Run of Fame

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

vorig jaar nog ongeprepareerd. het ligt er nog al aan hoeveel sneeuw er in het gebied is, maar het is in ieder geval niet een heel lang stuk. Op je gemak zou het prima moeten lukken, mits je wel gewent bent aan rood en af en toe zwart. Ga niet alleen, want het blijft skiroute :)

vorig jaar nog ongeprepareerd. het ligt er nog al aan hoeveel sneeuw er in het gebied is, maar het is in ieder geval niet een heel lang stuk. Op je gemak zou het prima moeten lukken, mits je wel gewent bent aan rood en af en toe zwart. Ga niet alleen, want het blijft skiroute :)

Skiroutes worden gewoon gecontroleerd, hoor.

ja klopt, maar mijn ervaring is dat als je daar vervelend onderuit gaat je makkelijk over het hoofd gezien wordt :D…

Daarom heb ik een oranje broek en een groene helm.
Ik denk zelfs dat je er gewoon bereik hebt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 dec 2017 16:01

Vorige week hebben we de Run of Fame gedaan. Een pittige dag omdat we, met name door de drukte bij diverse liften, geen tijd hadden om te lunchen en dus bijna 80 km gedaan hebben op een simpel ontbijtje… :-)

Het bovenste stuk van de skiroute bovenaan de Riffel II vond ik zelf behoorlijk pittig; niet geprepareerd, erg ijzig. Wel ben je inderdaad met een paar slagen door het lastigste stuk heen en daarna is hij beter te doen.

Voor wie het leuk vindt; ik heb dit blog over onze Run of Fame geschreven! http://www.ditisanne.nl/anne-reist-travel-blog/oostenrijk/ru…

“Via Lech, dat we zo snel mogelijk achter ons laten (we hebben geen klik met dit elitedorp…)”…tjongetjonge, tendentieuze oppervlakkigheid, sorry hoor.
Lech-Zürs (horen bij elkaar) is niet beroemd om z’n elite, maar om z’n mooie skigebied. Beetje suf om dit te laten liggen, alleen “omdat je geen klik hebt”
Ga nog maar 'ns goed kijken zou ik zeggen. Als je goed kijkt zul je zien dat Lech veel meer is dan het dure dorp.

Verder goed stukje, Run of Fame is een dom marketingconcept, dat bovendien een grote drukteveroorzaker is bij de ook in het stukje genoemde bottlenecks. En waarmee je inderdaad de mooiste stukken, vooral in Lech-Zürs, voorbij skiet.
Beschrijving van de juiste afslag bij de de restaurants Schlegelkopf en Der Wolf klopt niet. (Schlegelkopf ligt veel lager)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 feb 2018 10:45

Knap gedaan en mooi verslag. Het klinkt me niet erg aantrekkelijk in de oren. Veel doorjakkeren over de niet de meest mooie pistes.
PS. De kms begrijp ik níet goed. Het rondje is 65km en jullie hebben het eerste stuk overgeslagen. Wel een stukje verkeerd geskied, maar dan kom ik op zo’n 60km. Hoe komt het dat je zelf tot 80km komt?

“Via Lech, dat we zo snel mogelijk achter ons laten (we hebben geen klik met dit elitedorp…)”…tjongetjonge, tendentieuze oppervlakkigheid, sorry hoor.
Lech-Zürs (horen bij elkaar) is niet beroemd om z’n elite, maar om z’n mooie skigebied. Ga nog maar 'ns goed kijken zou ik zeggen.

[/post]

Vorig jaar kwamen we op de pistes van Lech bij een restaurant waar je dus van tevoren moet reserveren, waar kaviaar en sushi op de kaart staat en waar op het terras flessen champagne klaarliggen. Niet mijn idee van een standaard berghut in Oostenrijk, waar je normaal gesproken gewoon lasagne of goulashsoep eet.
We zijn toen doorgeskied naar Oberlech waar we bijna € 15,00 voor een simpel bord curryworst met patat kwijt waren. Nog steeds ver boven het gemiddelde binnen Ski Arlberg, waarbij Sankt Anton al niet bekend staat als een goedkoop gebied. Maar dit soort prijzen slaat naar mijn mening alles…
En ja, ik vond het sfeertje op het terras daar behoorlijk elitair en op deze eigen ervaringen is mijn mening gebaseerd.

Overigens hebben we zowel vorig jaar als dit jaar in Lech geskied en ik ben zeker niet onder de indruk van de pistes van Lech. Er liggen een paar rode pistes die leuk zijn maar er is veel blauw. Bovendien wordt Lech overal aangemerkt als een gebied dat geschikt is voor beginners, wat de nodige drukte op de pistes oplevert dus zo sensationeel mooi is Lech niet.

Zürs is een heel ander verhaal.

*bericht bewerkt door ankiepankie op 05 feb 2018 10:49

Knap gedaan en mooi verslag. Het klinkt me niet erg aantrekkelijk in de oren. Veel doorjakkeren over de niet de meest mooie pistes.
PS. De kms begrijp ik níet goed. Het rondje is 65km en jullie hebben het eerste stuk overgeslagen. Wel een stukje verkeerd geskied, maar dan kom ik op zo’n 60km. Hoe komt het dat je zelf tot 80km komt?

DrPhil op 5 feb 2018 10:43

Ja, dat snappen wij ook niet helemaal! Maar zowel mijn Polar als de iSkiapp gaven 78 kilometer aan op de eerste dag. Wellicht dat je skiënd iets meer kilometers maakt als dat de piste lang is? Dat is de enige verklaring die ik er voor kan bedenken! We hebben wel iets een omweg gemaakt maar dat was geen 15 kilometer… :-)

Er zijn in Lech-Zürs (het is al sinds het begin van het wintertoerisme één geheel) ook veel zeer schappelijke restaurants. Sterker nog, het eten in Lech is doorgaans niet duurder dan in Amsterdam, uitzonderingen daar gelaten.
En ja, het skigebied van Oberlech is grotendeels makkelijk. Maar overigens ook zeker rustiger dan St.Anton (sinds wanneer maken beginners een gebied “drukker”?)
Daarnaast zijn er zeer uitdagende routes/pistes als Langerzug en Tannegg, en de routes van de Kriegerhorn.
En de ook door jou genoemde Steinmähder pistes…maar ja, daar ben je dus snel van weggegaan… De Madloch pistes zijn ook ‘van’ Lech, en zoals gezegd, het hele Zürser skigebied feitelijk ook. Zürsertäli ben je vermoedelijk ook niet aan toegekomen, waarschijnlijk de mooiste afdaling van het Arlberggebied.
Kenners weten dat Lech-Zürs veelzijdiger is en misschien ook wel uitdagender dan St.Anton. En meestal veel betere sneeuw ook (maar dit jaar is het overal goed).
Lech-Zürs is in de loop van de jaren ook niet voor niets duurder geworden dan St.Anton…(waar alles begonnen is)
Daarom: pas op voor tendentieuze oppervlakkigheid, gebaseerd op weinig -en vooringenomen- informatie. Je blog ziet er verder leuk genoeg voor uit! ;-)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 feb 2018 11:22

De wachttijden blijven een probleem dus @ankiepankie. Voor mij dé reden om weg te blijven in Lech. Het was altijd mijn favoriete skigebied maar wachttijden alsof ik bij de uitverkoop sta passen mij niet.
Zeker niet als je behoorlijke prijzen moet betalen voor een inmiddels slecht product. Ik wil graag betalen maar daar wel voor een gebied zonder wachttijden.

*bericht bewerkt door Drikus op 05 feb 2018 11:29

Er zijn alleen echt serieuze wachttijden in Zürs, bij Seekopf en Madloch, die met elkaar samenhangen. E.e.a. sinds de verbinding met St.Anton. Hier moet inderdaad snel een oplossing voor komen, want het is nu te ernstig. Er schijnt aan gewerkt te worden…, het is alleen een nogal uitdagend project doordat de Madloch-piste nu niet geschikt is om de capaciteit van een moderne 6-zitter op te nemen
Het skigebied Lech-Oberlech-Warth heeft geen wachttijden, ook niet met Kerst en krokus.

@Wunderkammer
Ook bij de Rüfikopf-gondel behoorlijke wachttijden. 's Ochtends bij de start van de skidag zijn wachttijden van 20 minuten heel normaal. En, inderdaad bij de Madloch sta je zomaar een half uur in de rij.

Dat vind ik waarschijnlijk net zo jammer als jij Wunderkammer. Lech moet hier echt iets mee, aangezien de meeste gasten veeleisend zijn en daar ook dik voor betalen.

Hoop dat dit opgelost wordt. Dan kom ik er graag en met veel plezier weer terug.

@Drikus. Bij de Rüfikopfbahn moet je je volgens mij wel blijven realiseren dat een beetje wachten hier praktisch altijd aan de orde is, aangezien het een pendelbaan is, en geen gondellift waar je t.a.t. zo in kan stappen. Daarvoor gaat zo’n pendelbaan veel sneller als hij eenmaal loopt. Per saldo is het verschil niet zo groot. Geloof dat hier de psychologie vooral een beetje tegenwerkt, een mens houdt niet van stilstaan.
Ik verwacht hier niet zo snel een andere liftoplossing komt omdat er geen ruimte is voor een groot dalstation, en vanwege de steile loop van de kabels. Wel staat een vergroting van de cabines van de Rüfi I op stapel.

Voor de volledigheid: ik heb grote twijfels bij de Flexenbahn. Geloof dat dit voor Lech geen goede zet is. Het is te hopen dat ze het weten te op te lossen bij de Madlochbahn

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 feb 2018 11:37

Deze foto plaatste Hooykaas vorige week, tussen Lech en St. Anton:

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/e5a820510a9cd7bb2148138d...

Die is van vorig jaar volgens mij
Arlenmähderbahn midden in skigebied St.Anton.
Maar dit is een momentopname, zegt niet zoveel, niet representatief. Heeft niet zoveel te maken met de verbinding naar Zürs, maar met gesloten Schindlerkarbahn, vermoedelijk vanwege lawinegevaar. Lift heeft vermoedelijk ook net stilgestaan o.i.d.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 feb 2018 12:13

Ik heb ook een keer zo’n foto gezien bij de nieuwe Flexenbahn. En kennelijk heb je dus meer knooppunten.

@DrPhil
Trollen, daar heb je er ook meer van…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 05 feb 2018 12:15

Tja, @wunderkammer, dan kun je me wel gaan zitten beledigen. Maar feit is dat @drikus inmiddels is afgehaakt vanwege de drukte. Uit het verslag van @ankiepankie blijkt dat er een paar flinke knooppunten zijn en dat ze de liften zelfs langer moesten laten doordraaien. En dat was nog buiten de vakanties.

Als iemand volgende week of een week later de “Run of Fame” gaat skiën. Kan hij/zij een Update geven over de drukte bjj de liften/Piste en sneeuwcondities.
Bedankt alvast.

@Hooykaas
Tip: de Zürs-Seekopf webcam op https://www.lech-zuers.at/livecams
Deze draait naar het dalstation van de Madlochbahn, als je die tussen 10 en 14 uur bekijkt weet je alles ;-)

De waarheid waarom het Streissbachtal al meer dan een maand gesloten is.
(Dat is in het bestaan van Sankt Anton nog niet voorgekomen)
Er ligt zoveel sneeuw en ze proberen het af te schieten maar de sneeuw blijf liggen.Geen beweging in te krijgen.
Dus blijft het lawine gevaarlijk en blijft Streissbachtal gesloten.

De waarheid waarom het Streissbachtal al meer dan een maand gesloten is.
(Dat is in het bestaan van Sankt Anton nog niet voorgekomen)
Er ligt zoveel sneeuw en ze proberen het af te schieten maar de sneeuw blijf liggen.Geen beweging in te krijgen.
Dus blijft het lawine gevaarlijk en blijft Streissbachtal gesloten.

Hooykaas op 19 feb 2018 18:10

Paar helicopters erboven en t gaat wel schuiven zou ik denken. Ben er komende week, en ik ga never nooit die Kandahar nemen! Klote voor beginners dit, het gebied is al niet simpel!

*bericht bewerkt door Gaston op 19 feb 2018 23:07

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik begrijp je.
Neem dan de Galzigbahn naar beneden.
De zwarte Kandahar is op dit moment onderaan ijs.Dat is het probleem niet.
Maar ERG druk.

PS
Voor de rest is de sneeuw fantastisch.
Sinds 7 jaar niet zoveel sneeuw gevallen. Zonnetje erbij gisteren.
Geniet ervan @Gaston

@Hooikaas

Ik ga er zeker van genieten😃

En ik zal ook de Galzigbahn naar beneden nemen ja, echter wil een groot deel van de groep graag naar Mooserwirt (ik zit liever wellness) …hoe kom je daar dan?

*bericht bewerkt door Gaston op 20 feb 2018 08:33

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een paar weken geleden voor mijn vakantie ook erg tegen opzag om steeds de zwarte Kandahar te moeten nemen omdat blauw dicht is. Maar de eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat hij me alles meeviel.

Ja, het is er superdruk met ook heel veel beginners, maar dankzij voldoende sneeuw en goede preparatie vond ik hem eigenlijk veel minder lastig dan ik in mijn herinnering had. Het is vooral uitkijken dat je niemand onderuit schaakt (of zelf onderuit geskied wordt), maar verder viel hij mij persoonlijk alles mee. Ik hield zelf vooral wat rechts aan, had het gevoel dat hij daar wat prettiger skiede en ietsjepietsje rustiger was.

Inderdaad rechts houden en niet stoppen, en je bent direct beneden.

Ik was er vorig jaar in maart, toen het overdag zo’n tien graden boven nul was. Toen was deze piste echt verschrikkelijk…ijsplaten afgewisseld door enorme buckels. Dit jaar was de sneeuw veel beter en kom je er met een beetje ski-ervaring redelijk makkelijk vanaf. Zolang je maar niet in aanvaring komt met anderen want dat vond ik het enige lastige op deze piste. Nogmaals, hij viel mij echt 300% mee!

Soms had ik ook wel een beetje het gevoel dat deze piste overdag een keer extra geprepareerd is, maar heb geen bully’s gezien dus het is alleen maar een gevoel…

Plaats een reactie