sneeuw en veel liften dicht

Ik ben benieuwd waarom er ondanks dat er nu sneeuw is gevallen in de Franse alpen er toch nog veel liften dicht zijn in de volgende Franse plaatsen (16/1/2017)

Val Thorens…170 berg / 90 dal…13 liften v d 143 open (zal wel 13 v d…van alleen Val Th zijn, maar ook daar zijn toch wel meer dan 13 liften)… Piste’s 300 v d 600 km…geen dalafdaling

Tignes…150 berg / 81 dal…70 v d 82 liften…116 v d 300 km…dalafd. open

Les Deux Alpes…120 berg / dal 15…31 v d 51 liften…120 v d 200 km…dalafd. open

WIE KAN DIT UITLEGGEN ??

Storm ? …liften dicht vanwege lawine gevaar ?

@Vollca eigenlijk leg je het zelf al voor een deel uit. Een groot deel van de pistes was nog dicht en voordat die open kunnen moeten ze eerst helemaal klaargemaakt worden. Paaltjes moeten gezet worden, ze moeten geprepareerd worden de omgeving moet gezekerd worden tegen lawines. Dit alles kost gewoon veel tijd en het is gewoon niet te doen om dat allemaal in 1 dag voor elkaar te krijgen. Vanaf nu zullen er gewoon iedere dag meer pistes geopend worden.

Born to Ride

Ik zie op de site van Val Thorens echt andere getallen http://www.valthorens.com/nl/live.55.html, waar haal je jouw informatie vandaan?

Tuurlijk kan alles niet in één keer maar het is al een aantal dagen zo
Ik heb deze sneeuwhoogte etc info van de wintersporters.nl site (en bij al deze 3 gebieden …alleen de dalsneeuwhoogte van Les 2 Alpes is van 0 naar 15 cm gegaan…maar nog steeds veel liften dicht
Ik zal Val Th.com site eens bekijken (dank)

Ha gekeken bij de Val Th website…dat ziet er al veel beter uit
(had dat wel al geprobeerd bij Les 2 Alpes maar daar kon ik helemaal niets vinden !)

Volgens deze website zie ik ook dat er maar 13 pistes open zijn in val thorens :D

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 16 jan 2017 12:56

Ik kom net terug uit Valloire, afgelopen vrijdag en zaterdag waren veel liften dicht. Vrijdag waren alleen liften vanuit het dorp open, en na kwart voor 4 die ook niet meer. Het weer was gewoon erg slecht, er was geen tijd geweest de pistes te prepareren. Ik kan best begrijpen dat de veiligheid niet meer gegarandeerd kon worden. Ook zullen ze extra moeten hebben controleren of iedereen echt uit het gebied was. Veel liften waren dicht, dus een verkeerde afslag (slecht zicht) kan zomaar leiden tot een plek waar je niet zomaar meer weg komt.
Zaterdag waren ze duidelijk hard aan het werk om zo veel mogelijk pistes één voor één weer open te zetten, maar door de vele sneeuwval duurt dat natuurlijk ook langer (prepareren, veiligstellen ivm lawines, paaltjes checken etc.)
Vanuit het gebied kon ik niet anders dan begrijpen dat juist door de vele sneeuw veel dicht moest. Het was echt onguur in de bergen die dagen.

ValThorens.com (heel) veel meer open dan bij wintersporters.nl
Les Deux Alpes.com en wintersporters.nl zitten wel op één lijn…Veel dicht…geen meters sneeuw en ook geen storm
Ik heb de vraag ook maar naar Les Deux Alpes gestuurd, benieuwd naar hun eigen antwoord

Ik zag in Le Grand Massif ook nog wat pistes dicht, gelukkig al heel wat meer open intussen dan tijdens de sneeuwarme laatste weken, maar toch nog een derde ofzo dicht. Op hun eigen site zag ik bij weerbericht wel dat in zowat alle dorpjes het risico op lawines ‘fort’ was, al heb ik geen idee van de schaal, dat zal wellicht de reden zijn. Het ging vooral om rode en zwarte pistes en een gecontroleerde freeride zone.

Wel benieuwd wat je van Les Deux Alpes zelf te horen krijgt, ik hoop wat meer achtergrondinfo dan enkel ‘voor de veiligheid’ ofzo :-) wel nuttig om de parameters een beetje te weten, of welke liften of pistes voor bepaalde dingen gevoelig zijn, dan kom je zelf misschien minder voor verassingen en gesloten liften te staan.

Ik ben nu in Tignes en wtf is het koud. Min 22 vandaag op de gletsjer en min 16 in Val Claret. Wel volle zon en strak blauw. Na een dump van 80cm en lawinegevaar 3 zijn er een aantal liften dicht geweest.

Plaats een reactie