Live vanuit Zillertal Arena | 7-14 Januari 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena en Gerlos

Met plezier je verslag gelezen. Ik zit nu in het Zillertal (Konigsleiten) en gisteren de berg op was een boel gedoe met laveren om vastgelopen auto’s die sneeuwkettingen om moesten leggen. Maar genoeg verse sneeuw om vandaag door goed geprepareerde pistes en poeder te knallen. Weer was fris, gelukkig niet teveel wind en ook geregeld zon. Een topdag dus!

@Nelis Dat is fijn om te horen! Ben je nou eigenlijk nog in Zell am Ziller geweest? Nee toch?

vic2000 op 15 jan 2017 16:45

Idd niet de oversteek naar Zell gemaakt. Heb ik nog wat bewaard mocht ik weer eens in Zillertal zijn ? - ik begreep van andere mensen in de gondel dat die liften wel erg traag zijn en het erg lang duurt voor je van Gerlos naar Zell bent. Je moet er dus wel wat voor over hebben om daar te geraken.

Bergen + Sneeuw = ❤

@-jps- lekker verslagje doen als je tijd hebt… ? Wil die goede tips wel als we over 2 weken afreizen. Veel plezier

Met plezier je verslag gelezen. Ik zit nu in het Zillertal (Konigsleiten) en gisteren de berg op was een boel gedoe met laveren om vastgelopen auto’s die sneeuwkettingen om moesten leggen. Maar genoeg verse sneeuw om vandaag door goed geprepareerde pistes en poeder te knallen. Weer was fris, gelukkig niet teveel wind en ook geregeld zon. Een topdag dus!

-JPS- op 15 jan 2017 22:14

@-JPS- Volgens mij ga je een hele mooie week tegemoet met veel zon en top sneeuw. Veel plezier!

*bericht bewerkt door Nelis op 16 jan 2017 15:12

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis ach dan is Zell er inderdaad nog voor volgende keer. Aanrader: Zoek dan een accomodatie in Zell zelf, vanaf daar kun je heel makkelijk met de trein of bus naar Zillertal 3000 en Hochzillertal die ook onder je skipas vallen! Ja je had het zeker niet slecht… Beetje jammer om nu al die foto’s te zien en dan zie je ook op de website van de Jungfrau Region dat ondertussen 60km meer open is dan toen ik er was… auch ;)

Ga je ook echt dan op vakantie? Aftelklok op je telefoon zetten…

Ik ga met een jongerenreizenorganisatie een week naar Oostenrijk en Italië, 2 dagen Ischgl, 1 dag Nauders, 1 dag Schöneben, 1 dag Haideralm en 1 dag Sulden am Ortler en dat dan allemaal zonder op mijn moeder te hoeven letten ;)

#proudtobepartofleswintersporters

@-JPS- Volgens mij ga je een hele mooie week tegemoet met veel zon en top sneeuw. Veel plezier!

Nelis op 16 jan 2017 15:11

Thx, inderdaad al 2 gave dagen gehad, met vanochtend weer een klein vers laagje. Vandaag was het wel koud, maar gelukkig weinig wind. Vanaf Konigsleiten zijn we tot onderaan zell am ziller gegaan, waar nu een nieuwe zwarte piste precies bij de gondel en chalet uitkomt waar we 2 jaar geleden zaten. Weer een lange skidag met af en toe wat zijstapjes, zoals de bijna altijd gave piste 20. Helaas vandaag door weinig zicht daar niet voluit kunnen knallen. Na 70 piste km’s weer in KL terug om in de K1 weer wat calorieen in de vorm van bier en jaegermeister tot ons te nemen ?
Komende dagen wordt het warmer en zonnig, dus we gaan de week fantastisch eindigen denk ik!

Stomme multipost…

*bericht bewerkt door -JPS- op 16 jan 2017 22:43

Stomme multipost…

*bericht bewerkt door -JPS- op 16 jan 2017 22:45

@Nelis, ik heb niet de bedoeling je topic te kapen, maar kan door mijn berichtjes je topic nog even in de lucht houden ;) Hopelijk zijn mijn verslagjes ook interessant voor de volgers…

Enfin, vandaag weer bij de eerste lift, ondanks een dikke apres-ski gisteren. De liftboys van de Plattenkogelexpress I hadden gisteren denk ik ook een drankje te veel op want om 9:05u gaven ze aan dat het nog wel 5 minuten ging duren voordat ie open ging.

We komen natuurlijk niet vroeg ons nest uit om te wachten dus dan maar geen Krimml/Gerlosplatte vandaag… het werd dus de Sonnwendkopfbahn met als doel rondom Gerlos te blijven. Het was koud flink koud vandaag (rond -14 denk ik), maar gelukkig nog steeds weinig wind en daardoor prima te doen. Zo’n gezichtsbeschermende col die je om je oren, neus en wangen kan trekken is wel fijn!

Voor deze periode van het jaar vind ik het trouwens nog best druk. Opvallend veel Nederlandse pensionado’s die de pistes bevolken. Bij de eetgelegenheden is het vaak aanschuiven bij anderen aan tafel, natuurlijk ook omdat de terrassen te koud zijn. Helaas weinig zon gezien vandaag en de bewolking werd steeds dikker waardoor het zicht slecht was.

Na de lunch nog zijn we weer richting Konigsleiten gegaan. Door de matige omstandigheden gaven we er om 14:15u de brui aan om lekker in de sauna te gaan zitten. Ondanks de korte dag toch nog best wat kilometers gemaakt. Voor mij vandaag ff geen apres-ski dus wat tijd voor dit uitgebreidere verslag.

De liften in dit gebied vallen me wel wat tegen qua innovatie. Waarom hebben veel hoger gelegen stoeltjesliften geen kapjes? Helemaal die rondom de Ubergangsjoch, waar de wind vaak extra guur is. Jammer, want juist dat gedeelte vind ik erg mooi in dit gebied en op zo’n dag als vandaag blijf ik daar echt weg.

Wat wel erg mooi geregeld is, is de gratis Wifi (al doet de 3/4G het ook prima) en de Skiline automatisering. Op de website en bij verschillende terminals kun je de route statistieken printen en foto’s/filmpjes van bijv je slalom terug zien. Ook kun je de route die je hebt gemaakt geplot zien op de pistekaart. Hieronder kun je zien wat we gisteren en vandaag zo’n beetje hebben gedaan.

null

null

Vandaag dus een korte dag met de volgende stats + kaart:

6.118 vert.m., 54 downhill distance, 14 lifts, 281 minutes fun

null

Omdat we nu met een groep mannen flink kilometers kunnen maken hebben we in 3 dagen het gebied wel weer gezien. We waren met 7 man, na morgen nog met 4 over en ik overweeg om dan de auto te pakken naar een omliggend gebied zoals Mayrhofen. We hebben de “Super Zillertal” skipas, maar ik moet nog even uitzoeken of die ook buiten Zell/Gerlos/Konigsleiten geldig is. Tips/suggesties zijn welkom!

@Nelis, ik heb niet de bedoeling je topic te kapen, maar kan door mijn berichtjes je topic nog even in de lucht houden ;) Hopelijk zijn mijn verslagjes ook interessant voor de volgers…

Omdat we nu met een groep mannen flink kilometers kunnen maken hebben we in 3 dagen het gebied wel weer gezien. We waren met 7 man, na morgen nog met 4 over en ik overweeg om dan de auto te pakken naar een omliggend gebied zoals Mayrhofen. We hebben de “Super Zillertal” skipas, maar ik moet nog even uitzoeken of die ook buiten Zell/Gerlos/Konigsleiten geldig is. Tips/suggesties zijn welkom!

-JPS- op 17 jan 2017 19:23

Met de super skipas kun je het hele Zillertal aandoen. Dus o.a. Mayrhofen, Hintertux gletsjer etc.

@-JPS- leuk zo’n extra live verslagje! Wat betreft de kappen voor de stoeltjes: de hogere liften zijn eerder vervangen en stammen nog uit de tijd dat kappen op stoeltjes nog vrij nieuw waren. Dat is ook de reden waarom de Stoanmandl en Teufeltal (Gerlos naar Zell) nog langzame niet koppelbare stoeltjesliften zijn, het was gewoon nog niet standaard in die tijd. Mochten die ooit vervangen worden zullen daar vast stoeltjes met kappen of gondels voor in de plaats komen. Na 3 dagen al gezien?! Ik vermaak me er nog wel een hele week hoor! De Gerlosplatte is heerlijk ;) Met de Zillertaler Superskipas kun je inderdaad naar alle andere gebieden in het Zillertal (Spieljoch, Hochzillertal, Zillertal 3000, Hintertuxer Gletscher en Gerlosstein).

#proudtobepartofleswintersporters

@-JPS- wat leuk dit verslag! Kan ik weer een beetje nagenieten. Ga gerust door met je verslag. Ik ben zelf in Kaltenbach en in Mayrhofen geweest. Kon me daar ook opperbest vermaken. Ik zou dan naar een van deze plaatsen gaan. Deze bestrijken zelfde gebied en zitten dicht bij Zell am Ziller, dus minste reistijd vanaf Königsleiten. Leuk voor se afwisseling. Met je super ski pas kun je er idd ook gewoon gebruik van maken.

Veel plezier!

Bergen + Sneeuw = ❤

Ja mooi gebied qua pistes hoor, maar ons tempo ligt vrij hoog en alles al meerdere keren gehad ;)
Plan is om morgen weer ff helemaal naar Zell te gaan, op tijd terug te zijn om de sauna te pakken en dan met de auto naar de Cin Cin te gaan om die principieel ook maar weer afgevinkt te hebben. K1/Hannes Alm was vanavond ook wel weer mooi maar elke dag staat bwvs hetzelfde bandje op.

Qua investeringen/innovatie vonden we het wel opvallend dat er vrij veel in IT wordt gestoken en 30mio in de gondel van Gerlos terwijl veel liften op de wind nog echt oud zijn. Verkoop dan die stoeljes aan Tjechie en hang er nieuwere met kapjes aan! Mag onder de streep geen 30 mio kosten en levert wel veel comfort op. Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen…

Korte samenvatting van vandaag:

  • wakker worden met redelijk open hemel en weer een laagje vers poeder bovenop de geprepareerde piste!
  • 9u sharp de warming up vanaf de Plattenkogel, om daarna kortste route naar Kreuzjoch te gaan. De hemel was strakblauw geworden, maar wel met een venijnig koud windje.
  • Doorskien naar Zell overwogen, maar vanwege schaduw en wind maar lekker aan de Gerloskant gebleven. Lunch in de zon kunnen doen op het terras bij Seppi’s, dat was super.
  • Sommige pistes enkele keren vanaf de top afgeraced.
  • Na de lunch terug richting Konigsleiten omdat 1 van de skivriendjes vliegtuig moest halen.
  • nog een keer de Plattenkogel gedaan op volle snelheid en toen was het weer mooi geweest.
  • Sauna in om tegen 17u weer vol de apres-ski mee te pakken in de K1/Hannes Alm.

Toch weer tegen de 70km / 8000 hoogtekilometers gemaakt vandaag.
Morgen dus weer een dag Zillertal Arena, misschien dan vrijdag nog een uitstapje naar een omliggend gebied als we zin hebben om 2x een uur te rijden.
Welterusten!

*bericht bewerkt door -JPS- op 18 jan 2017 23:01

Qua investeringen/innovatie vonden we het wel opvallend dat er vrij veel in IT wordt gestoken en 30mio in de gondel van Gerlos terwijl veel liften op de wind nog echt oud zijn. Verkoop dan die stoeljes aan Tjechie en hang er nieuwere met kapjes aan! Mag onder de streep geen 30 mio kosten en levert wel veel comfort op. Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen…

[post]-JPS- op 18 jan 2017 22:42[/post][/quote]geheel eens met je investeringsvoorstel. Vorig jaar in Gerlos geweest. Laatste stuk van de lift zat je te vernikkelen.

Super fijn om te lezen allemaal! ik kom je zaterdag aflossen! Kan al niet meer wachten ?. Welke pistes zij echt top?

Nog 2 nachtjes dan mag ik ook.

Super fijn om te lezen allemaal! ik kom je zaterdag aflossen! Kan al niet meer wachten ?. Welke pistes zij echt top?

Sidinic op 19 jan 2017 14:47

Tja, dat is zo persoons- en vaardigheden afhankelijk. Ook zijn natuurlijk de sneeuwcondities relevant en of je 'm begin (strak geprepareerd) of eind van de dag neemt (buckels).
Je kunt in een week prima alles doen en zelf kiezen waar je vaker vanaf wil. Sowieso zijn de lange afdalingen vanaf de top naar het dal in 1 ruk, vrijwel zonder stoppen, altijd mooi vind ik. En wat mij betreft het liefst als ze nog maagdelijk geprepareerd zijn of met een laagje verse sneeuw.

Lange afdalingen:

  • Ubergangsjoch --> Zell (via 22 / 19c / 19b / 11 en nieuwe piste 10)
  • Isskogel --> Gerlos (via 34 / 33a / 31 of 31a)
  • Konigsleitenspitze afknallen via 39 / 38 / 37 is ook gaaf, dat is 1 lange vrijwel rechte racebaan.

Verder mooie pistes: 36, 42, 71/70, 20, 21

Veel plezier volgende week, het mooie weer lijkt aan te houden. Vandaag lekker op de terrassen koffie gedronken en geluncht. Morgen op onze laatste dag nog een tikkie warmer en met de strakblauwe lucht kan het echt niet beter!

Super leuk en herkenbaar verslag! Wij gaan nu ook al een aantal jaar achter elkaar naar Königsleiten. Overmorgen vertrekken we, en zoals de kaarten er nu uitzien wordt dat genieten!!

Dankje, het belooft een mooie laatste dag te worden!

null
null

2 jaar geleden echt super naar m’n zin gehad daar. Bedankt voor het verslag.

Konigsleiten met op het eind van de dag op het terras bij de ski-alm in het zonnetje. Biertje erbij! Heerlijk!

@-jps- mooie foto’s. Heel veel plezier op de laatste dag!

Bergen + Sneeuw = ❤

@timmerfrits alvast een goede reis en ook veel plezier in de sneeuw!

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik kreeg van de week nog een andere piste tip op de Gerlos Platte / Hoch Krimml: de rode 74. Schijnt een beetje verstopt te zitten en komt uit op sleeplift. Waarom? Zie onderstaande conversatie: ?

null

null

*bericht bewerkt door Nelis op 20 jan 2017 11:18

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis klopt een hele fijne piste, bij voldoende sneeuw (nu waarschijnlijk) is hij vanaf boven berijkbaar. Toen ik er was lag er vanaf de blauwe piste een pad naar het bergstation van de sleeplift waardoor je erop uitkwam. Er rustig, breed en steil genoeg om echt vanaf te racen.

#proudtobepartofleswintersporters

Ja 74 is ook gewoon open, prima piste.
Vandaag echt een topafsluiting gehad. De foto’s van wakker worden staan hierboven. Uiteraard zaten we weer in de eerste lift en zijn zo snel mogelijk richting Gerlos gegaan. Piste 42 was nog maagdelijk geprepareerd en zag er zo uit:

null

Vandaag weer flink lopen racen, daarna apres-ski in Hannes Alm en na het Hotel diner nog afgepilst tot nu in de King’s.

Gisteren in Kaltenbach aangekomen vandaag de piste op het is Traumwetter zon, zon en nog eens zon .Ondanks het mooie weer viel het met de drukte geweldig mee, ik had dat wel gedacht .Duitsland is niet ver en de lokale bevolking is ook vrij. De pistes liggen er goed bij.

Piste 74 ook vandaag gedaan en je kan er nu gewoon vanaf de piste komen. Was echt top!
Volop zon en zal de rest van de week zo blijven. Benieuwd wat dat met de pistes gaat doen. Morgen eens richting Zell.

Net terug van de Zillertal Arena geweldige condities, ook naar en bij Gerlos .De dal afdaling naar Zell was ook in zeer goede conditie gelukkig lekker griffifg ,want vooral het laatste stukje naar de Karpitzbahn is echt stijl,

Moet zeggen dat vanaf vandaag de boel wel aardig wat ijziger aan het worden is. Voor de mensen die volgende week komen toch wat minder. Morgen weer even richting königsleiten, daar was het wat rustiger en bleven de pistes beter.

@ruudsan @Tiny-M Klinkt goed allemaal! Lekker hoor. - Hebben jullie nu ook al een hele week zon?

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie