nieuwe domme vraag.... ;-)

Ik heb een ‘domme’ vraag…

Skies en boards moeten gewaxt worden. Na een paar dagen is de wax blijkbaar minder en moet opnieuw gewaxt worden… Maar waar blijft deze wax? Laat die los? En als in een gebied zoveel skiers hun wax verliezen. Is dat niet schadelijk als de sneeuw weer gesmolten is? Krijgen we dan geen gewaxte piste?

Goeie vraag!
Dat is inderdaad het probleem.
De wax blijft achter op de piste.
Zeker een probleem op de glatscher
(Met de eeuwige sneeuw)

Tsja, soms blijft er genoeg op straat achter volgens mij. Zal wel gehuurd zijn :(

null

Edwin van Riel

Wax is zeker vervuilend en blijft inderdaad achter in de sneeuw. Dit is in bronwater in de bergen terug te vinden. Zeker de fluor in hoogwaardige wax is zeer vervuilend.
Er zijn merken die tegenwoordig ecologische wax verkopen.

Click. Click. Peace

Maar hoe vervuilend zal het zijn? Erger dan b.v. schadelijke stoffen in de uitlaatgassen van auto’s die via neerslag ook op de piste terecht komen? Een net gewaxte ski bevat maar heel weinig wax; minder dan 1 gram per ski in ieder geval.

Weinig op de verkeerde plaats kan ook te veel zijn…

Er zijn wel wat onderzoeken te vinden die stellen dat er jaarlijks ongeveer 150 miljoen skiër-dagen in de Alpen alleen worden afgehaspeld. Ervan uitgaande dat de meerderheid van die bezoekers huurmateriaal gebruikt (dat ongeveer wekelijks wordt gewaxt), en dat bij de eigen-materiaal-skiërs de waxfanaten die meer dan eens per week waxen (kunnen ook lokale sportclubs zijn) compenseren voor degenen die hun materiaal nooit waxen. Geschat dat er dan zoals @Martin7182 stelt 1g wax per beurt op de ski bijgesmeerd wordt, waarvan het grootste deel in het milieu terechtkomt kom dat neer op ongeveer 25 ton wax die we elk jaar over de pistes uitsmeren en die op die manier in de natuur terechtkomen.

Biem, @Morzel was me voor.

*bericht bewerkt door Joostw op 19 jan 2017 23:00

A winter without powder isn't a winter!

@Morzel, je zit er denk ik iets naast. Van die 1 gram per ski schraap ik het meeste er weer vanaf. Misschien blijft er een halve gram over per ski-paar o.i.d. Het mooie is, bij iedereen blijft er maar zo weinig over, al gebruik je je hele waxblok per keer :)
Volgens mij wordt het 150 miljoen / 6 = 25 miljoen waxbeurten. Met 0.5 gram per ski-paar wordt dat 12.5 ton wax. Maar ik zal de proef eens op de som nemen…

…zojuist wat ski’s afgeschraapt en ik moet toegeven, ik zat er ook wel wat naast. Er kwam ongeveer 0.25 gram per ski af. Ik zal niet precies alles opgevangen hebben, dus misschien was het 0.3 gram. Ergo, 0.7 gram blijft in de ski zitten. Ongeveer 1.5 gram per ski-paar dus. In totaal iets meer dan 37 ton wax.

Stel dat 37 ton ongeveer juist is dan is dat elke 10 jaar 370 duizend kilo.

Er zullen vast ook wel ergens gegevens te vinden zijn over het stroom gebruik van alle skiliften.
Moet gigantisch zijn.

Nee. milieuvriendelijk is het niet!

Ik gebruik zelf bewust alleen biologisch afbreekbare / milieu vriendelijke wax, tenminste als ik de wax fabrikant mag geloven (Holmenkol natural biodegradable ski wax).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn Het zal altijd milieuvriendelijker zijn dan de gewone versie… :-)

Click. Click. Peace

Als we alle ‘domme’ vragen al op het forum gaan bespreken met elkaar, heeft @Rogier niks meer te schrijven natuurlijk…

@GiGi Wees niet bang hoor, genoeg te schrijven ;-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie