Advies skischoenen

Dag Lieve mensen,

Skischoenen, het onderwerp waar een hele hoop informatie over te vinden is. En je ook na een flinke speurtocht op het internet nog steeds niet helemaal het idee hebt dat je weet wat je wilt kopen.

Goed, ik wil dus skischoenen gaan kopen. Ik ski nu zelf ca. 8-10 weken, en wil wel een keer richting eigen materiaal na altijd gehuurd te hebben. Skischoenen is de basis, hoor je overal, en lijkt mij het begin van een uitrusting. Mijn skistijl/ervaring:
Ik voel me zeker op elke blauwe en rode piste, behalve als het echt extreem ijzig is natuurlijk. Een flinke snelheid behalen en goed hard naar beneden gaan op een blauwe helling doe ik ook met regelmaat, zo ook om lekker in ruime en grote bochten te carven.
Een zwarte piste kom ik ook goed af, hierbij wel vaak wat meer rust tussendoor, en een zwarte boekel is lastig, maar lukt in de regel ook zonder te vallen. Echt off-piste doe ik niet, maar afentoe een stukje doorsteken tussen twee piste’s, of een ski-route vind ik ook leuk. Verder gaat het me ook om het touren en tochten maken, dus comfort is zeker ook van belang.
Als laatste is mijn postuur van belang: Ik ben 1,80m lang en weeg ca 95kg.

Nu zit ik zelf een beetje te kijken in het goedkopere segment van de schoenen, en kom zoals velen dan bij Decathlon uit. Een echte bootfitter/expert zal snel richting €300 gaan, en dit is mij echt te veel. 2e hands is ook niet echt iets wat ik zie zitten. Als eerst de vraag voor algemeen advies hierover. Zoals ik het zie kan ik of voor een budget/beginner serie van een A-merk gaan, of voor een wat betere van een B/eigen merk (zoals Wed’ze). Mensen rond mijn niveau ervaring met het huismerk Wed’ze als het op schoenen aankomt?

Over de passing van de schoen nog wel een vraag: Als ik een schoen aan heb, hoe moet de ruimte boven het wreef dan voelen? Mijn ervaring is dat daar veel minder druk op zit dan de rest van de schoen. Bij het aanspannen van de 2 onderste spanners wordt dan vooral de druk aan de zijkanten verhoogt, en niet zozeer bovenop de voet.

Alvast bedankt,
~Slaapmuts~

Geen ervaring met Wed’ze, maar in het algemeen zou ik zeker niet bezuinigen op schoenen. Het allerbelangrijkste van je wintersportuitrusting is die goed passende schoen, want met pijn in je voeten skiën en in elke lift je schnallen open gooien wegens tintelende tenen, is niet fijn skiën. Natuurlijk hoef je niet meteen de allerduurste op maat gemaakte schoenen aan te schaffen, maar ik zou nooit naar een winkel gaan met maar 1 merk/pasvorm.Je hebt de afgelopen jaren schoenen gehuurd. Weet je nog welke merken schoenen je goed pasten en welke juist niet?
Ik heb zelf moeilijke voeten (grote maat voor een vrouw maar wel smalle voeten) en had me na mijn 2e skivakantie voorgenomen dat als ik een paar schoenen niet binnen twee dagen weer zou willen omruilen bij de verhuurder, ik die meteen zou kopen. Uiteindelijk pas 10 jaar later een paar goed passende gevonden. (En dat merk bestaat niet meer dus over een jaar of twee weer de grote zoektocht).

*bericht bewerkt door Suuski op 19 dec 2016 15:44

Dank voor de reactie. Tja, op de schoenen wil je niet onnodig bezuinigen. Maar geld kan maar een keer worden uitgegeven. De reactie rondom Wed’ze of andere budget reeksen/oplossingen is vaak dat je niet moet bezuinigen. Ik kan me echter goed voorstellen dat de high end eigen merk beter is dan de buget lijn van een A-merk.
Ook is de vraag niet zozeer of ik met meer geld een betere ski-ervaring krijg, maar of het beter is dan elke keer huren (dat laatste denk ik wel).

Ik kan me helaas niet echt heugen wat ik voorgaande jaren heb gehad. Wel weet ik dat het allemaal niet heel anders aanvoelde, maar dat is ook lastig vergelijken met elke keer een jaar ertussen. Dus of ik heb nooit een echt goede schoen gevonden, of ik ben niet op het niveau dat ik verschil voel. Wel is de vraag er dus uit gekomen (nu ik er op terugkom) hoe het eigenlijk bij je wreef moet zitten…
En juist de reden die je zegt, 1 merk/pasvorm, is waarom ik naar Decathlon neig. Deze hebben in mijn prijscategorie namelijk meerdere merken/modellen.

Dan zou ik gewoon een dagje gaan passen. Trek je skisokken aan en knip je teennagels. Belangrijkste is dat de schoenen goed aansluiten en je niet met je voet in de schoen gaat schuiven of de schnallen meteen op zijn allerstrakst moet zetten. Als je de schoenen hebt, ze thuis ook een poosje aantrekken. Zolang je niet naar buiten gaat kun je ze meestal dan nog wel ruilen als ze toch niet goed zitten. als je bij de decathlon kunt slagen, lijkt me daar op zich niks mis mee. Ik ben fan van hun thermo-ondergoed.

Kopen is beter dan huren, mits je goed passende schoenen gaat kopen. Gehuurde schoenen kun je weer wisselen, maar alleen als je ze daar gehuurd hebt. En ja, daar ga je profijt van hebben als ze perfect passend zitten. Dat is het geld ook meer dan waard. Want wat als die boots van Wed’ze niet lekker zitten? Die kun je terug sturen, maar wat kies je dan? En wat als je denkt dat ze wel goed zitten, maar dat dat eigenlijk niet zo is? Dat je aan het eind van jouw eerste dag met blaren op je enkels, of blauwe tenen, of kapotte wreef op de bank zit, dan is de lol van het skiën weg. En dan zit je er nog een week! Ik weet dat € 300 genoeg geld is, dat je er een hoop leuke dingen mee kan doen. Maar die goede schoenen zorgen ook er ook voor dat je met veel meer plezier op de piste staat, een hele week lang. Ga anders gewoon eens langs bij een goede skiwinkel en laat je eens informeren, dan kun je daarna altijd verder kijken met wat je gaat doen. Succes in elk geval!

Kijk eens bij bijvoorbeeld bij duijvestein in de outlet. Of wacht tot de uitverkoop na het seizoen bij veel winkels. 30% tot 50% is niet ongebruikelijk en dan moet je voor 200 euro klaar zijn. Heb zelf zo salomons en atomic schoene gekocht die verwarmvaar/aanpasbaar zijn. Prima deal dus! Beetje afhankelijk van je maat natuurlijk of er veel keuze is natuurlijk…

en knip je teennagels.

Suuski op 19 dec 2016 16:18

Dit vind ik een hele goede tip! Als mijn teennagels ook maar 2mm uitsteken, dan zitten mijn schoenen al te krap. Mensen kopen vaak te grote schoenen. Als je rechtop staat, dan horen je tenen de binnenkant van de schoen te raken. Als je vervolgens je benen buigt, dan komen je tenen los. Qua breedte en hoogte moeten de schoenen natuurlijk ook goed aansluiten. Je kunt dit denk ik het beste testen door gewoon heel veel modellen te passen.

Je hoeft trouwens niet altijd 300 euro of meer uit te geven voor goede schoenen. Ik had het geluk een paar jaar gelden tegen perfect passende Fischer schoenen aan te lopen voor ik meen nog geen 150 euro. Ze waren dan wel sterk afgeprijsd, maar als ik ze voor 300 had moeten kopen dan had ik dat ook gedaan. Pasvorm is belangrijker dan wat dan ook, het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Hartelijk dank voor de overvloed aan reacties. Gewoon een dag gaan passen is dus hoe ik het bovenstaande zou samenvatten. Zolang ze maar goed zitten. Dan nog wel de vraag die ik eigenlijk in mijn eerste post had. Hoe moeten ze zitten?
Ja, tenen moeten zacht kussen bij rechtop staan en vrij zijn bij voorover leunen. Ja je hak mag niet los komen, maar hoe moet het op de bovenkant van je voet voelen? Ik voelde bij alles wat ik huurde daar veel minder druk dan elders, en het aanspannen van de bindingen zorgde vooral voor meer druk aan de zijkant i.p.v. de bovenkant van de voet.
Dan de vraag over flex, aan het nummertje kun je weinig aflezen, dus de vraag of er een manier is om te voelen of de flex juist voor je is?
En als laatste, in hoeverre moet ik rekening houden met het op den duur groter worden van de binnenschoen, als gevolg van oprekken e.d.

Want wat als die boots van Wed’ze niet lekker zitten?

Marijnt op 19 dec 2016 16:23

Hetzelfde geld voor elk ander merk, of kopen in het algemeen. Maar zal me zeker gewoon eens vrijblijvend naar een winkel gaan.

Outlet/uitverkoop is een goede om even naar te kijken. Zal binnekort gewoon eens naar een winkel gaan.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex, op zich wel interessant, maar het niet het idee dat het direct iets toevoegt voor mijn vragen. Kan zijn dat ik het verkeerd lees, maar volgens mij is het vooral een wat als de schoen nog steeds niet goed zit.

@slaapmuts Volgens mij ben je te krampachtig aan het denken nu. Je voelt heel snel of een skischoen goed zit of niet. Als ie niet goed zit (uiteraard wel de juiste maat!) kun je 2 dingen doen:

  1. De betreffende schoen van je lijst strepen
  2. De schoen laten ‘fitten’ (verwarmen indien mogelijk, uitfrezen, etc.) door een goede bootfitter.

Er zijn een aantal richtlijnen die je in acht kunt nemen als je schoenen gaat passen en die kun je vinden in de link die ik je gaf.

When life gets too complicated.... SKI

@slaapmuts Volgens mij ben je te krampachtig aan het denken nu. Je voelt heel snel of een skischoen goed zit of niet. Als ie niet goed zit (uiteraard wel de juiste maat!) kun je 2 dingen doen:

  1. De betreffende schoen van je lijst strepen
  2. De schoen laten ‘fitten’ (verwarmen indien mogelijk, uitfrezen, etc.) door een goede bootfitter.

Er zijn een aantal richtlijnen die je in acht kunt nemen als je schoenen gaat passen en die kun je vinden in de link die ik je gaf.

Alex op 20 dec 2016 13:56

Hier ben ik het niet mee eens. Als een schoen niet meteen goed zit, dan geldt alleen nummer 1. Bootfitten is alleen om een goed zittende schoen beter te laten zitten…

Click. Click. Peace

Hier ben ik het niet mee eens. Als een schoen niet meteen goed zit, dan geldt alleen nummer 1. Bootfitten is alleen om een goed zittende schoen beter te laten zitten…

Rogier op 20 dec 2016 13:59

Ik had het iets meer moeten nuanceren: Als het om drukpuntjes gaat (wat ik ook schaar onder ‘niet goed’ zitten) kun je w.m.b. punt 2 toepassen :-)

When life gets too complicated.... SKI

De maat van de skischoen wordt gegeven in de lengtemaat (mondopoint) en kan je goed bepalen met de zogenaamde ‘shell check’; ook voor de breedte is een cijfertje voor handen (de leestwijdte in mm) en is ook goed te checken. Hoe je dat checkt: punten 1 en 2 in de link van @Alex.

De derde maat waar je naar vraagt (wreefhoogte) wordt niet standaard of op een universele manier aangeven. Sommige merken hebben hiervoor wel aanduidingen als ‘MV’ (Medium Volume) of ‘LV’ (Low Volume), maar dat volume is een combinatie van breedte en wreefhoogte, dus zegt het niet alles.

Hoe het daar zou moeten zitten: niet anders dan mij de rest van je voet. Dus: geen aanwijsbare drukpunten, ook niet als je vanuit stilstand je schenen naar voren drukt. Als er dan wel een plooi lijkt te ontstaan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: A. de schoen is te slap (je kan met die beweging de schoen zo ver buigen dat ie daadwerkelijk vervormt), of B. de schoen is te ruim, waardoor er ruimte is voor de schoen om flink te vervormen.

De schoen moet - ook op de wreef - nauw aansluiten op je voet, maar geen aanwijsbare drukpunten hebben. Concreter kan ik het niet maken. En als je verschillende modellen past, zal je ook hier verschillen voelen tussen de verschillende schoenen. Trial & Error wordt het dan. Een goede adviseur kan je dan modellen aanwijzen waarvan hij van andere klanten heeft gehoord dat die ruimer of krapper zitten op de wreef, maar ook die opties moet je gewoon passen. En steeds is er een schoen die tot dan toe het beste zat. Dat is dan ‘the one to beat’. En is er niks dat beter zit, dan zou dát 'm moeten worden.

En hoewel pasvorm boven flex gaat wat mij betreft, kan ik me voor iemand met jouw postuur en ervaring niet voorstelling dat je echt onder flex 110 (+/- 10) uitkomt. En helaas is het doorgaans zo dat hoe hoger de flex, hoe hoger de (geadviseerde) prijs van een skischoen.

Nogmaals hartelijk dank voor de reacties. In het bijzonder @GiGi voor het uitgebreide advies en de heldere antwoorden. Vandaag even naar een lokale sportzaak (wel met gespecializeerde wintersport-afdeling) gegaan om maar gewoon wat te passen. Hier werd eigenlijk niet zo moeilijk gedaan m.b.t. flex. Iedereen met een beetje normaal postuur en enige ervaring heeft voldoende aan flex 90, wat hij me ook probeerde te verkopen. Ook kwam het verhaal dat bij een hogere flex de schoen strakker om de voet zit, omdat het dan een meer sportieve schoen betreft.

Uiteindelijk na een schoen of 5 passen kwam ik binnen de colectie daar uit op een salomon xpro x90. Deze zat het best van de schoenen daar. In hoeverre het de perfecte schoen is weet ik niet, maar voor zover ik kan voelen/heugen wel beter dan wat ik ooit heb gedragen. Wel had ik het idee dat als ik flink hard voorover leunde dat de skischoen wel redelijk wat vervormde. In hoeverre dit normaal is kan ik moeilijk zeggen, en omdat ik er in het verleden ook niet op lette heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal.

Online ook verder gekeken naar schoenen van 100-120 flex. De prijzen die daarbij horen gaan van 300 tot boven 400 euro, en ondanks dat je skischoenen belangrijk zijn is me dat gewoon weg erg veel geld. Kan je haast een week voor op wintersport. Dus nog even de vraag: waar lever ik op in als ik fijn zittende schoenen, met een (volgens jullie aanbevelingen, niet die van de verkoper daar) te lage flex haal? Als dit namelijk niet te veel is dan kan ik overwegen of dat gemis 100-200 euro waard is.

Hadden ze in die shop ook schoenen met hogere flex? Zo nee, dan weet ik waar zijn verhaal vandaan komt. Zo ja, dan zou ik me elders laten adviseren.

Aan de andere kant, als die schoenen echt het beste zaten qua pasvorm, dan zijn dat de schoenen voor jou. Maar ja, moet je wel eerst andere kandidaten passen en uitsluiten.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2016 06:58

Ja, die hadden ze wel. Hoewel het ook goed zou kunnen dat hij deze niet naar voren haalde wegens mijn budget voorkeuren. Had bij nader inzien deze gewoon alsnog moeten passen. Maar wil sowieso nog een andere winkel die ook in de buurt ligt bezoeken. Eens kijken wat die zeggen.

Nog goede ervaringen met winkels in de omgeving Twente?

Dan nog wel even de vraag, vooral uit interesse: Stel dat ik voor een schoen met lagere flex dan de 110 ga, zoals jij aanbeveeld. Waar lever ik dan op in?

Een lagere flex zorgt voor minder directe overbrenging van krachten op de ski. Als je technisch beter en preciezer gaat skiën ga je daar mogelijk tegenaan lopen: dat ze wel de impuls geeft als skiër, maar dat er niks gebeurt omdat de krachten niet optimaal worden doorgegeven.

Of, als je een heel stijve ski zou kopen, dan je deze niet goed kan controleren. Maar dan hebben we het echt over extremen.

Belangrijkste is dat de pasvorm goed is. En als de 90 beter zit dan de 110, moet je de 90 nemen. Als ze beiden even goed zitten, dán pas kom je op deze keuze. En ik vind dat budget niks zou mogen uitmaken. Een goede skischoen die 400 euro kost is het denk ik meer dan waard.

En mijn ervaring is: als je 200 euro hebt en wil uitgeven, dan heb je vaak 400 ook nog wel. Als dat zou betekenen dat je dan droog brood moet eten de rest van de maand, dan zou ik persoonlijk die eerste 200 euro ook niet aan skiën uitgeven, maar aan wezenlijker dingen.

Kortom: het budget dat jij in je hoofd hebt staat mogelijk een goed selectieproces in de weg. Kies eerst een schoen die het beste zit (onafhankelijk van budget). En ik weet niet waar je voor jezelf dat begrensde budget vandaan hebt, maar misschien moet je dat bijstellen als blijkt dat voor dat budget alleen maar sub-optimale schoenen te krijgen zijn (d.w.z. schoenen die niet ideaal zijn, maar nu eenmaal binnen budget passen).

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2016 11:57

Met jouw ski ervaring en gewicht zou ik eerder voor een stijvere schoen gaan dan de 90 die je wordt aangesmeerd, maar goed dat is mijn mening. Jouw opmerking (van een verkoper) eerder dat een schoen met een hogere flex strakker om je voet zou zitten is onzin. De pasvorm (buitenschaal) van 1 merk / type is hetzelfde.

Wat @GiGi ook al aangeeft is het belangrijker om een goede schoen te hebben die meer kost dan in te leveren op, ofwel kwaliteit of ruimte om te groeien qua niveau.

Als jouw budget echt een drempel heeft zou ik eerst een (lange) zoektocht gaan doen naar een goed passende schoen die bij jouw niveau past (maak misschien aantekeningen!) en wachten tot de ‘Sale’ momenten gaan beginnen. Met een beetje geluk kun je dan met jouw budget, of ietsje meer, de schoen kopen die bij jou past.

Nog een opmerking van mijn kant: Ga niet te veel vragen stellen op een forum als deze, maar ga gewoon passen. Ga op je eigen gevoel af, want als het gaat om schoenen zijn de reacties (lees: ervaringen) van anderen niet representatief voor jouw situatie.

When life gets too complicated.... SKI

@GiGi Nogmaals bedankt voor de reactie, helder antwoord. Zeker met betrekking tot flex. Dat roept natuurlijk wel de vraag op: wat als ik een te hoge flex heb? Want als ik jouw verhaal zo hoor lijk ik haast te lezen dat hoger altijd beter is omdat je zo beter en preciezer kracht kan overbrengen. Gewoon een beetje voor mijn beeldvorming/algemene interesse.
@Alex Ben het met je eens dat qua pasvorm ik het enkel met passen goed krijg. Ben daarom ook al langs een winkel gegaan, en ga binnenkort nog naar een andere. Echter dingen als flex, of andere dingen die ik moet weten en niet over de pasvorm gaan, kunnen prima op een forum als deze worden besproken. Het is immers een fijn gevoel als ik zelf wat meer weet zodat ik door slappe verkooppraatjes heen kan prikken. En als ik meerdere dezelfde verhalen hoor heb ik meer vertrouwen in dat dat juist is.

Als laatste nog even op het puntje budget, geïllustreerd met een vergelijking. Iemand die een auto koopt van 10.000 kan mogelijk ook wel een van 20.000 betalen. Die zou dan meer comfort, en een fijnere rit tot gevolg hebben. Alsnog is het dan niet gek voor die van 10.000 te gaan, puur omdat dat extra comfort niet in verhouding staat tot de meerprijs.

Terug naar skischoenen. Op het moment dat ik een fijn passende schoen heb, waarmee ik voldoende goed kan skiën. En ik heb een schoen die net iets beter past, en net iets fijner skiet, maar wel het dubbele in prijs is, dan zou ik mogelijk voor de goedkopere gaan.
Als die 2 keer zo dure schoen daarentegen een stuk beter zit en skiet. Dan zal het de meerprijs waard zijn. Vandaar dus mijn interesse in een goedkopere, mogelijk sub-optimale schoen.

Als een schoen echt veel te stijf is kan dat je tegenwerken, voor als je beginnende skiër bent. Dat is voor jou niet zo relevant denk ik.

En je analogie met de auto en budget gaat niet op. Het kan namelijk heel goed zijn dat een goedkope schoen gewoon echt slechter zit dan een duurdere schoen. Het gaat hier niet om luxe of zo, maar om daadwerkelijk betere pasvorm. En dat dat heel goed een wat stevigere, eventuele smallere schoen en dus mogelijk een hoger en duurder segment kan blijken te zijn - het zij zo.

*bericht bewerkt door GiGi op 22 dec 2016 13:02

@slaapmuts Bij voorbaat sorry voor mijn botte uitspraak :-)

Als je alles zo blijft ‘dood’ analyseren dan ga je nooit schoenen kopen!

When life gets too complicated.... SKI

Met jouw ski ervaring en gewicht zou ik eerder voor een stijvere schoen gaan dan de 90 die je wordt aangesmeerd, maar goed dat is mijn mening.

Nog een opmerking van mijn kant: Ga niet te veel vragen stellen op een forum als deze, maar ga gewoon passen. Ga op je eigen gevoel af, want als het gaat om schoenen zijn de reacties (lees: ervaringen) van anderen niet representatief voor jouw situatie.

Alex op 22 dec 2016 12:12

Dat geldt ook voor de flex (want daar is geen standaard voor). De ene flex 90 is de andere niet. Misschien heb je hier iets aan:

Dus: geen aanwijsbare drukpunten, ook niet als je vanuit stilstand je schenen naar voren drukt. Als er dan wel een plooi lijkt te ontstaan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: A. de schoen is te slap (je kan met die beweging de schoen zo ver buigen dat ie daadwerkelijk vervormt), of B. de schoen is te ruim, waardoor er ruimte is voor de schoen om flink te vervormen.

GiGi op 20 dec 2016 14:12

*bericht bewerkt door Martin7182 op 22 dec 2016 20:33

Plaats een reactie