Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Houd er rekening mee dat het komend weekend niet alleen erg druk is in Winterberg en Willingen, maar ook dat de sneeuwkanonnen de hele dag aan staan.
De weersverwachting voor volgende week is erg onzeker en men moet wel buffers maken voor de krokusvakanties (10 februari tot en met 4 maart)
Op dit moment ligt er ongeveer 25 cm en volgens Wetteronline zit er nog 30 tot 60 cm aan te komen tot en met zaterdag. https://www.wetteronline.de/wetter/winterberg?prefpar=precip…
Niedersfeld is mijn geheimtipp voor komend weekend, daar staat maar 1 sneeuwkanon… http://www.eschenberglifte.de

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 17 jan 2018 09:31

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Hopelijk valt het mee morgen, maar de regen zal voor veel omliggende gebieden funest zijn zoals het nu lijkt. Winterberg heeft voldoende reserve, geen probleem daar, maar wel te hopen dat de neerslag nog een tijd aanhoudt nadat de regen morgenavond weer in sneeuw overgaat. Vaak heel frustrerend dat de activiteit van een front snel minder wordt zodra de atmosfeer afkoelt. Vanaf vrijdag wat buien, maar dat gaat niet veel meer opleveren. Wel draaien de kanonnen de komende dagen weer.

Ik hoop dat er morgen wel wat open is. Heeft iedereen van ons deze dag vrij krijgen we storm.
We zullen zien morgen

Morgen korte dooi (even, maar wel zeer zware natte sneeuw en onderin zelfs even zware regen rond het middaguur, in de loop van de middag weer overgaand in flink wat droge sneeuw) , dus echt lekker relaxed skiën in het voorjaarszonnetje is het nu ook niet bepaald… Ik zou een setje droge kleding en minstens 3 paar handschoenen meenemen op Poolexpeditie als je morgen een dagje gaat skiën (ik zou er niet voor rijden!). Het wordt bikkelen. Nou ja, in ieder geval geen wachttijden…

Nog steeds is er kans dat (alle) liften sluiten als het toch té heftig wordt. Volgens meteomedia zijn de windstoten morgen nog wel te doen
http://wetterstationen.meteomedia.de/?station=104270&wah…
maar als de verwachting van Wetteronline uitkomt, dan is er wel een probleem
https://www.wetteronline.de/wetter/winterberg?prefpar=wind…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 17 jan 2018 11:32

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Willingen gaat dit weekend volle bak open. Ze zijn nu de pistes aan het sparen, prepareren en besneeuwen.

Ik zit vanaf vrijdag een week in center parcs hochsauerland. In het weekend verwacht ik ook extreme drukte, waarschijnlijk gaan we alleen vrijdagavond en zaterdagavond de verlichte pistes op. Zaterdagavond hebben we dan de keus tussen Neuastenberg en Willingen. Wat zou de betere keus zijn voor zaterdagavond? Ik heb qua avondskiën alleen ervaring in Winterberg.

Ik zit vanaf vrijdag een week in center parcs hochsauerland. In het weekend verwacht ik ook extreme drukte, waarschijnlijk gaan we alleen vrijdagavond en zaterdagavond de verlichte pistes op. Zaterdagavond hebben we dan de keus tussen Neuastenberg en Willingen. Wat zou de betere keus zijn voor zaterdagavond? Ik heb qua avondskiën alleen ervaring in Winterberg.

Frank9 op 17 jan 2018 13:12

Bij deze sneeuw absoluut Willingen doen in de avond. Prachtige pistes, maar ook een prachtig zicht op het dorpje. Daar krijg je een beetje een Alpengevoel van…
Voor overdag: in het weekend kan je via binnendoorweggetjes richting Altastenberg of Züschen rijden (dus niet via Winterberg), waar je weekskipas ook geldig is. Hier zijn geen of nauwelijks wachttijden en het ligt dik in de sneeuw (actueel 30 cm natuursneeuw en er komt nog een hoop aan)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bedankt voor de tip Harry. We gaan voornamelijk snowboarden en dan is Altastenberg niet zo ideaal. De laatste keer dat ik er was vond ik de pistes ook niet zo fantastisch terwijl er veel natuursneeuw lag. Is 2 of 3 jaar terug dus misschien hebben ze wel verbeterd in de tussentijd. Willingen ben ik nog nooit geweest met echt goede sneeuwcondities dus ik ben erg benieuwd! Die stond sowieso op de to do list voor komende week.

We gaan morgen toch een poging wagen.
Meteomedia is toch weer iets positiever. 1 graad boven nul eventjes en dan weer vorst. En een dikke piek met wind om 1 uur.

We gaan het zien.

Pff als de voorspellingen kloppen, ziet het er niet super uit… 5°C en meer de hele komende week…

Dat hoeft op zich niet erg te zijn. Als het maar niet veel regent. Ik heb geweldige skidagen in maart gehad in Winterberg bij positieve temperaturen. Als er maar al sneeuw ligt, en dat lijkt wel goed te komen.

Pff als de voorspellingen kloppen, ziet het er niet super uit… 5°C en meer de hele komende week…

davidjacobs op 17 jan 2018 21:58

Net als al de hele winter lijkt het heel erg te kwakkelen… Druilerige dagen met dooi afgewisseld met mooie dagen met verse sneeuw…
Erg rommelige winter
Www.wetteronline.de (Kahler Asten 840m)

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En toen stond alles stil in Winterberg. Te veel wind begrijp ik. Nu geeft het weerbericht voor morgen aan dat het minder hard waait, kan er iemand ter plekke toevallig al aangeven of ze morgen weer gewoon draaien?

Reden is simpel, ik kom morgen met een aantal collega’s die kant op, maar iets meer dan 3 uur rijden voor niet draaiende liften is wel een beetje veel. En de apresski al om 9 uur starten is best leuk, maar het heet niet voor niks apres niet waar?

Kijk vanavond even op de FB site en hun website http://www.skiliftkarussell.de, daar zijn ze altijd heel up to date. Ik verwacht dat ze morgen gewoon open zijn. De wind gaat al langzaam liggen.

Waarschijnlijk is morgen gewoon alles weer open. De temperatuurpiek is vandaag ook heel erg meegevallen. Het is even een uurtje licht boven het vriespunt geweest maar toen was er weinig neerslag. Ondertussen is de temperatuur al weer lekker aan het zakken en sneeuwt het af en toe weer.

Born to Ride

Jup, ook buiten de pistes is alles nog steeds wit.

Goedemiddag,
Ik weet dat het nog ver weg is, maar wij gaan van 3 t/m 8 maart naar Winterberg.
Iemand enig idee wat we kunnen verwachten op basis van afgelopen jaren en hoe dit seizoen tot dusver verloopt ? Graag zoveel mogelijk info.
Alvast bedankt.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Goedemiddag,
Ik weet dat het nog ver weg is, maar wij gaan van 3 t/m 8 maart naar Winterberg.
Iemand enig idee wat we kunnen verwachten op basis van afgelopen jaren en hoe dit seizoen tot dusver verloopt ? Graag zoveel mogelijk info.
Alvast bedankt.

John. op 18 jan 2018 14:50

@John: het is maar net wie je het vraagt op het forum :). Maar er is een kans dat er dan 2 meter sneeuw ligt, de lucht 6 dagen strakblauw is en het overdag zo -5 is bij de dalstations en -6 bij de bergstations. Al is die kans niet zo groot :).

Zonder dollen en uit eigen ervaring: normaalgesproken is maart een uitstekende periode voor Winterberg. De grootste drukte is dan voorbij. Doordeweeks kan je eigenlijk overal gelijk de lift in, in het weekend moet je soms even wachten. Normaalgesproken ligt er dan ook nog meer dan genoeg (kunst)sneeuw en zijn alle belangrijke liften en pistes geopend. De kwaliteit van die sneeuw is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de temperaturen overdag en 's nachts. Bij overall koud weer is die prima, soms zelf een beetje hard. Bij koude nachten en warme dagen is het 's ochtends (erg) hard, rond het middaguur heerlijk en in de namiddag pappig. En bij warme dagen en nachten is het allemaal wat slushig. Echter: omdat het niet zo druk meer is, valt het met de hoopvorming op de meeste stukken erg mee en kun je nog steeds uitstekend skiën - zeker als je skies hebt met een beetje float.

Ik zie dat er nu ook al weer wat liften draaien. We gaan er gewoon voor, hopelijk morgen een mooie skidag.

Bedankt voor de reacties!

Ik zie dat er nu ook al weer wat liften draaien. We gaan er gewoon voor, hopelijk morgen een mooie skidag.

Bedankt voor de reacties!

Tetris op 18 jan 2018 15:31

Morgen draaien nagenoeg alle liften, ook die op de Kappe en op de Nordhang. Sneeuwhoogte actueel is ca. 30-35 cm natuursneeuw, langs de weg een meter :-).

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wat is de steilste piste in winterberg en hoeveel procent of graden is deze ?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Op de webcams lijkt het dat er 10-20 cm. is gevallen, klopt dit?

Op de webcams lijkt het dat er 10-20 cm. is gevallen, klopt dit?

Frank66 op 18 jan 2018 20:06

Officiële sneeuwhoogte nu 36 cm.
Door de wind ligt er op sommige plekken veel meer, op andere plekken veel minder. …

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wat is de steilste piste in winterberg en hoeveel procent of graden is deze ?

John. op 18 jan 2018 20:04

Dat is denk ik de Georg schanze piste. ongeveer 60%-70%, maar kort.
De slalomhang is iets minder steil, maar langer.

De webcams zien er heerlijk uit, veel plezier voor de mensen die er vandaag zijn!

Don`t eat yellow snow

Wat is de steilste piste in winterberg en hoeveel procent of graden is deze ?

John. op 18 jan 2018 20:04

Dat is denk ik de Georg schanze piste. ongeveer 60%-70%, maar kort.
De slalomhang is iets minder steil, maar langer.

De webcams zien er heerlijk uit, veel plezier voor de mensen die er vandaag zijn!

jaapm op 19 jan 2018 08:38

Hier een overzichtje
http://www.newsroom-wintersportarena.de/2014/08/19/dunkelrot…

Inmiddels ca. 45 cm sneeuw op de Kahler Asten
Gaat mooi, maar ook heel druk worden komend weekend,
Zorg dat je om 8.15 uur in Winterberg bent! Of ga skiën in Altastenberg (gevorderd) of Niedersfeld (beginners)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben van plan - als voorbereiding op de wintersport - om morgen met wat vrienden een dag te gaan skiën in het Sauerland. Dit jaar gaan er 2 mee die nog nooit eerder op de latten hebben gestaan vandaar dat ik ze vast wat wil leren in het mini-oosterrijk. Ik heb persoonlijk echter weinig ervaring met de drukte in Winterberg of Willingen. Ik ben halverwege december een vrijdag naar Winterberg geweest en toen hebben we ons prima vermaakt voor een dag en hadden we totaal geen last van drukte. Wat kan ik echter verwachten van morgen ? Drukte, maar wel doorstromen of echte drukte, dat je minimaal 15 min staat te wachten per lift. In dit geval zag ik een aantal keer Altastenberg langskomen als alternatief voor zowel het vermijden van file alsook een rustiger gebied. Mijn vraag is dus: Welk gebied kan ik het beste kiezen voor een kort dagje 9-3 skiën. Waarbij ik zelf een lekker rondje kan doen, en waarbij ik mijn vrienden het enigszins kan leren op een mooie blauwe piste met zo min mogelijk drukte. Of is het überhaupt niet aan te raden om morgen richting het Sauerland te vertrekken?

Altastenberg! Hele mooie beginnerspiste direct vanaf parkeerplaats P4 (lift C). En je kunt er zelf een mooi rondje skiën. En dan kom je altijd weer langs de beginners.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 jan 2018 12:03

The older I get, the better I was

Ik ben van plan - als voorbereiding op de wintersport - om morgen met wat vrienden een dag te gaan skiën in het Sauerland. Dit jaar gaan er 2 mee die nog nooit eerder op de latten hebben gestaan vandaar dat ik ze vast wat wil leren in het mini-oosterrijk. Ik heb persoonlijk echter weinig ervaring met de drukte in Winterberg of Willingen. Ik ben halverwege december een vrijdag naar Winterberg geweest en toen hebben we ons prima vermaakt voor een dag en hadden we totaal geen last van drukte. Wat kan ik echter verwachten van morgen ? Drukte, maar wel doorstromen of echte drukte, dat je minimaal 15 min staat te wachten per lift. In dit geval zag ik een aantal keer Altastenberg langskomen als alternatief voor zowel het vermijden van file alsook een rustiger gebied. Mijn vraag is dus: Welk gebied kan ik het beste kiezen voor een kort dagje 9-3 skiën. Waarbij ik zelf een lekker rondje kan doen, en waarbij ik mijn vrienden het enigszins kan leren op een mooie blauwe piste met zo min mogelijk drukte. Of is het überhaupt niet aan te raden om morgen richting het Sauerland te vertrekken?

bartleenman op 19 jan 2018 11:56

Ik zou richting Niedersfeld gaan als je echt met beginners gaat. Altastenberg heeft best een aantal steile pistes voor de meer gevorderde skiers. Niedersfeld zal ook een stukje rustiger wezen. Een andere optie is Zuschen, ook dit is lekker rustig en goed geschikt voor beginners. Mocht je een gebied willen met een stoeltjeslift zodat je nog meer een alpenervaring krijgt kan ik Neuastenberg aanraden, ook hier heb je wat meer blauwe afdalingen dan in Altastenberg. Neuastenberg zal daarentegen wel weer wat drukker zijn dan Zuschen en Niedersfeld. Winterberg en Willingen zullen gewoon veel te druk zijn.

Born to Ride

Hmm, wat denken jullie.

Wij hebben met 7 collega’s voor volgende week donderdag tot zaterdag Winterberg geboekt. De weersverwachting ziet er niet heel rooskleurig uit +5 graden op donderdag alleen al.

Is het nog de moeite om skispullen mee te nemen of kunnen we beter thuisblijven met deze temperaturen. Zelf heb ik geen ervaring in het Winterberg gebied… dus zou niet zo 1.2.3 weten hoe de pistes eruit zien met temperaturen flink boven het vriespunt.

Hoor graag van jullie!

Plaats een reactie