Snowboardbindingen gaan altijd los

Heb al 5 keer met loctite geprobeerd (laten doen in de skishop) maar ze blijven maar los gaan. Iemand een oplossing ? Nieuwe schroeven kan ik hier in Serfaus ook nergens bemachtigen… (k2 formula binding).

Snowboard: Salomon Sabotage

Gang is alles

Als je de ringen overzet zou je er toch andere schroeven in moeten kunnen draaien. De lengte verschilt niet zo veel en de boards hebben allemaal nagenoeg dezelfde bevestigingsmethoden. Ze hebben toch vast wel een paar schroeven liggen die je voor een paar euro of zelfs gratis erin mag draaien. Als loctite niet werkt dan is de schroef/boardcombinatie waarschijnlijk op. Controleer het schroefdraad eens op zowel de schroeven alswel (zo mogelijk) in het board…

null

Als noodoplossing?

Niet de beste oplossing, maar als het je vakantie kan redden…

*bericht bewerkt door Juul op 15 jan 2017 21:43

null

Als noodoplossing?

Niet de beste oplossing, maar als het je vakantie kan redden…

Juul op 15 jan 2017 21:42

Seizoen * heheheh
@bennie
Nou als t een paar mm andere is dan mn normale schroeven gaat t belag eraan heb ik me laten vertellen

En kan dus alleen met de originele schroeven

Gang is alles

Hebben ze geen bijna net zo lange? Lastig…
Maar aan het schroefdraad niets te zien? Kan hier eens (Zell am See) in de sportshops navragen. Of het via de post verzenden de moeite is weet ik eigenlijk niet. Ik ga pas over een paar weken op bezoek in Scuol, dus bezorgen zal te lang gaan duren.
Een smalle kartelring tussen schroef en binnenring plaatsen is in ieder geval geen optie, want te dik.

Ik weet trouwens hoe kloten het is om door zo’n kleinigheid je bindingen niet meer te kunnen gebruiken. Vorig seizoen brak bij mij een strap en ik kon nergens een vervanging krijgen… Uiteindelijk voor grof geld nieuwe bindingen moeten kopen. Daar heb ik gelukkig nu wel weer plezier van.

Klinkt misschien stom, maar draai je ze hard genoeg aan, @Jesper? Gewoon zo’n schroevendraaier met een grote kop pakken en al jouw opgepompte guns er op los laten. Niet bang zijn (zolang hij in de schroefdraad zit) dat je iets kapot draait.

Jesper,

Ben je in Serfaus bij het mittel station van de Komperdell bahn in die grote winkel bij de snowboardschool geweest?
Die hebben zo’n beetje alle merken schroeven, straps en ander skie en snowboard materiaal en lossen dat meestal snel en vakkundig op.
Vaak nog voor niets ook. Gooi je € 5,- in de fooienpot en is iedereen weer gelukkig.

Ze hebben mij al twee keer uit de brand geholpen. Een keer met een gebroken strap en een keer met een verloren schroef.

Succes.

Even met k2 mailen? Veel bindingen hebben een hele lange garantie, wellicht kunnen ze je scroeven met wellicht nieuwe base plates op sturen.

Hier in de skischool zat iemand mer het zelfde peobleem met de ride rodeo binding. Hij heeft het op die manier opgelost.

Maar als je plank “sabotage” heet dan Kun je wel iets in deze richting verwachten ?

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Wat @Bennie zegt. Het ligt niet aan je bindingen maar aan de combi schroeven en de inserts op je board. Draai er eens met de hand (hij hoeft niet vast) een schroef in zonder de binding en dan zo ver als het gaat. Draai hem dan een halve slag terug en kijk eens of je kunt wiebelen met de schroef. Zo ja, dan zit er teveel ruimte en hopelijk is de schroef de boosdoener. Om daar achter te komen kun je jouw schroeven op dezelfde manier testen in een ander board of in een insert die je zelf nooit gebruikt. Andersom kun je ook testen met een schroef uit een ander board in de jouwe.

Als er teveel ruimte zit gaat loctite nooit helpen omdat dat geen vullende werking heeft.

ik had nog niet in de gaten dat het om de schroeven ging om je bindingen op je plank te schroeven, dan gaan kartelringen niet helpen inderdaad.

Wellicht kun je teflon tape gebruiken? Dat is die witte tape die loodgieters gebruiken om schroefdraad waterdicht te maken. misschien werkt het in jou geval ook wel met gewone tape. Een paar slagen om de schroef, zodat die net wat dikker wordt. Als je hem er dan indraait klemt hij beter. Wel opletten dat je de tape goed om om de schroef draait. Als je de schroef erin draait moet de tape zich verder opdraaien, en niet eraf draaien.

ik had nog niet in de gaten dat het om de schroeven ging om je bindingen op je plank te schroeven, dan gaan kartelringen niet helpen inderdaad.

Wellicht kun je teflon tape gebruiken? Dat is die witte tape (die niet plakt) die loodgieters gebruiken om schroefdraad waterdicht te maken. misschien werkt het in jou geval ook wel met gewone tape. Een paar slagen om de schroef, zodat die net wat dikker wordt. Als je hem er dan indraait klemt hij beter. Wel opletten dat je de tape goed om om de schroef draait. Als je de schroef erin draait moet de tape zich verder opdraaien, en niet eraf draaien.

Juul op 16 jan 2017 11:06

Edit: Ik wilde mn eigen bericht bewerken, maar heb me per ongeluk ge-quote. excuus :)

*bericht bewerkt door Juul op 16 jan 2017 11:09

Als een schroefje zelfs met loctite begint los te trillen, dan gaat er toch iets flink mis. Ik gebruik nooit loctite en heb hier ook eigenlijk nooit last van. Het zou sowieso niet nodig moeten zijn. Nooit iets van tape gebruiken, omdat dit per definitie ook onder het schroefje terecht komt, met schade als gevolg. Tel eens het aantal slagen dat je je schroef je board in kunt draaien met en zonder binding. 4 slagen is genoeg, maar bijv. 8 is vaak te veel.
Je disks zijn flexibel en houden op die manier ook alle 4 de schroeven op spanning tijdens het boarden. Bij bepaalde bewegingen kunnen je disks dusdanig veel flexen dat de spanning van één of twee schroeven veel minder wordt, waardoor deze in uitzonderlijke gevallen wat los kunnen draaien met een kettingreactie als gevolg. Dit effect is vele malen sterker als de schroefjes niet héél netjes kruislings zijn aangedraaid. Probeer ze eens in héél kleine stapjes (max een kwart slag per keer) aan te draaien en draai ze niet té vast. Als extra zekerheid een heel klein druppeltje loctite en het probleem mag er eigenlijk niet meer zijn.
Een extreme wisseling in temperatuur zou ook nog wel eens invloed kunnen hebben op je probleem. Draai je je schroeven vast als je board lekker warm uit de skiruimte komt, dan zouden deze best weer wat losser kunnen gaan zitten als je materiaal iets is gekrompen door de kou.

Mocht dit allemaal toch niet lukken, ga dan op zoek naar nieuwe schroefjes (de juiste lengte is altijd wel te vinden). De kans is klein, maar er zou een onderling probleem kunnen zijn met de spoed (afstand tussen de windingen) van de schroefjes en je inserts.

Ik heb ook wel eens iemand gezien die een dun stuk rubber onder de gehele binding had geplaatst. Het doel was om het board te beschermen tegen krassen van de binding, maar het gaf volgens diegene ook wat extra demping. Mogelijk kan dit er bij jou ook voor zorgen dat de schroeven beter op spanning blijven en zo ook niet meer losdraaien.

Succes!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Schroeven vast draaien in een warme ruimte zou juist geen problemen moeten opleveren bij kou, je schroef krimpt ook en trekt zich daardoor juist vaster.
Een regelmatig voorkomend euvel bij MTB’s is dat zadelpennenstroppen en stuurpennen in de zomer worden vastgedraaid en in de winter als het kouder is afbreken. Meestal is dit geannodiseerd alu en zullen de schroeven in je snowboard niet breken.

Nooit iets van tape gebruiken, omdat dit per definitie ook onder het schroefje terecht komt, met schade als gevolg.

Sneeuwbaard op 16 jan 2017 12:30

Ik zie niet in hoe hier schade door zou kunnen ontstaan. Als je de tape breder is dan de lengte van de schroef snijd je het overstekende deel er daarna (voor het erin draaien) af. Zou kunnen dat er wat in de inserts blijft zitten na het losschroeven, maar dat peuter je er dan wel uit. Het is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn, want het zou gewoon op normale manier moeten werken, maar als je niks anders hebt…

(teflon) tape is ervoor om af te dichten, niet om iets vast te houden. Daar is loctite voor.

De (teflon) tape komt tijdens het schroeven zowel naar boven als naar beneden, doordat dit tussen de windingen uit gedrukt wordt. Als er een gedeelte onder het schroefje komt, dan kan dit geen kant meer op en kan het de lagen van je board uit elkaar drukken als je je schroef vast draait. Niet doen dus.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 16 jan 2017 13:18

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Nood breekt wet. Teflon heeft wel de vullende werking die loctite niet heeft. Maargoed het zijn maar adviezen, de topicstarter moet zelf maar overwegen wat in zijn situatie het best geschikt is.

*bericht bewerkt door Juul op 16 jan 2017 13:23

Bij bijvoorbeeld een buitenkraantje zit er verschil tussen het schroefdraad van het kraantje en het draad van de aansluiting op je muur, omdat dit specifiek ontworpen is om er een bepaalde hoeveelheid teflontape of henneptouw tussen vast te houden, wat zorgt voor de afdichting. In geval van een normale bout + moer of van een snowboardschroef en een insert, is die ruimte er niet en komt het alleen aan op het eventueel ‘opvullen’ van de minimale tolerantie van de onderlinge afmetingen. Een heel klein druppeltje loctite is dan meer dan genoeg om alle loze ruimte op te vangen. Daarbij zal loctite de schoef op z’n plaats willen houden en teflontape alleen maar zorgen voor extra smering. Het schroefdraad een klap geven met een hamer kan het probleem ook oplossen, maar is in dit geval ook niet gepast.
@Jesper. Loctite bestaat er in verschillende soorten, waar bij snowboarden eigenlijk altijd gebruik gemaakt wordt van de slapste variant. Misschien kan je eens kijken naar een iets sterkere.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik denk dat als je ergens op wintersport zit en je dagelijks problemen hebt alles het proberen waard is, en dan is het niet aan jou om dit af te schrijven…

Schade toebrengen zul je niet, dus laat de TS bepalen wat hij het proberen waard vind

*bericht bewerkt door Juul op 16 jan 2017 14:36

(off topic)
Zeg kerel, ging jij niet ski-leraar worden? Dan is dit toch geen probleem voor jou?? :)
(einde off topic)

Mijn oplossing: ducktape! En anders met een paar tie-wraps de boel fixeren.
Of nog beter: kiezen voor een van de voorgaande, constructievere, oplossingen. Veel succes in elk geval!

(off topic)
Zeg kerel, ging jij niet ski-leraar worden? Dan is dit toch geen probleem voor jou?? :)
(einde off topic)

interjrs op 16 jan 2017 14:39

Een ski-leraar die een snowboard moet fixen… daar ga je al. Maar erger nog: hij is al snowboardleraar… ;)

Ik denk dat als je ergens op wintersport zit en je dagelijks problemen hebt alles het proberen waard is, en dan is het niet aan jou om dit af te schrijven…

Schade toebrengen zul je niet, dus laat de TS bepalen wat hij het proberen waard vind

Juul op 16 jan 2017 14:35

Het is aan mij, iemand met de ervaring en technische kennis, wel de taak om iemand te behoeden voor een kostbare fout. Je mag best discussiëren, maar stellen dat je geen schade toe kan brengen is ronduit belachelijk. Ik heb genoeg planken in de hand gehad waar een klein beetje materiaal onder het schroefje wel degelijk intern flinke schade heeft veroorzaakt. Dat staat nog helemaal los van de effectiviteit van jouw oplossing.

Gelukkig kent de TS mij een beetje, en weet hij zo mijn bijdrage wel op waarde te beoordelen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik kan op afstand de ervaring van iemand die ik niet ken niet beoordelen. Ik begrijp dat materiaal onder de schroef voor schade kan zorgen, maar ik ben van mening dat als je het fatsoenlijk doet er geen materiaal onder de schroef komt. Maar ik ga er verder niet meer op in want dat is voor niemand plezierig.

Onder smeren met epoxy is misschien een oplossing. Dat spul is aardig sterk.

Een tweede oplossing is je board weg gooien.

A winter without powder isn't a winter!

@Jesper hoeveel slagen kun je de schroeven draaien totdat deze vast zitten?

Soms heb je te weinig lengte om de schroeven echt in de inserts te draaien als ze te kort zijn. Truc is dan om 1 of 2 schroeven diagonaal zonder ringetje er in te draaien en dan de 2 andere schroeven met een ringetje. Deze zullen dan verder erin gaan.
Daarna de ringetjes onder de eerste schroeven plaatsen zodat ze allemaal kruislings aangedraaid kunnen worden.

Mocht dit niet het geval zijn dan zou ik op zoek gaan nieuwe schroeven, Dakine heeft losse setjes die je op lengte kunt kopen. Vaak hebben ze blauw spul op de draad wat werkt als Loctite.

Helpt dit ook niet dan zou ik een decoupeerzaag pakken en van het board een tuinbank van maken ?

Plaats een reactie