Oriënteren Ski´s

Hoi,

Al enige tijd ski ik op Volant Gold ski´s van enkele jaren geleden, prima ski maar loodzwaar.
Nu ben ik me aan het oriënteren voor nieuwe ski´s maarja…welke?
Ik ga meestal 1 keer per jaar skieen, maar als het even kan een tweede keer.
Skieen doe ik op de piste, hobbeltjes vind ik leuk om te pakken en hou van hard gaan maar ook lekker cruisen.

Focus op best geteste ski´s dan maar… en ben ik uitgekomen op de volgende ski´s
Volkl rtm 75
Elan Amphibio 10
Dynastar Speedzone 7

Maar deze stoppen alle drie bij 175 cm
Ik ben 1.95m en weeg 83 kilo, dan zou ik toch op een skimaat van 1.82 moeten komen.

Maak ik een goede keuze door voor deze drie te kiezen met een kleinere maat of kunnen jullie mij een andere ski aanraden?

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Wat is je skiniveau (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761)?

En wat is je stijl? Agressief/krachtig? Lui/cruisend? Speels/dynamisch?

En heb je een uitgesproken voorkeur voor lange of juist korte bochten?

Die drie stukjes informatie zijn wel handig…

Kijk ook eens naar de rossignol hero elite lt. Topski, zowel lange als kortere bochten. Prima grip en leverbaar tot 186.

Edwin van Riel

Wat is je skiniveau (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761)?

En wat is je stijl? Agressief/krachtig? Lui/cruisend? Speels/dynamisch?

En heb je een uitgesproken voorkeur voor lange of juist korte bochten?

Die drie stukjes informatie zijn wel handig…

GiGi op 15 jan 2017 14:58

Als ik het zo lees zit ik tussen Niveau 7 - 8: vergevorderde
Kwa stijl varieert gewoon ontzettend, ligt er net aan hoe de piste erbij ligt, hoe druk het is op de piste en hoe ik me die dag voel.
Als ik dat verdeel is het 60% cruisend, 25% krachtig en 15% speels

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Kijk ook eens naar de rossignol hero elite lt. Topski, zowel lange als kortere bochten. Prima grip en leverbaar tot 186.

evr66 op 15 jan 2017 14:58

heb jij deze ski? lijkt mij meer een race ski? wat voor een soort skieren ben jij?

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

heb jij deze ski? lijkt mij meer een race ski? wat voor een soort skieren ben jij?

Ivo_83 op 15 jan 2017 15:58

Valt erg mee, @Ivo_83. Dat wil zeggen: je kan er erg hard op gaan als je wil (heerlijk stabiel en energiek!), maar je kan er ook rustig op cruisen. Er zijn niet veel ski’s in deze categorie waarop dat ook goed kan. In dat opzicht is de Rossignol dus heel teogankelijk en ook gewoon fijn als dagelijkse pisteski. Een andere ski die dat ook heeft is de Blizzard WRC (NIET de ‘racing’ - dat is wel weer echt een race-bak).

Kijk ook eens naar de rossignol hero elite lt. Topski, zowel lange als kortere bochten. Prima grip en leverbaar tot 186.

evr66 op 15 jan 2017 14:58

heb jij deze ski? lijkt mij meer een race ski? wat voor een soort skieren ben jij?

Ivo_83 op 15 jan 2017 15:58

valt enorm mee. Was mijn verwachting ook, maar korte bochten probleemloos en toch een heerlijke ski om lekker gas te geven.

Val zelf denk ik tussen de 7 en 8. Voorkeur hoog tempo lekket relaxed cruisen voor zover het de pistes betreft.

Edwin van Riel

Welke lengte zouden jullie aanraden? 182cm zoals geadviseerd wordt?

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

183 is de lengte van de ski’s. Die zou ik nemen ja.

Moet geen probleem zijn. Weinig rocker dus je hebt relatief veel van de lengte in contact met de sneeuw. Ze voelen desondanks niet echt lang aan. Draaien kort veel gemakkelijker dan ik verwachtte, zonder zoekerig gedrag.

Edwin van Riel

Bedankt heren voor het advies.
Hebben jullie nog een alternatief? En wat zijn de eigenschappen daarvan?

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Een alternatief zou kunnen zijn: Blizzard WRC in 182 bijvoorbeeld. Ook een toegankelijke, ook op minder hoge snelheid skiënde topski zonder dat je je benen breekt bij elke bocht.

Plaats een reactie