Wat te doen tegen beslagen bril?

Ik had bij mijn eerste skitrip een best gare skibril en droeg mijn bril binnen de skibril. Dit werkte niet echt lekker (bril kwam van Lidl). Voortaan dus lenzen en een betere skibril. Ik heb dus de Anon M1 gekocht met bijpassende Thompson helm (ook van Anon) en een nekfleece van Wool Buff. Dat is zo’n beetje alles dat ik draag.

Welke manieren zijn er nu om beslagen glazen van de skibril tegen te gaan? Ik adem blijkbaar vrij zwaar tijdens het skien, waardoor alles snel en vaak beslaat. Ik heb al in een ander topic ingehaakt en kreeg een tip mbt een nieuwe leverancier (die via Kickstarter faam heeft behaald: http://www.abom.com/) die verwarmde glazen heeft, waardoor de skibril niet beslaat. Het nadeel is echter dat de Anon M1 gloednieuw is, en ik het zonde vind deze alweer weg te doen voor een ander merk (waarvan ik verder niet weet of het verder wel een goede skibril is).

Hebben jullie tips m.b.t. een beslagen skibril? Zijn er misschien andere producten te koop waar ik wat aan heb? Bv iets waardoor mijn adem niet direct naar boven gaat, maar bv naar links/rechts wordt afgevoerd? Ben benieuwd of ik wat over het hoofd zie :)

Thanks!

Ilya

Ik heb geen tips maar misschien je bril en evt. helm verkopen via deze site. Als je heb een paar keer hebt gebruikt waarschijnlijk nog in goeie staat. En met het opgeleverde geld is de keuze misschien makkelijker

Ski you later!

Ik heb geen tips maar misschien je bril en evt. helm verkopen via deze site. Als je heb een paar keer hebt gebruikt waarschijnlijk nog in goeie staat. En met het opgeleverde geld is de keuze misschien makkelijker

TeTe op 15 jan 2017 15:36

Lol. Het is gloednieuw met de kaartjes er nog aan. Bril, helm etc. Kocht het voor een skitrip, maar ging telkens niet door. Nog niet de mogelijkheid gehad te gebruiken dus :)…

Maar denk dat het niet veel of niet genoeg oplevert om de keuze voor change daarop te baseren :)

*bericht bewerkt door Ilya op 15 jan 2017 15:42

Een vizierhelm aanschaffen.

Ik weet dat er bij opticiens flesjes zijn met een soort vloeistof die je an de binnenkant van je bril kan aanbrengen die condens tegen gaat.

Ik heb het zelf echter nog nooit getest. Daarnaast zou je Anon normaal al behandeld moeten zijn tegen condens dus kan het zijn dat zo een middelde van bij de opticien dit gaat tegenwerken. Maar als je Anon beslaat is dit misschien toch het proberen waard.

Likken, toch?

Beetje spuug erop of een doekje maken met puur afwasmiddel.
Werkt altijd.
Succes!

Heb zelf de vrouwen versie van die bril en weinig tot geen last van beslaan, maar… als ik een buff draag tot over mn neus heeft adem veel meer de neiging om naar boven (lees recht tegen de bril aan) te gaan en beslaat hij alsnog wel wat. Weet niet of jij je buff altijd zo draagt -> maar je zou eens kunnen testen hem wat lager te dragen. Heb je er dan nog last van? En buff met een stuk waar je goed door kan ademen kan dan helpen.

Draag je de buff (of voorheen een sjaal ofzo) over je mond heen? Want het zou wel eens kunnen zijn dat je de warme, vochtige lucht zo de bril in blaast.
Je nieuwe skibril heeft trouwens een dubbele lens (2 laagjes waar lucht tussen zit). Ik neem voor het gemak even aan dat je Lidl bril dit niet had. Door die dubbele lens heb je al veel minder last van het beslaan van je bril (isolatie). Ook zit er, zoals al eerder werdt aangegeven, zeer waarschijnlijk een coating in de binnenkant van de bril waardoor hij minder snel beslaat. Belangrijk is in ieder geval dat je nooit met je vingers of een doekje in de binnenkant van de lens wrijft. Daarmee “beschadig” je dat laagje. Mocht er vuiligheid in zitten, blaas dit er dan even vanaf.
Probeer dit eerst eens ipv meteen een andere te kopen!

Ik zou inderdaad niet zomaar een nieuwe kopen-> dit is gewoon een serieus goede bril en een andere goede bril gaat niet ineens veel meer voor je doen.

Gewoon net als bij een duikbril. Beetje spuug op de binnenkant van je glas en dan insmeren met je vingers. Bij een duikbril spoel je daarna in het water, dat is met een skibril een beetje lastig. Dus i.p.v. afspoelen, een beetje water of brilpoetsmiddel op een zakdoek (géén papieren want die geeft krassen op je glas) of brillendoekje en dan het spuug er af vegen. Dit hoef je in principe maar één keer te doen en dat kan je gewoon op je gemak in je appartement doen.

Zeker geen dreft op doen! En zeker niet op de binnen kant wrijven als deze nat is!
Anders riskeer je de anticondens laag te beschadigen.

Had er vroeger ook last van, maar met een gelijkaardige bril, heb ik nooit nog een bedampt glas gehad.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 16 jan 2017 00:30

Ik zou inderdaad niet zomaar een nieuwe kopen-> dit is gewoon een serieus goede bril en een andere goede bril gaat niet ineens veel meer voor je doen.

Tiny-M op 15 jan 2017 18:10

Zit wel wat in :). Ik ga het inderdaad maar even laten voor wat het is. Wel ga ik verder op zoek naar iets waarbij mijn warme adem ook niet de grootste boosdoener is. Wellicht iets waarmee de adem naar de zijkanten geforceerd wordt? Liefst geen snorkelsetje :)

Ik zou inderdaad niet zomaar een nieuwe kopen-> dit is gewoon een serieus goede bril en een andere goede bril gaat niet ineens veel meer voor je doen.

Tiny-M op 15 jan 2017 18:10

Zit wel wat in :). Ik ga het inderdaad maar even laten voor wat het is. Wel ga ik verder op zoek naar iets waarbij mijn warme adem ook niet de grootste boosdoener is. Wellicht iets waarmee de adem naar de zijkanten geforceerd wordt? Liefst geen snorkelsetje :)

Ilya op 16 jan 2017 14:06

Een flinke baard laten staan en je hebt je eigen microklimaatje rond je gezicht en hals. Nooit meer problemen met een belagen bril. Alleen last van ijspegels… ??

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zeker geen dreft op doen! En zeker niet op de binnen kant wrijven als deze nat is!
Anders riskeer je de anticondens laag te beschadigen.

Had er vroeger ook last van, maar met een gelijkaardige bril, heb ik nooit nog een bedampt glas gehad.

jeandeflamand op 16 jan 2017 00:29

Nauw als het condeseert, is die anticondens laag niet echt effectief meer.

Maar dingen over condens:

  • Luchtstroming helpt, dus vaak is een zonnebril beter daar in. Ski zelf meestal met bril en alleen als het echt slecht weer is, met de skibril
  • Zorg dat je niet tegen je bril ademt (komt door sjaal, bivakmuts, buff)
  • Zorg dat er weinig sneeuw/vocht aan de binnenkant zit (niet vallen).
  • Anti condesspray werkt bij mij slecht, een speciale doekje van de opticieen werkt even heel goed, spugen/likken werkt verrassend goed. Als je dreft gebruikt, zorg dat je het heel zuinig gebruikt, anders wordt het een beetje soppig…

Jammer je hebt nu Anon skibrillen waar je de Buff aan kunt klikken via een magneetje, werkt super en je adem gaat er via gaatjes goed in en uit!
Maar een Buff met ademvenster of van een ander merk is denk ik zeker aan te raden!
Succes

Maar een buff over je mond wordt toch kletsnat? Lijkt me niet erg lekker, en koud bovendien…

Gigi,
Je hebt er met een gat voor de mond en klittenband achter!
En in deze van Anon zit n soort filter/ vliesje, was ook bang voor snot en vocht maar ging echt perfect!

null

Ja ik heb een keer zo’n ding gehad bij -20, had ik na 2 uur een ijsplakaat voor mijn mond…

Mijn bril besloeg vroeger ook heel snel en vaak. Ik adem meestal door de mond omdat ik chronisch verkouden ben. Bril lijkt hierdoor sneller te beslaan, helemaal I.c.m. een buff of sjawl. Sinds ik de bril overdag niet meer afzet, ook niet in de lift) en een beetje snelheid houd, is het voor mij meestal wel voldoende. Ook maar kort afzetten is meestal funest en dan gelijk de rest van de dag condens problemen. Enige wat dan nog goed helpt is in bij een handendroger in een restaurant de bril weer goed Laten drogen. Heel soms beslaat een bril nog een klein beetje maar zodra er weer wat wind langs komt is dit altijd in een paar tellen weer weg, ook met de goedkope brillen van de Lidl.

*bericht bewerkt door Purbo op 16 jan 2017 15:55

Gigi,
Je hebt er met een gat voor de mond en klittenband achter!
En in deze van Anon zit n soort filter/ vliesje, was ook bang voor snot en vocht maar ging echt perfect!

An32 op 16 jan 2017 15:34

Hoe heet dat product precies? Wil ik best wel overwegen :).

SM-masker met gat voor rode bal.

SM-masker met gat voor rode bal.

GiGi op 16 jan 2017 16:48

Als ik die rode bal er gewoon bij gebruik is het hele condens probleem natuurlijk meteen opgelost :).

het systeem van Anon heet MFI (magnetic facemask integration)
ik heb zelf een Anon MIG met MFI en ik heb geen last van aangeslagen glazen of een bevroren mond ( max -17°C gehad ermee).
Enkel als ik mij buk voor het aan/uitdoen van m’n bindingen en uitadem durft het wel eens even beslaan, voor de rest heel content van die facemask.
Ik denk wel niet dat de M1 MFI compatibel is…
Het gaat hem vooral om die gaatjes in de buff volgens mij, zonder die gaatjes zou de boel wel beslaan…

Maskers van airhole zouden ook goed moeten werken: https://www.blue-tomato.com/nl-NL/brand/Airhole-5990/categor…

Maskers van airhole zouden ook goed moeten werken: https://www.blue-tomato.com/nl-NL/brand/Airhole-5990/categor…

Tiny-M op 16 jan 2017 19:45

En laten die nu net vandaag bij Zalando flink in de aanbieding zijn…even kijken :)

Plaats een reactie