Hoe zien hoe oud ski's zijn?

Hallo,

Ik vroeg me af hoe je kan zien hoe oud een paar ski’s zijn, het bouwjaar…

Het lastige is… dat kan je meestal niet zien. Maar een foto’tje en type-naam (dat staat er altijd wel op) en we gaan op zoek…

https://cdn.wintersport.nl/forum/17/1ac1ae0339a6f120216469b2...

Deze zijn het Elan xrc

Een kleine google-zoektoch leidt me naar allemaal websites met Slavische talen waar ik geen wijs uit word en waar ik - na Google Translate zijn ding te laten doen - ook geen modeljaar terugvind. Ik gok dat deze ski’s ergens tussen 2005 en 2008 zijn uitgebracht.

Oké, dank je, ik heb ze op de kop kunnen tikken voor 20 euro belag en kanten zagen er nog goed uit… Heb ze binnen gedaan voor onderhoud en zien er weer top uit, ben benieuwd hoe ze op de piste gaan voelen.

Ik zou zeggen: even doorzagen en jaarringen tellen ;)

Zijn ze toevallig 1.60m lang? Ik vermoed dat het voormalig huurski’s zijn (N 46 en 48). Dit topic lijkt dat bevestigen: http://www.epicski.com/t/65009/elan-xrc-opinions

Mooie ski’s voor deze prijs!

Ze zijn 140 lang :)

En hoe lang en zwaar ben jij (of degene die erop gaat skiën)?

Dankje voor de link, is wel interessant :)

Ik ben zelf 158 en 60 kilo.

Nou @GiGi ik weet het niet.
Zit er überhaupt een houten kern in?

Geen idee. De ski’s zijn van voor de ‘alle-info-staat-op-internet’ periode… Voor 20 euro maakt het niet veel uit natuurlijk. Maar hou er rekening mee dat er geen spatje energie of demping meer inzit en dat je dus op bestemming alsnog wat moet huren…

Geen idee wat er voor materiaal in zit, ik ga ze indoor proberen van de week. Maar ik heb ook nog andere maar die vind ik zelf wat aan de lange kant die zijn 150. Dus daar kan ik altijd nog op terugvallen.

Je kunt toch ook niet 'zien" wat er binnen in de ski zit ?

Ik zal wel zien of ze lekker skieen voor die 20 euro is het het proberen waard ze zijn gewaxed en geslepen dus klaar om te proberen.

Vera Boley je bent toch een bekende paardrijdster of ben ik nou in de war.

Een bekende paardrijdster, ik rij inderdaad paard, maar ben ik bekend,valt wel mee dacht ik ;) ?
Dus jij kent mij ?

Ik ben de skis gisteren gaan testen en het viel me 100 % mee, ze waren eigenlijk echt fijn.

Tevens heb ik Elan eens gemailt omdat ik benieuwd was wat voor materiaal er nou in zit. Het zijn dus inderdaad Rental ski’s geweest en beschikken over een binnenkant van Hout en PU. Ze zijn gebouwd in 2005-2006.

Volgens mij heb ik een goede koop gedaan, ben er allenszins blij mee

Mooi om te lezen VeraM! Rental ski’s zijn vaak extra degelijk uitgevoerd, tenminste als ik de reclamepraatjes mag geloven. Het zijn een beetje de Hummers onder de ski’s. 2005-2006 is wel al echt oud. Ik heb zelf ook ski’s uit die periode (of iets daarvoor) en die hebben nog een prima rebound, voor zover ik dat kan inschatten.

Misschien is het wel handig om om de zoveel tijd eens een paar nieuwe ski’s te testen. Als de ski’s langzaam achteruit gaan, merk je dat misschien niet snel.

Je kan het zien bij de streepjes code. Het serie nr start idd met 2005…

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie