Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@Bart1990 Ik weet niet wat je nou Joost allerlei dingen zit te verwijten, maar dat je iemand iets wenst te breken ben je echt heel verkeerd bezig in mijn ogen. Heb je zelf ooit wel eens iets gebroken? Ik wel in ieder geval, de gevolgen ervan zijn zeker geen pretje! Dus bedenk eerst even iets, voordat je wat onzin verkondigd. Dus wie is er nou onvolwassen?

Je weet dat er veel kamikaze en beginners zijn in het Sauerland, maar dan achteraf erover zeiken… Beetje raar, niet?

Carnas on Tour

@Bart1990 Ik weet niet wat je nou Joost allerlei dingen zit te verwijten, maar dat je iemand iets wenst te breken ben je echt heel verkeerd bezig in mijn ogen. Heb je zelf ooit wel eens iets gebroken? Ik wel in ieder geval, de gevolgen ervan zijn zeker geen pretje! Dus bedenk eerst even iets, voordat je wat onzin verkondigd. Dus wie is er nou onvolwassen?

Je weet dat er veel kamikaze en beginners zijn in het Sauerland, maar dan achteraf erover zeiken… Beetje raar, niet?

Svennoo op 11 feb 2017 00:38

Haha weer zo’n moraalridder die struikelt over een detail ipv de strekking.

Voor jou info: ik heb al vaak zat wat gebroken en meerdere keren door pech of eigen “onvoorzichtigheid”.

En ja hoeveel moraalridders er ook struikelen over mijn opmerking. Ik blijf erbij dat ik het prima vind dat die kamikazes zichzelf bezeren, maar wat ze andere aan doen vind ik wel kwalijk!

P.s. Vorig jaar zelf getuige geweest hoe een vriend onderuit gehaald werd door een incapabel persoon op de piste. Kon niet meer lopen voor 2 maanden en Hij plast nu nog, letterlijk, door een slangetje… na drie gebroken lendewervels dus misschien moet je/moeten jullie je gejank over 1 opmerking aan de kant zetten en eens reëel zijn… (lees: moraalridders)

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Ik zet in ieder geval niets aan de kant. Ik vind het erg voor je vriend dat hij in zo’n situatie verzeild is geraakt en hoop dat hij verder zal herstellen.
Maar ik blijf jouw opmerking bizar vinden. Je gunt een ander toch zeker geen ongeluk! Alsof je daarmee iets beter zal maken voor jouw vriend of anderen.
Ik denk dat jijzelf degene bent die loopt te janken. C’est le ton qui fait la musique.
Ik maak een nieuw topic aan over dit onderwerp, zodat ik we hier weer gezellig kunnen lezen over het weer in Winterberg.

mama on a mission in the snow

Beste Harry
Wat denk jij voor de voorjaarsvakantie met het weer?
groet sebastiaan

Het is onverantwoord van de leerlingen zelf, van de school, maar ligt hier ook niet een stukje verantwoordelijkheid bij het skigebied?

Bart1990 op 10 feb 2017 20:48

Nee, dat zou een taak voor de politie zijn. Die hebben een aantal jaar geleden in Winterberg wel is in uniform rondgeskied, maar daar is helaas niks meer verder van terecht gekomen. Liftpersoneel wenst opzich wel meer toezicht op de pistes en hier en daar wordt er ook wel door het personeel van het skigebied gecontroleerd, maar het is op drukke dagen dwijlen met de kraan open.

e taak van een skigebied is de pistes te markeren, vrij te houden van obstakels e.d. en/of deze door matten en netten te beveiligen. De veiligheid tussen medemensen is echter een taak die de gast zelf alleen in de hand heeft. Zeker in Winterberg wordt van het skigebied uit wel aangedrongen om veilig van de pistes gebruik te maken. Overal hangen borden met de FIS-regels en bij bijna alle kassa's en de meeste liften hangen ook nog eens de algemene voorwaarden. In §1, alinea 2 staat dit:

“Over het gebruik van de pistes beslist de gast zelf in eigen verantwoordelijkheid en inschattingsvermogen over zijn/haar eigen kunnen. Op diverse locaties in het skigebied worden gasten geïnformeerd over de internationaal erkende gedragscode (bijv. FIS-regels voor skiërs en snowboarders) en de DSV-tips. Piste - en wegmarkeringen zijn naar eigen interesse stipt op te volgen.”

ervolgens kunnen er ook maatregelen tegen kamikaze-wintersporters worden genomen. In §3 staat dit:

“Van transport kunnen personen uitgesloten worden, wanneer deze […] door eigen wangedrag - óók in de wachtrij - voor derden een onredelijke belasting vormen, […] Een ticket kan van personen tijdelijk of permanent ingetrokken worden, wanneer deze […] de FIS - regels overtreden en daarmee derden in gevaar brengen of verwonden.”

Natuurlijk is er het besef dat de meeste mensen dit niet zullen lezen, maar het wordt inmiddels zo penetrant in het skigebied aangegeven, dat niemand kan zeggen “Ich habe es nicht gewusst.”

Wat betreft Willingen: Daar hangen weliswaar geen grote borden met de algemene voorwaarden, maar bij diverse liften hangen ook daar de FIS-regels. Maar goed, uiteindelijk is een skigebied natuurlijk ook geen opvoedingsinstituut. Mensen moeten van een skigebied ook geen attractiepark verwachten. Wintersport blijft altijd nog een sport met alles wat daarbij komt kijken. Zeker als kinderen/jongeren door een school in een skigebied worden losgelaten, is het de verantwoordelijkheid van de school om ze goed voor te bereiden en verplicht aan skiles te laten meedoen. Zo werd dat bij mij vroeger op school in ieder geval wel geregeld. Het was of mee en skiles volgen of niet mee. Er was geen tussenweg mogelijk, tenzij je kon aantonen al vaak op wintersport te zijn geweest. Maar zelfs dan had je aan gevorderde skiles moeten deelnemen.

*bericht bewerkt door Frans op 11 feb 2017 11:34

Beste Harry
Wat denk jij voor de voorjaarsvakantie met het weer?
groet sebastiaan

sebastiaanhand op 11 feb 2017 11:06

Ik zie veel spreiding in de verwachtingen, dus er valt nog weinig over te zeggen. De tendens is dooi, maar ik zie ook pluimen met elke nacht goede kans op vorst. Als dat laatste gebeurt is het in ieder geval elke ochtend heerlijk skiën. We hebben de laatste weken keer op keer gezien da de dooi uiteindelijk erg mee viel of helemaal niet kwam. Sinds begin januari heeft het überhaupt maar een enkele dag stevig gedooid, vaak ging de hogere temperatuur met droge lucht gepaard, hetgeen geen schadelijke gevolgen heeft voor het sneeuwdek. Hier de pluim voor Kassel, met een mooie uitsmijter op zaterdag 25 februari… maar alles meer dan 5 dagen vooruit is gokwerk (stand 15 uur) http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=gens_pluim…

Ik was gisteren in Winterberg (ochtend), Altastenberg (middag) en Willingen (avondski). In Winterberg en Willingen was de sneeuw bijzonder goed, maar in Altastenberg en Willingen zijn alleen de kunstmatig besneeuwde pistes erg goed, in Winterberg nagenoeg alle pistes. Willingen had gisteravond de beste sneeuwkwaliteit die ik daar ooit gezien heb. Winterberg was als vanouds zeer goed geprepareerd en door de vorst bleef het ook goed.

Op de Kappe (Winterberg) werden sneeuwdepots gespoten op het onderste steile stuk, maar ook op de blauwe omleidingspiste bij nummer 7. Op piste 7 ligt een bizar dik sneeuwdek, ter hoogte van de kruisende Ziehweg tegen de 4 meter(!).

Winterberg zal een eventuele dooi-aanval op de meeste pistes - zeker die op de Herrloh (6+12) Poppenberg (3, 4, 5, 7), Sürenberg (22,23) en de Schneewittchenhang (25) - moeiteloos doorstaan.
Ook in Willingen zag ik een verrassend goed sneeuwpakket. Niet zo dik als in Winterberg, maar wel een stuk beter dan in andere jaren. De investeringen betalen zich uit.

Altastenberg was gisteren een oase van rust tussen het drukke Winterberg en Willingen (nauwelijks wachttijden overigens, vandaag drukker, maar niet extreem). De Westfalenhang-1, de Kapellenhang en de Bruchtal- + Sonnenhang waren erg goed, de Westfalenhang-2 matig en de Schwedenhang een bende. De lift op de Steilhang was gesloten, maar de piste (net als de Schwedenhang met het nodige kluunwerk te bereiken) was goed te doen.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 11 feb 2017 16:17

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wat een toffe top reactie.dankjewel vriend!

Mooi man…ik kom er net als jou al jaren…al veel gebieden gezien maar voor winterberg special plekje in m’n hart in geruimd. Ik kom er graag.

Mooi man…ik kom er net als jou al jaren…al veel gebieden gezien maar voor winterberg special plekje in m’n hart in geruimd. Ik kom er graag.

Speitig dat het net nu, 1,5week voor ik naar Winterbeg vertrek serieus gaat dooien, ik ben benieuwd naar hoeveel er dan nog gaat liggen en hoeveel pistes er dan nog gaan open zijn. Ik maak me alvast zorgen, of bekijk ik het nu iets te pessimistisch ?

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Ja…ik maak me ook wat zorgen…wij willen zondag 19 februari voor een aantal dagen naar Winterberg…regen…regen…regen…is de voorspelling!

Facebookpost van vandaag:

Die Wetterberichte melden frühlingshafte Temperaturen in der nächsten Woche. Aber keine Panik: Der Schnee hält bei uns. Wir pflegen ihn gut für euch. In der ersten Wochenhälfte gibt es bei uns hier auf den Bergen immer noch leichten Nachtfrost.
Nur zwei Tage in der Wochenmitte wird es wohl um die fünf Grad warm. An diesen beiden Tagen sinkt auch in der Nacht das Thermometer nicht unter den Gefrierpunkt. Danach wird es allmählich etwas kälter. Bei trockener Luft wird die Schneedecke wohl weich, wird sich aber nicht wesentlich reduzieren.
Warum? Kunstschnee ist grobkörniger als Naturschnee und in der gut präparierten, kompakten Schneedecke auf den Pisten hält sich der Schnee nach dem Kühlschrankprinzip. Innen bleibt die Kälte erhalten.
Was dem Schnee zu leiben rücken würde, wären starke Niederschläge. Regen ist aber in den nächsten Tagen nicht in Sicht. Erst ab Sonntag können leichte Niederschläge aufziehen. Aber bis dahin wird es wohl auch wieder kälter. Also: Keine Sorge, es geht weiter mit dem Wintersport im #skiliftkarussell #winterberg https://www.wetter-sauerland.de/aktuell/der-wettertrend…

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 12 feb 2017 19:30

Jongens jongens… er ligt op veel plekken in Winterberg meer dan een meter sneeuw. Dat dooit absoluut niet weg in 1.5 week… Er moet wel heel veel regen vallen wil dat gebeuren. Voorgaande jaren hebben ze periodes van 2/3 weken met dooi en soms regen overleefd met een minder dik pak sneeuw…

#proudtobepartofleswintersporters

Speitig dat het net nu, 1,5week voor ik naar Winterbeg vertrek serieus gaat dooien, ik ben benieuwd naar hoeveel er dan nog gaat liggen en hoeveel pistes er dan nog gaan open zijn. Ik maak me alvast zorgen, of bekijk ik het nu iets te pessimistisch ?

robbemaes op 12 feb 2017 19:18

Alles behalve de rechterkant van de oefenweide en de Nordhang zal tot 25/2 open zijn. Daarna ook alles of bijna alles als de dooi doorzet en er niet teveel regen valt.
Valt er wel veel regen, dan nog zal het overgrote deel open blijven

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Open zal Winterberg wel een tijdje blijven, daarvoor ligt er genoeg sneeuw.
Afgezien daarvan is veel regen wel funest voor de sneeuwkwaliteit mijns inziens. Verzadigd snel en wordt zwaar skien. Buiten het feit dat je aan het eind v/d dag zelf ook doorweekt bent :)

Hopen dat er nog (een paar) winterse periodes inzitten met wat vorst en misschien wat sneeuw…

Open zal Winterberg wel een tijdje blijven, daarvoor ligt er genoeg sneeuw.
Afgezien daarvan is veel regen wel funest voor de sneeuwkwaliteit mijns inziens. Verzadigd snel en wordt zwaar skien. Buiten het feit dat je aan het eind v/d dag zelf ook doorweekt bent :)

Hopen dat er nog (een paar) winterse periodes inzitten met wat vorst en misschien wat sneeuw…

JeroenS op 13 feb 2017 15:28

Er is hoop in de kaarten te vinden voor de 2e krokusweek
Nog ver weg, maar met bakken sneeuw. … we dromen er nog maar even van…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En hoe is het nu? Wat ik op de webcams zie ziet er niet zo best uit…

Afgelopen dagen in willingen geweest. Woensdag en donderdag waren de pistes prima (temp was goed). Vrijdag regende het de hele dag en dat heeft de pistes (icm de temp van 6-8grad) geen goed gedaan. Zaterdag en zondag waren de pistes een grote slush. Door de drukte worden de pistes er niet beter op. Beste piste op dit moment; kohlerhagen 1 (eigenlijk de 2, maar die is officieel niet open?)

null

Foto: hoofdpiste op donderdag.

Op dit moment (20febr) is alles nog open en ligt er op de pistes ruim voldoende sneeuw. maar met aankomende dagen vol regen en storm zal het er niet beter op worden.

null

Foto: vandaag.

Al met al; pistes van matige kwaliteit, sneeuwhoeveelheid ruim voldoende.

*bericht bewerkt door GvPuy op 20 feb 2017 14:37

Dubbele post.

*bericht bewerkt door robbemaes op 20 feb 2017 18:36

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Voor de mensen die volgende week naar Winterberg gaan wordt het een paar dagen doorbijten…vanaf vrijdag zou het kouder worden met sneeuw,daarna weer een paar graden warmer maar dan kan natuurlijk nog veranderen.
De pluim van Kassel (4-5graden warmer dan Winterberg vind ik elke run beter en beter worden!
Ik ben er vanaf vrijdag een weekje dus hopenlijk liggen de pistes goed en kunnen we in een mooi winters landschap skieen!

null

*bericht bewerkt door robbemaes op 20 feb 2017 18:10

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Het ziet er naar uit dat vanaf 1 maart de temperaturen weer omlaag gaan naar net onder het vriespunt.

null

*bericht bewerkt door GvPuy op 22 feb 2017 08:19

Vorig weekend voor de eerste maal winterberg bezocht en wat een aangename verrassing ! We reden vanaf de Belgische kust zo’n 5 en een half uur (vlot) tot het centrum van winterberg. De pistes waren in de ochtend heel goed geprepareerd ondanks de enorme toestroom van mensen. Na de middag was het zachte sneeuw en moesten we wat meer werken. Zondagnamiddag begon het wat te motsneeuwen/regen maar voor ons was het dan al tijd om huiswaarts te keren. We komen hier zeker nog eens terug als voorbereiding op de Alpen.

null
null

Powder rules

Live vanuit Winterberg: vandaag overdag bij slecht weer toch nog heel redelijke pistes, doordat ze van onderen nog steeds opvriezen ondanks +5 graden
.
Vanavond zware regen met mogelijk op enkele pistel toch wel flinke schade morgen.
Op de Poppeberg, Sürenberg en de Herrlohpistes zal er geen probleem ontstaan en ook de hoofdpiste op de Kappe, de Panorama- en Schneewittchenhang zullen nog wel de hele krokus doorstaan.

Pistes met mogelijke problemen; 8, 10 en de overige Kappepistes (onderdaan rode vandaag al heel slecht, bovenin erg goed).
De Herrloh-oefenweide, Nordhang en blauwe piste Kappe waren al dicht, maar voor die laatste is een nieuwe blauwe variant gemaakt en nog redelijk tot goed

Samengevat: we mogen blij zijn dat ze volop gesneeuwd hebben toen het kon een met en mooie opfrisser vrijdag belooft het nog een heel aardig weekend te worden.

Morgen: eerst regen, in de loop van de middag natte sneeuw, laat in de avond droge sneeuw. …

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 22 feb 2017 22:43

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry, volgende week vrijdag gaan wij voor 3 dagen naar Winterberg. Dus volgens jou valt er dan nog wel te skien op een aantal pistes? En is het volgens jou noodzakelijk om al ski’s te reserveren of hebben ze genoeg op voorraad in Winterberg?

Nou met de piste toestand lijkt het me nu niet dat je hoeft te reserveren. Maargoed als je toch vastbesloten bent om te gaan zou ik reserveren overwegen, pak je ook 10% korting.
Ziet er nu erg droevig uit. Skien zal nog wel lukken, nu wordt er ook nog volop geskied getuige de webcams, maar ik zou er niet vrolijk van worden.

Helaas dit seizoen er nog niet van gekomen om te gaan, maar als het zo blijft, dit jaar dan maar niet meer ;)
Tendens later, dus richting volgende week lijkt wel iets kouder te worden, misschien valt er nog wat verse sneeuw en mogelijk maken ze nog kunstsneeuw, dan zou het wel iets beter kunnen worden.

@jessedew, aangezien ik 4 weken geleden geboekt hebt voor het gezin en bij annulering niets terug krijg, ga ik gewoon en gaan we er het beste van maken. Ik heb ook liever andere omstandigheden, maar het is niet anders. Het is deze keer ook meer als test om vervolgens volgend jaar naar Oostenrijk te gaan. De kinderen zullen nu pas voor de 2de keer skien. Hebben wel les gehad in Nederland.

Snap ik volledig, het is eigenlijk meer uit meeleven;)

sterkte en maak er nog wat van.

De temperatuur begint nu sterk te dalen in Winterberg!
Momenteel 1,2graden op de Kahler Asten en een dauwpunt van 0,4graden. Dat gaat de goede kant op,laat het maar verder afkoelen hoe meer sneeuw deze nacht hoe beter…
is er iemand op dit moment in Winterberg die ons een update kan geven over de neerslagsoort ?

*bericht bewerkt door robbemaes op 23 feb 2017 20:38

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Is het nog wel sneeuw wat op de pistes ligt of is/wordt het watergelei met deze regen en temperaturen? Kan sneeuw zich eigenlijk nog ook herstellen?

Winterberg wordt inmiddels weer wit!
Momenteel hagel en sneeuwstorm.
En over de pistes goed je je echt geen zorgen te maken: bijna alle pistes genoeg sneeuw en de kwaliteit valt erg mee.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie