Wat zou mijn maximum ski-lengte moeten zijn? => aankoop nieuwe dakkoffer.

Beste

In de kerstvakantie ga ik voor het eerst op reis met mijn ouders, broer, zus,… erbij.
We zouden met zo min mogelijk auto’s willen rijden dus gaan we dakkoffers aanschaffen (logische stap).
Ik ben me al wat aan het oriënteren in de dakkoffers en heb al het een en het ander gezien. Echter houd ik wel in mijn achterhoofd dat ik ooit zelf materiaal zal kopen(schoenen hebben we al, ski’s niet). Vandaar de vraag wat de maximum lengte zal zijn van mijn ski’s in de toekomst. Zodanig dat ik een box koop waar deze later inpassen.

Ik ben 1.80m lang (volgroeid, dus daar komt niets meer bij :D), weeg momenteel maar 63 kg (maar ik vermoed dat de kilo’s er snel bij zullen komen met de jaren).

Ik ski alle pistes, maar zwart is wel harder werken.
Ik heb geen type ski nodig , enkel en alleen een maximum afmeting… Ik veronderstel dat ze nooit langer dan 1m77 zullen zijn, maar dat weet ik dus niet.

Alvast bedankt!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Ik zou dan gewoon uitgaan van een minimale lengte voor de dakkoffer van 2 meter, je skies zullen waarschijnlijk niet veel meer dan jouw lichaamslengte worden, maar ik zou er toch een kleine marge in willen houden

Ik zou dan gewoon uitgaan van een minimale lengte voor de dakkoffer van 2 meter, je skies zullen waarschijnlijk niet veel meer dan jouw lichaamslengte worden, maar ik zou er toch een kleine marge in willen houden

Marijnt op 18 jan 2017 09:03

En je kan er dan ook meer in kwijt, wat weer ruimte biedt om nog meer familieleden in een auto te proppen ;-)

Ik ga gewoon eens moeten navragen of ik zo’n grote box wel kwijt kan op mijn peugeot 207+ :/ ik vermoed dat dit geen probleem zal vormen maar toch eens navraag doen ;). Als het niet lukt koop ik wel een kleinere box, later kunnen de ski’s er dan misschien nog naast gemonteerd worden op de dakdragers ( ik zeg het, dit is nieuw terrein voor mij :D). Ik vond het gewoon prettig om een soort richtlijn te hebben van de afmetingen van de ski’s. Bedankt voor het antwoord!

en @Forza we moeten wel ‘gezinsleden proppen’. We hebben de luxe niet van veel auto’s te hebben dusja :).

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Sowieso zou ik een koffer nemen waar de langste ski’s inpassen. Liever wat langer en smaller dan korter en breder. Misschien ga je ooit ski’s van anderen willen meenemen, of de koffer verkopen.

@svenn311: snap ik, daarom ook gewoon een wat groter formaat nemen. Ski’s naast een dakbox moeten monteren is inmers ook zonde, en als je ze niet heel goed inpakt worden ze er ook zeker niet beter van.

Succes met de zoektocht!

Ik ga gewoon eens moeten navragen of ik zo’n grote box wel kwijt kan op mijn peugeot 207+ :/ ik vermoed dat dit geen probleem zal vormen maar toch eens navraag doen ;). Als het niet lukt koop ik wel een kleinere box, later kunnen de ski’s er dan misschien nog naast gemonteerd worden op de dakdragers ( ik zeg het, dit is nieuw terrein voor mij :D). Ik vond het gewoon prettig om een soort richtlijn te hebben van de afmetingen van de ski’s. Bedankt voor het antwoord!

en @Forza we moeten wel ‘gezinsleden proppen’. We hebben de luxe niet van veel auto’s te hebben dusja :).

sven311 op 18 jan 2017 09:32

Hi Sven, ik rij een Megane 3 en heb een dakkoffer waar mijn skies van 182cm net inpassen (beetje schuin leggen).
Deze lengte lijkt mij voor jou ook ruim voldoende, daarbij passen er nog wel 2 paar 170cm skies bij en bijbehorende schoenen.

Ik ga gewoon eens moeten navragen of ik zo’n grote box wel kwijt kan op mijn peugeot 207+ :/ ik vermoed dat dit geen probleem zal vormen maar toch eens navraag doen ;). Als het niet lukt koop ik wel een kleinere box, later kunnen de ski’s er dan misschien nog naast gemonteerd worden op de dakdragers ( ik zeg het, dit is nieuw terrein voor mij :D). Ik vond het gewoon prettig om een soort richtlijn te hebben van de afmetingen van de ski’s. Bedankt voor het antwoord!

en @Forza we moeten wel ‘gezinsleden proppen’. We hebben de luxe niet van veel auto’s te hebben dusja :).

sven311 op 18 jan 2017 09:32

Hi Sven, ik rij een Megane 3 en heb een dakkoffer waar mijn skies van 182cm net inpassen (beetje schuin leggen).
Deze lengte lijkt mij voor jou ook ruim voldoende, daarbij passen er nog wel 2 paar 170cm skies bij en bijbehorende schoenen.

Erik85 op 18 jan 2017 09:37

Bedankt Onze wagens zijn op een paar cm’s na even ‘lang’ dus dat stelt me al wat gerust! Bedankt voor de antwoorden, daar kan ik zeker wat mee!

*bericht bewerkt door sven311 op 18 jan 2017 09:40

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Als niet zeker weet, op marktplaats vind je echt heel veel voor weinig. Kan je een beetje experimenteren met wat je wilt.

Let wel op dat ski capaciteit (breedte)van skiboxen en skihouders vaak optimitisch is vergelijken met modernere brede skies.

1.90 is denk ik de max voor whatever je gaat doen in de toekomst.

Uit ervaring kan ik je nog melden dat een bredere koffer fijner is, zeker op termijn. Daar passen meer ski’s en andere zooi in. Een smalle koffer is snel vol als er een paar sets meegaan.

Nu ik me aan het oriënteren bij op dakkoffers kom ik ook opplooibare dakkoffers tegen.
Bijvoorbeeld: https://www.auto5.be/nl/product/opplooibare-dakkoffer-bermud…

Iemand daar ervaringen mee? Lijkt me best nog handig maar ik stel me wel vragen bij de stevigheid…
Voor hetzelfde geld heb je een grotere Hapro koffer… enige voordeel dat ik inzie is de plaatsbesparing…

*bericht bewerkt door sven311 op 18 jan 2017 10:00

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Gewoon de grootste kopen die er is. Wij reden altijd in een stationwagen en waren altijd maar wát blij dat we nog zoveel ruimte op Het dak hadden.

Gewoon de grootste kopen die er is. Wij reden altijd in een stationwagen en waren altijd maar wát blij dat we nog zoveel ruimte op Het dak hadden.

Noblesse op 18 jan 2017 10:14

ik moet wel zien dat de koffer niet te ver over de voorruit hangt veronderstel ik? :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Let even op het maximale daklast van je auto. Dakdrager + koffer is zo 20 - 25 kg. Als je een daklast van 50kg hebt, dan kan je wel een grote dakkoffer kopen, maar kan je hem niet echt vullen.

Je moet je achterklep openzetten en dan even de vrije lengte op je dak opmeten. Dan zie je gelijk de eventuele overhang over je voorruit. Overigens maakt dat niet zo veel uit omdat je er toch onderdoor kijkt.
Je moet de koffer wel wat ruimer nemen dan de beoogde maximale skilengte. Binnen in zitten ook de knikarmen van het hefmechanisme van het deksel. Die vergeet de fabrikant vaak bij het meten / opgeven van de binnen lengte.
En een ruime koffer is fijner. Wat ook fijn is als de koffer wat hoger is, dan kan je op de skis (die je op de bodem legt, er nog schoenen / helmen opleggen zonder dat deze klem komen te liggen. je moet wel rekening houden met het feit dat de maximale daklast meestal 75 kg (inclusief koffer) is. Dus volproppen met zware spullen kan echt niet, als je ook 4 paar skis met schoenen er in hebt. Maar de volumineuze lichte zaken kan je dan wel kwijt.
Het rijdt ook niet zo lekker als je een topzware auto hebt. Wat ook irritant is, is de herrie op hogere snelheden.

Let even op het maximale daklast van je auto. Dakdrager + koffer is zo 20 - 25 kg. Als je een daklast van 50kg hebt, dan kan je wel een grote dakkoffer kopen, maar kan je hem niet echt vullen.

PC2K op 18 jan 2017 10:40

dakdragers kunnen 69 kg dragen… MAximum daklast volgens de handleiding is zo’n 65 kg.Ik zal de dakkoffer dus inderdaad best vullen met kleding etc. in vacuumzakken. De lichte/volumeuze spullen daarin en de zwaardere moeten een plek krijgen in de wagen zelf…

*bericht bewerkt door sven311 op 18 jan 2017 10:47

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Met jouw postuur (en verwachte gewinchtstoename) denk ik dat je ski’s nooit langer dan 190 gaan worden. En dan heb je waarschijnlijk een poederlat te pakken… Dus dat zou dan de binnenmaat moeten zijn van de koffer. Puur geredeneerd vanuit de si’s die je mogelijkerwijs ooit nog moet gaan vervoeren. Moet je wel zorgen dat je niet bevriend raakt met hele grote mensen wiens spullen ook mee moeten… ;)

Shit, ik geef net vandaag een oude koffer weg die je anders had mogen hebben. Mocht dat niet doorgaan dan kom ik er bij je op terug.
Ik ben vorig jaar overgestapt op een thule die om de dragers heen valt en dus minder wind en minder geluid. Echt super maar erg duur dus wij hebben 'm met een paar mensen gekocht. Soms is duur ook wel beter/fijner.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@sven311: Houdt als je een dakkoffer hebt bovendien rekening met dat je meer verbruikt én dat je maximum snelheid ook beperkt is. Bij ons in de handleiding van de dakkoffer stond toen max 140 km/uur.

Ik heb namelijk ook eens iemand gekend die een dakkoffer op zijn Bmw 325 monteerde en er toen 200+ mee blies op de Autobahn. Hij was heel verbaast over dat dát toch niet zo goed ging.

*bericht bewerkt door Denktank op 18 jan 2017 13:02

Paul

@sven311: Houdt als je een dakkoffer hebt bovendien rekening met dat je meer verbruikt én dat je maximum snelheid ook beperkt is. Bij ons in de handleiding van de dakkoffer stond toen max 140 km/uur.

Ik heb namelijk ook eens iemand gekend die een dakkoffer op zijn Bmw 325 monteerde en er toen 200+ mee blies op de Autobahn. Hij was heel verbaast over dat dát toch niet zo goed ging.

Denktank op 18 jan 2017 13:02

Ik rijd zowiso nooit sneller dan 120 km/h, met pieken tot 140 (inhalen) , richting de alpen staat de CC op 120 km/h dus dat vormt geen probleem haha :D. En het verbruik…tja dat nemen we er dan maar bij, een grotere wagen kopen kost me nog meer haha :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Koop zeker 190 of liever nog een koffer van 200m als dat kan. In koffer van 190 kunnen ski’s van 189 soms best lastig zijn ;-)
Koop ook kwaliteit. Is prettiger open en dicht doen, is veiliger (zitten vaal beter vast) en maken vaak minder geluid.
Ik heb een koffer van 2 meter en daar ben ik erg blij mee. Ik transporteer dan wel veel freeride latten.

Een speciaal ski-rek in de dakkoffer waarin je je ski vast legt is ook heel fijn, en veilig. Hou je sowieso aan de regels en zet je spullen goed vast:

Click. Click. Peace

Koop zeker 190 of liever nog een koffer van 200m als dat kan. In koffer van 190 kunnen ski’s van 189 soms best lastig zijn ;-)
Koop ook kwaliteit. Is prettiger open en dicht doen, is veiliger (zitten vaal beter vast) en maken vaak minder geluid.
Ik heb een koffer van 2 meter en daar ben ik erg blij mee. Ik transporteer dan wel veel freeride latten.

Een speciaal ski-rek in de dakkoffer waarin je je ski vast legt is ook heel fijn, en veilig. Hou je sowieso aan de regels en zet je spullen goed vast:

Rogier op 18 jan 2017 13:23

Merkgewijs wordt ik bijna altijd naar Hapro verwezen. Daarmee bedoel ik budgetgewijs… Ik zou dolgraag
een Thule bak willen, maar dat kunnen wij ons niet veroorloven. Ik koop hem pas in het najaar maar dan nog, de bak wordt niet dagelijks gebruikt en mede daarom zullen wij de gulde middenweg zoeken… :/ Bedankt voor jouw input Rogier! Daar kan ik wat mee.

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Kijk inderdaad eens naar de Hapro Traxer. Ik heb zelf de 6.6 en die is 410 liter / binnenlengte 1,86m
Ik heb er heel veel plezier van met zowel de zomer- als wintervakanties. Nu heb ik er 4 paar ski’s, 1 snowboard en alle schoenen in meegenomen. Trend is eerder dat ski’s minder lang worden dus in principe kun je met deze binnenlengte echt wel goed uit de voeten. We zijn nu met 4 vrij grote mannen op wintersport en niemand had te lange ski’s voor de koffer. Voordelen van deze Traxer:

  • Kan aan beide zijden open
  • snel montagesysteem met draaiknoppen, werkt super
  • iets verzonken op de dakdragers, dus minder rijwind herrie
  • prima kwaliteit en prijs.
  • 3 vergrendelingen aan beide kanten geeft me absoluut het gevoel dat de koffer niet open zal springen.

Ik rij er met gemak 150-160 km/u mee. Heb ook nog wel wat harder gereden maar dan wordt het geruis nogal hinderlijk en neemt het verbruik flink toe.

Onder de streep heb ik echt niet het idee dat ik beter af ben met een Thule. Die zijn toch relatief duur vind ik.

Ik stel mijn vraag even hier. We kochten onlangs een ford tourneo custom (busje) waar ze vaste dakdragers op plaatsten. Onze oude skikoffer was te klein. De afstand tussen de inkepingen zouden 114cm moeten zijn. We vinden tot zo ver geen enkele skikoffer met deze afmeting. Iemand met de gouden tip?

ik heb ff mijn Thule Pacific 700 opgemeten. Max afstand tussen dragers is iets van 108 cm. Binnenlengte is kleiner dan buitenlengte ivm scharnier maar met een buitenlengte van 232 cm blijft er nog genoeg over voor latten van 200 cm plus. Ik heb er zelf 5 paar ski’s in vervoerd en 160 km/uur meegereden. Boven de ski’s is nog ruimte genoeg voor lichtere artikelen. https://www.autovoordeelshop.nl/thule-pacific-700-antraciet-…. Niet extreem goedkoop maar zeker ook niet de hoofdprijs.

Hapro carver 6.6 kan ik je aanraden. Zeer ruime koffer waar ski tot 191cm impassen. En nog alle schoentassen. Bevalt ons zeer goed

@JoHa1322 ik weet niet wat je budget is en hoe groot die dakkoffer mag zijn, maar deze komt wel aan een montage afstand van 114 cm :-), alleen de prijs…

https://surfbox.de/dachboxen-shop/dachboxen/malibu-jumbo-dac…

en deze is iets kleiner en zou ook moeten voldoen:

https://surfbox.de/dachboxen-shop/dachboxen/alb-800/…

en je mag er 200 km/u mee :-)

*bericht bewerkt door Chonn op 16 feb 2017 20:34

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn
Wauw in die eerste bak kan ik heel mijn familie meenemen :-) Maar idd wel prijzig…

De tweede bekijk ik nog wat beter. Bedankt!

Plaats een reactie