Slijpen en Waxen: in NL of op vakantie

Iemand ervaring met Decathlon? Ze hebben daar een superprofessionele machine… de Montana Saphir II W Pro
http://www.montana-international.com/en/products/machines/ro…

*bericht bewerkt door Supersix3 op 09 jan 2017 22:34

Investering? Een strijkijzer voor twee tientjes bij de Blokker, een schraper en een blokje wax. Drie tientjes.

Mike123 op 8 jan 2017 11:45

Inderdaad! Ik schafte jaren geleden een tweedehands ijzertje aan voor €5, 150g wax voor €5.50 (waarvan de helft verbruikt) en een ijskrabber uit de supermarkt voor €1. Hiermee +/- 35 paar ski’s gewaxt; kosten per beurt: 25 cent. En een beetje stroom + tijd natuurlijk :)

Martin7182 op 8 jan 2017 13:16

Bedoel je nu dat je ±35 paar ski’s gewaxt heb met 75g wax?!

@Martin7182 Grappig, even googlen en ik zie dat het hier al ooit eerder over gegaan is :) https://www.wintersport.nl/forum/topic/208332

Eerlijk gezegd vind ik het moeten googlen omdat de zoekfunctie op het forum niet goed werkt, helemaal niet zo grappig. Maar goed, het is een oplossing. Je zou haast als beheerder beter google-search kunnen inbedden in het forum en filteren op wintersporters.nl hits, maar waarschijnlijk mag dat niet van Google.

Oo maar ik ging gewoon op google opzoeken hoeveel wax per beurt normaal was, en per toeval kwam ik op dat betreffende topic van dit forum. Ik heb geen klachten over de zoekfunctie

Die krijg je dan nog wel misschien…;) Ik word knettergek van de zoekfunctie. Meestal weet ik genoeg woorden die in de post voorkomen of complete phrases van wat ik ooit gelezen heb. En de zoekfunctie vindt ze niet terwijl buitenstaander Google het wel weet.

Maar goed, 35 paar ski’s dus met 75 gram wax inderdaad :) Wel smalle ski’s en zuinig smeren. Wax kost naar verhouding eigenlijk niets.

Mijn wintersportwinkel in Rotterdam doet het gratis. Dan is de keuze niet zo moeilijk hè, want we blijven toch Hollanders. ?

Ik heb een vraag die wellicht wel in dit topic past: Ik heb in oktober een paar nieuwe ski’s gekocht. Deze worden in maart pas voor de eerste keer gebruikt. Is het raadzaam om ze van te voren nog een keer te laten waxen omdat de huidige wax wellicht nu uitgedroogd is o.i.d?

Ik heb een vraag die wellicht wel in dit topic past: Ik heb in oktober een paar nieuwe ski’s gekocht. Deze worden in maart pas voor de eerste keer gebruikt. Is het raadzaam om ze van te voren nog een keer te laten waxen omdat de huidige wax wellicht nu uitgedroogd is o.i.d?

philip1991 op 11 jan 2017 12:51

There’s no such thing as “te veel waxen” :-D
(Te weinig daarentegen…)

Het kan alvast geen kwaad, maar het is wellicht beter om halfweg de vakantie even bij te laten waxen.

Tenzij je gaat racen. In dat geval is het de bedoeling om de ski’s te verzadigen met wax nog voor ze de eerste keer sneeuw zien.

@Morzel

Thanks! Ze zien er nog goed uit, dus ik ga het eerste daar wel proberen, en als ik merk dat ze niet lekker glijden laat ik ze daar nog waxen. Dat kan in Sölden vast!

Stel: je koopt een paar nieuwe ski’s. Moet je ze dan nog waxen voor 1e gebruik?

Voor de eerste keer in skigebied laten doen. 's Avonds binnen en om 8u15 klaar voor ophaling.
Nog nooit dergelijk topresultaat verkregen in Benelux.
Supergeslepen en gewaxt om “U” tegen te zeggen. Naar de wax kijken en de diagonale lijnen zien . Prachtig, ook na dag 3 nog topresultaat.
Conclusie ter plaatse is de kennis en resultaat!

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

En het scheelt tijd (tenzij de sportzaak bij je op de hoek zit)

Rob

Mag ik even schaamteloos reclame maken voor 2 jonge gasten die naast hun studie een bedrijfje begonnen zijn? Ik wilde onze ski’s niet machinaal laten slijpen en waxen en kwam uit bij RJ Skiservice in Almere. Gisteren opgehaald en ben echt heel bij met het resultaat. Weer helemaal scherp en mooi gewaxt. 22 euro per paar, met de hand gedaan.

Disclaimer: ik heb geen aandelen en het zijn ook geen vrienden, kennissen of kinderen van bekenden van ons

Plaats een reactie