kerstvakantie : problemen met skischool

Hallo,

Afgelopen kerst een georganiseerde skireis met bus richting 3 vallees geboekt.

Voor een aantal reizigers was ski/snowboardles geboekt, 5 dagen x 3u, in de voormiddag.

Doordat de bus te laat aankwam in het hotel (verkeerd gereden in de Alpen), waren alle skiklassen reeds vertrokken. Voor de skiers die les volgden (met wat ervaring) werd de oplossing voorgesteld om de ganse week in de namiddag les te nemen. Daarmee zijn we akkoord gegaan.

We hadden echter ook een compleet beginnende snowboarder mee (ervaring = nul), die kreeg als voorstel om z’n 5d*3u groepsles te vervangen door 3dx1u priveles (gelijkwaardige kost).

Dus die eerste dag heeft de snowboarder 45min (ipv 1u, leraar was te laat) les gekregen, en het advies gekregen zich in de namiddag wat ‘bezig te houden’ op het groene/kinder pistje. Na enkele hevige crashes en absoluut gesukkel heeft ie besloten ermee te stoppen, en het snowboardmateriaal binnen te brengen. Vervolgens heeft die persoon geen les meer genomen, en simpel weg niet meer gesnowboard/geskied (skipas niet meer gebruikt).

Persoonlijk vind ik het nogal straf dat een skischool, voor een complete beginner, 3u priveles gelijk stelt met 15u groepsles. En ervan uitgaat dat je die andere 6/7u per dag wel ‘overleeft op je eentje’… (dan klagen we over ‘cowboys’ op de piste…)

Ondertussen zijn we een maand na de feiten, en wordt vanuit de reisorganisatie nog steeds gekibbeld, waarbij hun standpunt is dat het krijgen van de 3u priveles gelijkgesteld is met de origineel geboekte/betaalde 5d*3u groepsles. En dat dus eigenlijk de ‘mislukte’ skireis volledig aan die persoon gelegen is.

In hoeverre heeft de snowboarder volgens jullie recht op terugbetaling skiles/materiaalhuur/skipas ?

Pulga

Kort antwoord op basis van de genoemde feiten: niet.

Iets uitgebreider antwoord: bus is te laat, ligt niet aan skischool. Er is ingestemd met vervanging groepsles door privéles. De keuze om na de eerste les niet meer te boarden is aan reiziger zelf. Dat kan de organisatie moeilijk worden aangerekend.
Ik zie hier bijzonder weinig aanknopingspunten om een teruggaaf te bereiken.

Wel, alllereerst is het geschil niet met de skischool, maar wel met de reisoperator, gezien wij via de reisorganisatie skiles geboekt hebben. Ingestemd met vervanging groepsles door priveles ? Wel laat ons zeggen dat de keuze nogal beperkt was : priveles of niets. De eerste dag heeft ie dat dan wel es geprobeerd, maar vlug ingezien dat 1u les per dag niet voldoende is om als beginner ‘veilig’ en op een normale manier je skireis te beleven.

Kon deze persoon niet de tweede dag alsnog met de groep meedoen? Bij snowboarden moet je niet te snel de handdoek in de ring gooien weet ik uit ervaring. Het is veel vallen en opstaan…

Wel nee, er werd vanuit de skischool verteld dat dit echt geen optie was. Het was ‘onmogelijk’ om de 2de dag in te pikken bij de groep, de achterstand zou al te groot zijn. (Hiermee vertellen ze eigenlijk impliciet al dat 1u priveles niet gelijkwaardig is aan 3u groepsles, en dus ook niet dat 3u priveles als voorstel tegenover de 5d*3u groepsles)

Lastig achteraf, maar was 1 dag geld retour en de rest van de dagen in de ochtend beginnersles geen optie?
Sowieso is achteraf alles lastig en kun je beter ter plekke laten weten dat je niet tevreden bent met de oplossing. Weet niet of dat gebeurd is en wat de reactie daarop was?

Dat diegene nu zelf de handdoek in de ring heeft gegooid en helemaal gestopt is, kun je de reisorganisatie niet achteraf kwalijk nemen.

Tja, wel lastig natuurlijk. Als je ter plekke akkoord gaat, is achteraf klagen wel lastig. Aan de andere kant kon je de mogelijke implicaties natuurlijk niet helemaal zien en had je praktisch geen andere keus (behalve bijbetalen voor nog een uurtje privéles).

Ik geloof wel dat met 1 uurtje privéles en wat goede oefeningen je net zoveel leert als 3 uur groepsles (waarbij je toch vaak op de langzaamste wacht, tenzij je natuurlijk zelf de langzaamste bent). Zeker snowboarden is veel vallen/opstaan en ff doorzetten volgens mij…

Ik denk dat het lastig is om geld terug te krijgen, zeker als je vooruit betaald hebt…Het was ergens toch echt de eigen keus om na een middag geklungel niet weer terug naar de les te gaan…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dan zou een compensatie van de organisatie op zijn plaats zijn echter dit had ter plekke door de betrokkene en de reisorganisatie besproken moeten worden. Achteraf wordt het vaak een moeilijke discussie.

Dan zou een compensatie van de organisatie op zijn plaats zijn echter dit had ter plekke door de betrokkene en de reisorganisatie besproken moeten worden. Achteraf wordt het vaak een moeilijke discussie.

Snowfever op 25 jan 2017 12:34

Dit dus. Maar als ik het goed begrijp: je hebt geboekt via organisatie. Les omzetten is via skischool gebeurd en daar waren jullie niet tevreden over. Hebben jullie toen de reisorganisatie ter plekke om een andere oplossing gevraagd? Of eventueel middelen tussen jullie en skischool?

We hebben de eerste avond dit aangehaald bij de reisorganisatie in het hotel. Die hebben dan geprobeerd de reisorganisatie in Belgie te bereiken voor een oplossing. Na wat excuses waarbij verteld werd dat de organisatie niet bereikt kon worden, hebben we gedurende de ganse reis hierover geen bericht gekregen. Op de laaste dag is er dan een document ondertekend door reisorganisatie in hotel & betrokkenen, waarbij de feiten werden opgesomd & ondertekend, en de afhandeling hiervan zou verder opgenomen worden door reisorganisatie in Belgie na de skireis dus. We hebben dus van de ganse reis geen bericht gekregen over evt terugbetaling van de schade (bvb. ook voor diegenen die namiddag les ipv voormiddag les kregen ~ goedkoper)

Er is trouwens ook vanuit reisorganisatie die in hotel aanwezig was, de tweede dag een gesprek geweest met de skischool om toch nog te kunnen groepsles volgen, maar zoals gezegd dit bleek onmogelijk.

Ha Pulga,

Ik hoort nogal wat frustratie bij je. Je gaat natuurlijk niet op vakantie om na een dag ‘aankloten’ alweer het materiaal in te leveren om vervolgens een week lang in het huis/appartement te gaan zitten. Echter, wat @Hessel ook al zei: het gaat hier om de keuze van de snowboarder in kwestie zelf, die besluit om te stoppen, zijn materiaal in te leveren en geen gebruik meer te maken van de liftpas. Het is natuurlijk erg vervelend dat deze persoon na een middag van veel vallen en opstaan dusdanig ontmoedigd is dat deze besluit te stoppen. Een snowboardleraar kan je dit echter niet kwalijk nemen. Waarschijnlijk heeft hij/zij dergelijke situaties vaker meegemaakt en gezien dat de leerlingen de volgende dag al weer een stukje beter de piste afkomen.

Zoals @Roy83 ook al zegt: ter plaatse akkoord gaan en achteraf klagen werkt absoluut ook niet in je voordeel. Laat het dus een les zijn dat je in het vervolg beter niet akkoord kunt gaan met de gestelde oplossing.

En nog even ter nuance: ik begrijp het op zich wel hoor, dat je akkoord gaat. Er is hoegenaamd geen alternatief, je bent moe, je weet niet precies wat de consequenties zijn…

Volgende keer toch beter poot stijf houden/onderhandelen…of als betreffende snowboarder toch iets eerder stoppen de eerste dag (ik was na mijn eerste skiles om 2 uur echt helemaal uitgeteld, ik kan me voorstellen dat dat als snowboarder nog veel meer het geval is) en daarna juist iets meer doorzetten…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

We hebben de eerste avond dit aangehaald bij de reisorganisatie in het hotel. Die hebben dan geprobeerd de reisorganisatie in Belgie te bereiken voor een oplossing. Na wat excuses waarbij verteld werd dat de organisatie niet bereikt kon worden, hebben we gedurende de ganse reis hierover geen bericht gekregen. Op de laaste dag is er dan een document ondertekend door reisorganisatie in hotel & betrokkenen, waarbij de feiten werden opgesomd & ondertekend, en de afhandeling hiervan zou verder opgenomen worden door reisorganisatie in Belgie na de skireis dus. We hebben dus van de ganse reis geen bericht gekregen over evt terugbetaling van de schade (bvb. ook voor diegenen die namiddag les ipv voormiddag les kregen ~ goedkoper)

pulga op 25 jan 2017 12:42

Dat betekent dus nog wat mailtjes, belletjes naar de organisatie. Anders eventueel ook even contact opnemen met je reisverzekering als je die hebt. Eventueel kunnen zij nog wat helpen hierin.

Neem aan dat jij kopieën van die documenten hebt?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 25 jan 2017 13:22

we hebben inderdaad een kopie van het ondertekende document.

Hallo,

Afgelopen kerst een georganiseerde skireis met bus richting 3 vallees geboekt.

Voor een aantal reizigers was ski/snowboardles geboekt, 5 dagen x 3u, in de voormiddag.

Doordat de bus te laat aankwam in het hotel (verkeerd gereden in de Alpen), waren alle skiklassen reeds vertrokken. Voor de skiers die les volgden (met wat ervaring) werd de oplossing voorgesteld om de ganse week in de namiddag les te nemen. Daarmee zijn we akkoord gegaan.

We hadden echter ook een compleet beginnende snowboarder mee (ervaring = nul), die kreeg als voorstel om z’n 5d*3u groepsles te vervangen door 3dx1u priveles (gelijkwaardige kost).

Dus die eerste dag heeft de snowboarder 45min (ipv 1u, leraar was te laat) les gekregen, en het advies gekregen zich in de namiddag wat ‘bezig te houden’ op het groene/kinder pistje. Na enkele hevige crashes en absoluut gesukkel heeft ie besloten ermee te stoppen, en het snowboardmateriaal binnen te brengen. Vervolgens heeft die persoon geen les meer genomen, en simpel weg niet meer gesnowboard/geskied (skipas niet meer gebruikt).

Persoonlijk vind ik het nogal straf dat een skischool, voor een complete beginner, 3u priveles gelijk stelt met 15u groepsles. En ervan uitgaat dat je die andere 6/7u per dag wel ‘overleeft op je eentje’… (dan klagen we over ‘cowboys’ op de piste…)

Ondertussen zijn we een maand na de feiten, en wordt vanuit de reisorganisatie nog steeds gekibbeld, waarbij hun standpunt is dat het krijgen van de 3u priveles gelijkgesteld is met de origineel geboekte/betaalde 5d*3u groepsles. En dat dus eigenlijk de ‘mislukte’ skireis volledig aan die persoon gelegen is.

In hoeverre heeft de snowboarder volgens jullie recht op terugbetaling skiles/materiaalhuur/skipas ?

Pulga

pulga op 25 jan 2017 11:18

Ik denk dat je een probleem hebt. Er is nl een oplossing geboden die je hebt aanvaard.

Dat iemand het bijltje er bij neergooit ligt niet per se aan de lessen. Na 3 uur in een groepje kun je ook denken ‘dit is niet voor mij’. Dus het ontbreekt ook nog eens aan causaal verband.

Anders gezegd: als de persoon in kwestie wel lol had gehad in zelf oefenen en aan het eind van de week heel behoorlijk van de piste af was gekomen, dan had je nooit geklaagd.

Over dat aanvaarden van de geboden oplossing. Eigenlijk was het meer zoiets als, "ja ik wil deze middag wel es proberen met 1u priveles (andere opties waren er niet, dus geen keuze). Diezelfde avond bij de reisleiding dus laten weten dat de oplossing niet naar wens was. Heb je dan de oplossing aanvaard of niet ?

Dat je na 3u groepsles ook kunt bedenken ‘niets voor mij’ is natuurlijk waar, echter dat was waarvoor je geboekt/betaald hebt. Na die 45min priveles dit beslissen is anders, omdat het je opgedrongen is.

Ach, ondertussen wel door dat we aan verliezende hand zullen zijn tegen reisorganisatie, zullen wel ergens hele kleine lettertjes staan…

Over dat aanvaarden van de geboden oplossing. Eigenlijk was het meer zoiets als, "ja ik wil deze middag wel es proberen met 1u priveles (andere opties waren er niet, dus geen keuze). Diezelfde avond bij de reisleiding dus laten weten dat de oplossing niet naar wens was. Heb je dan de oplossing aanvaard of niet ?

Dat je na 3u groepsles ook kunt bedenken ‘niets voor mij’ is natuurlijk waar, echter dat was waarvoor je geboekt/betaald hebt. Na die 45min priveles dit beslissen is anders, omdat het je opgedrongen is.

Ach, ondertussen wel door dat we aan verliezende hand zullen zijn tegen reisorganisatie, zullen wel ergens hele kleine lettertjes staan…

pulga op 25 jan 2017 14:25

Ik ben er niet bij geweest. Maar de reisorganisatie zal zeggen dat je het geaccepteerd hebt en uit het volgen van de privéles volgt die acceptatie ook.

Je hebt gewoon weinig aanknopingspunten. De reisorganisatie kon feitelijk ook niet veel anders aanbieden. Nu ja, wellicht 5x een uur ofzo. Maar of dat het probleem had verholpen is een tweede.

Vergeet ook niet dat de schade ook voor een behoorlijk deel voortkomt uit de beslissing te stoppen. Jouw redenatie is gekleurd, in die zin dat je het vooral bij de reisorganisatie legt. De reisorganisatie kleurt het vast in met: had gewoon alle dagen lol kunnen hebben in de sneeuw.

Uit coulance had men best meer kunnen doen denk ik zo. Maar juridisch sta je zwak.

Na 1 uur privéles doe je nog niet zoveel, dat was alleen niet anders, als in beter, geweest na 3 uur groepsles. Situatie was de eerste dag dus hetzelfde geweest, hij/zij had alleen wat langer in de sneeuw gezeten om te kijken naar een groep. 2e uur privéles moet voldoende zijn om jezelf een beetje op een vrijwel vlakke oefenpiste bezig te houden, niet dat je dan kunt boarden maar het begin is er en hij/zij zou verder zijn dan in de groepsles. Zover is het echter nooit gekomen door boarder zelf, dat is niet de reisorganisatie te verwijten. Ik ben overigens benieuwd wat hij/zij na die groepsles zou hebben gedaan, van zelfstandig boarden is dan nog geen sprake.

Plaats een reactie