welke sneeuwkettingen?

Hallo,

Half januari vertrekken we op wintersport naar Oostenrijk, met een VW Caddy Maxi…
Ik heb dus al wat gezocht op internet naar geschikte sneeuwkettingen…
Aangezien het om een zwaardere wagen gaat, vroeg ik me af of dit mogelijk zou zijn met ‘normale’ sneeuwkettingen of moet ik eerder naar de suv modellen kijken?

mvg,

Gewoon naar de bandenmaat kijken.

En voor die eventuele enkele keer dat je ze gebruikt zou ik persoonlijk de goedkoopste kopen.

Een lege caddy maxi weegt rond de 1400 kg en dat is lichter dan een bmw 5 serie of audi a6 etc. Ik neem aan dat je niet met 2200 kg volgeladen rixhting de alpen gaat dus in mijn ogen kan je gewone kettingen nemen die bij je bandenmaat passen en niet per se extra zware met dikkere schakels ofzo. Je zou het altijd nog even na kunnen vragen bij de dealer of een automaterialenzaak als je twijfelt.

🏂

Het is geen zware auto dus extra SUV kettingen zijn niet aan de orde. Ik weet miet waar je naar toe gaat. Is nog al een verschil of je naar Kitzbühel of Arlberg gaat. Goedkopere kettingen hoeven geen probleem te geven zeker niet als je thuis een paar keer oefend. Maar ga je de komende jaren toch meer naar de hoog gebergte zou ik toch niet voor aller goedkoopste gaan.

May the ski force be with you !!

ik zou zeggen, denk aan veiligheid en kwaliteit, dus pak goeie.

Als je een normale bandenmaat hebt met een standaard velg zijn de meest gebruikelijke kettingen wel voldoende.
Alleen voor de zwaardere SUV`s en 4x4 voertuigen met een hogere belasting op de wielen / banden zijn zwaardere schakels aan te raden! IN de sneeuw gaat dat allemaal wel goed… maar op hardere ondergronden, als ijs en asfalt kunnen de dunnere schakels snel slijten en knappen. En je wilt dit niet meemaken dat je kettingen losslaan en in de kasten een rondje gaan maken…
Mijn beide Defenders zitten tussen de 1800 en 2300 Kg. Stevig en met de extra bagage en personen loopt het lekker snel op…
Keuze is voor mij gevallen op Weissenfels SUV kettingen voor grote voertuigen met extra zware schakels.

Aangezien ik vrijwel altijd de zelfde bandenmaat heb kan ik hiermee nog wel wat jaren door.
Als je vaak wisselt van auto en andere bandenmaten hebt is dat je eigen afweging, ga je voor het geld, of kies je voor veiligheid…???
Bedenk altijd wel dat je met je gezin / partner en al je gear in een voertuig zit dat op dat moment alleen contact maakt met een stukje ijzer op een gladde en verraderlijke ondergrond… Pas je snelheid en rijstijl aan, aan de omstandigheden ter plaatse!
Oww… maar ik heb winterbanden EN kettingen dus hup… GAS op die lolly… ;-(

Neem voor dat je vertrekt de handleiding een keer door, en probeer ze een keer uit… lijkt heel logisch maar toch!
Ik heb ze altijd voor onderweg kant en klaar liggen in een bak, gescheiden van elkaar door een jutte zak.
een paar werk-handschoenen erbij liggen en een paar oranje flashlights, om de omgeving te waarschuwen dat ik naast de auto bezig ben…
denk ook even aan een knielkussen of iets om de voeten en benen droog te houden… kost altijd meer tijd dan dacht in de sneeuw en de kou.

Fijne reis en vakantie!
MvG Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Plaats een reactie