik denk dat @Jacques93 best gelukkig zou worden op bijvoorbeeld:

-Rossignol One magtek
-Jones Mountain twin
-Bataleon Goliath
-Burton Process
-Ride Machete GT
-Salomon Sabotage

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ga echt testen, ik heb op boards gereden die op papier fantastisch bij me zouden passen en dat de praktijk toch echt anders is, en andersom.
Lekker naar een shop in de buurt gaan en vragen of je het board mag testen, desnoods op basis van huur/koop.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Testen is een goed idee. Ik heb ook een allround plank, Bataleon Jam, en ik vind hem geweldig, maar niet iedereen is fan van de triple base. Ik heb hem ook getest voordat ik hem kocht.

Running against the wind

Testen is een goed idee. Ik heb ook een allround plank, Bataleon Jam, en ik vind hem geweldig, maar niet iedereen is fan van de triple base. Ik heb hem ook getest voordat ik hem kocht.

basso op 31 jan 2017 15:49

Mag ik vragen wat jij geweldig vind aan je bataleon als je um vergelijkt met een ander merk board??

Übung macht den meister!!!

Mag ik vragen wat jij geweldig vind aan je bataleon als je um vergelijkt met een ander merk board??

RFKANGOO op 31 jan 2017 15:53

Als ik ook mag antwoorden op je vraag :) . Ik heb in 2010-2012 een Bataleon Jam gehad en het geweldige aan dat board en aan de triple base vond ik de vergevingsgezindheid en dan vooral met slecht zicht. Waar je met slecht zicht nogal eens een hobbeltje of deukje mist kan dat met een normaal camber board soms slecht aflopen met happen tot gevolg en alle daarop volgende ellende van dien. Met de Bataleon heb je dat niet of in elk geval veel minder, als je het board daarop eenmaal vertrouwd dan knal je gewoon door alsof het zicht perfect is.
Kortom het geweldige aan het board is de vergevingsgezindheid en goede controle tijdens mindere omstandigheden.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Mag ik vragen wat jij geweldig vind aan je bataleon als je um vergelijkt met een ander merk board??

RFKANGOO op 31 jan 2017 15:53

Als ik ook mag antwoorden op je vraag :) . Ik heb in 2010-2012 een Bataleon Jam gehad en het geweldige aan dat board en aan de triple base vond ik de vergevingsgezindheid en dan vooral met slecht zicht. Waar je met slecht zicht nogal eens een hobbeltje of deukje mist kan dat met een normaal camber board soms slecht aflopen met happen tot gevolg en alle daarop volgende ellende van dien. Met de Bataleon heb je dat niet of in elk geval veel minder, als je het board daarop eenmaal vertrouwd dan knal je gewoon door alsof het zicht perfect is.
Kortom het geweldige aan het board is de vergevingsgezindheid en goede controle tijdens mindere omstandigheden.

Bobdeboarder op 31 jan 2017 16:07

Niet lullig bedoeld hoor maar dit past precies bij wat een beginner graag heeft. Een gevorderde boarder zit hier waarschijnlijk niet op te wachten.
Dus ik zal mijn vraag wat specifieker stellen.
Wat maakt dit board zo geweldig voor de gevorderde snowboarder??

Dit vraag ik niet om iemand tegen het been te schoppen oid. maar ben gewoon benieuwd waarom mensen zo graag op een bataleon rijden.

Übung macht den meister!!!

Als je meer wil dan bochten maken (butters, jibs, presses, rolls, sprongen met rotaties e.d.) is een board wat minder snel hapt ook voor sommige gevorderde rijders een favoriete keuze, lijkt me. Ik ben blij met mijn oude Skate Banana. Hapt ook niet. Bataleon heeft wel mijn interesse als ik een nieuw board zou gaan kopen.

(…) Ergens is het compromissen sluiten…

mRtv op 31 jan 2017 13:14

Rossignol One magtek: “The one to have when you can only have one” ;) :D

De ultieme alleskunner bestaat inderdaad niet, maar er zijn een aantal planken die wel op bijna elk terrein aardig uit de voeten komen.
Ik denk dat @Jacques93 best gelukkig zou worden op bijvoorbeeld:

-Rossignol One magtek
-Jones Mountain twin
-Bataleon Goliath
-Burton Process
-Ride Machete GT
-Salomon Sabotage

Sneeuwbaard op 31 jan 2017 13:42

Dat ik een compromi moet gaan sluiten is natuurlijk voor de hand, misschien overschat ik me zelf, maar dan zou ik rond 6-7 zijn (weet niet hoe groot dit niveau een verschil gaat zitten tussen de boards).

Doordat ik graag wat sprongen wil gaan maken tijdens mijn run zoek ik wel een bordje wat vergevend gezind is.

Op papier en qua review lijkt de rossignol een mooi boardje wat mij in de smaak valt.

Als ik de burton process (flying v ) bekijk op burton site zeg ik ook fijn plankje, maar dan bijv op “thegoodride.com” valt hij weer tegen qua carven en geven ze aan dat hij minder zou rijden op harde sneeuw.

De Jones Mountain Twin ziet er ook mooi uit.

Nu mijn ideale bordje zou zijn iets wat rond de 60-80 gaat dan is het hard genoeg, kei hard een piste af is persoonlijk een niet mooie manier van snowboarden. Ik gebruik liever een snowboard wat mij trucjes toelaat, vergevend gezind is qua landingen en ideaal is voor switch (mooiste wat er is om gewoon soepel tijdens een bocht over te gaan op het andere been.)

Zoals MRTV zegt gaat er nooit een perfect boardje zijn, maar een allround board die mij op dat moment ondersteund in mijn bui om door het park te crossen en 10minuten later de piste naar beneded te stormen is geweldig.

Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties, leer hier al enorm van en maakt de keuze steeds makkelijker. Ga zeker kijken om bij snowworld eens te polsen naar snowboards en om daar te testen.

Graag volg ik nog naar ideeën en tips naar snowboards.

Btw Jacques93, in eerste instantie dacht ik ook: is dat niveau realistisch na een week vakantie en 8x indoor? Als je nu zegt dat je ooit geskate hebt kan het inderdaad zijn dat je het sneller oppikt.

Elke lefgozer kan strepen. Zwaartekracht. Of je daarbij controle hebt of voelt is een tweede. Voor andere pistegebruikers in ieder geval wel een geruststellend gevoel. En voor jezelf, op de tweede plaats. Ik zie persoonlijk liever iemand die wat langzamer gaat en met goede techniek en een mooie stijl (=vrij zeldzaam) de berg afkomt.

Over niveau: hoogontlasting heb je nodig om gesneden bochten te kunnen maken. Een leraar die je leert carven zou dus beter eerst die hoogontlasting goed aan kunnen leren. Als je hebt geskate moet dat voor jou ook vast makkelijker aan te leren zijn.

Bij de shop hebben ze -voor zover mijn kennis reikt- wel naar je wensen geluisterd. De bron die ik wel eens raadpleeg voor recensies is http://www.angrysnowboarder.com. Afgaande op de tests uit 2017 met elk van de opgenoemde boards zou ik voor de DC gaan of de Burton. De Capita was volgens deze site een board voor de meer agressieve rijder en was soms lastig te rijden.

De Burton is volgens hen een meer een plank voor een beginner waar je op door kan groeien. Over de DC waren ze erg enthousiast. De DC zal daarentegen niet echt een beginner board zijn. Maar, als je het allemaal snel oppikt kun je er wellicht best mee uit de voeten. Het lijkt me dat je bij een keuze voor een van de boards uit die shop geen miskoop zult begaan. Allemaal kwalitatief goede boards die redelijk bij je verhaal aansluiten.

Boards testen kan nooit kwaad. Als je de specs en technische snufjes van alle merken langs elkaar legt kan dat je ook al een richting geven. Hier werd al de 3d base van Bataleon opgenoemd en Magnetraction sidecut die je op boards van enkele andere merken vind. Arbor heeft ook iets wat op een 3d base lijkt, en zo heeft ieder merk zijn dingen.

Je kunt ook kijken wat voor merken andere shops aanbieden. Ik zou mij in deze tijd niet laten beperken door het assortiment van 1 shop. Hoewel ze je waarschijnlijk wel goed geholpen hebben.

Als je vraagt om de beste keus uit de drie boards kan iedereen je iets anders aanraden. Dus het is moeilijk om daar op af te gaan. Ook recensies verschillen per schrijver. De een is laaiend enthousiast over een board en de ander vind het niets. Heeft de shop al aangegeven welke zij de beste achten voor jou? Daarnaast is het ook een kwestie van een keer de knoop doorhakken. Met verstand, dan wel. Er is nu eenmaal zoveel keus.

Belangrijke vraag is misschien toch ook wel of je rocker of camber wil. Daar zou ik zelf eerst een schifting in maken. Alvorens een verdere keus te maken.

Ik zou persoonlijk niet alleen op thegoodride.com afgaan. Ik kijk juist naar die fimpjes om te leren hoe het niet moet. Maar ze hebben wel plezier in het boarden en daar gaat het om. Zeggen ze. Ik neem eerder tips aan van mensen die echt kunnen carven. Just my two cents.

Ik neem eerder tips aan van mensen die echt kunnen carven. .

Boarderline op 31 jan 2017 19:52

Dat zijn er wel erg weinig hoor. Als ik op de piste om mij heen kijk zie ik er maar heel weinig een gesneden bocht maken.

Übung macht den meister!!!

Btw Jacques93, in eerste instantie dacht ik ook: is dat niveau realistisch na een week vakantie en 8x indoor? Als je nu zegt dat je ooit geskate hebt kan het inderdaad zijn dat je het sneller oppikt.[/post]

Inderdaad heb ik vroeger op een skateboard gestaan, beheerste vrij goed de basis vanaf mijn 12de tot mijn 15de ofzo maar nooit veel of in het juiste geïnvesteerd, hield het meer bij de basis olies over stoeprandjes, beetje switch. De funbox in het skatepark en kwarter pipe daar hield het op maar had ik wel mijn plezier aan.

Elke lefgozer kan strepen. Zwaartekracht. Of je daarbij controle hebt of voelt is een tweede. Voor andere pistegebruikers in ieder geval wel een geruststellend gevoel. En voor jezelf, op de tweede plaats. Ik zie persoonlijk liever iemand die wat langzamer gaat en met goede techniek en een mooie stijl (=vrij zeldzaam) de berg afkomt.

Over niveau: hoogontlasting heb je nodig om gesneden bochten te kunnen maken. Een leraar die je leert carven zou dus beter eerst die hoogontlasting goed aan kunnen leren. Als je hebt geskate moet dat voor jou ook vast makkelijker aan te leren zijn.

Boarderline op 31 jan 2017 19:43

Netjes omschreven, we hebben tijdens de lessen wel hoogontlasting als materiaal gekregen, maar heb eigenlijk nog geen flauw idee wanneer en hoe ik dit moet toepassen in theorie zit het in mijn hoofd maar de feeling hoe en wanneer is er totaal niet.
Kon hier ook geen filmpje meer van vinden dus als misschien iemand hier iets van heeft graag.
Heb wel fatsoenlijke controle over mijn snowboard en kan dat op elke piste toepassen, of het dan valt onder strepen is een beetje ruim.

Ook de reden waarschijnlijk waarom ik het snel oppik is omdat ik probeer zover mogelijk te pushen, als ik niet gevallen ben die dag ben ik in mijn veilig gebied gebleven.
Wat misschien ook kan aangeven hoe snel ik leer, ben op de 3de dag op vakantie alleen gaan snowboarden op de blauwe piste deze 17x genomen en gepushd om switch te rijden totdat ik het kon. binnen een ruime 2-3uur kon ik hier fatsoenlijk omlaag

Ik wou nog bij snowworld gaan kijken voor snowboards en op de weg ernaar toe ligt ook nog een snowboard winkel die ik ook nog eens wou raadplegen.

*bericht bewerkt door jacques93 op 31 jan 2017 20:50

@jacques93 Ik ben drie weken geleden bij Duivesteijn geweest in Zoetermeer om wat boards te testen. Ik ben al een tijdje opzoek naar een extra board, naast het board dat ik gebruik tijdens les geven.

Ik heb min of meer dezelfde wensen als jij. Een speelse plank (butteren/ollies/nollies etc) die daarnaast ook geschikt is voor carven en switch rijden. Uiteindelijk heb ik vier boards getest die middag:

  • Rome Reverb Rocker 154
  • Libtech skate banana 156
  • Burton Custom twin 158
    -Travis rice Pro HP 157
    (allen 2017 uitvoeringen)

Alle vier geschikt om mee switch te rijden en ook alle vier pure twinboards. De Rome reverb rocker was veruit mijn favoriet, doordat er bamboe in de plank verwerkt zit, is die erg speels en leuk om 180’s etc mee te maken. Daarnaast ook zeer geschikt voor switch en carven (vind ik). Op de tweede plek komt de skate banana, iets minder speels dan de rome, maar nogsteeds prima. De custom en de travis rice waren iets stijver en vond ik daardoor iets minder prettig omdat mijn voorkeur bij een speelsere plank ligt.

misschien helpt dit bij je zoektocht, testen is en blijft het beste!

@ashwin

Zeker voegt er weer een paar toe, dat is eigenlijk op het moment het belangrijkste kijken wat er in de markt is en dan zien welke ze kunnen bieden in de winkel.
Ze hadden ook een libtech in de winkel, omdat het dus mijn eerste snowboard werd waren de 3 wat ze aanraden beter prijs kwaliteit.

Hartelijk dank voor je uitleg lijkt inderdaad precies wat ik zoek.

De grootste fout die wordt gemaakt door de beginnende boarder (waar je, gezien je ervaring toch nog echt toe behoort) is dat ze te snel grijpen naar een board die (nog) niet past bij hun kunnen. Als je nu van een flat huurboard op bijvoorbeeld de Travis rice Pro HP stapt, denk ik niet dat je weet wat je overkomt en kan zo’n plank je vakantie zelfs vergallen. Daarnaast zal je voorlopig niet de input aan zo’n plank kunnen geven om volledig gebruik te kunnen maken van het potentieel van zo’n board.

Als je je snowboardcarrière serieus wilt aanpakken, dan mis je nog minimaal één tussenstap. Je moet dan maar voor jezelf uitmaken of je die tussenstap wilt nemen door nog een tijdje wat planken te huren, of dat je er voor kiest om voor een iets minder geavanceerde plank te gaan. Ik kom nog weinig planken tegen die écht te kort komen op snelheid (ik rij een rocker met flex 1 ook boven de 80km/h), dus daarvoor hoef je niet direct voor een (te) geavanceerde plank te gaan.

Je wilt een hoop doen met een plank, maar de focus lijkt te liggen op wat freestylen op de berg. Een plank die daar uitermate voor geschikt is is bijna per definitie niet de plank die lekker carvet of stijf en lang genoeg is voor off-piste.

Je kunt een gok wagen of even de tijd nemen om in ieder geval uit te zoeken wat voor soort plank je het beste bevalt. Dit kan door te testen, maar je kunt ook eens kijken of je van vrienden en/of bekenden eens wat boardjes uit mag proberen. Hoe beter jij weet in welke richting we het moeten zoeken, hoe beter advies je kunt krijgen. De boardjes die nu voorbij komen liggen erg ver van elkaar.

Misschien dat je hier nog wat aan hebt:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De grootste fout die wordt gemaakt door de beginnende boarder (waar je, gezien je ervaring toch nog echt toe behoort) is dat ze te snel grijpen naar een board die (nog) niet past bij hun kunnen. Als je nu van een flat huurboard op bijvoorbeeld de Travis rice Pro HP stapt, denk ik niet dat je weet wat je overkomt en kan zo’n plank je vakantie zelfs vergallen. Daarnaast zal je voorlopig niet de input aan zo’n plank kunnen geven om volledig gebruik te kunnen maken van het potentieel van zo’n board.

Sneeuwbaard op 1 feb 2017 14:49

Dat klinkt echt overdreven hoor. Hij heeft een skateboard achtergrond, waardoor hij zeer snel leert EN (waarschijnlijk) absoluut geen schrik heeft om te vallen. Twee zeer belangrijke punten.
Het zal echt niet gebeuren dat hij nu met een Travis Rice HP ineens totaal niets meer kan. Ja het zal meer van hem vragen en harder werken worden, maar het is natuurlijk ook weer niet onrijdbaar.

Uiteraard is testen het beste. Hij komt regelmatig bij Landgraaf, nou regel daar wat test boards bij Duijvenstijn en ga het funpark af. Je zult vanzelf bij een fijn board uitkomen!

Persoonlijk ben ik van een goedkoop 2e hands flat board naar een Lib Tech Skunk Ape gegaan en zo’n groot verschil was het nu ook weer niet.

De grootste fout die wordt gemaakt door de beginnende boarder (waar je, gezien je ervaring toch nog echt toe behoort) is dat ze te snel grijpen naar een board die (nog) niet past bij hun kunnen. Als je nu van een flat huurboard op bijvoorbeeld de Travis rice Pro HP stapt, denk ik niet dat je weet wat je overkomt en kan zo’n plank je vakantie zelfs vergallen. Daarnaast zal je voorlopig niet de input aan zo’n plank kunnen geven om volledig gebruik te kunnen maken van het potentieel van zo’n board.

Sneeuwbaard op 1 feb 2017 14:49

Dat klinkt echt overdreven hoor. Hij heeft een skateboard achtergrond, waardoor hij zeer snel leert EN (waarschijnlijk) absoluut geen schrik heeft om te vallen. Twee zeer belangrijke punten.
Het zal echt niet gebeuren dat hij nu met een Travis Rice HP ineens totaal niets meer kan. Ja het zal meer van hem vragen en harder werken worden, maar het is natuurlijk ook weer niet onrijdbaar.

Uiteraard is testen het beste. Hij komt regelmatig bij Landgraaf, nou regel daar wat test boards bij Duijvenstijn en ga het funpark af. Je zult vanzelf bij een fijn board uitkomen!

Persoonlijk ben ik van een goedkoop 2e hands flat board naar een Lib Tech Skunk Ape gegaan en zo’n groot verschil was het nu ook weer niet.

Jeroen999 op 1 feb 2017 20:21

Bij jou en bij sneeuwbaard zit een kern van waarheid, ik vind het gewoon prachtig om te vallen (doet ook minder pijn dan bij skateboarden), dit laat zien in mijn ogen dat ik verder wil en door wil pushen. E: nu vraag ik mij af of nu een snowboard mij zover terug gaat duwen dat ik eigenlijk opnieuw zou moeten leren snowboarden? Want zo ervaar ik de reactie van sneeuwbaard

Mijn keuze is absoluut zo dat ik niet een board wil dat ik na 1 vakantie ben ontgroeid dan heb ik spijt en had ik liever gehuurd en gewacht totdat ik wel in het niveau had gepast van de “volgende stap”.

Ik heb een paar snowboards in mijn hoofd en ben er wel uit welke richting ik op wil, misschien beslis ik zelfs om gewoon nog een jaar te wachten. Dus de komende maand ga ik dus gewoon naar snowworld en ga ik 15€ leergeld betalen. Merk ik verschil tussen de testboards en huurboard in positieve of negatieve vorm gaat het mijn keuze 10x makkelijker maken.

*bericht bewerkt door jacques93 op 01 feb 2017 21:44

Ik zou gewoon het snowboard kopen waarvan jij denkt dat het bij je past.
Ik ben zelf in 2007 begonnen op een 2e hands board van een vriend uit Canada(Nitro T2 van Eero Ettala) en nu verder gegaan op een Nidecker Score. Logische volgorde? Nee absoluut niet. Voelt het goed? Ja perfect!

Rock

Plaats een reactie