Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ze zijn inderdaad lekker aan het snowfarmen voor volgend seizoen. Hier is het goed te zien dat ze een depot aan het maken zijn onderaan de oefenschansjes naast Bure Herloh:

null

Born to Ride

Nou, dit zal een echt experiment zijn. Komende zomer 2 maanden 20+ graden Celsius.

Nou, dit zal een echt experiment zijn. Komende zomer 2 maanden 20+ graden Celsius.

Frank66 op 6 apr 2018 19:06

Is niet de eerste keer dat ze dat doen hoor

The older I get, the better I was

Nou, dit zal een echt experiment zijn. Komende zomer 2 maanden 20+ graden Celsius.

Frank66 op 6 apr 2018 19:06

Ze kunnen ongeveer 15.000m3 opslaan, waarvan er begin dece,ber naar verwachting nog 80%, dus 12.000m3 over is.
In bijvoorbeeld Kitzbúhel en Ruhpolding wordt dit ook al succesvol toegepast

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nou, dit zal een echt experiment zijn. Komende zomer 2 maanden 20+ graden Celsius.

Frank66 op 6 apr 2018 19:06

Is niet de eerste keer dat ze dat doen hoor

Onnem op 6 apr 2018 20:57[/quote]

??, wanneer dan en wat was het resultaat?

Ze kunnen ongeveer 15.000m3 opslaan, waarvan er begin dece,ber naar verwachting nog 80%, dus 12.000m3 over is.
In bijvoorbeeld Kitzbúhel en Ruhpolding wordt dit ook al succesvol toegepast[post]Harry(Winterberg) op 6 apr 2018 23:31

Ook daar op 700 m. hoogte?

Nou, dit zal een echt experiment zijn. Komende zomer 2 maanden 20+ graden Celsius.

Frank66 op 6 apr 2018 19:06

Is niet de eerste keer dat ze dat doen hoor

Onnem op 6 apr 2018 20:57

??, wanneer dan en wat was het resultaat?

Ze kunnen ongeveer 15.000m3 opslaan, waarvan er begin dece,ber naar verwachting nog 80%, dus 12.000m3 over is.
In bijvoorbeeld Kitzbúhel en Ruhpolding wordt dit ook al succesvol toegepast[post]Harry(Winterberg) op 6 apr 2018 23:31

Ook daar op 700 m. hoogte?[post]Frank66 op 7 apr 2018 09:27[/post][/quote]

De hoogte maakt niet zo gek veel uit. Kwestie van goed isoleren.

Born to Ride

Op 20 mei is dit de voorraad sneeuw, in het najaar maar eens kijken wat er van over is.

null

null
null

Ik heb me altijd al eens de vraag gesteld ivm. die all weather snowmakers. Die er uiteindelijk toch niet gekomen zijn…Is het niet makkelijker een vrieshal te zetten en daarin een paar sneeuwkanonnen te laten draaien? Gezien het verbruik en het rendement van de all weather snowmakers is zo`n optie toch veel beter… :)

“Winter is coming”

De eerste sneeuw is al weer aan het vallen op de toppen:

null

Born to Ride

Top, nog maar 1 meter te gaan :-)

Weet iemand al of de snowmakers draaien?
Op de webcam kun je het net niet zien

Weet iemand al of de snowmakers draaien?
Op de webcam kun je het net niet zien

roelvossie op 9 nov 2018 08:35

Met deze temperaturen, vooruitzichten, op 9 november?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Weet iemand al of de snowmakers draaien?

Op de webcam kun je het net niet zien

roelvossie op 9 nov 2018 08:35

Met deze temperaturen, vooruitzichten, op 9 november?

Thomas op 9 nov 2018 10:23

Ze hebben niet voor niets die IDE snowmakers geplaatst die tot erg hoge temperaturen ‘sneeuw’ kunnen produceren. Daarnaast lijkt de stroming oostelijk te gaan worden op de lange termijn met bijbehorende lagere temperaturen.

Born to Ride

Eerste testruns hebben gedraaid

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=60098#p5174…

GvPuy op 9 nov 2018 21:20

Ik vraag me af wat de kwaliteit van dit type sneeuw is. Vorig jaar waren we er begin februari en wat de kunstsneeuw echt slecht. Het leek meer op kristalsuiker dan op sneeuw. Hopelijk lijkt dit meer op natuursneeuw

Eerste testruns hebben gedraaid

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=60098#p5174…

GvPuy op 9 nov 2018 21:20

Ik vraag me af wat de kwaliteit van dit type sneeuw is. Vorig jaar waren we er begin februari en wat de kunstsneeuw echt slecht. Het leek meer op kristalsuiker dan op sneeuw. Hopelijk lijkt dit meer op natuursneeuw

dekkie op 10 nov 2018 14:53

Als kunstsneeuw vers is in Winterberg, dan is die meestal heel goed. Als het al enige tijd ligt, dan krijg je het effect van wat je in sneeuwhallen hebt, een beetje zanderige sneeuw, niet echt geweldig (maar nog altijd 1000x beter dan helemaal geen!). Dit scherfijs laat zich heel goed prepareren tot een stevige laag met een erg fijne kwaliteit, althans, zo herinner ik het mij bij dezelfde machine op de Ruhrquelle. Het scherfijs wordt zover verpulverd dat het geen ijs meer lijkt, maar echte sneeuw en zo skiet het ook.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 10 nov 2018 16:25

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Eerste testruns hebben gedraaid

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=60098#p5174…

GvPuy op 9 nov 2018 21:20

Ik vraag me af wat de kwaliteit van dit type sneeuw is. Vorig jaar waren we er begin februari en wat de kunstsneeuw echt slecht. Het leek meer op kristalsuiker dan op sneeuw. Hopelijk lijkt dit meer op natuursneeuw

dekkie op 10 nov 2018 14:53

Dat moet dan na een periode met heel erg wisselende temperaturen zijn geweest. Steeds vriezen dooien dan worden het grotere ijsbolletjes en hecht het helemaal niet meer. Winterberg staat bekend om zijn zeer goede kunstsneeuw productie. Technoalpin (Dé toonaangevende producent van sneeuwkanonnen) test zelfs veel nieuwe materialen in Winterberg omdat ze het sneeuwmaken daar zo enorm goed beheersen.

Born to Ride

In Nicaragua doen ze het zo:
http://www.volcanoboard.com/#
Geen gedoe met namaaksneeuw en zo. 😜

Bla, bla, bla.

@bartvwg

Daar viel pas nog een dode, Vlaamse snowboarder die daar tegen de hotelmuur knalde.
Board Monitor werd aansprakelijk gesteld voor te weinig veiligheidsmaatregelen.

Born to run. B.S.

@bartvwg

Daar viel pas nog een dode, Vlaamse snowboarder die daar tegen de hotelmuur knalde.
Board Monitor werd aansprakelijk gesteld voor te weinig veiligheidsmaatregelen.

dan58 op 10 nov 2018 21:21

Voor zover ik weet staat op de cerro negro geen hotel.

Bla, bla, bla.

@bartvwg

Daar viel pas nog een dode, Vlaamse snowboarder die daar tegen de hotelmuur knalde.
Board Monitor werd aansprakelijk gesteld voor te weinig veiligheidsmaatregelen.

dan58 op 10 nov 2018 21:21

Voor zover ik weet staat op de cerro negro geen hotel.

bartvwg op 10 nov 2018 21:39

Het gaat hier over de sneeuwsituatie in Winterberg, waar ze heel veel gebouwd hebben op die paar bultjes, maar waar er vooralsnog geen plannen zijn om een vulkaan neer te zetten.

Vanmorgen wel een opvallend koude kaart, waarbij alle signalen op winter staan na volgende week (deze verwachting is uiteraard onzeker en de kaart - voor Kassel- kan er over een paar uurtjes weer heel anders uitzien). Schneekanonenwetter?!

https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type=gens_pluim&r=kas…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 11 nov 2018 08:16

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Zo de kaarten gaan er steeds beter uitzien. Lekker droge kou die lang aan lijkt te gaan houden. Als dit zo doorgaat zal over 2 weken de hoofdas van het gebied wel open zijn. De IDE snowmakers lijken in ieder geval voorlopig niet echt nodig te zijn.

null

Born to Ride

Juist voor een goede basis lijkt mij het handig om die snowmakers op volle kracht te laten pompen, Waarvoor schaf je anders die dingen aan…

LA NORMA😍☃️

Hebben ze eigenlijk ook water genoeg? Als ik me niet vergis was ook daar de zomer erg droog?

Bla, bla, bla.

Juist voor een goede basis lijkt mij het handig om die snowmakers op volle kracht te laten pompen, Waarvoor schaf je anders die dingen aan…

Piefke op 14 nov 2018 09:01

Winterberg heeft die dingen aangeschaft omdat de temperatuur daar gewoon altijd een lastig dingetje is. Je hebt er ieder jaar gewoon warme periodes. Het is veel goedkoper om met gewone sneeuwkanonnen kunstsneeuw te produceren. Die gebruiken namelijk een stuk minder energie.

Born to Ride

Als je die machines aanschaft dan moet je ze ook daarvoor gebruiken, de echte kou komt pas na 24-25 november als de kaarten zo blijven en precies in dat weekend willen ze open gaan. Dus beter vol gas met die snowmakers en zorgen dat er een goede basis ligt, dan voor zover het kan alvast wat kanonnen aan. Anders krijg je weer: we gaan open maar overdag de hele tijd dat kanon aan in je gezicht omdat er sneeuw gemaakt moet worden…

LA NORMA😍☃️

Vanaf de maandag 19e kunnen 's nachts de kanonnen al draaien. De lucht zal zeer droog zijn en dan temperaturen van -5 en lager in de nachten is gewoon al ideaal om kunstsneeuw te kunnen spuiten. Ze zullen die machines vooral aangeschaft hebben om te voorkomen dat het met kerst gewoon allemaal groen is zoals in het verleden een aantal keer is voorgekomen. Toen hadden ze tot kerst geen vorst gehad. Als ze door de ide snowmakers eens in de 5 a 10 jaar een kerst wel kunnen openen ipv niet openen dan hebben ze de kosten van die machines er al een eind uit denk ik. Waarom een dure basis leggen met een IDE snowmaker als het ook een heel stuk goedkoper kan met gewone sneeuwkanonnen?

Born to Ride

@bartvwg

Daar viel pas nog een dode, Vlaamse snowboarder die daar tegen de hotelmuur knalde.
Board Monitor werd aansprakelijk gesteld voor te weinig veiligheidsmaatregelen.

dan58 op 10 nov 2018 21:21

Dat was in Peru niet in nicaragua. Enkele 1000 km verschil

Als ik het goed heb begrepen dan is de basis die je legt met die snowmakers nog beter en langer bestand tegen warmte dan van sneeuwkanonnen, dus lijkt mij dat je ze dan ook gebruikt daarvoor en hoe beter je basis is hoe beter je seizoen start-loopt-eindigt. Dus win-win-win☃️

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie