Salomon XPro 110 in maat 28 of 28,5

Gisteren aantal modellen gepast van Salomon en Technica en finaal gekozen voor deze Salomon. Salomon XPRO 100 in maat 27,5 was te klein aan rechtervoet alsook was schoen te flexibel dus groter model getest in Salomon XPRO 110. Dacht dus dat ik maat 28 aan het passen was, maar bij afrekenen bleek dat ik maat 28,5 had gepast en gekocht (natuurlijk slordig van mij maar zat wat onder tijdsdruk en liep uit door vele klanten in winkel). Ondertussen is mij duidelijk dat zoollengte van 28 en 28,5 identiek is, maar er zal toch wel een verschil zijn in binnenschoen of zool van beide maten…verkoper zei nadien dat schoen in beide maten identiek was, maar heb hier toch geen fijn gevoel bij …of klopt zijn verhaal??

De buitenschoen (harde schaal, zoollengte, e.d.) is inderdaad hetzelfde. Verschil zit 'm in de binnenschoen. Bij de 28.5 is die iets ruimer (binnenmaat) en zit ook vaak iets strakker in de buitenschaal. maar als de maat die je hebt gekocht goed zit is het toch goed?

zat wel goed, maar natuurlijk niet uit te sluiten dat 28 (nog) iets beter zou zitten, maar vermoed dat deze maat gewoon niet op voorraad was …of zou het verschil sowieso verwaarloosbaar zijn…ga het natuurlijk pas echt weten na weekje skiën …

je kan toch teruggaan met de schoenen en vragen of je de 28 mag passen? Of bel ze anders. Een goede shop zal altijd bereid zijn om je te helpen.

Buitenmaat van de schoen is identiek zoals GiGi zegt, dus zit 'm alleen in de binnenschoen. Maar als de 28.5 goed zit, waarom twijfelen?

sommige merken hebbens sowieso alleen halve maten. Zou zelf ook eerder voor een halve maat gaan dan een hele maat, dan is slechts de binnenschoenen dikker en kan ie alleen maar meer uitlubberen. Zo te horen heb je gewoon de goede maat hoor.

Ik zou zo wie zo terug gaan… Die schoenen kunnen volgens mij op maat gefit worden als ze op temperatuur gebracht worden en zouden, even afgezien van een gelukstreffe, alleen nog maar beter kunnen worden. Ik begrijp dat je alleen gepast hebt? Salomon levert voor zover ik weet wel hele maten, aangezien ik zelf ook maat 28 heb in mijn xpro 100 schoenen.

*bericht bewerkt door Fuel_80 op 20 jan 2017 20:14

De buitenschoen (harde schaal, zoollengte, e.d.) is inderdaad hetzelfde. Verschil zit 'm in de binnenschoen. Bij de 28.5 is die iets ruimer (binnenmaat) en zit ook vaak iets strakker in de buitenschaal. maar als de maat die je hebt gekocht goed zit is het toch goed?

GiGi op 20 jan 2017 14:44

Dit klopt niet… Zowel schaal als binnenschoen zijn exact hetzelde. Enkel de innerzool is bij de hele maat hoger waardoor je dus iets minder volume hebt. De verkoper heeft je in dit geval goed geinformeerd. Sterker nog als een winkel hele en halve maten verkopen dan snappen ze er weinig van. Tenzij ze dit ook online aanbieden.

*bericht bewerkt door nero op 20 jan 2017 20:09

Oké, dan zit het verschil in de zool en niet in de binnenschoen. Punt is: er is een verschil. En in dat opzicht had de winkelier het dus niet bij het juiste eind. En als er een verschil is - wat je zelf aangeeft - waarom zou een winkelier dan niet beide maten verkopen?

Dat klinkt als een behoorlijke contradictie.

Nee, jij vertelt onwaarheden. Schoenen stapelen die hetzelfde zijn is enkel voorraad neerleggen wat heel veel geld kost. Een verhoger onder de binnenschoen van een 28.5 maakt een 28.0 of de innerzool laten zakken bereikt hetzelfde en kost een fractie van een schoen. Verkoper heeft het volledig bij het rechte eind.

*bericht bewerkt door nero op 20 jan 2017 20:24

Nee, jij vertelt onwaarheden. Schoenen stapelen die hetzelfde zijn is enkel voorraad neerleggen wat heel veel geld kost. Een verhoger onder de binnenschoen van een 28.5 maakt een 28.0 of de innerzool laten zakken bereikt hetzelfde.

nero op 20 jan 2017 20:22

Ik zeg niet dat ik het correct had: blijkbaar zit het verschil in de zool en niet in de binnenschoen (zei ik net ook al). No problem.

Maar zeggen dat er een verschil is tussen de twee maten en tegelijkertijd zeggen dat degene in de winkel - die zei dat er geen verschil tussen zat - dus gelijk had, dat kan natuurlijk niet. Dat je punt is dat het verschil volgens jou te groot is om beiden op voorraad te hebben, dat zou kunnen. Maar iets kan niet verschillend zijn en tegelijkertijd hetzelfde.

De buitenschoen (harde schaal, zoollengte, e.d.) is inderdaad hetzelfde. Verschil zit 'm in de binnenschoen. Bij de 28.5 is die iets ruimer (binnenmaat) en zit ook vaak iets strakker in de buitenschaal. maar als de maat die je hebt gekocht goed zit is het toch goed?

GiGi op 20 jan 2017 14:44

Dit klopt niet… Zowel schaal als binnenschoen zijn exact hetzelde. Enkel de innerzool is bij de hele maat hoger waardoor je dus iets minder volume hebt. De verkoper heeft je in dit geval goed geinformeerd. Sterker nog als een winkel hele en halve maten verkopen dan snappen ze er weinig van. Tenzij ze dit ook online aanbieden.

nero op 20 jan 2017 20:08

Misschien dat dit per merk kan verschillen. Ik heb een aantal weken terug ook nieuwe Salomon X Pro 100’s gehaald en mij werd inderdaad verteld dat de binnenschoen van de 28.5 wat ruimer was dan die van de 28, en niet de dikte van de zool. Overigens heb ik wel mijn binnenschoen laten verhitten om deze aan te laten passen aan de vorm van mijn voet.

@lauren Jou Salomon is zeker hetzelfde, sorry

@lauren Jou Salomon is zeker hetzelfde, sorry

nero op 20 jan 2017 20:53

Omdat ze uit dezelfde reeks komen ga ik daar wel vanuit ja. Ik val je niet aan hè, ik vertel enkel mijn ervaringen. :)

Ik heb vorig jaar de X-Pro 120 in 28.0 en 28.5 gepast in twee winkels. Het verschil zit in de binnenschoen - de 28.5 geeft iets meer ruimte. Wellicht is het zooltje daar op de randen ook iets op aangepast maar zover ik weet niet in de dikte. Ik merkte het verschil tussen beide maten met name in de ruimte in de breedte (ben voor de 28.5 gegaan om die reden). Ook het personeel bevestigde destijds dat het verschil in de binnenschoen zit.
Of jet het verschil ook kan overbruggen middels de custom shell technologie weet ik niet. Het zal mm werk zijn.

*bericht bewerkt door RemkoZ op 21 jan 2017 08:35

heb ondertussen verkoper opgebeld en deze gaf wel toe dat schoenen in maat 28,5 en 28 niet dezelfde zijn wat betreft de binnenschoen…anders heeft natuurlijk geen zin om die 2 maten te verkopen lijkt mij …soit …ik had dit graag geweten bij de aankoop omdat je toch mag denken dat een verkoper eerlijk is en op lange termijn denkt (qua klantenrelatie)…het verschil tussen beide maten zou volgens hem slechts 1 mm hoogte van de binnenzool zijn wat verwaarloosbaar is volgens hem …natuurlijk maar de vraag of deze uitleg steek houdt …en jawel …hij heeft niet de gehele collectie Salomon op hele en halve maten op voorraad dus dat zal ook het een of ander verklaren…buitenschaal en binnenzool zijn ook opgewarmd via de custom shell dus volgens hem geen enkel nadeel/probleem …

heb ondertussen verkoper opgebeld en deze gaf wel toe dat schoenen in maat 28,5 en 28 niet dezelfde zijn wat betreft de binnenschoen…anders heeft natuurlijk geen zin om die 2 maten te verkopen lijkt mij …soit …ik had dit graag geweten bij de aankoop omdat je toch mag denken dat een verkoper eerlijk is en op lange termijn denkt (qua klantenrelatie)…het verschil tussen beide maten zou volgens hem slechts 1 mm hoogte van de binnenzool zijn wat verwaarloosbaar is volgens hem …natuurlijk maar de vraag of deze uitleg steek houdt …en jawel …hij heeft niet de gehele collectie Salomon op hele en halve maten op voorraad dus dat zal ook het een of ander verklaren…buitenschaal en binnenzool zijn ook opgewarmd via de custom shell dus volgens hem geen enkel nadeel/probleem …

Christopher23 op 21 jan 2017 12:39

Ik snap echt niet waar jij je druk om maakt, je bent tenminste geholpen door iemand die er wel verstand van heeft, dat is mij wel duidelijk en helaas gebeurt dat niet zo vaak.
Het feit is gewoon dat het veel te duur is voor fabrikanten om zowel hele als halve maten te produceren. Een mal en productieprocess kost rond de 8 ton per model. Klinkt als niet soveel, maar er worden ook niet zoveel skischoenen gemaakt, weet je gelijk waarom ze zo duur zijn. Dalbello is volgens mij de enige die het in alpine boots nog doet, dus zowel halve als hele maten en shell en liner. In tourschoenen komt het meer voor.

*bericht bewerkt door nero op 21 jan 2017 21:10

Plaats een reactie