Tips gevraagd voor skien op ijzige pistes

Ha,

Ik kan aardig skien maar kom die verdraaide ijzige pistes gewoon niet goed af :) Ik kom er wel af en val niet, maar het ziet er niet uit en het voelt niet goed. Ik heb gewoon weinig grip. Wat er dan gebeurt is het volgende: Ik maak een bocht, glijd een enorm stuk zijwaarts naar beneden om te remmen en snelheid te minderen, en maak een volgende bocht waarna ik weer ver naar beneden glijd, etc. Ziet er niet uit. Ik wil graag meer grip en gecontroleerd mooie bochten skien.

Hebben jullie tips? Ik heb al wel stukken gelezen op deze site met tips voor skien op ijzige pistes (waarvoor hulde!) maar die gaan er meestal over dat je aan de zijkant moet skien om ijs te vermijden, als je een ijzig stuk hebt dat je gewoon even niks moet doen, etc. Vooral veel tips om dus niet echt bochten te hoeven draaien op ijs. Maar soms is de hele piste gewoon ijzig; ik ben dus op zoek naar tips om echt op ijzige sneeuw te skien zonder het ijs te ontwijken. Ik zie een hoop mensen er gewoon overheen skien alsof het normale sneeuw (zelfs moet korte bochten) is en dat wil ik ook graag. Mijn ski’s waren de laatste keer op ijzige pistes overigens net geslepen dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook niet het idee dat ik teveel naar achter hang.

Daarbij heb ik de volgende vragen:

  1. Hoe zorg je in het algemeen dat je grip hebt op ijzige pistes?
  2. Normaal gesproken leun ik veel op mijn dalbeen. Sommigen zeggen dat je dat met ijs moet juist (extra) moet doen, andere zeggen van niet en dat je meer je gewicht moet verdelen.
  3. Ik hoor vaak dat je meer moet “kanten” maar hoe doe je dat? Als ik mijn knieën naar de berg doe heb ik juist het idee dat ik helemaal wegglijd. Ik probeer te zorgen voor een lichaamsknik (dus hoofd richting dalbeen), maar dat lijkt ook niet echt te werken.
  4. Zijn er specifieke oefeningen voor skien op ijzige pistes?

Behalve skitechniek - waar denk ik de oplossing ligt en waar anderen je veel meer over kunnen vertellen dan ik - zijn goed geslepen staalkanten een must. Gaat je probleem niet oplossen (dat is echt techniek - en ik lees graag mee voor de tips!), maar scherpere staalkanten helpen wel.

Kanten laten slijpen ?? @Eline
Niet je hoofd naar het dal draaien maar je bovenlichaam .
Bij echt ijs niet te veel proberen een bocht te maken. Bij harde piste( voor sommige al ijs) goed je kanten inzetten.
Niet leunen op je dalski maar echt druk zetten.

Sorry @GiGi je was me net voor! Anders had ik anders gereageerd !

Mijn kanten waren vers geslepen (en voelden ook daadwerkelijk scherp) dus daar kan het niet aan liggen…
Ok! Hoe zorg ik ervoor dat ik niet leun maar druk zet?

Meer druk zetten doe je door de knie van je dalski wat naar binnen te drukken zodat je ski onder een iets ander hoek komt te staan dan wanneer je er “gewoon” recht op leunt.

U only live ones

Meeste mensen die hier problemen mee hebben komen met een gestrekt dalbeen uit hun bocht, en vergeten de hoog- , laagbeweging. Hoog komen om de bocht te maken, langzaam laag gaan eenmaal de hellingslijn overschreden. Met een gestrekt dalbeen kunnen je ski’s niet ver kanten en staat de ski eer vlak op de sneeuw.
Wanneer dit been gebogen is kan je veel verder kanten = grip en meer voorwaartse druk.
Fout die ik hier bijna dagelijks moet verbeteren. :-)

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

ik vermoed dat je teveel meedraait met je bovenlichaam en je dalbeen teveel strekt. Denk toch dat je een paar technieklessen je verder gaan helpen.

Een beginner zal veel meer op zijn dalski leunen, hoe meer gevorderd hoe meer je op 2 benen gaat skien.

Naast alle technische adviezen is er nog een ander aspect. Naar mijn idee zit een deel van het probleem vaak tussen de oren. Het is natuurlijk lastig om het verstand een beetje uit te schakelen en meer op gevoel te gaan, maar helpt enorm als het lukt. Je moet je uiteraard realiseren dat je over ijzige sneeuw skiet en wat voorzichtiger zijn, maar wel blijven skien. Vorig jaar waren de condities erg slecht in het gebied waar we waren. 1 van de groepsgenoten mijdde consequent een bepaalde piste vanwege de ijzigheid. Was op de eerste dag op deze piste gevallen op een ijzig gedeelte. Tijdens de middagborrel later in de week vertelde hij wat hij tijdens de skiles gedaan had, en wat bleek. Zonder het door te hebben was hij 2 keer over dezelfde piste gekomen vanaf een andere route, waardoor hij dit niet door had. Het was hem totaal niet opgevallen dat hij over deze piste geskied had en hij had er tijdens de les ook geen problemen mee gehad. De skilas was rustig over deze piste geskied, eigenlijk niet veel anders dan op andere stukken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon moet proberen te blijven skien en niet teveel met je hoofd bezig te zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar teveel focus op theorie/techniek werkt soms averchts.

*bericht bewerkt door Poudreuse op 14 jan 2017 12:07

Laatste Tip
Ga niet s’morgens vroeg maar om 12.00 uur.Als je op gespannen voet staat met een harde(ijs) piste.

Als je staalkanten scherp zijn heb je keuze uit 3 tips:
1: Neem les op je wintersportvakantie.
2: Neem les in een indoorhal.
3: Neem les op een rollerband.

Het is namelijk gewoon een kwestie van techniek en om dat te verbeteren zal je gewoon les moeten nemen. Welke van de 3 opties je dan kiest maakt niet zoveel uit.

Born to Ride

“niet leunen” en “druk zetten” zijn nogal vage beschrijvingen. Je hebt met je vaste lichaamsgewicht niet echt de keuze hoeveel kracht je uitoefent op de piste. Ok, als je de bocht scherper maakt dan wordt de uitgeoefende kracht groter, maar veel meer is er niet. Waar je wel invloed op hebt is waar de kracht precies op de piste wordt overgebracht en in beperkte mate wanneer. Ik kan me wel goed vinden in deze uitleg:

Meeste mensen die hier problemen mee hebben komen met een gestrekt dalbeen uit hun bocht, en vergeten de hoog- , laagbeweging. Hoog komen om de bocht te maken, langzaam laag gaan eenmaal de hellingslijn overschreden. Met een gestrekt dalbeen kunnen je ski’s niet ver kanten en staat de ski eer vlak op de sneeuw.
Wanneer dit been gebogen is kan je veel verder kanten = grip en meer voorwaartse druk.
Fout die ik hier bijna dagelijks moet verbeteren. :-)

Stefski op 14 jan 2017 11:37

De hoog-laag beweging is volgens mij vooral een hulpmiddel om meer kracht te kunnen uitoefenen op momenten dat dat nodig is (in de bocht); bij het buigen van je knieën ontlast je de ski’s en het volgende moment belast je de ski’s extra waardoor je meer grip krijgt. Je verplaatst als het ware de beschikbare grip een heel klein beetje naar de toekomst. Anderzijds helpen gebogen knieën met het continue contact houden op de piste. Hoe beter contact, hoe minder de kans op wegglijden. Rechtdoor kun je stuiteren zonder problemen, maar in de bocht is het gelijk over.

Naast de hoog-, laagbeweging is de positie van het bovenlichaam en het juist maken van de bocht ook belangrijk.
Veel mensen maken hun bocht te scherp (hoekig) ipv rond, hierdoor moeten ze voor het aanvangen van de volgende bocht eerst afremmen om vervolgens bruusk om te draaien wat dan vooral gebeurt met rotatie van het bovenlichaam. Dit is uiteraard fout. Als men het goed doet en men de juiste houding heeft kost alles minder moeite. Men moet leren de berg te gebruiken om de snelheid te controleren (S-bochten)
Er zijn heel wat zaken die er voor zorgen dat je steeds meer grip (drukopbouw ) krijgt, dat kan gaan tot zeer kleine details. Maar de basis moet goed zitten anders heeft het geen zin.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@Eline, ik heb je profielfoto even bekeken. Deze is genomen op het moment van uitsturen, je ziet hierbij dat je ski’s aan de voorkant uiteen gaan, dwz dat je druk op je bergbeen zit ipv je dalbeen, ook zie je hier dat je dalbeen quasi gestrekt is.

*bericht bewerkt door Stefski op 14 jan 2017 14:24

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Grappig, ik denk ook eerst aan staalkanten en techniek maar hoor niemand verder over materiaal. De ene ski heeft veel meer torsie stijfheid dan de andere. Ik had enkele jaren nogal commentaar op iemand omdat ze maar niet stil bleef staan op een ijzige helling. Later op haar ski’s dezelfde afdaling gedaan. Kon ook niet blijven staan ondanks scherpe kanten.
Zijn betere en stijvere ski’s niet gewoon veel beter met dat soort omstandigheden dan instap ski’s? Ik heb het idee van wel.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@iorusroos, als je techniek goed is kan je dat met iedere ski, zelfs al zijn ze niet pas geslepen.

*bericht bewerkt door Stefski op 14 jan 2017 14:30

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

“niet leunen” en “druk zetten” zijn nogal vage beschrijvingen. Je hebt met je vaste lichaamsgewicht niet echt de keuze hoeveel kracht je uitoefent op de piste. Ok, als je de bocht scherper maakt dan wordt de uitgeoefende kracht groter, maar veel meer is er niet. Waar je wel invloed op hebt is waar de kracht precies op de piste wordt overgebracht en in beperkte mate wanneer. Ik kan me wel goed vinden in deze uitleg:

Meeste mensen die hier problemen mee hebben komen met een gestrekt dalbeen uit hun bocht, en vergeten de hoog- , laagbeweging. Hoog komen om de bocht te maken, langzaam laag gaan eenmaal de hellingslijn overschreden. Met een gestrekt dalbeen kunnen je ski’s niet ver kanten en staat de ski eer vlak op de sneeuw.

Wanneer dit been gebogen is kan je veel verder kanten = grip en meer voorwaartse druk.
Fout die ik hier bijna dagelijks moet verbeteren. :-)

Stefski op 14 jan 2017 11:37

De hoog-laag beweging is volgens mij vooral een hulpmiddel om meer kracht te kunnen uitoefenen op momenten dat dat nodig is (in de bocht); bij het buigen van je knieën ontlast je de ski’s en het volgende moment belast je de ski’s extra waardoor je meer grip krijgt. Je verplaatst als het ware de beschikbare grip een heel klein beetje naar de toekomst. Anderzijds helpen gebogen knieën met het continue contact houden op de piste. Hoe beter contact, hoe minder de kans op wegglijden. Rechtdoor kun je stuiteren zonder problemen, maar in de bocht is het gelijk over.

Martin7182 op 14 jan 2017 13:38

Toch kun je wel degelijk door middel van lichaamshouding de hoeveelheid druk op de buitenski aanpassen.

‘Bij het buigen van de benen ontlast je de ski’s’, door het omhoog komen ontlast je de ski’s juist tenzij je actief Tiefentlastung skiet, maar daar ga ik hier niet van uit… Het omhoog komen, de hoogbeweging zorgt er voor dat de druk van de skis afgaat en de ski’s makkelijker de vallijn indraaien. Combineren met een beweging naar voren maakt het helemaal makkelijk om de ski’s te laten draaien.

Als je staalkanten scherp zijn heb je keuze uit 3 tips:
1: Neem les op je wintersportvakantie.
2: Neem les in een indoorhal.
3: Neem les op een rollerband.

Het is namelijk gewoon een kwestie van techniek en om dat te verbeteren zal je gewoon les moeten nemen. Welke van de 3 opties je dan kiest maakt niet zoveel uit.

Matthias123 op 14 jan 2017 12:36

Je vergeet misschien wel de belangrijkste optie: neem les op een borstelbaan. Als er één kunstmatige omgeving lijkt op een ijzige piste, is het die wel :-).

Skiën op een ijzige piste is wat mij betreft twee delen techniek, één deel lef, en één deel materiaal. Door aan de techniek te werken, komt het vertrouwen (en het lef) vanzelf, en het goeie materiaal in goeie staat is daarna de kers op de taart. Het levert dus een pak meer op om aan het stuk tussen je oren te werken, dan als een malle te gaan slijpen elke dag.

Het belangrijkste probleem is vaak zoals @Stefski ook aangegeven heeft een houding waardoor het onmogelijk is om goed in te kanten (dat gestrekt been is een belangrijke indicator), meestal in combinatie met het ontbreken van een geleidelijke drukopbouw (mensen zijn geneigd om in een bocht alles zo snel mogelijk om te willen gooien, want het is ijzig…). Als dat niet goed zit, gaan de scherpste ski’s van de wereld je niet redden.

Lessen en oefenen zijn de beste remedie, niet vergeten dynamisch te skiën (druk opbouwen == geleidelijke en vloeiende laagbeweging). Het overdreven uitvoeren van de hoog/laagbeweging kan daarbij helpen, en het is ook verhelderend om iemand daarvan eens een filmpje van te laten maken: je zal zien dat je niet half zo veel beweegt als je zelf aanvoelt. En ook een goeie stokinzet speelt daarin een rol, omdat deze mee helpt om met de goeie balans (lees: met voordruk) aan een bocht te beginnen, waardoor de ski sneller zal reageren en je minder lang in de vallijn skiet (en dus minder snelheid maakt die je er weer uit moet halen).

Ik zie hierboven veel reacties over het goed kanten van je ski’s. Maar op echt ijzige pistes wil je juist niet kanten lijkt mij. Op het moment dat je je ski’s kant, glij je veel makkelijker weg dan wanneer je rechter op gaat staan en probeert meer te rutschen. Je ski’s hebben dan veel meer weerstand doordat je niet alleen met de kanten over het ijzige stuk skied. In mijn optiek wil je dus gerutschte bochten maken bij ijs zodat je meer grip hebt.

^^

Ik zie hierboven veel reacties over het goed kanten van je ski’s. Maar op echt ijzige pistes wil je juist niet kanten lijkt mij. Op het moment dat je je ski’s kant, glij je veel makkelijker weg dan wanneer je rechter op gaat staan en probeert meer te rutschen. Je ski’s hebben dan veel meer weerstand doordat je niet alleen met de kanten over het ijzige stuk skied. In mijn optiek wil je dus gerutschte bochten maken bij ijs zodat je meer grip hebt.

Jolieke op 14 jan 2017 15:23

lol sorry maar jij hebt het echt niet begrepen. Mensen breken hun nek nog met dit soort ongeinformeerde opmerkingen.

@Jolieke : Het afremmen bij geslipte bochten (rutschen) komt door te kanten. hoe harder je kant, hoe harder je remt. Je hoeft geen gesneden bocht (carving) te maken om in te kanten.
@elisabeth101 : ik denk niet dat deze reactie veel bijdraagt :-(.

@Morzel : Oke, dat verduidelijkt het voor mij. Ik had het idee dat het ging over gecarvte bochten, en dat wil je juist voorkomen leek mij.

@Jolieke : geslipte of gesneden bochten kunnen allebei, zolang je maar je bochten mooi afmaakt: niets remt zo goed af als bergop skiën ;-).
Al spreekt het voor zich dat gesneden bochten in dit geval eerder zullen weggelegd zijn voor technisch sterke skiërs.

Toch kun je wel degelijk door middel van lichaamshouding de hoeveelheid druk op de buitenski aanpassen.

‘Bij het buigen van de benen ontlast je de ski’s’, door het omhoog komen ontlast je de ski’s juist tenzij je actief Tiefentlastung skiet, maar daar ga ik hier niet van uit… Het omhoog komen, de hoogbeweging zorgt er voor dat de druk van de skis afgaat en de ski’s makkelijker de vallijn indraaien. Combineren met een beweging naar voren maakt het helemaal makkelijk om de ski’s te laten draaien.

Irene op 14 jan 2017 14:38

Verklaar ja nader a.u.b., even de bergski buitenspel gezet. Of bedoel je juist dat je minder gewicht op je bergski gaat brengen? Ik zie niet in hoe je anders meer druk kunt geven met alleen je lichaamshouding. De meeste mensen bedoelen met ‘druk zetten’ volgens mij alleen maar: meer druk voor en minder achter. Zeg dat dan gewoon!

Wat betreft het ontlasten van de ski, dat gebeurt niet tijdens het omhoog komen, maar juist vlak erna omdat je dan je benen weer buigt. Puur natuurkunde, actie = reactie. Je draait ook pas nadat je bent omhoog gekomen, en niet tijdens het omhoog komen.

@iorusroos, als je techniek goed is kan je dat met iedere ski, zelfs al zijn ze niet pas geslepen.

Stefski op 14 jan 2017 14:29

Torsiestijfheid is iets anders dan een goed geslepen staalkanten. En ik denk inderdaad dat een torsiestijve ski helpt.

Toch kun je wel degelijk door middel van lichaamshouding de hoeveelheid druk op de buitenski aanpassen.

‘Bij het buigen van de benen ontlast je de ski’s’, door het omhoog komen ontlast je de ski’s juist tenzij je actief Tiefentlastung skiet, maar daar ga ik hier niet van uit… Het omhoog komen, de hoogbeweging zorgt er voor dat de druk van de skis afgaat en de ski’s makkelijker de vallijn indraaien. Combineren met een beweging naar voren maakt het helemaal makkelijk om de ski’s te laten draaien.

Irene op 14 jan 2017 14:38

Verklaar ja nader a.u.b., even de bergski buitenspel gezet. Of bedoel je juist dat je minder gewicht op je bergski gaat brengen? Ik zie niet in hoe je anders meer druk kunt geven met alleen je lichaamshouding. De meeste mensen bedoelen met ‘druk zetten’ volgens mij alleen maar: meer druk voor en minder achter. Zeg dat dan gewoon!

Wat betreft het ontlasten van de ski, dat gebeurt niet tijdens het omhoog komen, maar juist vlak erna omdat je dan je benen weer buigt. Puur natuurkunde, actie = reactie. Je draait ook pas nadat je bent omhoog gekomen, en niet tijdens het omhoog komen.

Martin7182 op 14 jan 2017 17:00

Door meer of minder lichaamsknik te hebben, dus de hoek in je heup, heb je meer of minder druk op je buitenski, meer lichaamshoek = meer druk…

Meer druk voor of minder druk achter heb ik nergens genoemd.

Je hoort mij ook niet zeggen dat je draait voordat je omhoog komt, je komt omhoog, daardoor ontlast je de ski’s en draaien ze makkelijker, dus de draai inzetten gebeurt door het omhoog komen (en het liefst voor vorhocheinwerts beweging).

@Martin7182 : met “druk” op de buitenski gaat het in deze context er over dat de krachten die op jouw lichaam inwerken voor het overgrote deel via de buitenski aan de sneeuw (in casu: de ijzige piste) moeten worden overgedragen, onafhankelijk van de positie op de ski zelf (voorwaarts/achterwaartse druk). Hoe beter je houding, hoe beter de kant van je (buitens)ski in de sneeuw grijpt en hoe meer centripetale kracht er kan wordt overgebracht voor je begint te slippen.

Lichaamshouding speelt daar op verschillende manieren een rol in. Enerzijds is het kwestie van voldoende kantenhoek te ontwikkelen, anderzijds is het kwestie je zwaartepunt zo te verleggen dat een maximum van de krachten via de buitenski worden overgebracht.

@GiGi, torsiestijfheid zal inderdaad helpen als je je ski de baas bent en over de juiste techniek beschikt.
maar als je de techniek niet mee hebt zal een stijvere ski je een vals veiliger gevoel geven op makkelijkere pisten, en op steilere pisten verandert er weinig.
Dit leunt weer aan bij artikel van @Rogier: zenuwachtige ski? slechte ski’s?

*bericht bewerkt door Stefski op 14 jan 2017 18:28

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@GiGi, torsiestijfheid zal inderdaad helpen als je je ski de baas bent en over de juiste techniek beschikt.
maar als je de techniek niet mee hebt zal een stijvere ski je een vals veiliger gevoel geven op makkelijkere pisten, en op steilere pisten verandert er weinig.

Stefski op 14 jan 2017 18:23

Dat klopt. Dat zei @iorusroos ook. Ik gaf alleen aan (naar aanleiding van jouw post) dat torsiestijfheid iets anders is dan je kanten goed (laten) slijpen. Je staalkanten kunnen nog zo scherp zijn, als de ski de kant niet houdt doordat ie meer dan een paar graden tordeert, heb je de grip ook niet.

Ok @Irene, @Mozel, bedankt voor jullie antwoorden. Volgens mij zijn we het wel eens. Correct formuleren blijft lastig, ook voor mij. “druk” (uitgedrukt in pascal) is natuurlijk niet hetzelfde als kracht of gewicht. De druk op je ski’s (via je schoenen) is niet hetzelfde als de druk van de ski op de sneeuw. Natuurlijk is de druk van een ski op de sneeuw hoger naarmate je minder oppervlakte gebruikt, dus bij het inkanten. Dat daar een goede lichaamshouding bij hoort is wel begrijpelijk.

@GiGi, ik begrijp jou mening en deel die ook, alleen is het vaak zo dat veel mensen op ski’s rond skiën die ze niet onder controle hebben en waarbij ipv het geld in nieuwe ski’s te investeren er beter in les wordt geïnvesteerd.
Een goede skiër krijgt ook een beginnerslat over ijsplaten.
In het geval van de topicstarter zie je al aan de profielfoto dat enkele zaken fout zitten, als die opgelost zijn en het probleem blijft, dan is het tijd voor andere ski’s. :-)

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Plaats een reactie