Atomic XTI - Lengte aankoopadvies..

I know dit is een terugkerende vraag en ik heb het artikel in ‘Anton’ gelezen over dit onderwerp… Toch maakt het in dit geval iets lastiger…

Als bijna 100 % piste skier ben ik 1.74M (62 kg) en ik ski op dit moment op Atomic Race S ski’s van 165 CM. Deze voelen me iets te ‘beginner’ aan als ik op volle snelheid de pistes afknal. Ik wil dus een segment omhoog en heb me zinnen gezet op de Atomic XTI (https://www.wintersport.nl/blog/gear/atomic-redster-xti/…)… Waarom Atomic? Omdat ik van kinds af aan al op Atomic ski en merkvast ben :) Waarom de XTI? Omdat deze eigenlijk een perfecte match lijkt te zijn: Hard knallen als je wil, maar comfortabel als het nodig is.

So far so good! Maar… 164 of 169? Nu klinkt 164 logisch ook qua mijn relatief ’ lage’ gewicht en ik geen echte ‘werk’ ski’s wil. Maar er zit een vrij groot verschil qua radius in de 164 (11.7) en 169 (15.5) variant wat het in mijn ogen twee behoorlijk verschillende ski’s maakt. De positieve reviews gaan ook allemaal over de >169 ski’s en niet over de meer op carve georienteerde kleine broertje zo lijkt het…

Iemand ervaringsdeskundige of iemand een verstandig advies, of moet ik me in de winkel laten leiden door de mening van de verkoper? :)

Bron: https://shop.atomic.com/en-gb/products/redster-xti-xt-12-AA1…

Let it snow!

Ik ben niet echt een ski crack maar ik heb toevallig wel ervaring met de verschillende types en lengte van skies.
Ik denk dat je de keuze vooral moet laten afhangen van de radius van de ski.
Dat verschil in lengte is echt minimaal. Daar merk je echt niks van.
De 164 versie is een slalom radius (beide zijn carve skis) en de 169 is wat meer allround en zal stabieler aanvoelen op hogere snelheid en lange bochten.
Ik heb een paar jaar geleden voor dezelfde keus gestaan met de X-race van Salomon. De radius was gekoppeld aan de lengte. 165 was iets van 12,5 (slalom), 170 -> 15 m en de 175 -> ca. 18 m (reuzeslalom). Ik heb toen de 170 genomen dus met een radius van 15 m.
Ik heb ook kunnen vergelijken met slalom skis (12 m) en dat verschil merk je wel. De korte bochten gaan echt wat makkelijker.
Ik kan als ik achter mijn zoon (met de slalomskies) aan ski niet het zelfde ritme aanhouden of zijn lijn aanhouden zonder te gaan rutschen en forceren.

Daarentegen zijn mijn ski’s weer stabieler in de lange bochten of op hele hoge snelheden. De slalomskis worden dan iets zenuwachtiger. Maar dit verschil is kleiner dan het verschil bij de korte bochten.
Het ligt dus echt aan je persoonlijke voorkeur. Hou je van het korte, agressieve werk dan zou ik de korte versie nemen. Als je veel buckelpiste’s doet is een kleine radius ook wat fijner.
Ben je meer van de ruimere snelle bochten, dan zou ik voor de langere versie gaan.

Wat betreft de lengte: Mijn andere zoon heeft de Armada TST (1,85, radius van 19m en goede mix tussen piste / offpiste). De lengte van 1,85 merk je eigenlijk niet, maar de korte bochten gaan gewoon niet snijdend (wel rutschen) maar lange carve bochten wel. Dit is voornamelijk door de radius.

De testers zeggen het al, de lange versie zit tussen een slalom en een reuzenslalom ski in. meer allround dus.
Een ding is zeker laat je keuze niet afhangen van de lengte, die paar cm is echt niks. De radius is veel bepalender.
PS Ik ben nog steeds tevreden met de keuze van toen, maar ik denk dat als ik m opnieuw zou moeten kiezen dat ik toch de kortere, slalom georiënteerde ski zou nemen.

*bericht bewerkt door Marko2 op 04 nov 2016 19:28

Je schrijft dat je nu de Atomic Race S (T) of S( L ) hebt (ik kan geen Race S vinden). Dat is zeker geen beginner ski. Verwacht ook geen groot verschil als deze ski vrij recent is. Kijk ook eens naar de radius waar je nu op skiet en wat je er niet fijn aanvindt.

*bericht bewerkt door Marko2 op 04 nov 2016 19:30

Als je voor de grotere radius kiest, ga dan voor de 176. Wil je een ski met een kleinere radius, ga dan voor een echte (consumenten) slalomski. Er zijn veel betere, stabielere en interessantere modellen dan de korte XTI (feitelijk de Redster Edge SL). Ga dan voor de Doubledeck SL.

Ik heb zelf de 169 aangeschaft juist vanwege de radius, helaas nog niet kunnen uitproberen :-(
Overigens mijn gewicht is ca 64 kg, dus scheelt niet zo veel. En over rmijn ieniemienie lengte van 160 cm op 169 cm ski’s doe ik niet moeilijk en de ski’s hopelijk ook niet :-)

Dus voor jou zou ik zeker de 176 kiezen (heb ik zelf ook nog even over getwijfeld)

*bericht bewerkt door Chonn op 04 nov 2016 20:55

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Bedankt voor de tips/ervaring tot zover! Mijn huidige ski’s hebben (zover dit nog na te zoeken is) een radius van 11. De 164 variant lijkt dus sterk qua radius op mijn huidige ski’s… Ik ben vooral op zoek naar meer kantengrip/stabiliteit op ijzige pistes (is ook groot deels techniek I know). Er is geen informatie (meer) van de Atomic Race Pro S terug te vinden, dus kan niet echt bepalen hoe ze qua ‘klasse’ vergelijkbaar zijn met de XTI.

Uiteindelijk denk ik dat ik meer een korte S’jes skier ben dan met 100 km per uur lange S’ en maken op een zwarte. Dan zou een 164 variant dus de keuze zijn.
Ik ga er nog een extra nachtje op slapen :)

Let it snow!

Goedenavond allen,
Omdat dit onderwerp over Atomic XTI gaat, wil ik hierin verder gaan met mijn eigen vraag erover.
Inmiddels heb ook ik mijn zinnen gezet op de Atomic Redster XTI.
Ik kan alleen moeilijk de lengte bepalen, misschien zijn er mensen met stukken meer ervaring hierin.
Mijn profiel:
Lengte: 1,79m
Gewicht: 92kg.
Ski eigenschappen:
Piste skiër.
Hard skiën met vooral wat grotere bochten en hogere snelheid dan gemiddeld, maar ook klein bochten wanneer dat uitkomt.
Ook op sommige momenten lekker rustig skiën vind ik ook top. Oftewel redelijk allround met de nadruk op hogere snelheid met korte en lange bochten.
Qua skiër kan ik mezelf plaatsen in de categorie: Gevorderd +

Mijn uiteindelijke vraag is uiteindelijk de lengte van deze ski, je hebt ze in 1,57 … 1,64 … 1,69 … 1,76.
Ik ben ook vooral benieuwd wat gewicht van invloed is op de lengte van de ski en wat dat doet op de piste, aangezien mijn gewicht groter is dan mijn lengte.
Ik zelf twijfel vooral tussen de 1,64 en de 1,69, de reden daarvan is dat het verschil van de radius zo groot is. (11,7 om 15,5)
Waarin zal ik dit verschil vooral gaan merken en zijn er mensen met ervaring met deze ski?

Maar alles bij elkaar stel ik deze vraag omdat ik met een hele hoop twijfel zit en ik op internet nog echt een bepaald antwoord heb gevonden dat me verder kan helpen.

Alvast hartelijk dank.

Je moet eerst een keuze maken over wat voor soort ski je wil: een slalom-achtige ski die het vooral goed doet in (gesneden) korte bochten, maar wat onrustig kan worden in lange bochten of als je rechtdoor gaat… of juist een langere radius, die lange bochten wat stabieler skiet, maar soms wat meer energie verbruikt voor korte bochtjes. Als ik je verhaal lees, ski je meer lange dan korte bochten, dus zou ik voor de tweede optie gaan.

Dan de ski in kwestie… Hoewel de XTI stabiel genoeg is, ben je inderdaad vrij zwaar voor je lengte. Ik kan me dan ook voorstellen dat er andere ski’s zijn die bij een skilengte van 175-180 (wat ik zou adviseren) wat meer steun leveren. Denk aan de Blizzard WRC (niet de Racing-versie) of de Rossignol Hero Elite LT TI. Beiden zou ik in 176 adviseren.

Je moet eerst een keuze maken over wat voor soort ski je wil: een slalom-achtige ski die het vooral goed doet in (gesneden) korte bochten, maar wat onrustig kan worden in lange bochten of als je rechtdoor gaat… of juist een langere radius, die lange bochten wat stabieler skiet, maar soms wat meer energie verbruikt voor korte bochtjes. Als ik je verhaal lees, ski je meer lange dan korte bochten, dus zou ik voor de tweede optie gaan.

Dan de ski in kwestie… Hoewel de XTI stabiel genoeg is, ben je inderdaad vrij zwaar voor je lengte. Ik kan me dan ook voorstellen dat er andere ski’s zijn die bij een skilengte van 175-180 (wat ik zou adviseren) wat meer steun leveren. Denk aan de Blizzard WRC (niet de Racing-versie) of de Rossignol Hero Elite LT TI. Beiden zou ik in 176 adviseren.

GiGi op 3 jan 2017 22:34

Bedankt voor je snelle reactie GiGi!
Wat ik niet erbij heb gezegd is dat ik het liefst bij Atomic blijf, altijd goede ervaring mee gehad namelijk!

Naar aanleiding van jouw reactie zal er dus eerder een twijfel worden voor de 1,69 of 1,76.
Aangezien ik altijd op wat korte ski’s heb geskied (Atomic sx modellen 1,57-1,64) vraag ik mezelf af of een 1,76 niet een te grote sprong word? Vooral voor de korte bochten word dat een stuk harder werken zijn en ik sta meestal wel de hele dag op de ski’s, dus het moet wel leuk blijven.
Zal de XTI (1,69 met 15m radius of de 1,76 met een radius van 16,4m) hierin een goede keus zijn of toch écht een ander model?

Uit een test kwam de volgende tekst die me ook aansprak:
“Hij stuurt in als een slalomski, maar is stabiel als een reuzenslalomski"

Wederom alvast hartelijk dank.

Ik zou de 176 nemen. Die extra stabiliteit zal je goed doen.

@Marc.1 ik snap dat wel die merkvastheid met Atomic :)

Ik ben uiteindelijk voor de 169 gegaan, de korte modellen vallen eigenlijk inderdaad af als je geen slalom (korte bochten) ski wil. De verkoper (nadat ik keuze al gemaakt had) vertelde inderdaad dat je eigenlijk maar de helft van de ski benut als je de kortere modellen neemt. De XTI is tenslotte juist de ideale mix tussen korte en lange bochten, met de korte modellen krijg je alleen de korte.

In jou geval zou ik inderdaad voor de 176 gaan om redenen die GiGi aangeeft.

P.s. Nog 2 weken wachten en dan weet ik ook hoe de XTI skiet :)
P.s.2: Kijk eens naar http://www.goofkensport.be/ als je je keuze voor de XTI hebt gemaakt, volgens mij vind je ze nergens goedkoper.
PS.3: De XTI in actie op Snow Magazine op RTL 4: http://rtlxl.nl/?&_ga=1.179498413.886778905.1483518432#!.. (na de pauze staat hij er ook even stil bij de ski zelf).

*bericht bewerkt door Gerwin. op 04 jan 2017 09:31

Let it snow!

GiGi en Gerwin.

Bedankt voor jullie tips en voor de links!
Ik ga daardoor toch voor het wat langere model, heeft me dus goed geholpen!

Over 2 weken weet ik ook meer over de ski Gerwin ;-)

Hallo,
We gaan al verschillende jaren skien. Ik heb altijd mijn ski’s ter plaatse gehuurd. Nu wou ik mijn eigen latten gaan kopen , de Atomic Redster XTI .
Ik ben geen echte racer , maar volgens de info die je overal kan lezen is dit geen probleem met deze ski.
Ik heb alleen maar de keuze tussen twee lengte, dat is de 157 en de 164.
Zelf ben een 1m68 ongeveer en 72kilo.
Nu weet ik alleen niet welke lengte ik zou kiezen.
Ik doe korte en lange bochten. Maar hou het toch liever wat rustig op de piste.
We gaan ook regelmatig naar Landgraaf , zou dit dan lukken met een 164 voor mij. Of is het dan wat harder werken?

De lengte (keuze tussen die twee) maakt daarin niet zo veel uit. Weet wel dat de lengtes die je noemt dus de slalom-kant van de range zijn, korte radius dus. In Landgraaf kan je overigens ook prima met deze ski uit te voeten.

De vraag is eigenlijk:
Waarom de XTI? Wat zoek je in een ski qua eigenschappen?

@GiGi Atomic verkoopt niet veel XTI’s met jou in de buurt of wel :)

Ik zou voor de langere 164 gaan gezien lengte/gewicht, hoewel het inderdaad jammer is dat je dan in de kortere slalom versie valt. Maar afhankelijk van je wensen (je skiet graag korte S’jes) hoeft dat geen probleem te zijn.

Let it snow!

Jawel hoor, maar dan meestal in de langere lengtes (de Edge GS dus eigenlijk).

Hey GiGi.
Ik zoek eigenlijk een goede pisteski, die goed presteert zowel op lisse sneeuw als ijs). Ik had deze atomic ski gevonden op de site van goofkensport. Prijs kwaliteit valt dit reuze mee. Ongeveer een 370 euro. Ik wou niet teveel er aan uitgeven. Rond de 450 a 480 euro. Het is natuurlijk blind kopen. Op vakantie krijg je allerlei soorten aan je voeten.
Dan weet je achteraf nog niet wat het beste is. Ik doe graag korte als lange bochten. En wat snelheid mag af en toe. Natuurlijk moet een stabiele ski zijn. Voor mijn eerste aankoop leek deze wel ok.

Dan moet je eens een middagje gaan testen, bijvoorbeeld in Snowworld Zoetermeer (gebruikmakend van het testassortiment van Duijvestein). Verschillende soorten ski’s als het gaat over radius, stijfheid, lengte, kaliber… Dan krijg je een idee wat je zelf wil en is het veel minder ‘blind kopen’. Overigens is er genoeg moois te vinden binnen je budget.

Hey GiGi.
Ik zoek eigenlijk een goede pisteski, die goed presteert zowel op lisse sneeuw als ijs). Ik had deze atomic ski gevonden op de site van goofkensport. Prijs kwaliteit valt dit reuze mee. Ongeveer een 370 euro. Ik wou niet teveel er aan uitgeven. Rond de 450 a 480 euro. Het is natuurlijk blind kopen. Op vakantie krijg je allerlei soorten aan je voeten.
Dan weet je achteraf nog niet wat het beste is. Ik doe graag korte als lange bochten. En wat snelheid mag af en toe. Natuurlijk moet een stabiele ski zijn. Voor mijn eerste aankoop leek deze wel ok.

Morgenavond gaan we nog eens naar Landgraaf. Mss dat ze daar nog wat hebben. Ik weet niet als je daar kunt testen? Daar nog wat info vragen. Bij wie kan ik daar terecht?

Moet je bij Duijvestein binnenlopen en daar even vragen. Als die 's avonds open zijn.

Bedankt , zullen we eens doen.

Deze zijn ook nog in aanbieding. Mss zit daar iets voor mij tss.(168 groot en 72 kilo) ipv die Atomic xti
Salomon Xmax X12 165/170 / 175 cm
Atomic redster xt 170 cm
Atomic redster edge gs 162/169/176
Volkl racetiger uvo rc 165 /170/175

Of zijn deze niet voor een gevorderde skier?

De Atomic XT is een wat softere versie van de XTI zeg maar, de Redster Edge GS in 169 en 176 is op de kleur na hetzelfde als de XTI. De Völkl en de Salomon zijn iets minder uitgebalanceerd dan de Atomics vind ik.

Welke zou je mij kunnen aanrader. De Redster Edge Gs 169.(voor mijn lengte van 168 en 72 kilo) Voor meer grotere bochten en wat stabieler te skiën. Meer allround. Die niet moeilijk doet als je wat snelheid hebt, en die tegen de avond Goed te gebruiken is wanneer de piste er wat slechter bij ligt. Of eventueel een ander merk.

De Redster Edge Gs 169 zou een prima keus zijn denk ik.

Plaats een reactie