File naar Winterberg vermijden

Misschien een hele stomme vraag, maar weet iemand hoe je de meeste drukte op de weg naar Winterberg kan vermijden? Omrijden, andere afslagen… Ik snap dat niemand in de file wilt staan maar misschien heeft iemand een (gouden) tip?

je zit niet te wachten op mijn tip denk ik, maar die zou zijn: “Thuis blijven”. ;)

Haha… ja eigenlijk wel he?! Was ook niet helemaal de bedoeling om in een weekend die kant op te gaan… maar het is mijn verjaardag en mijn vriend heeft het geregeld… alles is al geboekt en betaald…

Valt mee hoor, maar ga op een doordeweekse dag liefst aan het eind van het seizoen. Dan is het zo heerlijk rustig en meestal de mooiste weer/sneeuwcondities.
Nu met de (late) seizoensstart wil iedereen even een dag of weekend pakken…

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

" Helaas" gaan we zaterdag heen… en maandag terug!! …

Wij gaan vaak ook naar Bodefeld, dat is het eerste gebied gezien vanaf Meschede. Dat scheelt wellicht wat file. Ook (vooral voor beginnende skiërs ) kun je naar Rimberg gaan, dat is een klein gebiedje met een lift. Of Hohe Liet. Allemaal plaatsjes die voor het drukke gebied Winterberg liggen.

Thermoskan koffie mee de auto in en zorgen dat je 's ochtends 04:30 in Winterberg bent, dan ben je met een beetje geluk één van de voorste in de file.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

@MaartjeCW het appartement is al betaald en kunnen niet meer annuleren…

bij moers snelweg 57 richting noorden, dan de 42, klein stukje 3 bij Bottrop, daarna de 2 (rijd je bovenlangs het ruhrgebied), na dortmund pak je de 1, als het een drukke dag is kun je beter doorrijden en dan de 63 nemen richting Werl (dan rijd je eigenlijk recht naar beneden richting Arnsberg), bij Enste de snelweg af en de laatste 30 km binnendoor rijden richting Winterberg. Deze route rijdt het meest prettig. Maar als het druk is heb je hier ook filevorming, vooral bij Bottrop is het vaak druk. Wij vertrekken meestal vrijdagmiddag rond een uur of 1, zonder files doen wij er 3 uur over, vrijdagmiddag is het vaak 3,5 uur a 3,75 uur. De laatste keer zijn we vrijdagavond om 6 uur vertrokken,toen waren we wel in 3 uur in Winterberg.

@Bobdeboarder Bedankt! Maar om al om 04:30 uur in Winterberg te zijn? Kunnen ook niet vroeg ons appartement in en rond die tijd is er natuurlijk helemaal niks te doen… Echt niemand een goede tip voor zaterdagochtend? Dan moeten we maar in de file aansluiten… Geen andere oplossing denk ik…

Zorg dat je zaterdag voor 8.30 bij de skiverhuur in Winterberg staat.
Dan heb je geen file en hoef je geen alternatieve route te nemen.
Maandag zal het sowieso niet zo druk zijn, dus als je dan tussen 3 en 4 weer weg rijdt kom je ook geen file tegen.

Don`t eat yellow snow

Goeie vraag! Wij gaan rond 5u rijden zaterdagochtend en het is voor ons zo’n 380km rijden. Hopen er tegen half 9 aan te komen. Bij ernstige files wijken we uit naar Willingen, waar we ook slapen.
Volgens de site van Winterberg zelf komt de ergste drukte pas net voor de middag op gang…

Het ligt er een beetje aan vanaf waar in Nederland je gaat. Wij wonen in zuid-nederland en gaan via Belgie - Limburg- Aken - Keulen - Schmallenberg en dan het laatste stuk binnendoor via Nordenau. Wanneer je dit traject volgt heb je zeker het laatste stuk rond Winterberg nooit file. Maar kom je bijv vanaf noord-nederland dan is dit best wel een omweg…

Born to Ride

Wij moeten uit de kop van NH komen. Oh, trouwens, ben er vergeten bij te zetten, wij hoeven niet per se zaterdag op de piste te staan. Maar om een halve dag weg te gooien door echt veel later te vertrekken vind ik ook zo zonde… Misschien dan toch maar de file voor lief nemen… Als wij er rond 11 a 12 uur zijn is het oke… Maar heb ook weer geen zin om er 7 uur over te doen…

Tja in dat geval zou je in een routeplanner moeten bekijken hoeveel langer het is om onder normale omstandigheden via Aken te rijden. Als dat bijv 20min langer zou zijn zou ik het wel weten, omdat je dan iig de files rond winterberg ontloopt.

Born to Ride

Je kunt 2 dingen doen:
1: Zorg dat je op de normale route vóór 8.15 uur in Winterberg bent: volop parkeerplaats dicht bij de pistes en om 9 uur nog een uur voluit kunnen gaan op perfecte pistes zonder noemenswaardige wachttijden.
2: Op je gemakje vertrekken, denken om 10 uur in Winterberg te kunnen zijn volgens de TomTom, anderhalf uur in de file staan, een half uur zoeken naar een parkeerplaats ver van de liften, een half uur bij de skiverhuur staan, zien dat de skischolen volgeboekt zijn, 20 minuten wachttijd om een liftpas te kunnen kopen, eindelijk om 13 uur op de latten om af steeds verder afgeskiede pistes telkens 5-10 minuten, beginnersliften tot 15 minuten te moeten wachten…

Tips:

  • De 8-zitter Sürenberg heeft ook op zeer drukke dagen nauwelijks wachtrijen en lekkere pistes

  • Sla op de snelweg bij Enste af en volg de B7 richting Meschede en dan weer Winterberg via Bödefeld.

  • Rijd op de terugweg via Kahler Asten en Altastenberg naar Siedlinghausen en vervolgens Meschede. Pak daar de snelweg. Bij drukte op de A44 Kassel - Dortmund kun je beter rechtdoor rijden richting Hamm (B63) en daar de A2 naar Oberhausen nemen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg) Bedankt! Wij hebben ook een overnachting in Winterberg en willen niet per se de eerste dag de piste op… Maar in ieder geval bedankt voor de tips! Is de afdaling van de Surenberg een rode? wij zijn er nog nooit geweest…

Plaats een reactie