skiën vanaf 4 feb., nog niet geboekt, wie heeft tips?

Hallo,

Wij gaan volgend weekend (vanaf 4 februari) voor een weekje richting de sneeuw.
Ik heb nog niks geboekt, dus kunnen nog alle kanten op. Maar dat is ook mijn vraag ;-)
Ik heb gehoord dat er warm weer in aantocht is, en weet dus niet zo goed waar we nu heen willen gaan.
Wie heeft er tips voor mij voor gunstig gelegen gebieden waar het over een week hopelijk nog mooi wit is, en de sneeuw nog goed zal zijn.
Ben vooralsnog altijd in Oostenrijk geweest, Frankrijk trekt me totaal niet (die lastige taal he ;-) )

Als de taal de enige reden is om niet naar Frankrijk te gaan kan ik je geruststellen, de voertaal in de grote gebieden is Engels.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Denk dat de meeste kans op een wit landschap en goede sneeuwcondities momenteel in Oostenrijk te vinden zijn (of in Sestriere/Via Lattea in Italië bijvoorbeeld). Ik zou Obertauern aanraden, ligt relatief hoog en zoals Michiel in zijn filmpje onlangs beschreef is alles er mooi wit en ligt er meer dan genoeg sneeuw.

Als je aan me vraagt of dat het beste skigebied is dat ik ken: nee. Dan zou ik eerder bepaalde Franse of Italiaanse gebieden aanraden. Als Oostenrijk en sneeuwzekerheid/kwaliteit van de sneeuw je criteria zijn, dan kom ik op Obertauern uit (maar er zijn wel meer Oostenrijkse gebieden geschikt).

Mr. Slow

De tip van @Quick over Via Lattea is een goede. Waarschijnlijk zelfs een klein beetje verse sneeuw…

Click. Click. Peace

Als de taal de enige reden is om niet naar Frankrijk te gaan kan ik je geruststellen, de voertaal in de grote gebieden is Engels.

Embee op 26 jan 2017 12:43

Haha, Oke.
Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest, maar het spreekt me niet erg aan. Hou toch wel erg van de Oostenrijkse sfeer en gemoedelijkheid.

Denk dat de meeste kans op een wit landschap en goede sneeuwcondities momenteel in Oostenrijk te vinden zijn (of in Sestriere/Via Lattea in Italië bijvoorbeeld). Ik zou Obertauern aanraden, ligt relatief hoog en zoals Michiel in zijn filmpje onlangs beschreef is alles er mooi wit en ligt er meer dan genoeg sneeuw.

Als je aan me vraagt of dat het beste skigebied is dat ik ken: nee. Dan zou ik eerder bepaalde Franse of Italiaanse gebieden aanraden. Als Oostenrijk en sneeuwzekerheid/kwaliteit van de sneeuw je criteria zijn, dan kom ik op Obertauern uit (maar er zijn wel meer Oostenrijkse gebieden geschikt).

Quick op 26 jan 2017 12:48

We wilden eerst naar Selva-Italië, maar daar ligt maar 10 cm sneeuw helaas. En al kun je op goed geprepareerde pistes natuurlijk prima skiën, het witte plaatje eromheen vind ik toch ook altijd wel heel prettig. Draagt voor mij toch wel bij aan het echte vakantie-gevoel.

Ik ga kijken naar obertauern, maar ben ook wel benieuwd wat je zou aanraden qua Franse of Italiaanse gebieden

Als je de weerberichten volgt zou je zeggen west Italië, dus in de omgeving van Piemonte, en Zuid Franse Alpen. Qua sfeer is het inderdaad niet te vergelijken met Oostenrijk, of je moet meer een authentiek dorpje zoeken in tegenstelling tot zo’n betondorp als Val Thorens

Ik zit nu bijna een week in Trois Vallees (Les Menuires) en met 615 km. en een enorm aantal skikanonnen, kan het hier in feite nooit mis gaan. Zit hier nu voor het achtste jaar achtereen. Na 2 weken waarbij er geen sneeuw is gevallen liggen de meeste pistes nog goed. Vandaag enkel wat beperkingen met de wind en zelfs dan weet je nog niet welke kant je eerst uit moet. Ik denk dat hier nog geen 20% van de mensen Frans spreekt en bij alle officiële instanties spreken ze Engels. In mijn appartementengebouw hebben ze zelfs Russisch sprekende bedienden. Al die internationale talen zijn gewoon een verrijking voor een mens.
Ook met Russen kun je gewoon Engels spreken. Ik trof Spaanse jongelui die gewoon Engels en Frans spreken. Gisteren in de lift sprak in een Zweed die voor de 38e maal dit gebied bezocht en hij noemde het het mooiste skigebied van heel Europa. Het stikt hier overigens van de Nederlanders en de Belgen en ze willen allemaal hetzelfde en dat is onbeperkt skiën. En dat kan hier zonder grenzen. Aan u de keuze. Les Menuires is het minst duur en Courchevel is mondain. Daarnaast heb je nog Meribel en Val Thorens en nog wat lager gelegen plaatsen, maar allemaal met uitstekende verbindingen. De klim naar Les Menuires is ongeveer 28km. maar vrijwel steeds goed bereikbaar en absoluut niet lastig. Ik heb in 8 jaar nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad.

Hen48

Kijk ook nog eens naar de prachtige beschrijving bij “Live skiën in Les Menuires”.

Hen48

Sölden is ook een echte aanrader, drie toppen boven de 3000m dus met de sneeuw zit het ook zeker goed

@Hannekie

Hoi, ben enkele jaren gelden naar Obertauern geweest en dat was een heel leuk gebied, goeie sfeer en heel leuke aprės en er ligt heel veel sneeuw.

Ook In Flachau / Wagrain / Zauchensee ligt op dit moment veel sneeuw en het betere weer gaat die sneeuw niet doen smelten hoor.

Ikzelf vertrek op 03/02 naar Ischgl en daar is het blijkbaar niet zo goed op dit moment (harde sneeuw en ijzig).

Als ik niet geboekt had zou ik naar Obertauern of Flachau gaan.

Wat Frankrijk betreft is Tignes een heel mooi skigebied maar het is Frankrijk niet hé.

Valmorel is een redelijk gezellig dorpje en een heel mooi skigebied (le grand domaine) maar daar ligt ook niet zoveel sneeuw. Blijkbar verwachten ze voor Frankrijk wel wat sneeuw volgende week.

Maar ik zou het weten als ik nog kon kiezen…

Het amusement!

@Axel-vt
Oh, dus jij denkt dat het warme weer van de komende week, en ook daarna, de sneeuw bij Flachau niet zal aantasten?
Ik had Wagrain nl. ook op mn lijstje staan, maar daar had ik dus gezien dat ze nu (is nog ruim een week, I know) voor 4 februari op de berg al +6 graden verwachten, en dacht dus, dat dat dan echt pap zou gaan worden.
Ik ga straks nog even goed naar Obertauern kijken, zoek een lekker hotel liefst in het centrum met goed eten, haha.

Maar iedereen alvast hartstikke bedankt voor alle tips!!

Ik zit nu bijna een week in Trois Vallees (Les Menuires) en met 615 km. en een enorm aantal skikanonnen, kan het hier in feite nooit mis gaan. Zit hier nu voor het achtste jaar achtereen. Na 2 weken waarbij er geen sneeuw is gevallen liggen de meeste pistes nog goed. Vandaag enkel wat beperkingen met de wind en zelfs dan weet je nog niet welke kant je eerst uit moet. Ik denk dat hier nog geen 20% van de mensen Frans spreekt en bij alle officiële instanties spreken ze Engels. In mijn appartementengebouw hebben ze zelfs Russisch sprekende bedienden. Al die internationale talen zijn gewoon een verrijking voor een mens.
Ook met Russen kun je gewoon Engels spreken. Ik trof Spaanse jongelui die gewoon Engels en Frans spreken. Gisteren in de lift sprak in een Zweed die voor de 38e maal dit gebied bezocht en hij noemde het het mooiste skigebied van heel Europa. Het stikt hier overigens van de Nederlanders en de Belgen en ze willen allemaal hetzelfde en dat is onbeperkt skiën. En dat kan hier zonder grenzen. Aan u de keuze. Les Menuires is het minst duur en Courchevel is mondain. Daarnaast heb je nog Meribel en Val Thorens en nog wat lager gelegen plaatsen, maar allemaal met uitstekende verbindingen. De klim naar Les Menuires is ongeveer 28km. maar vrijwel steeds goed bereikbaar en absoluut niet lastig. Ik heb in 8 jaar nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad.

Hulst op 26 jan 2017 17:08

Frankrijk is goed om te skieën maar daar stopt het ook. Duur en slecht eten op de berg, onvriendelijk, ongezellig en ik kan nog even verder gaan. 1x naar Oostenrijk en je beseft dan pas wat je de jaren voordien hebt gemist… sfeer, gezelligheid, vriendelijk, lekker eten, gemoedelijk, en je kan er ook nog leuk skieën. Meer moet dat niet zijn, nu zaterdag 4/2 voor een weekje naar Ischgl, goed weer of slecht weer, altijd gezellig genieten, op de berg of in het dal…

Geen ski zonder après ski...

Ik zit nu bijna een week in Trois Vallees (Les Menuires) en met 615 km. en een enorm aantal skikanonnen, kan het hier in feite nooit mis gaan. Zit hier nu voor het achtste jaar achtereen. Na 2 weken waarbij er geen sneeuw is gevallen liggen de meeste pistes nog goed. Vandaag enkel wat beperkingen met de wind en zelfs dan weet je nog niet welke kant je eerst uit moet. Ik denk dat hier nog geen 20% van de mensen Frans spreekt en bij alle officiële instanties spreken ze Engels. In mijn appartementengebouw hebben ze zelfs Russisch sprekende bedienden. Al die internationale talen zijn gewoon een verrijking voor een mens.

Ook met Russen kun je gewoon Engels spreken. Ik trof Spaanse jongelui die gewoon Engels en Frans spreken. Gisteren in de lift sprak in een Zweed die voor de 38e maal dit gebied bezocht en hij noemde het het mooiste skigebied van heel Europa. Het stikt hier overigens van de Nederlanders en de Belgen en ze willen allemaal hetzelfde en dat is onbeperkt skiën. En dat kan hier zonder grenzen. Aan u de keuze. Les Menuires is het minst duur en Courchevel is mondain. Daarnaast heb je nog Meribel en Val Thorens en nog wat lager gelegen plaatsen, maar allemaal met uitstekende verbindingen. De klim naar Les Menuires is ongeveer 28km. maar vrijwel steeds goed bereikbaar en absoluut niet lastig. Ik heb in 8 jaar nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad.

Hulst op 26 jan 2017 17:08

Frankrijk is goed om te skieën maar daar stopt het ook. Duur en slecht eten op de berg, onvriendelijk, ongezellig en ik kan nog even verder gaan. 1x naar Oostenrijk en je beseft dan pas wat je de jaren voordien hebt gemist… sfeer, gezelligheid, vriendelijk, lekker eten, gemoedelijk, en je kan er ook nog leuk skieën. Meer moet dat niet zijn, nu zaterdag 4/2 voor een weekje naar Ischgl, goed weer of slecht weer, altijd gezellig genieten, op de berg of in het dal…

ArmandPien op 27 jan 2017 02:17

Ischgl is goed om te skieën maar daar stopt het ook. Duur, minder kwalitatief eten en zeer ongezellig op de berg en zo kan ik nog wel even doorgaan :) .

Om je te helpen raad ik je trouwens ook Via lattea aan.

Ik ben sinds woensdag terug uit Obertauern, Ik zou juist niet naar obertauern gaan.
mooi gebied maar de korte afdalinen en de apreski vielen me erger tegen dan van te voren gedacht.

Ik zou is kijken naar last minutes,
Saalbach-Hinterglemm, Ischgl, Solden, SFL zijn altijd goed

Addict.

Ik ga 5/2 naar Hinterglemm. Ligt voldoende sneeuw. Beetje warmte is volgens mij niet zo schadelijk voor sneeuw.
Ik maak me dus geen zorgen.

@Kasper. Zo is het maar net. Skiën is denk ik waar het om gaat. Ik kom hier echt niet om te eten, al is dat in Les Menuires gied van kwaliteit en absoluut niet duur.
Overigens nog wel even een eerlijk bericht uit Les Menuires. Het waait in Trois Vallees al 2 dagen behoorlijk. Veel sneeuw van de pistes gewaaid. Verbindingen tussen de valleien uiterst beperkt. Wel erg druk nu bij de belangrijkste liften rondom Les Menuires.
Door de ijsplekken is het oppassen. Het is nu zaak veilig de avond te halen. Morgen weer naar huis. Het is duidelijk dat er ook in Trois Vallees duidelijk behoefte is aan verse sneeuw, al kunnen ze door de koude nachten met de enorme hoeveelheid sneeuwkanonnen nog wel veel corrigeren.

Hen48

https://www.wintersport.nl/forum/topic/340871
Ik breng vraag en aanbod graag bij elkaar :) @Nielski … handel!

*bericht bewerkt door Jay op 27 jan 2017 13:41

Hallo,
Wij gaan 4 febr naar Mayrhofen en kunnen nog wel 1 of 2 meerijders gebruiken.
Maud1958@live.nl

@Hannekie,

Hallo,

Het gaat gedurende de dag misschien wat dooien maar 's nachts vriest het nog goed hoor. Ik ben vorig jaar laatste week van maart nog geweest in Flachau alhoewel ik dat niet meer zou doen. Te veel pap dan.

Maar tot midden maart kan je daar zonder twijfel goed skiën.

Je kan ook makkelijk naar Zauchensee en Flachauwinkl.

En er ligt volgens ‘sneeuwhoogte.nl’ 80 cm in het dal!!!

Begin februari moet je aan Flachau niet twijfelen.

Wat Obertauern betreft klopt het dat de pistes wat korter zijn dan gemiddeld (zie ook http://www.obertauern.com) maar het is heel sneeuwzeker, ligt op dit moment heel veel sneeuw en leuke apres ski.

Als je daar geen goeie apres ski hebt gehad ben je op de verkeerde plekken geweest. Over de apres hoor ik van vrienden en kennissen alleen maar positief en ben er zelf ook al geweest.

Alhoewel het skiën zelf voor moj wel het belangrijkste is.

Ik zou kiezen tussen Flachau of Obertauern als ik zelf nog niet geboekt had.

Groetjes.

@Axel-vt

Gisteren gekozen om naar Wagrain te gaan, skigebied van Flachau dus ?
Wat mij opviel, was dat er (overal) nog maar weinig hotels beschikbaar zijn. Heb ik nog niet eerder meegemaakt in deze tijd van het jaar. Ben dus wel benieuwd hoe druk het op de pistes gaat zijn volgende week!
@iedereen, bedankt voor het meedenken en de tips!!

@hannekie

Daar ga je normaal geen spijt van hebben.

In flachau zelf is apres wel beter maar voor 15 euro ongeveer doet je taxi je naar je hotel.

Ga zeker ook een keer skien naar flachauwinkl en Kleinarl.

En Zauchensee is ook heel mooi.

Komt helemaal goed.

Komt dichtbij. Prettige vakantie.

Hoi, ga zeker ook een keer naar

Ik ga richting breuil cervinia bekijk de sneeuw voorspelling maar is. …

@ Mister Bond

Ben 2 jaar geleden in Breuil Cervinia geweest rond 17 april en daar hadden we nog ideale sneeuw.

@Hautekiet had een voorkeur voor Oostenrijk.

En cervinia is toch ook een stukje rijden hé.

Niets gevaarlijker dan overdag dooi en 's nachts vriezen. Herinner me vorig jaar. Een Nederlander skide een goede piste. Volgende dag op dezelfde piste door dooi en opvriezen tegen een sneeuwkanon opgevlogen en verongelukt. Sneeuwgaranties kun je nooit baseren op ervaringen van vorig jaar. Vorig jaar begin seizoen weinig sneeuw in grote delen van Oostenrijk genoeg in Frankrijk. Nu is het andersom. In grote delen Dolomieten vorig jaar enorme hoeveelheden sneeuw nu geen sneeuw. Wie het weet mag het zeggen.

Hen48

Als je niet wil dkien als het dooit in de dag en 's nachts vriest dan vrees ik dat je in de toekomst nog slechts enkele weken per jaar kan gaan hoor.

Waar vriest het dag en nacht en dit gedurende enkele maanden?

Ik ga ervan uit dat zolang het 's nachts vriest ze de pistes kunnen onderhouden. Vanaf het moment dat het dag en nacht dooit is het skien snel gedaan vrees ik. Maar het mag natuurlijk ni beginnen regenen.

En hopelijk zetten de meeste gebieden dan 's nachts de sneeuwkanonnen in gang waar nodig en dat kan niet met temperaturen boven nul.

Dus laat het minstens 's nachts nog wat vriezen aub.

Er zijn inmiddels kanonnen die ook boven 0 sneeuw kunnen produceren. Het weer is echter een dermate ingewikkeld fenomeen dat ik dat graag aan de deskundigen overlaat. Ik lees daarvoor dagelijks het Alpen weer van Johan. Soms zijn de temperaturen fors boven 0 terwijl het nauwelijks invloed heeft op de sneeuwkwaliteit. Boven 0 betekent dus niet altijd dooi. Forse wind had bijvoorbeeld afgelopen donderdagen vrijdag tot gevolg dat in Trois Vallees sneeuw werd weggeblazen en er op pistes die in die windvlagen lagen gladde gedeelten ontstonden, terwijl er iets verderop een perfect sneeuwdek lag. Echte dooi en vervolgens vorst is en blijft een ramp voor de pistes.

Hen48

Plaats een reactie