skiles kinderen

LAat ik voorop stellen dat ik vind dat kinderen nooit te veel les kunnen krijgen. Geldt natuurlijk ook voor ons als ouders.

Maar wil je met je kinderen zelf lekker een dagje of paar dagen nog skiën welk niveau of hoeveel lessen vinden jullie dat kinderen gehad moeten hebben om "veilig"met ze op pad te kunnen?

Verschilt per kind lijkt me? Aantal lessen is daardoor moeilijk te bepalen denk ik.

DAt is zeker zo! Daarom stel ik in mijn vraag erbij welk niveau minimaal en inderdaad opzich niet het aantal lessen is daarbij van belang. Maar ik zie zo vaak ouders ploeteren met kinderen die dan in een angst schieten of ook volwassen waarbij ik denk neem nog even wat les zo haal je veel meer plezier uit je dure wintersportvakantie. @GiGi

Probeer het zelf in te schatten. Wij hanteerden als meetlat: Als ze hetzelfde niveau hebben als jezelf. Voor ons was het duidelijk toen ze in de les zwarte pistes afgingen en stunten in het funpark. Vanaf die vakantie gingen ze hele dagen met ons mee.
Met als gevolg dat we afgelopen vakantie met de tong op de knieën achter de kinderen aan skieden.?
Nu willen ze weer op les, met ons is het een beetje saai…

Ik denk niet dat er een vast aantal lessen of zelfs een vast niveau is. Ook de omstandigheden en het gebied waar je bent spelen mee. In een kleiner gebied namen wij ze makkelijker zelf mee. In een groot, druk gebied waar je nog wel eens een andere afslag kan nemen zou ik het minder snel doen. En als er dan ook nog sneeuw werd voorspeld, deden wij ze een dag langer op les.

Fun Lovin' Skier

Wij deden altijd laatst dag van skivakantie samen skiën.
Onze zoon vond het bij skiles leuker omdat ze dan aparte paadjes en fun park deden.
Wij als ouders waren een stuk voorzichtiger…
En sinds vorig jaar (15 jaar) skied hij met ons. Dan wisselen mijn man en hij van skies. Mijn man heeft namelijk snowblades en dat is ook weer nieuwe uitdaging.

*bericht bewerkt door Papegijs op 23 jan 2017 07:54

Papegijs

Onze kinderen van vorig jaar (net) 6 en 7 konden leuk skiën op een makkelijke blauwe piste en in het kinderfunpark. Toen hadden ze 2 weken les gehad. Ze gaan wel het liefst hard rechtdoor. Als het wat steiler werd en er bochtjes gemaakt moesten worden kreeg die van 6 het wel moeilijk.
Maar het is prachtig om te zien en ze vinden het ook geweldig om met papa en mama te racen. Als volwassene glij je een stuk harder trouwens.

Ze vinden het ook heerlijk om bij de koffie/lunch pauze lekker lang te spelen in de sneeuw, dus dan kunnen de volwassenen omstebeurt even een extra rondje maken.

Persoonlijk vind ik dat een dagje heel leuk, maar ik wil ze zeker niet al de hele vakantie mee hebben.

Mijn oudste 3 (13, 11 en 10) hebben nu ongeveer 6 weken les gehad (5 ochtenden per week)
Dit jaar krijgen ze 3x 4 uur les en mogen de donderdag en vrijdag met mij skiën. Ze kunnen goed parallel skiën. Beginnen met carven en skiën voornamelijk rood.
Ik ben van plan om ze elk jaar een paar dagen op les te doen voor de techniek. De jongste twee van 4 en 6 gaan nog gewoon 5 dagen op les.

@ronaldvr
Normaal gesproken kunnen ze een blauwe Piste mee als ze technisch goed de sneeuwploeg kunnen en belangrijker nog kunnen remmen in de sneeuwploeg met druk op beide ski’s recht naar beneden en compleet kunnen stoppen in een paar meter.
Doe vooral geen rood of zwart.
Zelf zal je weinig hebben aan je ski dag maar dat is jou keuze.

Kinderen gewoon in een klasje laten zitten.Klasjes worden kleiner aan het eind van de week hebben ze “privé les” voor de prijs van groepsles.

Hangt van het kind af, ook van de leeftijd en van jezelf. Vind je het leuk om samen met je kinderen te skieën of is dat een corvee?
Als je bereid bent om je aan te passen aan het niveau van je kinderen, vind ik het verantwoord vanaf het moment dat ze je netjes kunnen volgen op blauwe pistes.
Sommige kinderen hebben veel baat bij lessen, andere minder.
Mijn zoon bracht er niets van terecht in de les op een indoorbaan, maar op moment dat hij zelf mocht experimenteren op een rustige groene piste lukte opeens alles en vond hij het plots geweldig leuk. Eén dagje groen en dan op de blauwe (volg papa!). Vanaf dan altijd gewoon mee met ons.

@Errant
“Altijd mee met ons” Klinkt leuk maar hij leert op de lange termijn niet met de juiste techniek skiën.Wat hem later zal opbreken in zijn verdere ontwikkeling.

Onze oudste is nu 8 en heeft 4 weken les erop zitten. Het eerste jaar was kinderclub, beetje door de poortjes heen glijden. De 3 jaren erna steeds verder opgebouwd en hij komt nu rood en blauw goed naar beneden. Redelijk parallel met af en toe een ploegje er tussendoor :)
Dit jaar gaat hij weer gewoon op les om net nog even alles parallel te doen :) (al heeft hij daar nu nog niet zoveel zin in), maar het is sowieso iets anders dan voorgaande jaren omdat de les alleen in de ochtend is en hij 's-middags sowieso met ons mee kan.

Ik begrijp best dat meer en langer lessen de techniek erg ten goede komt, aan de andere kant, de basis is nu gelegd, hij weet zich goed te redden op de piste. Als hij na dit jaar niet meer op les wil zal ik hem niet daartoe dwingen, want ik ben er ook van overtuigd dat er in zijn begin tienerjaren weer een moment komt dat hij juist niet meer met ons mee wil, want dat is niet cool. En dus sowieso wel weer uit eigen beweging met een “klas” mee gaat.

@Hooykaas
De ambitie is bij ons om een ontspannende familievakantie te hebben, net eens een weekje niet te moeten presteren. Wat nog niet hetzelfde is dan maar wat aanklungelen.
Ieder kind is verschillend, als je kijkt naar een groepsles zijn er kinderen die aandachtig de uitleg van de skileraar volgen en dan vervolgens heel ernstig proberen te doen wat hij gezegd heeft, maar er zijn er ook heel wat die maar wat rondkijken en vervolgens in de groep meehobbelen.
Sommige kinderen hebben van nature een goed evenwicht en coordinatie, ander zijn wat houteriger.
Als je serieuze sportieve ambities hebt, zit er natuurlijk niets anders op dan privéles te volgen, maar daarvoor is deze familie in het verkeerde land geboren.
Dus ik denk niet dat er één enkele zaligmakende oplossing is die voor iedereen ideaal is.

Hangt misschien ook van de kinderen in kwestie af. Ikzelf heb op volwassen leeftijd leren skien en ging redelijk snel met de groep mee, maar m’n schoonbroer is als kind heel lang op les geweest omdat hij met de familie mee niet altijd goed oplette, verkeerde afslag nam of de groep blindweg voorbijging. Kon op 8-9 jaar dus eigenlijk nog niet echt voldoende ‘verantwoordelijkheid’ nemen in de groep, waar dat voor een volwassene of andere kinderen ook weer helemaal anders ligt.

Vanuit technisch oogpunt is les natuurlijk wel belangrijk, al moet ik zeggen dat ik soms in overbevolkte lessen een stuk minder snel vooruitging dan achteraf, als je zelf wat meer kan doen, minder moet wachten etc. Had meer met de grootte van de klas te maken dan met het concept les zelf natuurlijk.

@Errant
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
@Elienc
Te grote groepen zijn niet goed.
Vandaar dat je ook beter vanaf woensdag kan instromen.

Leuk en leerzaam jullie reacties. Waarvoor dank.

Onze kinderen hebben 5x een uur les gehad op een borstelbaan in nederland 6x een uur les gehad op zo rolband in nederland. Vervolgens hebben ze nu 3 skivakanties in oostenrijk de hele week les gehad. De oudste skied paralel de jongste ook maar als ze het te hard vindt gaan maakt ze voor het bochtje af en toe nog de ploeg om bij te remmen. Ze deden met de leeraar ook rode pistes en wel is een zwarte (donker rood) en zag ze soms ook met de leren uit het bos komen en schansjes pakken.

Misschien zijn we extra voorzichtig of vinden wij techniek “te belangrijk”. Ook zien wij soms mensen zo ongecontroleerd naar beneden gaan en dan hebben wij toch het idee dat ze in een klasje meer bescherming hebben omdat andere dan toch beter opletten. Dit zal misschien het gevoel van een bezorgde ouder zijn hoor.

Plaats een reactie