Nieuw snowboard aankopen - info

Beste,

Ik zou na dit seizoen een nieuw boardje willen kopen maar zou even graag jullie gedacht/mening willen horen. Hieronder heb ik even de “info-sheet” ingevuld.
Dan vooral ook welke maat van board jullie aanraden.

  1. Hoe lang en zwaar ben je?
    Ik ben 1m90 en weeg omtrent 90 kg - schoenmaat is omtrent 45

  2. Wat is je huidige boardniveau en hoe wil je jezelf ontwikkelen? (zie onderstaand een beschrijving van de 10 boardniveaus)
    Mn boardniveau is omtrent 6/7. Ik ga momenteel eigenlijk enkel maar op de piste naar beneden, offpiste zegt me momenteel nog niet veel(dit zou ik willen doen na dit boardje, binnen x-aantal jaar). Ik wil dus verder beter/mooier leren carven.

  3. Heb je al een voorkeur voor een camber- of rockerboard? Of een beetje van beide?
    Beiden

  4. Board je op hoge snelheid of op lage? Of beide?
    Over het algemeen ga ik mee met skiers die toch wel wat snelheid maken, hierdoor heb ik ook onlangs de Flow NX2 bindingen(XL) aangeschaft op mn huidige board.

  5. Board je op de piste, daarbuiten of in het park? (Geef eventueel in een percentage aan hoe je het board wilt gebruiken)
    Zoals hierboven aangegeven, vooral op de piste, het enige offpiste werk dat ik al heb gedaan zijn de “100-meters” naast de piste maar veel meer dan dat niet.

  6. Wat is je boardstijl? Board je energiek/agressief, of juist relaxed/lui?
    Ik board relatief energiek, en dit samen met een aantal andere skiers.

  7. Heb je al ervaring op een (paar) snowboard(s)?
    Ik heb momenteel de Bataleon Goliath van 2013, maar heb dit in der tijd aangekocht met zeer weinig info, en alleen kijkend naar de prent.
    Zelf had ik momenteel zitten kijken naar de Rossignol One Magtek dewelke vrij goede commentaren had maar had graag nog eens jullie mening gehoord.

  8. Wat is je budget?
    350 - 450 euro

Ik ben geen fan van de Goliath en groot fan van de Rossi One, maar in dit geval is het lastig om te beoordelen of je er echt op vooruit gaat met de Rossi. De Rossi is wat makkelijker te boarden en meer allround, maar de Goliath is op snelheid toch wat levendiger en harder te boarden. Alleen naast de piste en bij langzaam boarden vind ik de Rossi dan echt beter. Als je geen problemen hebt met de TBT- technologie van de Bataleon en je voornamelijk op de piste bent, is het mogelijk een klein stapje terug. De Rossi XV (wide ivm je schoenmaat) zou dan iets beter passen, maar zit momenteel (nog) net iets boven je budget. Houd er wel rekening mee dat de Goliath soms wat losjes aanvoelt, maar een van deze Rossi’s precies het tegenovergestelde gevoel geven en soms zelfs iets te veel grip lijken te hebben.

Is er iets specifieks wat je niet bevalt aan de Goliath of is deze gewoon aan vervanging toe?

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 jan 2017 17:18

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Neen eigenlijk niet, was van plan eigenlijk een 2de maal op skireis te gaan deze winter, maar dat zal vermoedelijk niet doorgaan waardoor ik eraan dacht een nieuw boardjete kopen, zou het interessanter zn denk je Mn bataleon “te verslijten”?

Als je het kan opbrengen om je nieuwe koop uit te stellen (ja, ik weet het… Dat is héééél moeilijk ;) ), zou ik de tijd nemen eens een testevenement te bezoeken of wat materiaal te huren en zo te kijken wat voor snowboard goed bij je past. De Goliath is niet echt een plank die te kort komt op snelheid, dus verwacht daar geen verbetering ten opzichte van de Rossi’s. De Rossi One is een veilige optie, waar mijns inziens iedereen op elk terrein mee uit de voeten kan, maar er zijn spannendere planken die mogelijk nét meer naar je smaak zijn, wat je dan echt zelf even zou moeten ervaren.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 jan 2017 17:34

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Inderdaad, ik las dat er in Snowworld, Dujivestein boards kunnen worden getest, maar ik zag op hun online site dat zij geen Rossignol verkopen, dus wordt moeilijk te testen daar denk ik. Zijn er andere testevents die je kan aanraden of andere indoorhalen waar het mogelijk is? Ikzelf woon in Belgie, tussen Gent en Brugge, maar kan me gerust naar NL verplaatsen.

Het grootste aanbod van testmateriaal hebben ze op de echte testevenementen. Dan komen de diverse merken met hun nieuwe materiaal. Helaas zijn bijna al deze evenementen aan het begin van het seizoen. Mogelijk is er halverwege of aan het einde van het seizoen nog een kleine mogelijkheid zo’n evenement te bezoeken, al zie ik zo snel niets in de agenda van de indoorbanen staan. Het mooiste zou zijn als je bij je eerstvolgende vakantie een zaak kan vinden die de mogelijkheid biedt om boardjes in de echte sneeuw te testen, of je een vakantie boekt die samenvalt met een testevenement in dat gebied. Dan is het aanbod groter dan je in één week onder je voeten binden kan.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Volgens de man van bataleon die ik sprak tijdens een testevent Is de goliath hun topboard voor allmountain. Wat bevalt je niet aan dit board dat je een ander wil??

Übung macht den meister!!!

Mijn niveau is ongeveer vergelijkbaar en ik ben heel tevreden met mijn Jones Explorer. Alhoewel om heel kritisch te zijn: op echt hoge snelheid een bocht invliegen (50km/h plus) wil ie nog weleens onstabiel worden achter, maar dat heeft volgens mij te maken met mijn binding. Qua moeilijkheid/uitdaging te vergelijken met de Goliath.

Ik heb die goliath ook gehad. Vond die tbt niet zo fijn.

Ik reed ongeveer zelfde stijl als jij op de piste. Heb nu een ride machete gt. Ben er tevreden van.
Ik die categorie hebt je ook nog de slash atv of als het iets stijver mag de burton custom x

Die boards zitten allemaal boven je budget. Maar de reden dat ik ze aanhaal is omdat je die gewoon op het einde van dit seizoen wel kan vinden…

Verder heb je dan ook de tijd om deze te testen. Ga je nog later op het seizoen nog eens boarden kan je ook altijd ter plaatse in de winkel vragen van een bepaalde plank te huren en dan daar te kopen met korting?

@sneeuwbaard heb eens zitten kijken naar het board Rossignol XV, en zit er inderdaad wel een board aan die mij aanspreekt.
Heb jij een maat die je me zou aanraden om te nemen voor me? Wide zoals je reeds zei vermoed ik?
Maar welke lengte?
En heb je site’s/shops die aanbeveelt alwaar jij je Rossignol boards aankoopt?

Greetings

De Burton custum flying v rond de 160-162 ( flex 6)
Het board is een perfetce mix van wat je allemaal opnoemt.
Het heeft een mix van rocker en camber, wat maakt dat het zeer easy is en toch een mooi grip heeft. Wil je het iets spannender neem dan de gewone custum ( alleen camber en flex 7). De custum x zoals hierboven zou ik niet doen! Deze is echt stijf ( flex 9) en is echt bedoelt om mee te knallen op mooie pistes, zalig board maar niet zo easy !

Schiheil ⛷🏂🎿

@sneeuwbaard heb eens zitten kijken naar het board Rossignol XV, en zit er inderdaad wel een board aan die mij aanspreekt.
Heb jij een maat die je me zou aanraden om te nemen voor me? Wide zoals je reeds zei vermoed ik?
Maar welke lengte?
En heb je site’s/shops die aanbeveelt alwaar jij je Rossignol boards aankoopt?

Greetings

Stef3 op 29 jan 2017 21:35

De XV mag je wat langer rijden dan je misschien gewend ben. 164W zou ik dan zeggen. Rossignol snowboards zijn soms wat lastig te vinden, maar op het internet zijn een aantal webshops die ze hebben. Op de site van Rossignol zijn de dealers te vinden bij jou in de buurt, maar dan is het verstandig even te bellen om te vragen of ze deze plank ook hebben staan.

Het is wel een héél serieus board. Weet je zeker dat je er aan toe bent?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zat ongeveer met de zelfde eisen en ben toch naar dit bord gegaan. De Salomon Super 8. Heel stabiel bord, perfect voor te leren carven (en uiteindelijk ook te blijven doen). Niet te stijf maar zeker ook niet slap en gaat gewoon ook super in in iets dikkere sneeuw. Het is wel een directioneel bord dat niet echt bedoeld is voor in het park. Als je met die “minpunten” kan leven is het een “super” bord, mijn niveau is deze vakantie als een speer omhoog gegaan. Ik had veel meer vertrouwen en ging van 65km/u snelheden naar 80km/u zonder me echt onstabiel te voelen.
Kleine tip koop het na of voor het seizoen, mijn bord heeft me 260 euro gekost.

Hier kan je wat erover lezen: http://thegoodride.com/snowboard-reviews/salomon-super-8-201…

Plaats een reactie