Hotel in Oostenrijk beginnen

Dromen we er allemaal niet van? Werken in ons geliefd wintersportland? Ik in elk geval al lang! Mijn droom blijkt ineens mogelijk te kunnen worden, er moeten nog veel knopen doorgehakt worden maar de kans is reel

Wie kan er tips geven, waarop letten om als buitenlander in Oostenrijk een zaak te beginnen, voor en nadelen?

Alvast bedankt om jullie ervaringen en tips te delen mag ook via privebericht

Ik zou vooral in contact proberen te komen met mensen die dit succesvol hebben gedaan. Ik ken er één die succesvol een pension in Berwang had, die verkocht heeft en nu een nieuw project is gestart. Laat maar weten of je zijn naam wil weten (vind t googletechnisch niet zo netjes om dat hier neer te zetten).

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat je niet moet onderschatten hoe belangrijk de locals voor je zijn; laat de klusjes doen door locals, huur de schoonmaker in uit het dorp, etc. Zeker in de wat kleinere dorpen is dat belangrijk volgens mij. Taal lijkt me ook heel belangrijk.

Misschien, en dit is serieus bedoeld, moet je veel ‘ik vertrek’ bekijken. Denk dat je serieus iets kan opsteken van de fouten die anderen maken.

Laatste tip waar ik zelf heel veel aandacht aan zou besteden: online vindbaarheid (website, social, zorg actief voor tripadvisor reviews, goede sea/seo, goede packagedeals etc).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hee Bruno, tof, waar zou het ongeveer zijn?

Edwin van Riel

Als marketeer kan ik je één tip geven: onderscheid je.

Dus doe iets wat anderen niet doen.

Vindbaarheid is nauwelijks meer een punt. Een aansluiting op booking.com kost 10 minuten. Hoog komen bij booking is dan weer een ander verhaal.

Seo en sea zou in geen tijd en moeite in investeren. Customer journey begint toch altijd bij booking of via een touroperator.

*bericht bewerkt door havana op 08 jan 2017 09:50

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Informeer eens bij Hans en Nel in Rauris http://droomplekacademie.nl/
Of http://www.deberghut.com

Dienten Die Alte schule

Waar ga je je vestigen?

Neem eens contact op met Hanneke en Michiel van Chalet Sonnentanz in Piessendorf. Zij zijn een aantal jaar terug geëmigreerd en hebben de afwegingen tijden het programma “Ik vertrek” uitgelegd ???

Disturbing the peace since 1975

Als marketeer kan ik je één tip geven: onderscheid je.

Dus doe iets wat anderen niet doen.

Vindbaarheid is nauwelijks meer een punt. Een aansluiting op booking.com kost 10 minuten. Hoog komen bij booking is dan weer een ander verhaal.

Seo en sea zou in geen tijd en moeite in investeren. Customer journey begint toch altijd bij booking of via een touroperator.

havana op 8 jan 2017 09:43

Ik ben absoluut geen (online) marketeer, maar of sea/seo zin heeft hangt enorm van je doelgroep af, toch (en seo lijkt me wel veel belangrijker, sea lijkt me ook duur voor hotels)?

Ik boek bijvoorbeeld nooit via touroperator/booking.com. Daarnaast moet je gewoon vindbaar zijn op de naam van je hotel, lijkt me? Dus op “hotel + plaatsnaam” minimaal op de 1e pagina…

Maar t begint denk ik allemaal inderdaad met je onderscheiden: waarom willen mensen bij jou komen? De rest van de antwoorden/aanpak rolt daar wel uit…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ik zou willen weten waar je kunt kijken voor een hotel/pension/restaurant in een ski gebied

Qua SEO kan ik je nog wel tips geven tzt. Maar inderdaad Chalet Sonnentanz wilde ik je ook aanraden. Dat is opgezet door de broer van een ex collega en die lijken goed bezig.
Als je het gaat doen dan vind ik het dapper en super. Ga ervoor!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

ik zou willen weten waar je kunt kijken voor een hotel/pension/restaurant in een ski gebied

Skippy79 op 8 jan 2017 20:57

Google met “Hotel” en “Plaatsnaam” kom je heel vaak op een door de lokale vvv geëxploiteerde site waar je vervolgens verder in kunt zoomen op specifieke hotels.
Vervolgens gewoon direkt het hotel benaderen, heb je geen booking.com oid voor nodig.

Rob

Dromen we er allemaal niet van? Werken in ons geliefd wintersportland? Ik in elk geval al lang! Mijn droom blijkt ineens mogelijk te kunnen worden, er moeten nog veel knopen doorgehakt worden maar de kans is reel

Wie kan er tips geven, waarop letten om als buitenlander in Oostenrijk een zaak te beginnen, voor en nadelen?

Alvast bedankt om jullie ervaringen en tips te delen mag ook via privebericht

Bruno op 8 jan 2017 06:50

Ik droom er zeker niet van, denk wel eens aan “what if” maar heb het echt niet in overweging.

Tips?

Hier boven wordt al genoemd “onderscheid je”.

Ik denk echter dat het veel belangrijker is, om je zelf eerst af te vragen: Wat is je doelgroep?

Mik je op gezinnen of op feestvierders ?
Mik je op groepen of ‘einzelgangers’ ?
Mik je op kwaliteit en service of op “als ik maar een bed heb”?
Wil je een 13-in-een-dozijn hotel of wil je er uit springen, bv door sfeer of kwaliteit
Ga je voor het grote geld en zullen je gasten je een zorg zijn, zolang ze maar betalen of mik je op het vormen van een kliek van stamgasten die elk jaar terugkomen?

Pas als je dat weet, kun je je af gaan vragen hoe je je zou kunnen onderscheiden van je conculega’s

Rob

Allemaal super bedankt alvast, maar ik zoek eigenlijk vooral antwoorden of info over specifieke dingen wat je moet weten om in Oostenrijk te kunnen werken als hoteluitbater. Wat kan, mag en moet …

Dat lijkt me ook de beste eerste stap. Eerst maar eens uitzoeken hoe de regelgeving e.d. allemaal is, nadenken over marketing, positionering e.d. is pas een paar stappen verder aan de orde. Ik kan je verder helaas niet helpen, maar wens je veel succes. Tips als contact zoeken met ervaringsdeskundigen zijn natuurlijk wel de beste in deze fase.

Eerste die mij te binnen schiet is Hans ter Braak. Heeft dezelfde weg ook ooit bewandeld en doet het volgens mij heel goed in Kleinwalsertal. Wellicht wil hij je verder informeren als het wat rustiger wordt bij ze. Tenzij je in zijn gebied wil starten, dan zal het mogelijk wat niet zo makkelijk gaan.

Allemaal super bedankt alvast, maar ik zoek eigenlijk vooral antwoorden of info over specifieke dingen wat je moet weten om in Oostenrijk te kunnen werken als hoteluitbater. Wat kan, mag en moet …

Bruno op 8 jan 2017 22:38

Hebben ze in Oostenrijk geen KvK? Wellicht daar eens contact mee opnemen om te vragen wat er allemaal bij komt kijken. Die hebben er verstand van dunkt mij…

Succes en veel wijsheid toegewenst bij het maken van je keuze… :)

Voor specifieke info misschien ministerie van toerisme en al vermeldde KvK contacteren? Ook sommige websites van beroepsverenigingen kunnen heel wat info bevatten.

Veel succes alvast!

@Bruno indien het idee werkelijkheid wordt, lijkt het me leuk om het avontuur te vloggen? Amuseert de forumleden en is een vorm van reclame!

Als je al de beslissing hebt genomen om naar Oostenrijk te gaan, heb je zeker al wat vooronderzoek gedaan. Er is online zo ongeveer alles te vinden wat je moet weten. Kijk bv hier: http://ikwilnaaroostenrijk.123forum.nl/. Net als Nederland is Oostenrijk een typische EU verzorgingsstaat met alle voor- en nadelen hiervan. Veel ondernemingen en activiteiten zijn gereguleerd, zo ook horeca. Op zich is het verschil met Nederland dus niet zo enorm. Wel zijn de bergen fantastisch en trekken de koude gebieden minder snel luie mensen aan en dat vond ik een verademing tov NL :-). Succes en bij vragen kan je ons altijd een PB sturen.

Haus Gassner in Niedernsill

@Roy83

Het pension wat jij bedoelt is wel een serieus goed voorbeeld. Meerdere malen geweest en het geen wat klaas altijd roept is DOORGAAN altijd maar DOORGAAN.

NielsT93

Wat betreft (actuele) wetgeving over het oprichten van ondernemingen in Oostenrijk vind je hier al een aanknopingspunt: http://www.advantageaustria.org/zentral/business-guide-oeste…
Veel succes!

Hierbij wil ik je heel veel succes wensen. Al vraag ik mij wel af of het kostendekkend is en/of dat je alleen daarvan kan leven.

Veel mensen in Oostenrijk hebben er nog werk naast in elk geval de man des huizes zie je vaak maar weinig en is die elders aan het werk omdat de mensen het anders financieel niet rond krijgen.

Dus daar zou ik ook heel goed naar kijken wat je eventueel kunt gaan doen als je nog ander werk ernaast nodig hebt.

De vraag of het kostendekkend gaat zijn is niet onbelangrijk!
Nu weet dat ik 25 jaar een eigen zaak in België heb waar we hard in gewerkt hebben (en nog steeds) we hebben dus wat reserve opgebouwd (eigendom dat verhuurd wordt).
En ik zie de eventuele verhuis niet echt als een toekomst waar ik perse veel geld mee moet gaan verdienen.
Daar gewoon rondkomen is me al meer dan voldoende met het uitbaten van een kleinschalig hotelletje (wat ik niet wil onderschatten!)

Plaats een reactie