VLOG: Spåtind skisenter: Mijn real life Skiresort Tycoon!

Weer n berichtje vanuit Spåtind skisenter!

https://youtu.be/HFwbgW8oruw

*bericht bewerkt door martijn.. op 02 nov 2017 19:34

Lachen, laat je het eindresultaat nog even goed zien?!

@martijn… ik zit een beetje hardop mee te denken misschien, maar is niet een idee om nog een soort van eg voor de buis te monteren. Wanneer de sneeuw hard is wordt het dan gelijk een beetje fijngemalen waarna je met de buis weer alles strak trekt. Ook zal het doordat alles dan los komt vermoedelijk makkelijker egaliseren.

Born to Ride

@Matthias123 idd ik moet nog een egaliserings voorziening monteren, omdat de sporen van de rupsband dieper zit.
Voor het fresen (zoals dat heet) heb ik iets anders voor gekocht, n weidesleep:
https://www.kellfri.no/harvmatte-2-1-m

Kreeg ik voor n zacht prijsje, was laatste model en moets weg.
Die monteer ik eronder en klaar!

Met een beetje creativiteit kom je er wel! Blijf maar doorkomen met de videos Martijn!

@martijn… dat was dus precies wat ik ongeveer bedoelde met een eg. Echt een frees is het natuurlijk niet, maar het geeft wel een vergelijkbaar effect, al zal het bij een frees wel een stuk fijner zijn. Wanneer je die weidesleep er op gemonteerd hebt zal je voor de rest ook weinig extra gewicht meer nodig hebben.

Je bent in ieder geval wel lekker bezig. Met zo weinig mogelijk middelen een zo hoog mogelijk resultaat halen!

Born to Ride

Mooi hoor!
Ik zat inderdaad ook te denken een een stel van die handmaaiers voor de buis die in de sneeuw gedrukt worden en de boel een beetje hakselen.
Dit idee zeg maar:

null

Tweedehands vier op een rij en gaan.
Of misschien hebben ze helemaal zoiets niet in het hoge noorden :)

Don`t eat yellow snow

@martijn… mocht je ook langlaufloipes hebben dan is dit misschien een optie om die te sporen:

Born to Ride

@matthias123, die hebben we al! althans een andere variant erop.
@Jaapm, had ik ook heel even aan gedacht. Alleen alles wat rolt gaat niet werken in sneeuw. Dat slaat meteen vast. Bij een echte pistebully is de frees ook aangedreven. We hebben hier ook een walsaanhanger met grote 4x4 autobanden die is superzwaar, maar ook die slaat na 15 minuten vast. Dus je zult dat moeten motoriseren. En dan dan wordt het projectje meer en meer complexer, meer onderhoud, dus tijdrovender/kostbaarder.

Mijn doel is om iets simpels te bouwen voor rond de paar honderd euro. Daarmee kan ik dan 70% van de tijd zelf preppen. Als er teveel sneeuw is of teveel ijs, huur ik gewoon weer een bully in. Uiteindelijk wil ik over 2 a 3 jaar een echte pistebully aanschaffen!

Nu is alles veranderd in hard ijs en de sneeuw is bijna weg. Ik was namelijk te laat met het klaar hebben van dat ding. (tja tis druk)
Het gaat dit weekend weer sneeuwen ik zal daarna wat foto’s posten!

Hi @martijn… Hier in NL is de sneeuwkoorts alweer uitgebroken met volop sneeuw in de Alpen en zelfs dichter bij huis in Winterberg. @Roel heeft het maar weinig over de scandinavische landen, maar dat kun jij natuurlijk het best vertellen. Hoe gaat het daar?!

Wat tof zeg! Vandaag al je filmpjes geken. Wat stoer dat je alles zelf kan en dan door groeien en uitbreiden. Heel veel sc6 eneen goed seizoen toe gewenst. Hopelijk verkoop je meer ski passen dan vorig jaar.

@Jochemgerrits, genoeg sneeuw al net als in de alpen. 70 cm buiten de piste. Tis erg druk anders had ik wel al een filmpje gepost.

Tegenwoordig doe ik sneeuwschuiven erbij als extra inkomsten. Alleen dat is intensiever dan ik had gedacht. Dat geeft eigenlijk best wat tijdsdruk op omdat dan ook aan de pistes gewerkt moet worden. Nog steeds bezig geweest met het prepareer tool. Hij is nu al heel aardig, maar om een strakke mat te krijgen is niet gemakkelijk. Ik ga die preptool wederom weer opnieuw opbouwen en dan moet ie goed zijn.

Te gek @martijn… Leuk te horen. Ik en vele anderen wachten je verhalen en filmpjes rustig af! Succes komende tijd.

Bij deze een nieuwe aflevering!

https://youtu.be/zCe8GTYQ59w

Nou hierbij dan n foto van de mat die ik gemaakt heb, er is al op geskied, etc. Helaas krijg ik m met de tool die ik gemaakt niet beter dan dit. Maar dit is meer dan goed genoeg voor de rustige weekenden en tussendoor.

null

Het heeft behoorlijk veel tijd gekost in oefenen etc. Tis niet makkelijk de moeilijkheid zit m natuurlijk in dat ik niet met n echte bully rij. Die zijn ervoor gemaakt tenslotte… met mijn apparaat is het de hele tijd opletten dat je niet fout rijdt. Want hij kan zich redelijk makkelijk meer ingraven dan n bully. Maar ik heb nu de juiste strategie.
@matthias123 ik moet je iets bekennen, ik ga m toch draaiend maken! Ik heb dit ding gezien:
https://snowsystem.no/produkt/sporutsyr/kompaktor-200…

Deze heeft tanden, die de sneeuw eruit peutert. Ik heb m zien werken en hij werkt goed. Dit is natuurlijk beter omdat ik dan beter kan walsen en minder ballast heb.

*bericht bewerkt door martijn.. op 09 dec 2017 18:40

Goed bezig daar. Het is wel bitter koud daar als ik de laatste kaarten zo zag. Aan sneeuw geen gebrek zo te zien.

Born to Ride

Het valt met de kou eigenlijk wel mee -5 nu, maar het wordt wel kouder de komende dagen. Vrijdag regende het zelfs nog even. Toen had ik het pas koud omdat het waaide en alles nat is.

Aflevering 22 is klaar!

https://youtu.be/FZjxpAxMbrI

Toffe informatie ook Martijn! Zaken waar wij als wintersporter eigenlijk vaak totaal niet bij stil staan! Hoelang ben je bezig met alle schotels op de lift te hangen? Lijkt me stiekem nog best wel een flinke klus.

Alles wat niet in een flow gaat kost snel veel tijd. Maar ik denk ca. 10 min per meebrenger. Het meeste heb ik natuurlijk in de zomer gecontroleerd dat was veel meer werk. Je moet dan namelijk de trommel demonteren en de veer smeren. Nieuw touw aanleggen etc.
Hier hangen maar 14 meebrengers, dus valt wel mee. Het enige is dat ik het werk alleen heb heb gedaan. Als je het klusje met z’n 2-en doet gaat het veel sneller. Na zo’n 100 uur moeten alle meebrengers weer ca. 20cm verplaatst worden. Maar dat is niet zoveel werk.

Gebruik je dyneema als touwwerk, of polyester lijnen? Ik zie er knoopjes in zitten, dat verzwakt de breekkracht met 50% bij een touw.

Nou weet ik niet of die touwtjes wel eens breken maar anders is een splits aan te bevelen.
Mja dat kost weer extra tijd haha.

Tijd voor een uitpakparty?!

Heb je niemand die je hierbij kan helpen dan @martijn…?

Mr. Slow

@Gaston, Da’s n goeie:
Die nieuwe touwen kunnen 500kg trekken. dan houdt ik nog 250kg over. Nog steeds meer dan genoeg. Die knopen zitten erin om er voor te zorgen dat de oude zwarte houder van de ankerliften (die ik noodgedwongen behouden heb omdat die bij deze trommel horen.) niet naar boven kan schieten. Alleen is dat niet meer nodig omdat ik ze vast heb geschroefd. Dus ik kan de knopen eruit halen.
@Quick. Nee doe alles zelf, kan mezelf net betalen voor een heel jaar maar nog geen overig personeel voor dergelijke zaken. Ik hoop volgend jaar meer hulp te kunnen inhuren.

*bericht bewerkt door martijn.. op 22 dec 2017 20:54

Misschien zijn er wel mensen van hier die in ruil voor kost en inwoning een periode zouden willen komen helpen? Lijkt me erg leuk om mee te maken.

Je bedoelt n full package skiresort tycoon experience ;) haha.
Tja men kan me voorzien van iedeen etc. Beetje mee pistes preppen, lift bedienen etc.
diegene die dat willen kunnen n pb sturen.
Wie weet kunnen we wat regelen.

hoe is het daar met de drukte die het hoogseizoen met zich mee brengt?

ja ik ben ook benieuwd

Kijk da’s toevallig, was net bezig:
https://youtu.be/rxJekcb9DKE

Misschien tijd om eens een eigen pistemachine te kopen dacht ik zo…

*bericht bewerkt door martijn.. op 24 jan 2018 00:02

Mooi om te zien weer! Heb je ook wat beelden van hoe je de pistes nu prepareert en hoe de liften in bedrijf zijn?

Piste preparering bestel ik, word door n nieuwe prinoth gedaan met een 5,5m brede sleep. Da’s n beest. Tja mijn knutsel kan niet gebruikt worden want mijn machine heeft n hydraulisch probleem wat n pain in the ass is om op te lossen. Tot nu toe loopt het seizoen niet helemaal vlekkeloos zoals ik me gehoopt had. Maar ja, hoort erbij denk ik. De treeruns die ik heb gemaakt zijn wel echt superrrrvet! Volgende keer hoop ik die te laten zien.

Plaats een reactie