Rugbescherming, wie wel, wie niet?

Hey,

ik las onderstaande topic op skiinformatie.nl (ik hoop dat linken oké is) http://skiinformatie.nl/rugbescherming-op-wintersport…

en vroeg me wel eens af hoe ‘algemeen aanvaard’ rugbescherming eigenlijk al is hier op het forum.
Ikzelf draag er geen op de piste, maar wel op de motor.

Daarnaast ook: (ook weer op risico van dingen te posten die niet horen) Wie kent/gebruikt de producten van D3O & wat zijn de ervaringen ermee?
(mijn bescherming voor op de motor is er één van D3O, maar gelukkig nog nooit in de praktijk moeten testen).

Ik gebruik gewoon mijn motor-rugbeschermer van Dainese met skiën: niet alleen veilig maar ook lekker warm en zeer comfortabel bij het zitten in houten lifstoeltjes. Net als met de skihelm: éénmaal in gebruik dan wil je niet anders. Voel me 'veilig’al besef ik heel goed dat de veiligheid bij het skiën (net als bij motorrijden overigens) voor het grootste gedeelte van je eigen gedrag afhankelijk is. met beiden heb ik al ruime en vooral schadevrije ervaring maar dat neem niet weg dat voorkomen beter dan genezen is.
Ik weet overigens niet of ik als ik er er geen zou hebben een rugbeschermer alleen voor het skiën zou aanschaffen, maar dat is een ander verhaal.

Ik gebruik er geen, maar er zit aardig wat verschil in draagcomfort tussen de plastic plaat en de meebuigende ‘ribben’. Dat kan je ervaring behoorlijk beïnvloeden.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Nee ik gebruik het niet. Mocht ik nog eens wat grotere sprongen willen gaan doen (acht de kans klein) dan zou ik er wel 1 gebruiken + crashpant. Dat laatste heb ik wel, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Kniebeschermers draag ik wel regelmatig als snowboarder. Zit ook liever op m’n knieën dan dan met m’n kont in de sneeuw. ;)

Ik ben wel benieuwd trouwens naar hoe de rugletstels zijn opgelopen -> komt dit vooral door mensen die op elkaar botsen of juist vanuit sprongen die verkeerd gegaan zijn? Dat kan wellicht helpen om me te overtuigen dit ook in dagelijks pistegebruik mee te nemen.

Ik ski zelf zonder rugbescherming, een vriend van mijn vader gebruikt het wel nadat hij eens ernstig in botsing is gekomen met een onervaren snowboarder. Mij lijkt het erg in de weg zitten bij bijv. de stoeltjeslift of is dit niet zo ?

Bij snowboarden draag ik 'm wel, maar dan ben ik veel in het funpark te vinden. Met skien eigenlijk nooit.

Belangrijkste bij een rugprotector is overigens de pasvorm. De beste protector wordt waardeloos als de juiste delen niet beschermd worden.

Ik gebruik het niet, draag altijd een rugzak die ook voor voldoende bescherming zorgt. Ik doe overigens aan snowboarden

*bericht bewerkt door Marijnt op 24 nov 2016 12:34

De kinderen van mij snowboarden met rugprotector en crashpant. 1e jaar dat ze gingen snowboarden ook nog met kniebeschermers.
Zelf denk ik er ook over om dit jaar met rugprotector te gaan skien. Reden… Zag vorig jaar mijn dochter op eenvoudig platform in stuntpark onderuit gaan en met de rug op de scherpe metalen rand van de zijkant vallen. Door de rugprotector voelde ze er weinig van en ging gewoon verder. Aangezien ik zelf ook wel eens over zo’n platform ga toch maar dit seizoen een rugprotector aanschaffen.

Ik ben geen motorijder maar heb me wel de moto rugbescherming van Dainese gekocht, zit goed en zit niet in de weg in de liften.
Deze moet je natuurlijk wel passen, al hebben ze deze in verschillende maten (extra ribben…)
Ik heb deze trouwens gekozen na forumberichten hier en elders gelezen te hebben toen ik bescherming wou kopen.

Bij warm weer is dit soms wel te warm, maar ik heb het ook snel warm…

Ik weet overigens niet of ik als ik er er geen zou hebben een rugbeschermer alleen voor het skiën zou aanschaffen, maar dat is een ander verhaal.

SkiBeppie op 24 nov 2016 11:22

Ik gebruik mijn backprotector van het mountainbiken inderdaad ook bij snowboarden. Als ik die niet had gehad, had ik er denk ik geen aangeschaft.

Maar ik heb 'm toch, en het zit niet in de weg: voel er eigenlijk niks van (heb zo’n vest, niet alleen zo’n plaat die je als rugzak aandoet). Dus het is voor mij eerder de vraag: waarom niet? Bovendien ook nog stukje extra warmte.

Heb zelf een Evoc protector vest, waarbij de rugplaat een soort piepschuim is. Een val van 10 meter zou mijn rug wel van breken, maar de ergste klappen vangt het wel op.
D3o ken ik niet in backprotector. Heb wel elleboogbeschermers met dit spul, en kniebeschermers met het soortgelijke SasTec. Het doet wat het moet doen: de klap verdelen over gehele oppervlak.
G-form (oid) is het laatste hippe volgens mij. Maar hoe dat werkt, en of het als backprotector te gebruiken is weet ik eigenlijk niet. Heb zelf laatst crashpants aangeschaft hiermee. Maar nog niet getest.

Ik ski met rugbescherming (geïntegreerd, buigzame zachte plaat).

Comfort: nul en generlei probleem. Zit goed, volledige bewegingsvrijheid, ademt nog redelijk goed ook. If anything zou’k nog geneigd zijn te zeggen dat het voor een relatief goede houding zorgt.
Veiligheid: het heeft me al wel geholpen bij een aanski-ongeval waarvan ik achteraf bekeken bedenk dat ik zonder rugbescherming waarschijnlijk niet zomaar was weggewandeld/geskied. Oh, en het vangt natuurlijk ook de klappen op van mensen die aan liften vinden dat skies en stokken moeten rondvliegen.
Gewoonte: één dag vergeten dat ding aan te trekken … ik voelde me gewoon naakt en onbeschermd.

Nadat onze kleinste op snowboardles in terneuzen in de rug is aangeskiëd toen ze aan het luisteren was naar de uitleg van de leeraar hebben we besloten om voor ons 5 allemaal een rugbescherming aan te schaffen. En dit in combinatie met een crashpant
Hier nog geen seconde spijt van gehad…
ze zitten comfortabel, zijn een extra laagje tegen de koude en hebben ondertussen al hun nut bewezen.

Ski zelf heel vaak met een backprotector en mijn kinderen ook. De kids ( 5 & 8 jr) die willen niet meer zonder skiën, zij skiën al vanaf dag 1 met een backprotector om. Persoonlijk heb ik hem bijna altijd om met les geven, niet zo zeer voor mijzelf maar meer dat ik bang ben dat ik een keer onderuit geskied word. Als ik vrij ski ben ik altijd onderweg met een rugtas. Als ik mijn ortovox rugtas om heb dan ski ik zonder een backprotector aangezien er daar 1 in de rugtas zit. Als ik mijn ABS airbag om heb, dan gebruik ik hem wel. Tas is een stuk zwaarder en kan hem minder goed stellen dan mijn Ortovox tas.
Wij skiën allemaal met een POC spine vest. De backprotector voelt zacht en flexibel aan, bij impact is de backprotector hard

Als ik ooit serieus wil gaan freestylen zal ik wel een crashpant & backprotector aanschaffen, tot die tijd niet

Gang is alles

Ik gebruik er geen. Maar ski vooral op de piste en haal geen gekke capriolen uit.

Als ik nou veelvuldig in een funpark, half-pipe zou zijn of off-piste tochten zou maken, dan zou een rugprotector wel handig zijn maar nu zie ik het nut er niet van in.

Denk dat dit niet zo lekker zit, in de kuip van de zitski
Dus heb ik er geen

Ik ski zonder rugprotector. Ook in het park. Ik ben geen fan van rails, daar zouden ze wel handig kunnen zijn.

Ik gebruik het niet, draag altijd een rugzak die ook voor voldoende bescherming zorgt. Ik doe overigens aan snowboarden

Marijnt op 24 nov 2016 12:34

nog zo iets wat ik mij afvraag; beschermt een rugzak bij een val of heb je er net meer risico op letsels door? ‘padding’ is inderdaad mogelijk een voordeel, maar wat met de inhoud van je rugzak? Heb je bijvoorbeeld een bluetooth speaker erin zitten met enkele mooie rechte hoeken aan waar je verkeerd op valt, denk ik niet dat je beter af bent dan zonder rugzak… Misschien iets voor @rogier zijn 'domme vragen ?

@Bchs Ik ga eens uitzoeken hoe en wat. Ik heb wel foto’s gezien van mountainbikers die hun fietspomp in hun rug hadden staan na een val met rugzak. Maar freak-accidents zijn altijd mogelijk. Ik ga het uitzoeken.

Click. Click. Peace

Zou een rugzak nooit als bescherming zien en willen dragen. Die is daar niet voor gemaakt en blijft bij een val oid. ook niet op 1 plek zitten.
Wat ik ook vaak zie is een backprotector die veel te klein is. Een goede loopt van je stuitje tot aan je nek. Is dit niet het geval kun je net zo goed geen protector dragen.

Übung macht den meister!!!

Ik zal zeker een backprotectie dragen,knieën en ellebogen en vooral mijn polsen,skihelm…
Zou ik vallen dan zal ik meteen een breuk of iets breken,en kan nu nog afkloppen dat ik nog nooit iets gebroken heb gehad,
Maar ik doe het ook voor mijn eigen veiligheid om geen blessures op te lopen.

Gr Renée

Positive additude to live,with Respect

Ik gebruik er geen. Maar ski vooral op de piste en haal geen gekke capriolen uit.

Als ik nou veelvuldig in een funpark, half-pipe zou zijn of off-piste tochten zou maken, dan zou een rugprotector wel handig zijn maar nu zie ik het nut er niet van in.

Sheila op 24 nov 2016 15:33

Ik draag hem wel en ski voornamelijk piste ,die erg hard kunnen zijn. Zelf haal ik ook geen gekke capriolen uit, maar dat kan je niet van iedereen zeggen sommige zien de hele piste als funpark .

Ik heb een D3o en een dainese protector. Ik rijd af en toe circuitdagen met de motor en daar is het heel normaal om zo’n ding te dragen. Op mijn board zit het me absoluut niet in de weg en aangezien ik het leuk vind om hard te gaan maar mijn kunde soms net niet groot genoeg is, is wat bescherming tijdens een eindje glijden op mijn rug gewoon welkom.

Beide kids (7 en 11) skiën met een rugbeschermer. Ze zijn er aan gewend, hoort gewoon bij de uitrusting. Heb ze nog nooit gehoord over dat ze hem voelen/er last van hebben in de lift.

mama on a mission in the snow

Rugprotector
Ik gebruik hem zelf niet.Maar lijkt me wel nuttig als er weer eens een testpiloot de berg af komt en tegen mij aan skiet.

Aan de andere kant is het natuurlijk zo als iedereen rugprotectie gaat dragen.
Ze nog sneller onderweg gaan.

Wat een tijd.

Zou een rugzak nooit als bescherming zien en willen dragen. Die is daar niet voor gemaakt en blijft bij een val oid. ook niet op 1 plek zitten.
Wat ik ook vaak zie is een backprotector die veel te klein is. Een goede loopt van je stuitje tot aan je nek. Is dit niet het geval kun je net zo goed geen protector dragen.

RFKANGOO op 24 nov 2016 18:57

Helemaal mee eens.

Ook bij het motorrijden zou ik iedereen willen adviseren om GEEN rugtas te dragen. En als je wel een rugtas zou dragen om er geen harde voorwerpen in te vervoeren. Bij een aanrijding/val geeft dat een puntbelasting op het lichaam waardoor er juist meer letsel ontstaat. De werking van de rugprotector is juist gebaseerd op het verdelen van de druk ook een groter oppervlakte.

Heb me crashpants altijd aan, en heb van het freeride mtben en heel beschermpak die wel flexibel is.
Deze beschermd mijn elleboogen, schouders, rug en borstkas, en heb ook altijd me helm op.
Ik vind het toch wel een veilig idee. Je ski toch heel gemakkelijk snelheden boven de 50 km per uur.

Zowiezo zonder helm skiën voelt nu bijna raar. :P

Mey skiën heb ik er geen, wel eens over nagedacht maar daar is het bij gebleven. Nu we leren snowboarden is dit wel weer actueel maar dan rijst al snel de volgende vraag welke dan? Wat zijn goede crashpants en rugprotectors? @rogier, misschien ook eens een onderwerp om eens wat aandacht te geven?

Tijdens het skiën draag ik een (graag) rugprotector. Ik heb zo’n vest met daarin flexibele D3O platen. Ik ben er al een aantal malen heel erg blij mee geweest. Bovendien lekker warm en comfortabel in de lift.

Ik gebruik het niet, draag altijd een rugzak die ook voor voldoende bescherming zorgt. Ik doe overigens aan snowboarden

Marijnt op 24 nov 2016 12:34

nog zo iets wat ik mij afvraag; beschermt een rugzak bij een val of heb je er net meer risico op letsels door? ‘padding’ is inderdaad mogelijk een voordeel, maar wat met de inhoud van je rugzak? Heb je bijvoorbeeld een bluetooth speaker erin zitten met enkele mooie rechte hoeken aan waar je verkeerd op valt, denk ik niet dat je beter af bent dan zonder rugzak… Misschien iets voor @rogier zijn 'domme vragen ?

Bchs op 24 nov 2016 17:25

@Bchs Ik heb er in elk geval geen harde voorwerpen in, behalve een bril of goggle, dus geen last van een “fietspomp” die in mijn rug komt te staan zoals door Rogier wordt aangehaald ;)

Ik ski met backprotector (en helm en crashpants), deels omdat ik iets te vaak gekken van de piste af zien glijden… Dat is geen rare dingen doe, betekend niet dat andere dat niet doen.

Ooit ook aangeschaft voor combinatie gebruik van MTB’en skieen, maar uiteindelijke heb ik voor het MTBen nog een andere aangeschaft.

Geen harde dingen in de rugzak kan soms moeilijk zijn, vooral voor de freeriders onder ons. Die airbag patroon, schep en sonde, allemaal dingen die niet echt zacht zijn. Dus draag ik mijn backprotector onder mijn (airbag)tas. Voordeel van een losse backprotector is dat je rug ook beschermt is als je onderuit gaat bij de lift… moppelt iets over boarders die hun board op je ski zetten…

Plaats een reactie