Sunweb komt skigarantie niet na!

WAARSCHUWING AAN EENIEDER DIE EEN WINTERSPORTVAKANTIE BOEKT BIJ SUNWEB.

DE SNEEUWGARANTIE DIE SUNWEB MET VEEL BOMBARIE BIEDT, STELT IN DE PRAKTIJK NIETS VOOR!!!

SUNWEB DOET ER ALLES AAN OM ONDER DE VOORWAARDEN UIT TE KOMEN EN LAAT ZIJN KLANTEN IN DE KOU STAAN.

Mijn verhaal;
Ik heb enige maanden geleden voor drie personen een skivakantie geboekt naar Chatel (Les Portes du Soleil). Periode 7 t/m 14 januari.
Helaas is er dit seizoen in dit gebied nauwelijks sneeuw gevallen. Er zijn er (ook vandaag) slechts 24 van de 170 liften geopend. Er is slechts 35 van de 580 km piste beschikbaar (informatie van de site "wintersporters.nl, waarnaar Sunweb verwijst).
Subweb biedt een sneeuwgarantie op haar wintersportvakanties als minder dan 1/3 deel van de liften geopend is.
Met deze sneeuwgarantie kun je kiezen voor een omboeking naar een ander gebied of kosteloos annuleren.
Afgelopen maandag 2 jan heb ik gekozen om onze reis kosteloos te annuleren en daar een verzoek voor ingediend bij Sunweb.
Sunweb geeft op haar site aan dat op 4 dagen voor aanvang reis het meetpunt ligt (3 jan).
In de ontvangstmail geeft Sunweb aan dat men uiterlijk op woensdagmiddag (4 jan) zal reageren.

Helaas heb ik de afgelopen dagen geen reactie van Sunweb gehad en ook vanmiddag niet.
Vanavond om 19.30 uur ben ik gebeld door Sunweb dat op dit moment in Les Portes du Soleil toch opeens iets meer dan 1/3 deel van de liften geopend is en ik geen aanspraak kan maken op de skigarantie.
Ik heb gevraagd waar ik deze informatie kon controleren.
Het antwoord was : nergens.
Morgen gaat men proberen mij van officiele gegevens te voorzien.

Wel vind men het erg vervelend dat de sneeuw-omstandigheden zo slecht zijn en derhalve worden mij twee locaties aangeboden in Oostenrijk, waarnaar ik kosteloos kan omboeken. Het betreft hier twee locaties die op geen enkele wijze vergelijkbaar zijn met de door mij geboekte in Chatel.
Het skigebied is veeleer kleiner, de ligging van de locaties t.o.v. de skigebieden is slecht en de verzorging is van een beduidend minder niveau.

Conform de voorwaarden van de Sunweb-skigarantie zou ik kosteloos moeten kunnen annuleren. Dat is wat ik wil!
Subweb komt TE LAAT met (lift)-gegevens die voor mij Niet CONTROLEERBAAR zijn en probeert op deze wijze onder een vergoeding van de reis (1853,50 euro) aan mij uit te komen.

Ik wil met dit bericht eenieder waarschuwen die een skivakantie boekt bij Sunweb en eis dat Sunweb haar verplichtingen nakomt!

Hans Askamp

Als ik op de officiële PDS app kijk zie ik dat er 77 van de 204 liften open zijn vandaag. Dat is dus inderdaad meer dan 1/3.

De pers inschakelen?

Ikzelf heb vandaag net hetzelfde ervaren met een skireis naar Flaine die start komende zaterdag.
Op papier zal Sunweb wel gelijk hebben, doch zijn ze aan mij voorgoed een klant kwijt. Veel woorden wil ik hieraan niet meer verspillen, ze hebben gewoon weinig kaas gegeten van ethiek. Klantenbinding is nul komma nul.

Vandaag zijn er een paar centimeters sneeuw gevallen op een paar plaatsen in het gebied. De peildatum voor de skigarantie lag echter gisteren. Sunweb schermt met gegevens van vandaag, maar die zijn niet relevant. De situatie op 4 dagen voor aanvang van de skivakantie is bepalend. Het spel dat Sunweb speelt is beschamend.

Klopt, de datum van vaststelling is 3 januari, niet de vierde.
Sunweb zou je soortgelijk document moeten doorsturen.

null

*bericht bewerkt door mike op 04 jan 2017 23:21

Geen ervaring mee, maar probeer ze daar dan op de 1 of andere manier mee te confronteren. Klanten willen ze behouden, lijkt mij. Lijkt mij niet dat iemand dat persoonlijk beslist. Overigens denk ik dat vele andere reisorganisaties ongeveer hetzelfde spelletje wel spelen. Gaat allemaal om geld…

Not all who wander are lost

UPDATE woensdag 04-01-2017:
Op de onderstaande bestemming is geen ski garantie van toepassing, daar zijn meer dan 1/3 van de liften geopend:

Le Corbier – Les Sybelles – Frankrijk
La Toussuire – Les Sybelles – Frankrijk
St. Sorlin d’Arves – Les Sybelles – Frankrijk
St. Jean d’Arves – Les Sybelles – Frankrijk
Les Bottières – Les Sybelles – Frankrijk
les-sybelles
Alpe d’Huez – Alpe d’Huez Grand Domaine Ski – Frankrijk
Auris-en-Oisans – Alpe d’Huez Grand Domaine Ski – Frankrijk
Oz en Oisans – Alpe d’Huez Grand Domaine Ski – Frankrijk
Vaujany – Alpe d’Huez Grand Domaine Ski – Frankrijk
Alpe d’Huez Grand Domaine Ski (De link geeft je real time informatie. Alleen tijdens openingstijden van de lift kun je deze bekijken)
Superdévoluy – Le Massif du Dévoluy – Frankrijk
La Joue du Loup – Le Massif du Dévoluy – Frankrijk
massif-du-devoluy

[http://blog.sunweb.nl/2016/12/14/sneeuwbericht-en-skigaranti...](http://blog.sunweb.nl/2016/12/14/sneeuwbericht-en-skigarantie/ "http://blog.sunweb.nl/2016/12/14/sneeuwbericht-en-skigarantie/")

PDS staat er niet bij en ook niet bij eerdere blogs. Maar dit is niet het hele verhaal. In de voorwaarden staat dat wintersporters.nl alleen ter indicatie geldt en dat de skigarantie zelf door Sunweb wordt bepaald. Je kunt dus wel een beroep doen op skigarantie, maar wat uiteindelijk telt is de verwachting voor de dag van aankomst. Dus Sunweb komt in feite de garantie alleen niet na als daadwerkelijk blijkt dat minder dan 1/3 deel van de liften open is. Misschien jou je even moeten uitzoeken wat er gebeurt als je gewoon gaat. Als er toch te weinig liften open zijn, dan krijg je misschien schadevergoeding? En bij voldoende sneeuw komt alles toch nog goed.

Boos@bnnvara.nl een idee?

A winter without powder isn't a winter!

Voor zover ik het lees, doet Sunweb niets verkeerds en is het de topicstarter die zn zin wilt doordraaien.

Als ik de voorwaarden lees, zijn die vrij duidelijk. Die staan hieronder gelinkt:
http://wintersport.sunweb.nl/documents/doc/Actievoorwaarden_…

Stap1
De website wintersporters.nl geldt ter indicatie of je wel/geen beroep op de skigarantie kunt doen. Naar mijn idee is een indicatie slechts een aanwijzing, maar zeker niet allesbepalend of doorslaggevend. Dat blijkt ook wel, want Sunweb geeft direct na dat zinnetje aan dat Sunweb bepaalt of je wel of niet in aanmerking komt voor de skigarantie en niet de website wintersporters.nl

Stap2
Je kunt een beroep op de skigarantie indienen. Daarmee ben je op tijd en je aanvraag wordt in behandeling genomen.

Stap3
Sunweb neemt je verzoek in behandeling en doet navraag bij de liftmaatschappijen in het gebied voor de verwachting voor de komende dagen. En die verwachting is: op de dag van aankomst zullen er meer dan 1/3 van de liften geopend zijn. Let wel: OP DE DAG VAN AANKOMST. En zij berichten je daarover, uiterlijk 3 dagen voor aankomst.

Jouw aankomstdatum is 7 januari. Uiterlijk 4 januari zou je dus reactie hebben moeten krijgen. Dat is gebeurd, om 19.30u

Al met al, is mijn conclusie: navraag door Sunweg levert de verwachting op dat op jouw dag van aankomst meer dan 1/3 van de liften geopend zal zijn. En Sunweb staat dus in haar recht om de skigarantie te weigeren: stap 4b, kosteloos de reis annuleren, gaat niet op.

Ergo: klacht is onterecht en Sunweb staat in haar recht jouw beroep op de garantie te weigeren.

TL; DR: de site wintersporters.nl geeft slechts een indicatie. Het laatste woord ligt bij Sunweb en indirect bij het antwoord op de navraag bij liftmaatschappijen in het gebied en hun verwachting op de dag van aankomst… En dat is dus precies wat Martin7812 in de post hierboven ook zegt. Maar mensen zijn goed om de regeltjes zo uit dat ze naar een andere kunnen wijzen als schuldige om dr eigen fout maar te verhullen.

*bericht bewerkt door koektrommeltje op 05 jan 2017 01:01

Vandaag zijn er een paar centimeters sneeuw gevallen op een paar plaatsen in het gebied. De peildatum voor de skigarantie lag echter gisteren. Sunweb schermt met gegevens van vandaag, maar die zijn niet relevant. De situatie op 4 dagen voor aanvang van de skivakantie is bepalend. Het spel dat Sunweb speelt is beschamend.

hansaskamp op 4 jan 2017 23:16

Die gegevens van vandaag zijn wel degelijk relevant in het hele verhaal. De situatie 4 dagen voor aanvang is niet allesbepalend. Allesbepalend is het antwoord van de liftmaatschappijen. Staat gewoon in de voorwaarden genoemd. Als er vandaag dus een pak sneeuw is gevallen, is dat weldegelijk van invloedt in de beslissing van Sunweb en de verwachting die de liftmaatschappijen stellen voor de dag van aankomst…

Eigenlijk zeur je dus, want als er morgen een enorm pak sneeuw valt en alle liften wel geopend zouden worden, waarom zou Sunweb jouw reis dan moeten cancellen?

Feitelijk houdt die regeling niets meer of minder in, dat als je besluit te boeken, dat je er rekening mee moet houden dat je een vakantie boekt die niet te annuleren is zelfs als de verwachting is dat er slechts 1/3 van de skilften geopend op de dag van aankomst. Goed lezen vooraf en je had dat kunnen weten.

*bericht bewerkt door koektrommeltje op 05 jan 2017 00:54

Met kerst 2015 voor Chatel wel kunnen annuleren mbv. sneeuwgarantie bij de Sunweb.
Eerste belletje van degene die geboekt had werd geweigerd.
Tweede belletje iemand anders gedaan die wat vasthoudender was.
Bij ons was er 1 lift meer open als 1/3, echter op een andere site net 1 lift te weinig.
Overigens waren 2 van de open liften alleen open voor voetgangers.

null

Inderdaad schandalig dat je hier naartoe moet volgende week ;)
Nee dan liever in regenachtig Nederland!

Don`t eat yellow snow

Ik denk ook dat sunweb strikt genomen wel gelijk heeft… Neemt niet weg dat je sowieso niks hebt aan die skigarantie (ook niet als je wel aan de voorwaarden voldoet). Het aantal open liften is helemaal geen goede maat voor hoe goed je kunt skiën, zoals ook te zien is aan het voorbeeld van @mike: 37% van de liften open, maar slechts 18.88% van de pistes. Nou dan ben je snel uitgekeken…

Kijk ook dit bericht eens van vanmorgen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/333764/komt-het-vo…

37% van de liften open, maar slechts 18.88% van de pistes. Nou dan ben je snel uitgekeken…

KarelJansma op 5 jan 2017 09:32

Ondanks het feit dat het best kan dat Sunweb in z’n recht staat zou het mijn inziens veel eerlijker zijn om het aantal geopende pistes als graadmeter aan te houden. Het kan in theorie zo zijn dat 1/3 van de liften open is, maar geen enkele piste… :p

Ik vind sunweb best coulant. ook wij hadden geboekt voor pds van 7 tot 13 januari. Formeel had sunweb gelet op het aantal liften wat draait niets hoeven doen, maar ons werd toch omboeken naar Oostenrijk aangeboden. Wij hebben daar gebruik van gemaakt en een en ander is vlot en snel geregeld. Wel vind ik de communicatie wel eens wat misleidend. wat sneeuwgarantie wordt genoemd is eigenlijk liftgarantie en veel van de liften die er nu draaien draaien alleen om mensen vanuit chatel, morzine etc naar het hogere gebied te krijgen. Het zou voor de skieer beter zijn als er werd gekeken naar het aantal pistes wat open is.

Altijd fijn, van die wintersporters die zich speciaal registreren voor het forum om een bedrijf zwart te maken. Bij het boeken zijn de voorwaarden van Sunweb duidelijk, daar ga je meer akkoord. Als je nu opeens denkt: maar ik vind die voorwaarden niet fair: jammer maar te laat. Vervolgens vult Sunweb het precies “op het randje” van die voorwaarden in. En dan ga je daarover klagen, ik snap de frustratie maar je hebt het recht gewoon niet. Zeker dit seizoen moet Sunweb ook wel “op het randje” werken, want er zijn zoveel gebieden beperkt open, dan is er weinig ruimte voor coulance. Als ze iedereen kosteloos zouden laten annuleren bij bv minder dan 50% vd pistes open, zijn ze na dit seizoen failliet.

Dus prima als je er na deze ervaring voor kiest om nooit meer met Sunweb te gaan, ook dat is je goed recht. Maar verder: neem nu gewoon je verlies en ga lekker skiën op de 13 pistes die wel open zijn.

Sunweb staat volgens de voorwaarden in zijn recht, maar de hele skigarantie is natuurlijk 1 grote wassen neus!
De voorwaarden zullen altijd zo zijn, dat je er als reiziger bijna nooit wat aan hebt.

Het is net als een verzekeraar, die zal ook altijd proberen te voorkomen dat zij moet uitbetalen. Dat jij vindt dat de reis kosteloos geannuleerd moet worden betekend dat je hier eigenlijk een reisverzekering voor dient te hebben waarin deze mogelijkheid is meegenomen. En ik zou om te beginnen al niet zo’n laag gebied aan het begin van het seizoen hebben gekozen, maar goed, wie ben ik ;)

Maar dat kun je toch bij het boeken ook gewoon lezen? Je tekent daar nota bene voor bij het sluiten van de overeenkomst.

Running against the wind

Ik vind sunweb best coulant. ook wij hadden geboekt voor pds van 7 tot 13 januari. Formeel had sunweb gelet op het aantal liften wat draait niets hoeven doen, maar ons werd toch omboeken naar Oostenrijk aangeboden. Wij hebben daar gebruik van gemaakt en een en ander is vlot en snel geregeld. Wel vind ik de communicatie wel eens wat misleidend. wat sneeuwgarantie wordt genoemd is eigenlijk liftgarantie en veel van de liften die er nu draaien draaien alleen om mensen vanuit chatel, morzine etc naar het hogere gebied te krijgen. Het zou voor de skieer beter zijn als er werd gekeken naar het aantal pistes wat open is.

k2os op 5 jan 2017 09:43

Da’s zeker coulant! Helemaal als je ziet dat anderen die mogelijkheid niet geboden wordt. Dat is natuurlijk wel link voor Sunweb zelf, meten met 2 maten… ;)

Anyway, fijne vakantie toegewenst… :D

Da’s zeker coulant! Helemaal als je ziet dat anderen die mogelijkheid niet geboden wordt. Dat is natuurlijk wel link voor Sunweb zelf, meten met 2 maten… ;)

Harm op 5 jan 2017 09:51

Topicstarter heeft ook een alternatief aangeboden gekregen, maar gaat hier niet mee akkoord.

Don`t eat yellow snow

Altijd fijn, van die wintersporters die zich speciaal registreren voor het forum om een bedrijf zwart te maken.

77steve op 5 jan 2017 09:44

En vervolgens na hun post tot op heden niets meer laten horen… :p

Da’s zeker coulant! Helemaal als je ziet dat anderen die mogelijkheid niet geboden wordt. Dat is natuurlijk wel link voor Sunweb zelf, meten met 2 maten… ;)

Harm op 5 jan 2017 09:51

Topicstarter heeft ook een alternatief aangeboden gekregen, maar gaat hier niet mee akkoord.

jaapm op 5 jan 2017 09:55

TS wel, maar er zijn anderen op deze site en op het forum van Sunweb daar geen melding van maken…

Da’s zeker coulant! Helemaal als je ziet dat anderen die mogelijkheid niet geboden wordt. Dat is natuurlijk wel link voor Sunweb zelf, meten met 2 maten… ;)

Harm op 5 jan 2017 09:51

Topicstarter heeft ook een alternatief aangeboden gekregen, maar gaat hier niet mee akkoord.

jaapm op 5 jan 2017 09:55

TS wel, maar er zijn anderen op deze site en op het forum van Sunweb daar geen melding van maken…

Harm op 5 jan 2017 09:59

Misschien hebben ‘die anderen’ dan wel geen/nog minder recht van spreken? TS heeft geboekt en krijgt alsnog de keuze om evt om te boeken, da’s al meer dan waar hij strikt genomen recht op heeft. We hebben hier imo gewoon te maken met een kind dat zijn zin niet krijgt en nu hoopt dat een reisorganisatie onder de indruk is van het ‘dan zet ik het op internet!’ dreigement.

Da’s zeker coulant! Helemaal als je ziet dat anderen die mogelijkheid niet geboden wordt. Dat is natuurlijk wel link voor Sunweb zelf, meten met 2 maten… ;)

Harm op 5 jan 2017 09:51

Topicstarter heeft ook een alternatief aangeboden gekregen, maar gaat hier niet mee akkoord.

jaapm op 5 jan 2017 09:55

TS wel, maar er zijn anderen op deze site en op het forum van Sunweb daar geen melding van maken…

Harm op 5 jan 2017 09:59

Eens, dacht dat je het alleen over deze 2 PdS-gangers had.
Maar dit geeft alleen maar aan dat er best met Sunweb te praten valt, als je het maar op de goede manier doet.
Sunweb kan er niks aan doe dat er zo weinig sneeuw ligt.
Ze proberen zich logischerwijs zo strak mogelijk aan hun voorwaarden te houden, maar het zijn ook mensen dus kijken ze wat ze nog voor je kunnen betekenen als je zelf ook redelijk bent.

Ps: Ik ben een beetje allergisch voor mensen die in hoofdletters typen om hun punt proberen duidelijk te maken, daarom heeft Sunweb bij mij al een streepje voor ten opzichte van de topicstarter.

Don`t eat yellow snow

Hihi, even google’en en je leert dat (waarschijnlijk) diezelfde Hans Askamp vorig skiseizoen ook al in de clinch lag met Sunweb. En dat dit jaar gewoon weer boeken… Zelfs een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen.

https://www.klacht.nl/botte-afhandeling-vraag-door-klanten-s…

Hihi, even google’en en je leert dat (waarschijnlijk) diezelfde Hans Askamp vorig skiseizoen ook al in de clinch lag met Sunweb. En dat dit jaar gewoon weer boeken… Zelfs een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen.

https://www.klacht.nl/botte-afhandeling-vraag-door-klanten-s…

77steve op 5 jan 2017 10:10

Beroepszeikers, ze bestaan echt.

Ik kan niet omboeken via Sunweb en dat was gisteren wat vervelend, maar het is nu zo… Ik ga niet meer zitten janken, ze geven fantastische sneeuw volgende week in Flaine en deze nacht is er ook meer dan verwacht uit de lucht gevallen.

That’s the spirit Mike!!

Plaats een reactie