Ski advies, SL/GS, vrouw

Ik ben me aan het orienteren op nieuwe ski’s en vind het maar wat lastig. Misschien kunnen jullie nog heldere inzichten geven.

Ik ben een dame van 165cm, 60-65 kilo met een, al zeg ik het zelf, goede en krachtige skitechniek :-). Ik sta meerdere weken (soms maanden) per jaar op ski’s en zoek een ski die goede grip heeft op ijzige pistes, waar ik niet te snel uit ben gegroeid (dit wordt koop 3 in twee jaar tijd) en waarop ik mijn techniek nog veel kan verbeteren. Ik heb de ambitie om in de komende twee seizoenen de gehele Landes-opleiding te doorlopen.

Vandaag heb ik op vrij ijzige pistes in Solden de Head Worldcup Rebels i SL (2016/2017) in lengte 150 getest. Ik vond ze heerlijk skien: enorm goede grip, veel rebound en erg goed en makkelijk te controleren. Ik twijfel bij deze ski of hij niet wat makkelijk is, of ik niet een ski zoek waar ik wat harder voor moet werken om zo een nog betere techniek te ontwikkelen. Het ging vandaag allemaal wel erg makkelijk en met wat hogere snelheid voelde ik dat de ski bij elke hoogbeweging een nieuwe bocht wilde insturen. Ik denk daarom aan een GS ski.

De tests lijken allemaal wat meer georienteerd op grote, sterke en zware mannen. Weten jullie winkels in Solden waar ik terecht zou kunnen? Of kennen jullie misschien ski’s die ik absoluut zou moeten overwegen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Als een SL te gemakkelijk voor je is, dan is er eigenlijk nog maar één stap en dat is richting een competitie SL, of een minder vergevingsgezinde reguliere SL.

Een GS draait in theorie minder makkelijk, maar daarvoor krijg je meer rust terug. De SL dwingt je namelijk tot een zeer actieve skistijl en dat van begin tot het eind. Technisch vereisen ze ruwweg dezelfde baggage, maar de SL vraagt gewoonweg meer energie en put je dus sneller uit, met name bij gebrek aan technische baggage.

Mijn advies zou zijn om eens een competitie sl te testen in minimaal 155. Pas wel op dat je een fis model hebt die echt gericht is op competitie, want om de een of andere reden zijn bepaalde producenten een fis ski gaan ontwerpen die vooral heel toegankelijk is.

155 lijkt me idd. het minimum qua lengte

Ik zou ook zeker een consumenten GS ski in lengte 170/175 proberen. Kon je weleens heel goed bevallen. Bijv. Ski Völkl Racetiger Speedwall GS UVO of Atomic Redster (Edge GS / XTI / Doubledeck 3.0 GS) etc.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wil je met deze ski’s ook de ski-opleiding doen? Dan even opletten, vaak worden er eisen aan gesteld(bijvoorbeeld minimale lengte of radius).

Verschil tussen een SL en GS is enorm, met jouw niveau merk je meteen wat beter bij je past. Gewoon testen :)

Let erop dat een GS pas echt leuk wordt als het echt heel hard gaat, op (druk) bevolkte pistes heb je er weinig aan.

Voor Landes 2 (en soms al 1) wordt echt een GS op lichaamslengte verlangd.

Ik zou dus (gezien die Landes-opleiding) zeker voor een GS-ski gaan, gewoon op lichaamslengte, of zelfs 170. Modellen waar je aan kan denken zijn de Head Worldcup Rebel i.Speed (GS-versie van de i.SL, zelfde grip en stabiliteit, maar dan in GS-vorm), maar kijk ook zeker naar de Fischer RC4 THe Curv (DTX), Fischer RC4 Worldcup RC, Völkl Racetiger RC…

Wellicht kan je terecht bij het Swiss Test Centre op de Rettenbach Gletscher (die winkeltjes met de merknamen erboven aan de buitenzijde van de stadiontribune, aan de parkeerplaats). Ze proberen je vaak af te wimpelen, maar als je 5 euro in de fooienpot stopt en heel smekend kijkt, willen ze je nog wel een ski mee geven tegen inlevering van een ID-bewijs als onderpand. Als het mij lukt, moet dat jou ook zeker kunnen lukken…

Wat een fijne reacties allemaal! Heel erg bedankt.

Ik heb het even nagevraagd en voor de Landes-opleiding heb ik inderdaad een minimale radius van 15 nodig. Dat wordt dus uitkijken naar een GS ski (en dan, als de portemonnee het toelaat, een slalom voor de fun erbij, want ik ben echt gek op het korte bochtenwerk).

Fijn dat ik nu een lijstje heb waarmee ik bij de genoemde zaken kan binnenstappen. Super.

De Atomic Doubledeck in SL beviel me niet zo goed, die leek eerder energie te absorberen dan terug te geven. Super stabiel, maar iets te saai. Misschien meer voor zwaargewichten? Ik verwacht dat de GS een beetje hetzelfde karakter heeft, dus die sla ik even over. De Head, Fisher en Volk GS zie ik vaak voorbij komen, die moeten hier wel te testen zijn. Die ski’s worden dus heel vaak verhuurd, maar de meeste mensen komen toch rutchend de berg af, bijzonder.

Nogmaals dank voor de input allemaal!

De enige plek die ik ken waar je al die modellen kan testen (en hun slalom-broertjes ook) is het Silvretta Sports Testcenter op de Idalp in Schgl. Kijk vooral eens bij de VIP-ski’s voor heren… (zonder te kwijlen)

http://silvrettasports.com/verleih/skimodelle/

*bericht bewerkt door GiGi op 28 dec 2016 19:29

De Völkl GS vind ik zelf een hele fijne ski. Allemansvriend, maar je kan er toch goed gas op geven.

Allemansvriend

DSvier op 28 dec 2016 20:35

Haha dat waag ik toch te betwijfelen. Niet iedereen skiet zoals jij, @DSvier… ;)

Allemansvriend

DSvier op 28 dec 2016 20:35

Haha dat waag ik toch te betwijfelen. Niet iedereen skiet zoals jij, @DSvier… ;)

GiGi op 28 dec 2016 20:37

Nou ja, binnen die klasse dan. Een beginner blijft er het best ver van. ;)

Twee GS testdagen verder…

Dag 1: Head WC Rebels i GS in 170, radius van 16m dacht ik. Een heerlijk agressieve ski, veel rebound en enorm goede grip op ijs. Echt krankzinnig leuk. Een beetje het karakter van haar slalom-zusje (of broertje), maar dan wat minder springerig. Op de steile en drukke pistes was de ski helaas niet zo handig, in korte bochten met wat rutsch voelde de ski ineens erg lang of zwaar, ik kreeg m niet perfect onder controle.

Dag 2: Fischer RC4 WC in 175, radius van 18m. Tja, een totaal andere ski. Heel wat makkelijker om korte rutsch bochtjes mee te maken (ondanks dat de ski 12cm langer is dan ik zelf ben). Hij was goed stabiel en van hobbels trok ie zich niet zo veel aan. Buckels (of eigenlijk een poging daartoe, ik ben verre van expert in die dingen) gingen wat makkelijker dan met de Head. Maar ik vond de rebound en grip een stuk minder dan de Head. Wat jammer zeg! Ik vond het een beetje een cruise ski eigenlijk, miste toch echt wat agressie.

Dag 3: ??
Een ski die veel rebound, grip en agressie heeft maar die toch ook handelbaar is in korte bochten met wat rutsch (want ja, er zijn helaas ook andere mensen op de piste en op al te steile pistes haal ik het niet in mijn hoofd om volledig gesneden bochten met een giga-radius aan elkaar te rijgen, daar kan ik niet goed genoeg voor skien geloof ik).

Bij de shop waar ik bovenstaande ski’s heb getest, raadde ze me de Stockli GS aan, elders in Solden te huren. Dus die staat op het lijstje. En dan maar hopen dat ik ergens een gebruikte op de kop kan tikken… De Volkl Racetiger werd me afgeraden omdat het een slecht in elkaar gezette ski zou zijn. “Hij is in de verhuur geweest, maar oa doordat de bindingen snel los kwamen te zitten, hebben we m er na een half seizoen weer uitgehaald. Geen duurzame ski”.

Wat kan ik naast de Stockli GS nog op mijn lijstje zetten?

Blizzard WRC misschien? Er is de handelbare versie (gewoon WRC) en je hebt het stijver broertje met raceplaat: de WRC Racing met de 14-binding. Beide lekker, maar wel verschillend qua karakter. De gewone WRC is lekkerder in buckels of als je vermoeide benen hebt. Wat speelsere ook.

Een andere is de Fischer the Curv. De versie zonder toevoeging (rode logo) is de stevigere en duurste met raceplaat, dan heb je de DTX, die behalve de bindingsplaat hetzelfde is. De TI is echt een stuk zachter en met rocker, een cruiser. Die sluit niet echt aan bij wat je wil.

*bericht bewerkt door GiGi op 31 dec 2016 19:18

De momenten dat je een GS volledig kan benutten op een openbare piste zijn zeer beperkt. Het begint pas leuk te worden als het echt heel hard gaat, i.c.m. de grotere bochten en medepistegebruikers is het al snel onverantwoord.

Ik zou gewoon weer voor een SL gaan, daar beleef je veel meer lol aan. Makkelijker te skiën op lagere snelheid, wendebaarder en vochten rijgen op een zwarte piste is hiermee ook veel makkelijker te doen.

Voor die opleiding heb je volgens mij niet perse een GS nodig, genoeg stijve allmountains die ook aan de eisen voldoen.

Als jouw niveau is zoals je het omschrijft dan komt die opleiding wel goed, gewoon nu een ski kopen waar je plezier aan beleefd, en voor de opleiding een gepaste ski kopen/huren die je na behalen van het diploma weer aan de kunt zetten. Skiniveau zal echt wel voldoende zijn zodat je niet eerst hoeft te “oefenen” op die ski’s.

De momenten dat je een GS volledig kan benutten op een openbare piste zijn zeer beperkt. Het begint pas leuk te worden als het echt heel hard gaat, i.c.m. de grotere bochten en medepistegebruikers is het al snel onverantwoord.

Ik zou gewoon weer voor een SL gaan, daar beleef je veel meer lol aan. Makkelijker te skiën op lagere snelheid, wendebaarder en vochten rijgen op een zwarte piste is hiermee ook veel makkelijker te doen.

Voor die opleiding heb je volgens mij niet perse een GS nodig, genoeg stijve allmountains die ook aan de eisen voldoen.

Als jouw niveau is zoals je het omschrijft dan komt die opleiding wel goed, gewoon nu een ski kopen waar je plezier aan beleefd, en voor de opleiding een gepaste ski kopen/huren die je na behalen van het diploma weer aan de kunt zetten. Skiniveau zal echt wel voldoende zijn zodat je niet eerst hoeft te “oefenen” op die ski’s.

RRski op 1 jan 2017 11:09

Voor de goede orde: een grote (GS) radius is soort van must, smalle ski wordt aangeraden (en is een logische keuze) voor o.a. de reuzenslalom, buckels… eigenlijk voor alles behalve de Gelände Fahrt. GS dus. Is in alle opzichten beter voor je Landes (zeker Landes 2, waar geloof ik een getimede GS in zit).

Na een aantal ski’s te hebben getest (Atomic Redster GS, Fischer RC GS, Head I Speed, Stockli GS), ben ik eruit, het wordt de Head I Speed (Pro) :-)

Twijfel nog een beetje over de lengte, 170 of 175. Voor nu voelt 170 (radius 16) heel natuurlijk, maar ben bang dat ik er over een paar maanden weer uitgegroeid ben. In de shops zeggen ze dat ik met mijn lengte, 163, niet langer moet gaan dan 170, maar ik twijfel. En dan is er ook nog de keuze voor een binding… Er gaat een wereld voor me open, helaas wil ik bijna zeggen, want krijg er keuzestress van.

Wat een enorme verschillen zitten er tussen die ski’s zeg! De Atomic werd echt pas leuk op vrij hoge snelheden, op lagere snelheden voelde de ski niet reactief, zwaar en traag. Stabiliteit en kantengrip was ongekend, maar ik word blijer van een ski die meer allround is. Klassieke bochtjes gingen overigens weer heel gemakkelijk op de Atomics, opvallend. De Head was een stuk speelser, deed me een beetje denken aan een slalomski eigenlijk, maar dan veel stabieler in grote bochten.

Ik merk dat het me prima lukt om met een GS korte bochten te draaien, maar dat een SL heel zenuwachtig wordt van grote bochten. Ik ben van mijn geloof gevallen, ik ga nog los van de Landes-eisen voor een GS ski. Ik denk dat veel meer mensen, ook intermediates, blij kunnen worden van een GS ski. Zo hardcore en moeilijk vond ik het allemaal niet (op die Atomic na dan, die zou ik intermediates niet snel aanraden, wat een race-beest was dat zeg).

Haha leuk om te lezen. En jouw eye-opener hebben meer mensen.

Er is nog wel een aanzienlijk verschil tussen de i.Speed en de Pro. De Pro heeft een wat zwaardere constructie geloof ik (dikkere lagen metaal erin, flinke racepaat erop), waardoor hij een stuk stijver is en dus meer energie vraagt. Gewoon, ter info.

Qua binding denk ik dat iemand met jouw postuur aan de Freeflex Pro 12 genoeg zou moeten hebben, ook al gaat hij op race-snelheden naar beneden. Maar de 14 kan natuurlijk ook prima. Zal alleen wel duurder zijn.

Over de lengte van de ski: wat de shop zegt is minder relevant denk ik. Per maat gaat de radius met ongeveer 1 meter omhoog. Ik denk dat dát de overweging is. Van die 5 cm wordt de ski niet veel onhandelbaarder of stabieler (hij is al überstabiel en gedempt).

Ah wauwie. Ok. In de shop zeiden ze dat er geen verschil zat tussen de I Speed van dit jaar (die ik heb getest) en de I Speed Pro van vorig jaar (die ze inclusief binding voor 500 euro willen verkopen). Maar er is dus wel degelijk een verschil. Stijver mag, dus dan ga ik voor de Pro van vorig jaar.

En een langere radius, ja pfoe, ik vond 16m prima en 17m lijkt me ook prima. Waar baseren mensen die keuze op?

*bericht bewerkt door moderator op 20 jan 2017 10:13

Plaats een reactie