Update/ sneeuwverwachting winterseizoen pds

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Bedankt @alke

Wij komen donderdagochtend aan en klikken zo snel mogelijk in onze latten!
Ik hoop stiekem dat er de komende dagen nog sneeuw valt waardoor linga misschien helemaal open kan? Of is dat te rooskleurig?
Grtjs

het sneeuwt nu :-), maar hele kleine vlokjes

Life is fun, so enjoy it

Dan is de app van sneeuwhoogte.nl de enige app die het bij het juiste eind heeft?
Op verschillende websites zie ik op donderdag een voorspelling van ongeveer 30 cm??? Dat zou pas mooi zijn! Ben ook benieuwd hoeveel er woensdag gaat vallen… @alke hopelijk kun je ons op de hoogte houden!
Bedankt alvast!

@all: helaas is er maar een dun laagje gevallen gisteren. Ook is Linga nog niet open tot mij spijt. Zie mijn update op https://www.wintersport.nl/skigebieden/portesdusoleil/forum/…

*keep cool and relax...*

Het gaat steeds beter, Linga is inmiddels ook open en ook in Chatel en Morzine draaien steeds meer liften.

*keep cool and relax...*

Live update Les Gets en PdS 1: gister avond aangekomen vanuit Geneve. Waar normaal de sneeuw al laag begon was daar nu niks van bij. Je zag dat het gister een cm of 2-4 gesneeuwd had en voornamelijk kleine vlokjes.

Vanmorgen wakker geworden met dikke vette vallende vlokken. Prachtig gezicht maar wellicht eel slecht voor het zicht. Straks naar boven om lekker te genieten van de verse sneeuw.

Als er deze week speciale vragen over PdS zijn dan help ik graag! Planning is dat wij ook richting Avoriaz en chatel gaan skien indien het weer het toelaat.

Wij gaan over 2 weken weer die kant uit, dus zal jouw updates weer op de voet volgen! Ik ben vooral benieuwd hoe het in de lager gelegen gebieden ervoor staat (Les Gets, Morzine), aangezien Roel zei dat de sneeuwgrens rond de 1200 - 1600 meter zou komen te liggen en er veel neerslag verwacht werd.

Stay frosty

We gaan volgende week en een dagelijkse update zien we graag langskomen.
Chatel red je zeker gezien de goede sneeuwverwachtingen.
Alvast veel plezier!

Ik zag dat er veel sneeuw gevallen was, dus de situatie in PDS zal wel stukken verbeterd zijn.
Kan jij ons er meer over vertellen @Pvdh?

Stay frosty

Enorme verbetering, eergister heeft het enorm gesneeuwd en was het zicht zeer slecht. Wel echt 40-50cm gevallen die dag. Gister ochtend begon nog met wat sneeuw maar dit mocht verder geen naam meer hebben. In de middag werd de tempratuur hoger waardoor de sneeuw slechter werd.

In het dorp is het op dit moment aan het dooien maar op de berg is het werkelijk prachtig. Vannacht heeft de vorst de natte sneeuw opgevroren waardoor het nu lekker knisperend is.

Als het niet te hard dooit zou ik mij over de pistes echt geen zorgen maken, er ligt voldoende sneeuw om gewoon te kunnen skien. Van de week gaan we naar avoriaz dus dan volgt meer nieuws over pds.

Nog vragen? Ik hoor t graag!

Een paar dagen al in PDS. We zitten in Champery en we hebben niet te klagen over het weer. Heldere dagen en een lekker zonnetje.
We hebben al aardig wat gecruised door het gebied. Gisteren een mooie tocht naar Torgon: via Lindarets en met de nieuwe lift naar Super Chatel. Vanaf daar naar Torgon. Terug via Morgin (dalafdaling heb ik slechter meegemaakt) en via Champoussin weer terug. Het werd al met al een avontuurlijke tocht omdat de afdaling naar Torgon slecht was; er kwam regelmatig bruin en groen door de pistes heen. Verder prima tocht!
Vandaag wat meer in de regio gebleven en met een goede lunch in het geitendorpje. De afdaling naar Ardens heeft wel wat last van de warmte. Ook niet optimaal was de piste terug Les Crosets in; een blauwe piste richting de dubbele sleeplift Ripaille was aardig gaar. Het was erg druk vandaag, dus uiteindelijk maar eerder gestopt dan gebruikelijk.

*bericht bewerkt door WillemJona op 12 feb 2017 16:09

Twee woorden: warm en druk. Op de warmte waren we gekleed, de drukte was onverwacht; misschien Zwitsers - of Frans voorjaarsvakantie…?
Enfin, we zijn naar Morzine geskied. Weggejaagd door de drukte kwamen we in Les Gets terecht. Daar was het helaas niet minder druk en toen daar ook nog liftissues bijkwamen, waren we het zat en zijn we over zeer kleffe sneeuw afgedaald naar Morzine. In het dorp hebben we troost gevonden bij een voortreffelijke lunch.
Later in de middag vonden we gelukkig betere sneeuw in Avoriaz en Les Crosets. Ook de drukte was flink afgenomen.
De warmte en de wat lager gelegen zwaardere sneeuw vinden we niet zo erg, maar we hopen dat het de komende dagen wat minder druk is.
Morgen maar eens kijken in Champoussin…

*bericht bewerkt door WillemJona op 13 feb 2017 23:12

null

Bedankt voor de update @WillemJona! Voorspellingen voor de komende dagen zijn hetzelfde, dus dat warme zal wel blijven. Een kleine google-search leerde mij dat de Engels in ieder geval vanaf vandaag voorjaarsvakantie hebben, dus dat zal de drukte wel verklaren.
Veel plezier weer morgen!

Stay frosty

Veel Engelsen inderdaad @Siard. Evengoed was het vandaag gelukkig een stuk rustiger dan gisteren.
Het Kaiserwetter domineert hier (met een hoofdletter K). Prachtige witte pistes steken af tegen de strak blauwe lucht.
Champoussin was vandaag de moeite waard; qua pistes en qua lunch (bij Le Poussin). Wel weer tijdig terug gegaan om de uitgesleten overgangspistes zo veel mogelijk te vermijden.
De zon op Planachoux bracht een mooie afsluiting aan een fijne ski-dag!

Ha, daar bij Planachaux ben ik vanmiddag ook in slaap gevallen in de zon omdat het vliegtuig vanmorgen wel heel vroeg ging… Ik moet zeggen dat de sneeuw me vanmiddag ondanks de warmte alles meeviel (ja, lentesneeuw, maar die zon is zo fijn…) en wat is het snowpark bij Les Crosets groot dit jaar! Werd ik heel blij van :)
Morgen ga ik richting Frankrijk, benieuwd hoe The Stash erbij ligt…

Setting forth in the universe

‘Bakken en braden’ vandaag. Tussen de bedrijven door was het genieten op de terrasjes. We wilden aardig wat meters maken in en om Pré la Joux, maar de terrasjes waren deze keer wel erg uitnodigend. Wederom Kaiserwetter vandaag; de derde of vierde dag sinds we hier zijn. Het houdt niet op!
De sneeuw is wonderbaarlijk genoeg nog steeds prima. Einde van de dag natuurlijk wel wat zachter, maar een beetje de techniek aanpassen en voila, lekker snijden…
Toen we Champery inreden vanmiddag was het 8 graden. Toch ligt er nog steeds sneeuw op de daken en velden.

Vanuit ons appartement:

null

Vandaag was onze laatste dag. We hebben een hele week elke dag kunnen skien in prachtig weer.
De gehele dag in Avoriaz gebleven. De pistes lagen er heerlijk bij. Met name de west kant (Col de Furnet), was onze favoriet vandaag.
De mensen die komende week hier zijn hoeven zich niet veel zorgen te maken. Ja, het gebied kan wel wat extra cm’s sneeuw gebruiken, maar het is al met al nog prima te doen. Zo her en der wat bruin en wat lager gelegen wordt de sneeuw wat zwaarder in de middag, maar dat is wat mij betreft zeker geen reden voor grote zorgen. Er valt genoeg te genieten van de sneeuw die er wèl ligt, de prachtige witte pistes en het mooie zonnetje, die nog even zal aanblijven als ik het weerbericht mag geloven.
Voor mij was de week een testcase hoe mijn knie zich zou houden. Twee jaar geleden is een van mijn kruisbanden afgescheurd (ACL) en door revalidatie heb ik mijn resterende kniebanden kunnen aansterken, zodat ik daar geen last meer van heb, in het ‘normale’ gebruik. Tijdens het skien heb ik gebruik gemaakt van een Össur brace. Dit ging fantastisch! Missie geslaagd :)

*bericht bewerkt door WillemJona op 16 feb 2017 17:24

Goeie reis naar huis @WillemJona!
Ik blijf nog tm dinsdag, pak net een beetje mee van de vakantiedrukte vrees ik. Was vandaag voornamelijk in Morzine, waar ik de lager gelegen pistes al vroeg (rond 12) slush vond, maar hoe hoger ik kwam, hoe mooier en rustiger de pistes werden (en hoe blijer ik!).

The Stash ligt er overigens redelijk bij - het hogere gedeelte is heel goed te doen, lager is de sneeuw helaas vooral ijs en stenen…

Setting forth in the universe

Geniet er nog van @Para!

Geniet er nog even van @Para en goede reis @WillemJona.
Wij gaan morgen juist op weg naar PDS, dus ik zal onderweg even zwaaien :P
Bedankt voor de fijne updates!

Stay frosty

Vandaag heeft het geregend vanaf pre la joux en lager daar boven enkele vlokken sneeuw.

De kwaliteit van de piste’s is vanaf 12.00 wel erg slush en ook met warme temperaturen maandag word het wel spannend voor de kwaliteit van de sneeuw.
Vorig week nog sneeuw in het dorp chatel en nu wegen en tuinen weer bijna groen.

Gister inderdaad een grijze dag met veel bewolking, dus ik ben Zwitserland niet uit geweest. Vandaag weer net zo stralend blauwe als voor gister! Veel in Frankrijk geweest, rondom Les Lindarets en het snowpark van Avoriaz (waar ik mijn eerste nosegrab deed… :). Vond een hoop pistes ijzig… Maar dat is ook veel schaduw daar. Planachaux was wederom slush aan het eind van de dag, vooral het onderste gedeelte.

Setting forth in the universe

Wij zijn vandaag na een spoedige reis aangekomen in St. Jean D’Aulps.
Morgen onze eerste skidag richting les Gets/Morzine, ben erg benieuwd!

Stay frosty

Hierbij een late update vanuit Portes du Soleil. Vandaag een prachtige dag gehad met alleen maar strak blauwe lucht in Les Gets/Morzine.
Sneeuw was na het middaguur wel wat minder dan eerder op de dag, maar dit was niet hinderlijk.

Foto uploaden vanaf mobiel lukt niet

*bericht bewerkt door Siard op 19 feb 2017 23:38

Stay frosty

Weet iemand waarom de mooiste piste (mening) van omgeving Chatel ‘Le Perdrix Blanche’ al het hele seizoen gesloten is (volgens de app dan)?

Ligt bij Pre La Joux helemaal naar boven aan de top van de Cornebois de meest rechtse.

Tijd voor een uitpakparty?!

Toevallig gaan wij vandaag die kant uit, ik zal eens kijken of ik kan zien waarom deze gesloten is.

Stay frosty

Twee prachtige laatste dagen gehad. Toegegeven: er mag overal wat sneeuw bij (die hopelijk van de week nog valt!), maar ik heb nergens echt last gehad van een gebrek aan sneeuw.
Gister rondom Champoussin geweest, heerlijk rustig, en vandaag terug naar Champéry. De verbindingspiste naar de Pointe de l’Eau lift vanuit Champoussin was al heel vroeg bruine slush, verder worden pistes aan het eind van de dag uiteraard slecht (vooral de rode Mossestes en Planachaux)
Drukte vond ik op de pistes en bij de liften verrassend goed te doen voor zo’n mooie voorjaarsvakantiedag. Heb eigenlijk alleen bij de Mossestes terug richting Zwitserland langer dan 5 minuten moeten wachten en ook in de snowparks viel het me alles mee - op wat klasjes in Crosets na.

Mijn tablet laat me helaas geen foto’s uploaden, maar de uitzichten waren echt fantastisch deze week. Veel plezier voor degenen die er nu zijn of nog gaan, ik hoop nog op wat nieuwe sneeuw!

Setting forth in the universe

Gister was het erg bewolkt en heeft het licht geregend/gesneeuwd. De pistes aan de Zwitserse kant hebben het toch wel erg zwaar in vergelijking tot de Franse kant.
Verder over het algemeen veel bruine plekken tussen de sneeuw en sommige pistes kunnen beter grondbank genoemd worden dan piste.
Voor de mensen die hier nog geen komen hoop ik vrijdag toch echt op een goede laag nieuwe sneeuw zodat in ieder geval een deel van dit verholpen is.

Stay frosty

Plaats een reactie