Voorbereiding op skiën (qua sport e.d.)

Hoi mensen. Ik wil graag lange dagen skiën. Van 09:00 tot 16:30. Ik ga over zes weken naar ??. Heeft er iemand een schema om op conditie en kracht te komen voor de wintersport. Ik ben een middelbare scholier. Ben keeper bij hockey en train in de zomer 2X per week en 1 wedstrijd. In de winter 1X trainen en om de week twee wedstrijden. Ik heb niet zo’n goeie conditie (vraag mezelf af hoe ik vorig jaar een week lang zo actief kon zijn). Ik heb motorische achterstand. Ik heb daar last van maar als je me een normaal schema geeft kan ik dat wel wat aanpassen. Ik wil best elke dag iets ervoor doen maar geen drie uur per dag. Een half uur tot drie kwartier per dag is wel goed. Ik wil zo snel mogelijk beginnen. Ik train nu met een schema uit de Anton app. Dat schema komt uit oktober 2013.

null

Ik ga met de carnaval ?⛷⛷

Ski you later!

Probeer eens 2x per week een rondje van 5 km te rennen, waarbij je om de 2 min wandelt. Pas op!!! voor blessures, stop meteen bij beginnende pijn in knieën, enkels, kuiten, scheenbeen. De belasting op deze gebieden is op afvalt veel zwaarder dan op een hockey veld (eigen ervaring). Evt kun je dit na enkele weken uitbreiden naar 3x per week, of 2x 7,5km. En schaf goede hardloopschoenen aan, geen troep van de Aldi of je hockey schoenen, maar laat je even adviseren.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 17 jan 2017 22:56

Op de fiets naar school, of doe je dat al? Ik heb geen schema, maar als je regelmatig sport, fietst en altijd de trap neemt i.p.v. de lift dan komt het volgens mij wel goed.

Als je lange dagen wilt knallen op de piste, dan is er meer nodig, maar ik denk dat je bedoelt: lange dagen rustig skiën met misschien af en toe een stukje knallen.

Ik train de laatste tijd veel op de crosstrainer. Hiermee train je zowel je onderlichaam, je romp als je bovenlichaam en je algemene conditie.

Voor het mooie moet je de weerstand wat hoger zetten en het tempo was lager houden 40-50 rpm (duur/kracht training). Heel vaak zie je mensen op de crosstrainer staan met heel weinig weerstand en een idioot hoog tempo. Hoge weerstand en lager tempo!
Het meest effectieve om in korte tijd wat te bereiken is dan de interval training (is vaak al in geprogrameerd in het apparaat). Drie tot vier keer per week een half uur tot 45 minuten zorgt al voor een goede conditie en kracht verbetering. Je moet wel niet te zacht voor je zelf zijn en 'm zwaar genoeg zetten. Door op het aantal watts te letten en je hartslag zie of je goed traint en of je vorderingen maakt.

Door de rustige beweging zonder schokken zijn blessures vrijwel uitgesloten. Bij iedere sportschool is wel een crosstrainer te vinden.

Als je er dan toch bent kan je ook een rondje op de krachttoestellen meenemen. Je kan dan bijvoorbeeld per spiergroep een serie van 3 x 12 tot 15 maken (kracht/uithouding).
Ik doe zelf meestal alle spiergroepen trainen omdat je toch alle spieren nodig hebt bij het skiën, Bij tijdgebrek kan je je concentreren op je benen en je romp.

*bericht bewerkt door Marko2 op 17 jan 2017 23:40

Sneeuwfit van de Nederlandse skivereniging. Die trainingen duren ongeveer een half uur.

Ja ik dacht ook al aan sneeuwfit maar dat is als je geen lid bent (zoals ik) niet gratis. Ik hou het voorlopig op dat schema wat ik al had. Er staan in de tekst eronder ook nog oefeningen. Als je de oefeningen wil zou ik even de app Anton downloaden het artikel is van oktober 2013. Onder het schema staan oefeningen die je kan doen. Je doet elke werkdag iets en soms een rustdag. Het schema is zo dat je in de zesde week op vrijdag vertrekt. Ik vertrek vrijdag op zaterdag maar dat is niet zo erg.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 18 jan 2017 07:00

Ski you later!

Wekelijks skien op de rollerbaan! Laat je daar nou net de spieren trainen die je gebruikt in de sneeuw!

Ja maar ik ga mijn ouders daar echt niet voor overhalen. Ik heb ze al over moeten halen om überhaupt te gaan skiën in Oostenrijk. En hebbdaar weinig tijd voor. En skiën in de sneeuw lijkt me leuker. Ik zit ook in de brugklas en oo het VWO is er elke week een Franse toets en nog veel meer huiswerk en toetsen. Heb daar geen tijd voor. Zo’n training thuis is in mijn situatie fijner.

Ski you later!


Kun je gemakkelijk thuis doen, noteer elke keer het aantal repetities en zo kun je proberen om elke keer net wat meer squats etc te kunnen doen, succes!
Je kan ook op bodyweight wod zoeken, dan krijg je ook verschillende workouts naar voren zonder gewicht. Leuke cardio training is een tabatha training, 20 sec trainen, 10 sec rust, dat met 4 verschillende oefeningen en dan van elke oefening 8 sets doen bijvoorbeeld. Je kan er voor op Ipad oid een app voor downloaden, zoek op internet naar tabatha workout oefeningen en kijk wat je gemakkelijk thuis kan doen.

Plaats een reactie