Update/ sneeuwverwachting winterseizoen pds

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Gister was het erg bewolkt en heeft het licht geregend/gesneeuwd. De pistes aan de Zwitserse kant hebben het toch wel erg zwaar in vergelijking tot de Franse kant.
Verder over het algemeen veel bruine plekken tussen de sneeuw en sommige pistes kunnen beter grondbank genoemd worden dan piste.
Voor de mensen die hier nog geen komen hoop ik vrijdag toch echt op een goede laag nieuwe sneeuw zodat in ieder geval een deel van dit verholpen is.

Siard op 22 feb 2017 08:09

Dat hoop ik ook, wij zitten nog weer een weekje later in Chatel(4 maart). Maar het moet zeker weer wat kouder worden en wat sneeuw bij vallen. Want met het huidige tempo blijft er niet veel over…

En wij gaan pas 18 maart. Ik vind t toch wat aan de late kant met deze hoeveelheid sneeuw, begin m te knijpen haha.
@Siard had je nog gekeken voor mijn piste??

Tijd voor een uitpakparty?!

Kan nog helemaal goedkomen. Eind maart een keer geweest, alles groen met witte banen. Na 2 dagen ging het 's nachts sneeuwen en lag er 50 cm nieuwe sneeuw

@gaston nee helemaal vergeten, echter merk ik wel dat een aantal pistes onterecht gesloten is. Vandaag ook weer een rode piste genomen die helemaal niet dicht had hoeven te zijn en waar ook velen anderen van af gingen.

Verder vandaag weer een geweldige dag gehad. Onderaan in Avoriaz stond op het info bord rond 16:00 uur zelfs 24 graden aangegeven! Al is dit natuurlijk vol in de zon en zonder wind.
Op de pistes is het steeds meer steentjes ontwijken (vooral wat lager gelegen). Ook plakken gras er doorheen is dagelijkse kost geworden. De pistes waren erg slushy of juist erg ijzig, afhankelijk van de kant van de berg (en dus of de zon erop schijnt de hele dag)
Naast dit, zijn er nog genoeg pistes gewoon open en ze doen er alles aan het wel allemaal draaiende te houden, in ieder geval deze weken.

*bericht bewerkt door Siard op 22 feb 2017 23:16

Stay frosty

@Siard over gesloten pistes is pas een blog van @Rogier geweest, misschien verstandig om eens te lezen… Meestal zijn ze niet vanwege te weinig sneeuw gesloten maar vanwege gevaarlijke omstandigheden zoals lawinegevaar.

Edit: Hierbij de link naar de desbetreffende blog: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/338208/hoe-gevaarl…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 22 feb 2017 23:28

Born to Ride

Hier nog een aantal foto’s van vandaag of eerder deze week:

null

Vanaf Arete Des Intrets

null

Uitzicht vanaf begin Ripaille-Paradis

null

Vanuit Chatel

Hier de afspeellijst van de eerste 3 dagen, voor een iets betere impressie dan bovenstaande foto’s :)

*bericht bewerkt door moderator op 22 feb 2017 23:30

Stay frosty

@Matthias123 bedankt, ik heb hem inderdaad al eens gelezen. Alleen, een piste waar je begin tot eind kan zien (enkel een recht stuk) en geen enkel lawinegevaar te bekennen is (ligt ook nooit genoeg sneeuw voor op dat stukje)… Dan zie ik geen reden om die piste te sluiten. Hooguit omdat die wat ijzig was.

Hierbij nog wat foto’s van de afgelopen dagen:
Uitzicht vanaf de Arete Des Intrets (vanmiddag)

null

Uitzicht vanaf de Ripaille-Paradis (vanmorgen)

null

Vanuit Chatel (paar dagen geleden)

null

*bericht bewerkt door Siard op 22 feb 2017 23:51

Stay frosty

Hierbij nog wat foto’s van de afgelopen dagen:
Uitzicht vanaf de Arete Des Intrets

null

Uitzicht vanaf de Ripaille-Paradis

null

Vanuit Chatel

null

Hieronder nog een afspeellijst van de video’s van afgelopen 3 dagen, om nog een betere impressie te geven dan de bovenstaande foto’s ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGnLm7cadyAWAd5krgZIc…

*bericht bewerkt door moderator op 22 feb 2017 23:40

Stay frosty

Hierbij nog wat foto’s van de afgelopen dagen:
Uitzicht vanaf de Arete Des Intrets
[64f40c63223b0a13d3824b443a616606_2017-02-22-2016-08-23.jpg]

Uitzicht vanaf de Ripaille-Paradis
[a132dd18ef9c18d39b064e9605898a92_2017-02-22-2012-01-07.jpg]

Vanuit Chatel
[832ade0bb9a3f8d5bca9341ed73629ba_2017-02-20-2015-00-52.jpg]

Hieronder nog een afspeellijst van de video’s van afgelopen 3 dagen, om nog een betere impressie te geven dan de bovenstaande foto’s ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGnLm7cadyAWAd5krgZIc…

*bericht bewerkt door moderator op 22 feb 2017 23:41

Stay frosty

Zie nu dat ik per ongeluk paar keer bijna hetzelfde heb gepost, excuses hiervoor.
Nog even een kleine update vanuit (inmiddels helaas alweer) ons koude kikkerlandje.
Gister was het in het begin regenachtig/sneeuwig. De wolken hingen laag en er was erg slecht zicht. In de middag trokken de wolken op, maar de pistes bleven grotendeels een drama.

null

Ze waren een geul aan het graven om het water weg te kunnen laten lopen in een put.

null

De sneeuwgrens kwam steeds lager te liggen zoals te zien is op de berg op de foto.

null

In de middag trokken de wolken wat op

*bericht bewerkt door Siard op 25 feb 2017 18:59

Stay frosty

Aangekomen in ijsregenachtig Morzine. Straks nog een klein laagje gevallen hieronder, morgenvroeg de spullen ophalen en op naar Avoriaz.

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Ondertussen sneeuwt het. En het sneeuwt. En oh ja, het sneeuwt. Daarnaast: sneeuw. En nog een beetje sneeuw. Happy times!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Yes, eindelijk eens een goed pak erbij in combinatie met een lagere sneeuwgrens. Kun je iets meer zeggen over de pistekwaliteit en andere omstandigheden als bijvoorbeeld drukte?

Veel plezier, nog 2 weken voor mij…

Tijd voor een uitpakparty?!

Gisterenmorgen was de piste prachtig. Goed geprepareerd met een klein zacht dekentje erop. Later op de dag steeds meer wind en sneeuw, waardoor bijna alle liften rondom Avoriaz in elk geval dicht gingen. Vandaag gaat er nog meer sneeuw vallen is de verwachting van de locals, dus even afwachten wat de liften doen. Later vandaag meer!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Nou, hier valt genoeg sneeuw: staan al bijna 3 uur vast in Avoriaz bij de gondel van Les Prodains. Windkracht 12. Net te laat naar beneden gegaan, met twee zoons van 4 en 1. Maar ze mogen samen met mama wachten in de control room tegen de kou: dan maar een avontuur ervan maken!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Ojee, sterkte!!

null

Ik zag inderdaad vanmiddag dat bij Avoriaz alles gesloten was. Ook in Pré la Joux overigens. Blizzard brrr

Tijd voor een uitpakparty?!

Er is wat sneeuw gevallen…

null

Onderaan de dalafdaling van Avoriaz naar Morzine/Les Prodains vanaf Telepherique. Tegen de halve meter aan, en het blijft maar sneeuwen.

Hiervoor kom je! Genieten!

*bericht bewerkt door FBeer op 07 mrt 2017 07:46

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Nou, hier valt genoeg sneeuw: staan al bijna 3 uur vast in Avoriaz bij de gondel van Les Prodains. Windkracht 12. Net te laat naar beneden gegaan, met twee zoons van 4 en 1. Maar ze mogen samen met mama wachten in de control room tegen de kou: dan maar een avontuur ervan maken!

FBeer op 6 mrt 2017 16:39

hoe beem je jouw zoon van 1 jaar mee op de piste? En ja dat is een serieuze vraag aangezien ik juist vader ben geworden. Ik wil mijn zoon zo snel mogelijk meenemen naar de bergen uiteraard ? grtn

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

De piste op: niet.

Mijn vrouw kan geweldig skiën (heeft zelfs papieren om les te geven), en zegt het aan te durven met een draagzak. Maar ik vertrouw haar wel, maar anderen niet: ik weet dat ze zonder kleerscheuren makkelijk naar beneden komt, en ongelukken door anderen gebeuren weinig, maar het zal je maar gebeuren.
Dus gaat ie mee omhoog en lekker spelen in de sneeuw zodat ie vast kan wennen. En dan dus om de beurt zelf de pistes af. Alles (of nou ja, veel) voor het grote doel om de boys op de ski’s of het board te krijgen!

On topic: de verwachting is dat het vandaag sowieso in Avoriaz blijft sneeuwen, lager gelegen gebieden ook wel: het is koud. Even afwachten wat de wind doet, want die speelt al 2 dagen een negatieve hoofdrol in de middag. Straks meer over de kwaliteit en omstandigheden van en op de pistes!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Ik ben benieuwd naar de updates uit dit gebied (@FBeer en anderen)
Gisteren stond er namelijk alleen nog maar sneeuw op het programma en net open ik de bergfex app, tref ik dit aan:

[c7e68035d6a6788a47d3284710761f88_screenshot-2017-03-07-09-05-45.png]

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik ben benieuwd naar de updates uit dit gebied (@FBeer en anderen)
Gisteren stond er namelijk alleen nog maar sneeuw op het programma en net open ik de bergfex app, tref ik dit aan:

null

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

…en dat werkt dus niet… maar iig helemaal geen sneeuw meer op de verwachting…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa2 je kunt ook teveel willen? De hoeveelheid sneeuw op de berg is bijna verdubbeld de afgelopen dagen (met vandaag erbij). Geniet van het moment, en staar je niet blind op de modellen. Daarnaast, gun de mensen die er nu zijn ook een paar droge dagen.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston ik heb geen idee hoe skibaar het is en of de gevallen sneeuw niet meteen tot slurry verdwijnt in 2-3 dagen… Daarom ben ik erg benieuwd naar commentaar van mensen ter plekke! (en het is ook een stevig staaltje voorpret ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Er is vannacht en vandaag en gigantische berg heerlijke sneeuw gevallen! Even afwachten hoe dit zich de komende dagen gaat houden gezien de stijgende temperaturen en de verwachtte zon; het zal vooral heerlijk zijn in de ochtend!

*bericht bewerkt door FBeer op 07 mrt 2017 19:42

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Inderdaad, heerlijk in de ochtend! Hoe later en hoe lager, hoe slushier. Maar de pistes het gebied in zijn heerlijk. Weer vandaag ook prachtig, al zou het heeeeel fijn zijn als het zonnetje morgen doorbreekt!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Het regent. In Morzine en ook hoger, in Avoriaz. Zojuist de dalafdaling van Avoriaz naar Les Prodains gedaan, was aardig werken. Slush en ijs van boven tot onder. Maar: er valt naar beneden te komen, zeer zeker! Nu ontbijt!

Wanneer de dagen korter worden, blijf dan altijd krenten in de pap fleppen!

Het is te hopen dat het maar tot een paar millimeter blijft dan…

Tijd voor een uitpakparty?!

Gister heeft het sinds het eind van de middag tot ongeveer 10 uur vanmorgen geregend in Chatel.
Het is dan ook niet meer onder 0 geweest. De sneeuw wordt dan ook snel minder door de regen en vooral veel slush. Gelukkig is er wel genoeg gevallen om dit in eerste instantie op te vangen. Het is dan ook nog prima skien. Inmiddels miezert het dan ook weer. Het is te hopen dat het droog wordt, want de regen zet de dooi wel in een stroomversnelling…

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 09 mrt 2017 16:07

Plaats een reactie