reisverzekering

Na een ongelukkig afgelopen ski vakantie in Ischgl (wel voor het eerst van mijn leven in een helikopter gevlogen!) kreeg ik na 2 maanden een rekening van de helikopter vlucht. Aangezien ik een doorlopende reisverzekering had probeerde ik dit geld terug te krijgen. Omdat ik sinds een aantal jaar een duitse werkgever heb, heb ik ook een duitse ziektekosten verzekering. En mijn reisverzekering eist een nederlandse ziektekosten verzekering. Na veel klagen heb ik nog een deel terug gehad, dus de schade viel wel mee. Na zoeken bij andere verzekerings maatschappijen bleek de eis van een nederlandse ziektekosten verzekering een standaard eis te zijn, waar ik dus niet aan kan voldoen, en duitse verzekerings bedrijven eisen een hoofdadres in Duitsland, wat ik niet heb. Aangezien ik weer wil gaan skien wil ik mij wel goed verzekeren tegen dit soort incidenten. Iemand enig idee waar ik dat kan afsluiten?

Als eens gebeld met de NKBV hierover? Zie https://www.nkbv.nl/verzekering

artikel 9.1: Als voorwaarde voor een vergoeding krachtens deze verzekering geldt, dat de verzekerde
rechten kan ontlenen aan een in Nederland gesloten zorgverzekering welke eveneens van kracht is in het land waarin verzekerde verblijft.

*bericht bewerkt door 4frank2 op 18 jan 2017 14:30

Heb je al is met CZ gesproken? Ik ben ook lang een grensarbeider geweest en toen was ik bij CZ verzekerd. Betaalde alleen geen ziektekostenverzekering omdat ik dat al in België deed.

Ik weet alleen niet of er ook een verdrag is met Duitsland in betrekking tot grensarbeiders.

Lastig wel dit. Met een vader werkende in Duitsland was hij ook een tijdlang verplicht om een Duitse zorgverzekering voor het hele gezin af te sluiten. Als 18plusser in Nederland was ik weer verplicht om een NL zorgverzekering te nemen. ‘Oplossing’ toen was die NL verzekering zoveel mogelijk uit te kleden. Rest werd door DE verzekering vergoed. Blijft wel een dure hobby, maar als het niet anders kan…

De verzekeringswereld blijft altijd weer verbazen, en zelden ten goede. De meest logische weg lijkt te zijn dat je via je werkgever een doorlopende reisverzekering af laat sluiten waar ook je ziektekosten verzekerd zijn (dus dan zakelijk en privé laten dekken). En anders een rondje bellen naar verzekeraars en uitleggen en hun om oplossingen vragen. Hopelijk is er eentje die wel klantvriendelijk is. Ik keek even bij FBTO, waar wij naar tevredenheid verzekerd zijn, maar ook daar zie ik op pag. 33 dat ze ook een vermelding maken naar een ziektekostenverzekering. Echter lijkt dat alleen te gelden bij aanvullende modules. Wellicht toch even met ze bellen?

https://www.fbto.nl/documenten/Voorw_Reis.pdf

@Rogier , hoe zit dat bij, gezien je in ieder geval wel verzekerd bent via de NKBV?

@Rene Dat vraag ik me nu dus ook af! Volgens de NKBV zou het feit dat ik in het buitenland woon geen probleem zijn. En ik heb er verder nooit iets in gezocht. De meerdere keren dat ik de verzekering nodig heb gehad hebben ze altijd meteen en goed betaald. Ik ga dit nu dus wel even navragen. Ik ga morgen even bellen.

Click. Click. Peace

@Rogier gaat zich dus meer om het feit of je ook een Franse zorgverzekering zou hebben ja of nee, zie de 3e post in het topic.

Maar je bent dus woonachtig in NL en werkzaam voor een Duits bedrijf waar je via een Duitse ziektekostenverzekeraar verzekerd bent?
Waar ben je dan werkzaam? NL? Duitsland? Overal?

Als je voor langere periode in het buitenland woont kun je geen zorgverzekering in Nederland meer aanhouden. Is mij ooit verteld. Zou ook erg onhandig zijn als ik elk doktersbezoek moet regelen via NL zorgverzekering. Dus ik heb een zorgverzekering in Frankrijk. Ik ga dit morgen eens navragen.

*bericht bewerkt door Rogier op 18 jan 2017 16:19

Click. Click. Peace

Als Nederlands ingezetene val je onder de Nederlandse wetgeving en ben je volgens mij verplicht een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten.
Waarom zou je dan een Duitse afsluiten?
Ik sluit niet uit dat je juridisch gezien nog in overtreding bent ook.

Rob

Als je voor langere periode in het buitenland woont kun je geen zorgverzekering in Nederland meer aanhouden. Is mij ooit verteld. Zou ook erg onhandig zijn als ik elk doktersbezoek moet regelen via NL zorgverzekering. Dus ik heb een zorgverzekering in Frankrijk. Ik ga dit morgen eens navragen.

Rogier op 18 jan 2017 16:18

Als ik de post goed begrijp, heeft TS zijn hoofdadres in NL en is dus Nederlands ingezetene .

Rob

Zou ook kunnen dat hij in bijv. België woont, dat vertelt het verhaal nog niet (al zou dat wel raar zijn, dan zou ik eerder een Belgische verzekering zoeken). Maar mocht TS wel in Nederland wonen heb je dus hetzelfde issue als wat ik had. Bij beiden verplicht verzekerd.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 jan 2017 16:48

Ik heb vijf jaar gewerkt als grensarbeider, wonend in nederland werkzaam in België. Omdat ik dus loon kreeg in belgie werd deze daar ook belast. Om er voor te zorgen dat je niet dubbel belast wordt is er een verdrag tussen beide landen afgesloten. wel moest ik me bij CZ aanmelden omdat zij een verdrag hadden voor grensarbeiders zodat ik toch gebruik kon maken van de Nederlandse artsen etc Ik hoefde CZ geen premie te betalen omdat ik dit al deed in België.

1 handige truc hiervoor is: vraag een volledig afschrift van de polisvoorwaarden. Het kan saaie lectuur zijn maar je zal het je beklagen als je de verzekering nodig nodig hebt en ze niet heb doorgelezen. Ik werk in de zomer namelijk bij een reisverzekraar/ (Is niet hetzelfde als de zorgverzekering) en je zou ervan verstelt staan hoeveel mensen op ons beroep proberen te doen voor gevallen waarin ze helemaal geen verzekering hebben afgesloten of gevallen die specifiek zijn uitgesloten.

De regel in nederland weet ik niet maar in België is het zo dat je een zorgverzekering afsluit die je medische kosten dekt in functie van een standaard tussenkomst ( geplafoneerd) bij een bepaalde ingreep. Hiernaast kan je bij je zorgverzekraar nog andere extra’s bijbetalen. Naast de zorgverzekering nemen de meeste mensen een hospitalisatieverzekering ( meestal via de werkgever, maar is dus niet de zorgverzekering) deze zal de medische kosten vergoeden voor het gedeelde dat de zorgverzekeraar niet tussenkomt. (Ook hierbij geldt het meestal hoe meer je betaald hoe uitgebreider de dekking is). Echter als je een standaard zorgverzekering hebt + een standaard hospitalisatieverzekering is het mogelijk om een reisbijstandverzekering af te sluiten, deze verzekering zal dan tussenkomen in de gevallen van een ongeluk in het buitenland, zoals een reddingsoperatie, ambulancekosten, maar ook voor gestolen bagage etc…

Ik denk dat het voor de topicstarter belangrijk is om te achterhalen welke verzekeringen hij juist allemaal heeft. Uit het verhaal van de TS kan ik namelijk begrijpen dat hij de kosten van de reddingsoperatie heeft proberen te verhalen op de reisverzekraar. Het punt is nu net dat dergelijk verzekeringen vanuit het standpunt kijken: alles wat de VERPLICHTE zorgverzekraar niet betaald zullen wij betalen tot het begrensd bedrag van de polis. Wat in theorie ook zeer logisch is. Indien iedereen zijn kosten rechtstreeks zou verhalen op de reisverzekeraar dan gaan de premies ook omhoog.
@Rogier misschien is dit nu eens een mooi onderwerp om een blog over te maken :D wie vergoed wat ? En wanneer? Terzijde meestal is het zo (in belgie) dat de reisverzekering enkel tussenkomst als men maar een beperkte tijd in het buitenland verblijft meestal ergens tussen de 90 en de 150 dagen afhankelijk van de polis

*bericht bewerkt door Glenn.- op 18 jan 2017 17:33

@Glenn. Goede tip. Eens rondbellen welke verzekering mijn vragen wil beantwoorden.

Click. Click. Peace

Zou ook kunnen dat hij in bijv. België woont, dat vertelt het verhaal nog niet

Aangezien dit een .nl en geen .be forum is, ga ik er vanuit dat ik, tenzij expliciet anders aangegeven, met een Nederlands ingezetene te maken heb …

Rob

Zou ook kunnen dat hij in bijv. België woont, dat vertelt het verhaal nog niet

Aangezien dit een .nl en geen .be forum is, ga ik er vanuit dat ik, tenzij expliciet anders aangegeven, met een Nederlands ingezetene te maken heb …

RCGrootveld op 18 jan 2017 17:41

Forum van .be en .nl is hetzelfde :)

Forum van .be en .nl is hetzelfde :)

Glenn. op 18 jan 2017 17:43

Nooit gerealiseerd …

Rob

Forum van .be en .nl is hetzelfde :)

Glenn. op 18 jan 2017 17:43

Nooit gerealiseerd …

RCGrootveld op 18 jan 2017 18:51

Nooit opgevallen dat er ook intelligente reacties gepost worden? :-D

@4frank2 heb je wel een verdragspolis via CZ? (Is een polis waar je niet voor betaalt omdat je al in DLD bent verzekerd)
En accepteert de reisverzekering dat niet als zorgpolis? Dat is toch wel raar. Misschien dat ze hier bij een van grensarbeidersorganisaties meer van weten.

Ter aanvulling, werkend in Duitsland ben je verzekerd in Duitsland, en hoef je je niet bij een NL ziekenfonds aan te melden. Als je je ook bij CZ aanmeld kan je gewoon naar NL artsen gaan, maar dit veranderd niets voor de situatie in Oostenrijk (ik heb ze gesproken). Mijn duitse zf heeft al ruim de helft van de helikopter betaald (waar ik in NL waarschijnlijk niets zou krijgen) maar de reisverzekering zag hier een methode in om niets te betalen (uit eindelijk toch nog de helft van mijn aandeel, dus de schade viel nog mee). Hoewel ik meestal in Duitsland ben, is mijn hoofdadres nog in Den Haag (in Duitsland kan je alle kosten welke je voor je werk maakt aftrekken [woonkosten in Duitsland en de reiskosten] dus dat wil ik zo houden).
Ga morgen eens wat telefoontjes/email maken en kijken of ik iets kan vinden.

*bericht bewerkt door 4frank2 op 18 jan 2017 21:58

Nooit opgevallen dat er ook intelligente reacties gepost worden?

Ja, maar die zijn op de vingers van één hand te tellen …

Rob

Plaats een reactie