Omboekgarantie

Heren, dames,

Het valt me op dat skigebieden in Frankrijk, die te lijden hebben onder enorm weinig sneeuw, er toch in slagen om meer dan 1/3 van hun liften open te houden, weliswaar maar met 18% geopende pistes. Het verschil is toch wel significant te noemen.

Voorbeeld: In Flaine is er meer dan 1/3 van de liften geopend. (waaronder 26/67. Daartegenover staat een 18% geopende pistes. Terwijl je met je gewone skipas niet van het ene kant van het dorp naar de andere kan skiën omdat de pistes onderbroken liggen wegens te weinig sneeuw.

Nu is mijn vraag, houdt men bij Sunweb rekening met die 1/3 strikt toe te passen? Wij vertrekken zaterdagmorgen en mijn hart weent als ik die groene pistes zie. Daarom betaal ik zelfs graag extra bij om om te boeken naar Oostenrijk. Ik ben redelijk in paniek en voor woensdag verwacht ik geen antwoord van Sunweb.
@Roel ook deze vraag: Bij geopende liften staan ook de skischoolliften en de automatische matten. Dit zou toch apart gecatalogeerd moeten worden? Met deze liften trekken skigebieden hun percentage aantal geopende liften op, terwijl het in werkelijkheid een drama is…

Het is inderdaad gebaseerd op het aantal geopende liften (helaas).

Anders bel je Sunweb even onder het mom “nee heb je, ja kun je krijgen” dan weet je het in ieder geval zeker!

*bericht bewerkt door Gerwin. op 02 jan 2017 10:56

Let it snow!

Sunweb bellen. Belllen is altijd sneller en je kan met elkaar in gesprek.

Mijn ervaring met touroperators is aan de ene kant dat zij zich strikt aan de boekingsvoorwaarden houden. Aan de andere kant, als er iets voorvalt wat daarin niet is afgedekt, zijn ze heel makkelijk en behulpzaam.

Zo stond ik een keer met hun skipas voucher bij de kassa in Méribel op de eerste dag van het seizoen daar. “Ja, we kennen Sunweb wel, maar het contract voor dit seizoen is nog niet getekend, dus met die voucher gaan we niks doen.” Ik Sunweb gebeld. “Oh wat vervelend. Kunt u zelf skipassen voorschieten? Sms ons even het bedrag dat u heeft moeten uitgeven, dan storten we dat vandaag nog op uw rekening. Als u terug in Nederland ons de factuur ook nog wil sturen, is de accountant ook weer blij.”

Dus… even bellen zou ik zeggen.

Ik heb gebeld, maar voor woensdag krijg ik geen nieuws… Om gek van te worden.

Tja als die 5 cm die nu voorspeld worden voor Flaine opeens 25 cm worden (het is tenslotte moeilijk te voorspellen) liggen de kaarten woensdag opeens heel anders. Dus wel te begrijpen maar kan me voorstellen dat het je voorpret niet ten goede komt, sterkte!

Let it snow!

Sunweb houdt een http://blog.sunweb.nl/2016/12/14/sneeuwbericht-en-skigaranti… bij met een overzicht van de gebieden die ondanks de slechte omstandigheden toch geen recht hebben op de sneeuwgarantie. Flaine staat op dit moment ook op dat overzicht.

@mike ik ben het natuurlijk met je eens, maar je moet altijd goed de boekingsvoorwaarden checken. Ik heb vorig jaar een blog over die sneeuwgaranties geschreven, de ervaring is dat ze zich behoorlijk goed indekken.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@roel Tuurlijk, maar deze situatie had niemand niet voorzien. Dit is drama tot en met. Subweb gaat ook voort op uw gegevens van uw site om te beslissen.

Sunweb geeft in de voorwaarden aan dat de gegevens van deze site slechts als referentie dienen. Voor de definitieve beslissing hebben ze contact met de skigebieden/liftmaatschappijen.

Uiteindelijk kan niemand voorzien dat er geen of weinig sneeuw valt. Een vakantie boeken blijft gewoon een gok, of het nu om een wintersport of zonvakantie gaat. De touroperators spelen daar handig op in met de skigarantie maar in de praktijk slagen de skigebieden er vrijwel altijd in om de minimaal benodigde liften te openen.

*bericht bewerkt door Timmy op 02 jan 2017 11:20

Wat staat er precies in de voorwaarden daarover? Als dat ‘1/3e van de liften open’ is en die zijn open, dan is het jammer maar helaas voor je. Moet je misschien voortaan maar later boeken. Verder idd overleggen, werkt beter dan het hier neer plempen, hier kan niemand er iets mee.

Sunweb ski garantie is niet meer en minder dan een smerige lok truucje en valse gevoel van zekerheid. Het moet echt super dramatisch zijn dat kunstsneeuw geen optie is en natuursneeuw weg blijft maar dat is echt zelden om minder dan 1/3 open te krijgen…
Dit jaar is echt de druppel voor mij geweest!
ik ga officiël pas 28 januari met mijn vrouw op wintersport naar L3V voor 4 dagen maar ik houd mijn hart vast…komende vrijdag naar Paradiski in jankende condities.
NOOIT MEER boek ik vooraf ik ga voortaan last minute boeken ben er helemaal klaar mee met het rotweer elke keer!

*bericht bewerkt door Freerider op 02 jan 2017 19:16

Sunweb ski garantie is niet meer en minder dan een smerige lok truucje en valse gevoel van zekerheid. Het moet echt super dramatisch zijn dat kunstsneeuw geen optie is en natuursneeuw weg blijft maar dat is echt zelden om minder dan 1/3 open te krijgen…
Dit jaar is echt de druppel voor mij geweest!
ik ga officiël pas 28 januari met mijn vrouw op wintersport naar L3V voor 4 dagen maar ik houd mijn hart vast…komende vrijdag naar Paradiski in jankende condities.
NOOIT MEER boek ik vooraf ik ga voortaan last minute boeken ben er helemaal klaar mee met het rotweer elke keer!

Freerider op 2 jan 2017 19:15

Snap dat vooraf boeken leuk is. Maar buiten het seizoen zeker niet boeken.

May the ski force be with you !!

Sunweb ski garantie is niet meer en minder dan een smerige lok truucje en valse gevoel van zekerheid. Het moet echt super dramatisch zijn dat kunstsneeuw geen optie is en natuursneeuw weg blijft maar dat is echt zelden om minder dan 1/3 open te krijgen…
Dit jaar is echt de druppel voor mij geweest!
ik ga officiël pas 28 januari met mijn vrouw op wintersport naar L3V voor 4 dagen maar ik houd mijn hart vast…komende vrijdag naar Paradiski in jankende condities.
NOOIT MEER boek ik vooraf ik ga voortaan last minute boeken ben er helemaal klaar mee met het rotweer elke keer!

Freerider op 2 jan 2017 19:15

Wel hoor, zei je vorig jaar ook, volgend jaar dus gewoon weer waarschijnlijk.

Sunweb ski garantie is niet meer en minder dan een smerige lok truucje en valse gevoel van zekerheid. Het moet echt super dramatisch zijn dat kunstsneeuw geen optie is en natuursneeuw weg blijft maar dat is echt zelden om minder dan 1/3 open te krijgen…
Dit jaar is echt de druppel voor mij geweest!
ik ga officiël pas 28 januari met mijn vrouw op wintersport naar L3V voor 4 dagen maar ik houd mijn hart vast…komende vrijdag naar Paradiski in jankende condities.
NOOIT MEER boek ik vooraf ik ga voortaan last minute boeken ben er helemaal klaar mee met het rotweer elke keer!

Freerider op 2 jan 2017 19:15

Je vertrekt pas 28/1 januari!? Tegen dan geraak je er misschien niet door de meters sneeuw die er liggen op de wegen!
Waar halen mensen het uit om meer dan 3 weken op voorhand zo te panikeren en dan nog in januari?

@Bruno ditzelfde werd ook halverwege december gezegd over 7 januari…kijk waar we nu zitten 6 weken geen enkele centimeter en daar komt voorlopig tot na het weekend geen drol bij…dan heb je nog de kans op een te hoge sneeuwgrens weer etc.
@Userd Ik ben dit jaar al bezig om de last-minute opties in de gaten te houden om te kijken wat voor keuze ik heb en ben dit jaar al expres voor 28 januari gegaan er van uit gaande dat dit de stress verminderd maar zoals het er nu in Franse alpen aan toe gaat zijn mijn zorgen ondanks de 3 weken die nog sneeuwkansen bieden er niet geruster op niets bied garantie op sneeuwval wat 6 weken sneeuwvrij kan zijn kan ook gerust 9 weken worden het enigste wat je kunt doen is hopen dat er een echte dump komt die alles in een keer oplost.

Ja ik ben vrij negatief en dat kan hier voor sommige behoorlijk vervelend zijn maar wees gerust ook ik word elk jaar wijzer :P

*bericht bewerkt door Freerider op 03 jan 2017 06:55

Volgens mij snap je het concept last minute dan niet helemaal… Va komende week is de noordkant van Oostenrijk en Zwitserland wit, daar kan je dus wel skiën. Als jij 28-1 weg wil, kijk je va 20-1 wat de voorspellingen doen en kies je 25-1 je bestemming. In komende 4wkn kan er nog zoveel veranderen en ja, het kan ook best zijn dat je je gewenste bestemming beter niet kan kiezen. Er over blijven zeuren werkt iig niet.

*bericht bewerkt door Userd op 03 jan 2017 07:11

Last minute boeken is dankzij de booking.coms en de AirBNB’s van de wereld nog nooit zo makkelijk geweest, óók in de drukke weken. Vorige week nog een huisje geboekt voor een kennis die naar Sèstriere wilde. Was nog voldoende aanbod op AirBNB.

Je moet dan natuurlijk niet al te kieskeurig zijn. Aan de piste zal misschien niet meer lukken (lukte overigens nu wel gewoon).

Met kerst is altijd tricky qua sneeuw, niet alleen de laatste jaren. Ik heb altijd last minute geboekt. De laatste 2 jr weer niet en dat levert inderdaad veel stress op. Ga daar nu ook weer mee stoppen.

*bericht bewerkt door havana op 03 jan 2017 07:23

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@freerider
December is januari niet!
Als ik jou was zou ik een andere sport gaan zoeken waar je je niet druk in de natuur moet maken.

Is gewoon belachelijk om in januari 25 dagen voor vertrek te panikeren dat er geen sneeuw gaat zijn!
Ik ben net terug van Oostenrijk en heb er 9 dagen kunnen skiën en er intens van genoten, en iedereen vraag met steeds lag er sneeuw?!?
Ben trouwens volgende donderdag terug weg sneeuw of niet, het is vakantie dus genieten van alles wat je kan, je druk maken levert niks op!

Sunweb ski garantie is niet meer en minder dan een smerige lok truucje en valse gevoel van zekerheid. Het moet echt super dramatisch zijn dat kunstsneeuw geen optie is en natuursneeuw weg blijft maar dat is echt zelden om minder dan 1/3 open te krijgen…

Dit jaar is echt de druppel voor mij geweest!
ik ga officiël pas 28 januari met mijn vrouw op wintersport naar L3V voor 4 dagen maar ik houd mijn hart vast…komende vrijdag naar Paradiski in jankende condities.
NOOIT MEER boek ik vooraf ik ga voortaan last minute boeken ben er helemaal klaar mee met het rotweer elke keer!

Freerider op 2 jan 2017 19:15

Wel hoor, zei je vorig jaar ook, volgend jaar dus gewoon weer waarschijnlijk.

Userd op 2 jan 2017 20:51

ik zeg het ook wel eens als er weer eens geen sneeuw dreigt te vallen: komt uiteindelijke altijd goed, dus boek ik altijd… Maar ja: in Oostenrijk, laag gebied : ze zijn voorbereid doordat ze 98% van het gebied kunnen besneeuwen, hebben geïnvesteerd in sneeuwkannonnen. In Frankrijk zijn ze doorgaans meer verwend met natuursneeuw (vorig jaar om deze tijd was Frankrijk prima en Oostenrijk heel mager…) dus hebben ze maar weinig besneeuwingscapaciteit. En dan komt er een seizoenstart als deze…tja…

@Userd ik ben niet nu al aan het kijken voor de 28ste maar gewoon wat er nu momenteel voor komende week beschikbaar is en wat voor opties daarbij zitten en tot nu toe is dit prima de kans is dus groot dat ik volgend jaar last minuten boek.
December is januari niet nee maar zoals ik al zei op het weer met de opwarming van de aarde is momenteel geen peil te trekken…niets van wat wij normaal achtten is nog normaal en alle cijfers of sneeuw grafieken kun je de laatste jaren in de prullenbak gooien ze zijn zowat onbruikbaar geworden naar mijn mening.
Maargoed laten we hier verder geen woorden meer over vuil maken ik zal jullie verder niet meer lastig vallen met mijn gedachten en houding.
ik ben alleen zo intens verzot op wintersport dat ik er het meest naar uit kijk dan alles het hele jaar door die 6 en nu 10 dagen in heel het jaar zijn alles voor me…ik geniet met heel mijn ziel en zaligheid van die dagen dus het kan mijn humeur behoorlijk aantasten als het niet loopt zoals ik had gehoopt.
Anyway forgive me ?

Maak het jezelf dan niet zo vreselijk moeilijk, zoek tegen de tijd dat je gaat een mooie bestemming uit en geniet daarvan. Nu verpest je het voor jezelf en je negativiteit straalt uit in vele topics. Heb je toch ook niets aan?

Volgens mij zijn ze behoorlijk strak met die regels… Vorig jaar gehad met Ellmau… Dat viel niet onder de “Ski Garantie” omdat het hoogste punt van het gebied op minimaal 2000m moet liggen… Laat de top van SkiWelt nou 1957 meter zijn… En ja, op die 43 meter werd echt moeilijk gedaan. Uiteindelijk was nagenoeg alles open, en hoefden we niet om te boeken…

Dus ik ben bang dat Sunweb niet heel schappelijk gaat zijn :-( Je kan het natuurlijk altijd proberen, ben erg benieuwd. Mocht het niet lukken hoop ik van harte dat er nog wat sneeuw bijvalt komende dagen!

Beetje off topic:
Dit jaar “vroeg” (vorig jaar eigenlijk dus) geboekt, Mayrhofen in februari… blijft toch spannend of er voldoende sneeuw gaat vallen/liggen, maar dat moet in februari/maart over het algemeen niet zo’n probleem zijn.

Voor december/januari zou ik denk ik lekker last minute boeken. Vorig jaar (2016 xD) 16 december naar Ischgl geweest, en dat op 11 december pas besloten. Vooral buiten drukke (vakantie)periodes, zijn booking.com e.d. geweldig :)

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 04 jan 2017 11:44

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

We zien wel wat het verdict zal zijn. Tot op heden nog geen nieuws gehoord van Sunweb.

@Freerider
In Les Arcs en La Plagne kun je op dit moment prima skiën en boarden. Hier is echt hard gewerkt om dat op orde te maken en dat zie/merk je. Dat heb ik in Oostenrijk vaak anders gezien.
Vandaag was het koud (-7), dus sneeuw is redelijk goed gebleven.

https://cdn.wintersport.nl/forum/17/cb8d1bea51a272441e0aa017...

*bericht bewerkt door e-ski-mo op 04 jan 2017 16:26

En het verdict is gevallen, skigarantie vervalt en het zal dus toch Flaine worden. Hopen dat daar vanavond en deze nacht op een wonderbaarlijke manier toch nog een centimeter of 20 zal vallen.

@mike, ik zal voor je duimen voor sneeuw voor die tijd

En het verdict is gevallen, skigarantie vervalt en het zal dus toch Flaine worden. Hopen dat daar vanavond en deze nacht op een wonderbaarlijke manier toch nog een centimeter of 20 zal vallen.

mike op 4 jan 2017 16:34

Tja, je kunt er van vinden wat je wilt maar ze volgen de regeltjes… Veel plezier in ieder geval!! :D

@mike ik duim super hard met je mee!, ik ben zaterdag in La Plagne. @e-ski-mo SUPER bedankt voor deze mededeling dat doet me super goed, het mag dan geen complete winterwonderland zijn als er goed te boarden valt is dat in ieder geval al top!

@Freerider, in La Plagne zit je zeker goed.

Plaats een reactie