Webshops met enorme kortingen.

Ik zie dat er webshops zijn waar je echt serieuze koopjes kan doen. Soms begin ik zelfs te twijfelen dat dit wel allemaal inorde is, en dat je dan wel de originele ski van het merk koopt. Er zijn webshops waar kortingen tot 36% gegeven worden tov de prijs die je vindt op de website van het merk zelf.
Kan dit?

Ja hoor. De geadviseerde verkoopprijs is bij de meeste merken van hardwaren meer dan 2 maal de inkoopprijs. Dus een korting kan er wel van af. Een rekenvoorbeeldje:

Inkoopprijs: 300 euro per stuk
Officiële verkoopprijs: 500 per stuk
Bruto marge: 200 euro per stuk - als ze er een verkopen

Korting bij webshop 20%
Inkoopprijs: 300
Verkoopprijs: 500 - 20% = 400
Bruto marge: 100 euro.
En de kans dat de online shopper hier besteld en niet bij die andere (waar je 100 euro meer moet betalen) is aanzienlijk. Deze zaak moet twee keer zo veel verkopen als die andere zaak, maar ik denk dat ze dat wel lukt. Ski’s en snowboards zijn dure producten, dus een relatief klein kortingspercentage is al snel de moeite van het zoeken naar de beste deal meer dan waard.

Ten eerste: Gaat het hier om de ski van dit seizoen, of een modeljaar/seizoen terug?
Ten tweede: De fabrikant hanteert de adviesprijs, en vrijwel elke verkoper biedt het materiaal (iets) goedkoper aan, aangezien deze voor ruimschoots minder dan die adviesprijs worden ingekocht. Marges op dergelijke spullen zijn flink. Kortingen van 36% vind ik nog niet schokkend, aangezien aan het eind van het seizoen de kortingen op kunnen lopen van 40 tot 70%. Er is dus nog wat speelruimte.
Ten derde is het misschien handig als je wat webshopnamen laat vallen. Reclame maken is niet de bedoeling, maar dit is wel erg tasten in het duister…

@Bennie

Ja, het gaat hier over een ski van dit seizoen, nl. de Head i.Supershape Rally. De adviesprijs is 799€. Sommige winkels (geen webshops) geven een korting van 10%. Bij http://www.onlineskioutlet.be (winkel en webshop) vind je ze voor 589€, bij http://www.goofkensport.be/ (enkel webwinkel) koop je ze voor 525€ en bij https://skis4all.be/ (webshop) vind je ze voor 515€. Met de originele bindingen.
Ik begrijp dat je als webshop geen winkel en personeel moet betalen, en daarom een mooie korting kunt geven, maar -36% vind ik “raar”…

*bericht bewerkt door Supersix3 op 28 dec 2016 22:43

Dat is de enige manier dat webshops kunnen concurreren met fysieke winkels, waar veel consumenten nog altijd heen gaan voor face-to-face advies en ‘service’ (waarmee wordt bedoeld: hulp bij het oplossen van een probleem). Over de kwaliteit van en het motief achter dat advies kan je echt wel vragen stellen. En de wettelijke ‘service’ (zoals retourrecht) is bij webshops net zo goed geregeld als bij elke andere winkel die onder dezelfde wet valt (elke retailer volgens mij).

Prijs is dus het ‘unique selling point’ van die webaanbieders. Dat is marktwerking. En gezien de marges dus inderdaad ruimte zat. Zeker als je moet kiezen tussen voorraad hebben staan die je helemaal niet verkoopt (maar dus wel op je balans drukt) of verkopen met een klein verlies zelfs aan het eind van het seizoen (staat er in ieder geval een beetje omzet tegenover, terwijl de voorraad vervolgens weg is en dus niet meer op je balans drukt).

@Gigi

En het mooie aan de webshops http://www.goofkensport.be/ en https://skis4all.be/ is dat ze maar op 25min. rijden is van bij mij thuis. Dus ik denk dat ik mijn kans ga waagen en mijn SuperShapes Rally ga aankopen bij 1 van de 2.

*bericht bewerkt door Supersix3 op 28 dec 2016 22:42

@Gigi

En het mooie aan de webshops http://www.goofkenssport.be en https://skis4all.be/ is dat ze maar op 25min. rijden is van bij mij thuis. Dus ik denk dat ik mijn kans ga waagen en mijn SuperShapes Rally ga aankopen bij 1 van de 2.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:42

Tja, als je die Supershapes graag wil hebben, zijn dat mooie deals.

@Gigi

En het mooie aan de webshops http://www.goofkenssport.be en https://skis4all.be/ is dat ze maar op 25min. rijden is van bij mij thuis. Dus ik denk dat ik mijn kans ga waagen en mijn SuperShapes Rally ga aankopen bij 1 van de 2.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:42

Tja, als je die Supershapes graag wil hebben, zijn dat mooie deals.

GiGi op 28 dec 2016 22:43

Ze zijn aangeraden door enkele verkopers en door mijn skimonitor van vorige skivakantie. Zij zei me om de 177cm te nemen maar ik denk dat ik best voor de 170cm ga, ik ga toch niet sneller dan 50km/u.

ik ga toch niet sneller dan 50km/u.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:46

Als je niet zo snel gaat zijn ze helemaal hard werken, hoe lang je ze ook neemt.

ik ga toch niet sneller dan 50km/u.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:46

Als je niet zo snel gaat zijn ze helemaal hard werken, hoe lang je ze ook neemt.

GiGi op 28 dec 2016 22:47

De Kers zou er moeten voor zorgen dat ze soepel zijn bij rustig skiën en dat ze stijver worden als het er harder aan toegaat.

@Supersix3 vergeet de Duitse webshops niet.
Die gaan tot 38% op de nieuwe modellen. ??
Duivestein ed kunnen hier niet aan tippen met een korting van €50. Sorry @Gigi.

Advies van hier + kopen aan de bron=
€300 goedkoper.

https://www.xspo.de/artikel/head-supershape-i-rally-2016/17…

*bericht bewerkt door iSKI op 28 dec 2016 23:14

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

@Supersix3 vergeet de Duitse webshops niet.
Die gaan tot 38% op de nieuwe modellen. ??
Duivestein ed kunnen hier niet aan tippen met een korting van €50. Sorry @Gigi.

Advies van hier + kopen aan de bron=
€300 goedkoper.

https://www.xspo.de/artikel/head-supershape-i-rally-2016/17…

Ischgeil op 28 dec 2016 23:09

Waarom sorry? Ik ga niet over de kortingen of omzetten van Duijvestein hoor. Ik shop zelf ook online bij onze oosterburen (of elders, als de prijzen daar beter zijn).

Check wel even of je kan afhalen bij die webwinkels?
Verder komt hier wel een erg traditionele benadering van verschil webwinkel - stenen winkel voorbij met weer de bekende opmerkingen die nogal discutabel zijn.

Of de Franse webshops, kan ook nog :)

ik ga toch niet sneller dan 50km/u.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:46

Als je niet zo snel gaat zijn ze helemaal hard werken, hoe lang je ze ook neemt.

GiGi op 28 dec 2016 22:47

De Kers zou er moeten voor zorgen dat ze soepel zijn bij rustig skiën en dat ze stijver worden als het er harder aan toegaat.

Supersix3 op 28 dec 2016 22:58

Heel eerlijk? Je merk niks van die KERS, en zeker niet in die mate wat jij verwacht. Een soepele ski bij rustig en stijver wanneer je harder gaat, helaas.

Die TI zit erin, en die is alles behalve soepel. Dit is een kreng van een ski om rustig te skiën.

Check wel even of je kan afhalen bij die webwinkels?
Verder komt hier wel een erg traditionele benadering van verschil webwinkel - stenen winkel voorbij met weer de bekende opmerkingen die nogal discutabel zijn.

Userd op 29 dec 2016 06:53

Het verschil tussen webwinkels en fysieke winkels is op feiten gebaseerd. En dat is in mijn optiek het voornaamste verschil (ik heb een tijd als consultant gewerkt voor beide soorten retailers). En ook al ben je het niet eens met mijn standpunt over er de kwaliteit van het advies, feit is sowieso dat je tegenwoordig (met de vele reviews en ervaringen met ski’s die online te vinden zijn) dat advies van een winkel niet meer nodig hebt. Je kan die functies van selectie en aanschaf van een ski nu ook beter loskoppelen van elkaar. Zeker als je op de indoor baan een paar uur kan testen…

Ter info: Goede ervaring gehad bij Goofkensport, zeer interessant geprijsd en meneer heeft verstand van zaken. Hoewel het achter een snackbar zit heeft hij heel wat ski’s staan in zijn schuurtje. Wel een stukje rijden (zelfs in combinatie met weekendje Antwerpen) maar wel 200 euro verdiend :)

P.s. @GiGi ondanks jou (zeer gewaardeerde) advies toch voor Atomic XTI 169 gegaan… De combinatie van tests resultaten en de ski karakteristiek gaven de doorslag :)

*bericht bewerkt door Gerwin. op 29 dec 2016 09:39

Let it snow!

Helemaal goed hoor. Als ik het mij goed herinner (oké, betrapt, heb het even opgezocht) was je niet zo groot en zwaar toch? Een ski boven lichaamslengte (op papier, want in het echt vallen ze wat kleiner uit meestal, deze zeker) is ook wel een heel grote stap voor de meeste mensen. Je hebt in ieder geval wel gekozen voor de veelzijdigheid en stabiliteit en rust van de 169 en bent niet gegaan voor de zenuwachtige 164. Heel veel plezier ermee, dat zal zeker lukken.

Check wel even of je kan afhalen bij die webwinkels?

Verder komt hier wel een erg traditionele benadering van verschil webwinkel - stenen winkel voorbij met weer de bekende opmerkingen die nogal discutabel zijn.

Userd op 29 dec 2016 06:53

Het verschil tussen webwinkels en fysieke winkels is op feiten gebaseerd. En dat is in mijn optiek het voornaamste verschil (ik heb een tijd als consultant gewerkt voor beide soorten retailers). En ook al ben je het niet eens met mijn standpunt over er de kwaliteit van het advies, feit is sowieso dat je tegenwoordig (met de vele reviews en ervaringen met ski’s die online te vinden zijn) dat advies van een winkel niet meer nodig hebt. Je kan die functies van selectie en aanschaf van een ski nu ook beter loskoppelen van elkaar. Zeker als je op de indoor baan een paar uur kan testen…

GiGi op 29 dec 2016 09:20

Dat verschil is domweg niet meer zo, dat was 10 jaar geleden misschien wel het geval. Mag je best ooit consultant geweest zijn, je zit er naast. Je standpunt over advies is bekend en ben ik het idd niet mee eens, al breng je het al een stuk genuanceerder tegenwoordig door je ‘nodig’, ga ik alleen niet weer opnieuw over beginnen.

Maar hoe zit het dan wel @UserD? Verlicht ons allen!

De situatie die ik beschrijf is die uit 2015 en 2016 overigens, opgaande voor webshops met eigen voorraad (anders is het geen eerlijke vergelijking met een fysieke winkel, die doorgaans ook eigen voorraad heeft uiteraard)… En het is niet meer dan een antwoord op de vraag “hoe kunnen die kortingen zo hoog zijn?” en dat de prijs toch denk ik echt de voornaamste reden is om online te kopen. Dat een webshop geen fysieke winkel hoeft aan te kleden, onderhouden, huren, bemensen, enz. heeft alleen effect op het verschil tussen bruto marge en de netto marge op het verkochte product (als je daarin al die kosten wil verdisconteren). Verzendkosten, wat overhead en handlingkosten hebben beiden.

Wat jij wil @GiGi, geen zin om steeds opnieuw met jouw alwetendheid in discussie te gaan en al helemaal niet op dergelijk toontje.

Ik vraag alleen maar hoe het volgens jou zit. Want je blijft benadrukken dat ik het bij het verkeerde eind heb. Als dat zo is, hoor ik graag hoe het dan wel zit. En ik niet alleen, vermoed ik zo.

Een beetje Google-Ads evenaren als snel de kosten van een winkelpand/showroom.

Marges op skispullen ken ik niet. Marges op normale kleding liggen normaliter tussen 400 en 600%. Als de restanten dan met 70% korting weggaan dan zit er nog steeds bruto marge op en is je winkel weer leeg voor het volgende seizoen.

Belangrijkste voor mij is dat ik geen “namaak” koop bij de webshops. Ik begon te twijfelen omdat die prijzen zo laag zijn. Maar het is inderdaad door dat ze geen “kosten” hebben die een fysieke winkel wel heeft.
De webshop is ook in mijn buurt, wat het natuurlijk handig maakt omdat ik op 20min. rijden al ter plaatse ben, en daar dan nog extra advies kan vragen aan de ervaren persoon (skimonitor).
Ik wil hier zeker geen discussie opstarten wat het beste is, ik heb me geïnformeerd via het web en ook bij verschillende skiwinkels mijn licht eens gaan opsteken. En dan op het net gaan zoeken naar de meest interessante prijs. De skilatten moet je toch niet passen, als je de lengte weet kan je ze aankopen via het internet.
Voor kleding ga ik dan wel altijd even passen en voelen, dus daarvoor gebruik ik de webshops dan weer niet voor. Zo heeft de fysieke winkel dan weer wat aan mij als klant voor kleding en heeft de webshop weer wat aan mij als het om skilatten en skistokken gaat.

Ja leg jouw standpunt dan eens uit Userd? Ben wel benieuwd eik!

Ik lijk nu wel midden in de strip van Dirkjan in het AD te zitten. Kijk alvast uit naar de volgende reactie.

Hen48

Een beetje Google-Ads evenaren als snel de kosten van een winkelpand/showroom.

RRski op 29 dec 2016 10:41

Advertenties / Google Ads zijn kosten die de meeste fysieke winkels ook hebben (bovenop het winkelpand). In Nederland en België is er dan ook nauwelijks aanbod te vinden online dat niet (ook) via de fysieke winkel wordt verkocht. En de prijzen online zijn voor die aanbieders dan hetzelfde als in de winkel. In Duitsland zijn wel wat webshops die geen fysieke winkel hebben; daar zijn de kortingen ook structureel hoger (of eerder in het seizoen al hoog) ten opzichte van die fysieke winkels.

En die marges zijn op hardwaren ook vaak meer dan 200%, zeker als grote partijen worden ingekocht halverwege het seizoen. Maar zelfs een conservatieve rekensom geeft al snel grote verschillen, omdat het vaak om producten met een aanzienlijk prijskaartjes gaat. En voor de klant die dan prijs-gedreven koopt… etc.

Zelf werk ik voor een online toko en we zijn de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid toch zijn we nu weer winkels aan het openen om mensen toch te kunnen laten ruiken/proeven/aanraken voor ze het product dan online weer bij ons bestellen en de volgende dag thuis geleverd krijgt. Het advies in de winkels is gelijk aan dat van online, we maken gebruik van hetzelfde magazijn en leveren dus ook de klanten in de winkel voor een groot deel via post. Dan heb je een (denk ik) goede combinatie van clicks and bricks maar er zijn weinig partijen die zo kunnen werken. Er gaan niet voor niets zoveel ketens failliet. Alleen inkomsten uit een fysieke winkel halen is heel lastig. Er zijn slechts enkele waar ik nog naartoe ga om meer te betalen maar waar ik weet dat er bepaalde mensen zijn die me van goed advies kunnen voorzien. Alle andere winkels gaan steeds meer uit mijn systeem, hebben geen meerwaarde.
Bruggetje naar ski-sport, we hebben het hier in Nederland wel over een kleine sport dus als men moet rondkomen van de skisport dan moeten er grote marges op zitten om het lucratief te maken, overhead is vrij hoog. Er zijn weinig ketens van skiwinkels dus groot inkoopvoordeel heeft een winkel vaak niet. Ga je over de grens kijken dan is de markt zoveel groter, zijn de winkels ook vaker aangesloten bij en (inkoop)organisatie en kunnen hun prijzen gelijk al wat lager liggen. Er is echter 1 plek waar de ski’s bijna altijd heel duur zullen zijn en dat is op de berg. Waar bij ons de uitverkoop van skispullen al na de kerst gaat beginnen gaat die in de bergdorpen vaak pas beginnen als de sneeuw verdwenen is.
Heb onlangs voor iets meer dan 400 euro een paar Rossignol Hero’s gekocht van afgelopen jaar die gelijk zijn aan die van dit jaar. Genoeg info over te vinden online, reviews, tests etc. In Nederland lagen ze vaak nog voor tussen de 700 en 800 euro. Niet vreemd dat mensen hier steeds minder kopen.
Natuurlijk is iedereen vrij om te kopen waar je wilt maar een beetje shoppen loont en soms heel veel.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

De tijd dat ik in een outdoor winkel werkte waren de marges op kleding zo’n 50%. Ik koop regelmatig kleding in Amerika en daar is alles zonder uitverkoop al 20-30% goedkoper. Als je dan nog een gunstige koers hebt en uitverkoop eind van het jaar zit bij grote outlet malls zit je zo op 60% tov Nederland.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 29 dec 2016 11:08

. Er is echter 1 plek waar de ski’s bijna altijd heel duur zullen zijn en dat is op de berg.

iorusroos op 29 dec 2016 11:00

Niet mee eens, mijn spullen koop ik grotendeels in de Alpen. Vanaf januari al leuke kortingen. In Nederland hebben de wintersportzaken voor een groot deel hetzelfde aanbod en prijzen. In de Alpen is er veel meer variatie en vooral meer keus in high-end materiaal.

Is het dan vreemd dat dergelijke voorzieningen in de Nederlandse winkelgebieden verdwijnen? Heb zelf al een aantal keren online gekocht bij de skiwebshop in Breda maar het dan wel zelf opgehaald. Ze hebben namelijk ook een leuke showroom.

Hen48

Plaats een reactie