Vragen over Anwärter diploma

Hallo allemaal,

Ik ben van plan dit jaar een opleiding tot skileraar te volgen. Ik houd erg van skiën en doe dit al zo lang ik me kan herinneren met mijn ouders en broertjes tijdens de vakanties.
Skileraar zijn lijkt me super leuk om te doen dit jaar maar ik heb een grote angst: week na week op de babyweide les te geven aan de allerkleinsten en mensen die voor het eerst op ski’s te vinden zijn. Daarom is mijn vraag gericht aan de mensen die hun anwärter diploma hebben en ervaring hebben met skiles geven. Aan welke niveaus van skiërs mag ik les geven na het halen van mijn anwärter? En hoe worden de klasjes verdeeld onder de leraren bij de meeste skischolen?
Dit om te voorkomen dat ik met verkeerde verwachtingen 1500euro neerleg om een opleiding te doen waar ik zonder vervolgopleiding niet blij van word.
Alvast bedankt!

Als jij nou enorm goed kan skiën en tevens de capaciteiten en kennis hebt om gevorderden les te geven, dan zal je vast ook betere groepen mogen lesgeven. Dit is echter aan de skischool om te beoordelen. De hoger opgeleide en betere leraren zullen in ieder geval voorrang krijgen wat betreft het toebedeeld krijgen van gevorderden lessen.

Bedenk ook dat de Anwarter een opleiding is die enkel recht geeft op beginnersgroepen. Je leert bij de Anwarter enkel hoe je beginners moet lesgeven, het lesgeven van gevorderden wordt niet behandeld en er wordt ook helemaal niet van je verwacht dat je dit kan, hetgeen dus ook betekent dat je in beginsel inderdaad enkel op de kinderweides zal staan of mensen zal lesgeven die nog nooit in hun leven op ski’s hebben gestaan.

Kortom, de vraag is hoeveel vertrouwen jij hebt in je eigen kunnen. Als jij denkt beter te zijn dan de leraren die normaal gevorderden lessen draaien (en ook daadwerkelijk beter bent), dan heb je waarschijnlijk weinig te vrezen.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 02 nov 2016 17:13

Wat ik bij de skischool in Serfaus heb ervaren toen ik daar voor het eerst les kwam geven was dat inderdaad wordt gekeken wat je kunt en hoe je voor een groep staat. Leraren die meer ervaring hebben (dus jaren achter elkaar komen lesgeven of in het seizoen hebben laten zien dat ze goed les kunnen geven) worden op een gegeven moment geplaatst in de hogere groepen met gevorderden daar in. Je begint in met anwärter in principe gewoon onderaan de ladder en laten zien wat je in petto hebt.

Verder was het zo dat wij als leraren die een seizoen aan het werk waren een week moesten lopen op de kinderweide met de aller kleinsten. Dit werd ook netjes bijgehouden en je kon verwachten dat je er een week stond. Voor 1 week is dat ook geen probleem. De leraren die hier de rest van het jaar stonden waren vaak mensen die via stage (toerisme etc.) er werkten. Deze hadden buiten les van de skischool geen anwärter (althans de meesten), sommigen kozen hiervoor omdat ze het leuk vonden met kinderen te werken.

Ik ben het helemaal eens met @HeelHollandBakErNiksVan
Eh @IkBakErNiksVan Nog even een aanvulling.
Je zal zeker een aantal jaren in de oefenweide staan.En verplicht zijn beginners en vooral kinderen les te geven.In groepen van max.10 kinderen / personen. Daarna gaat het over gunnen de gunfactor als “dank” voor bewezen diensten zullen we maar zeggen.
Belangrijk in deze is ook of je altijd aanwezig geweest bent bij de interne nascholing.En of je indeler je mag.De skischolen hebben ook graag leraren die elk jaar weer terug komen zodat ze niet alles weer moeten uitleggen(gang van zaken binnen de school en gebied) Die krijgen absoluut voorrang .
Leraar zijn lijkt je super leuk zeg je.
Ja alleen als je heeeel veeel geduld hebt.Anders moet je er niet aan beginnen.Je zegt zelf al dat je grote angst hebt om week na week op de babyweide les te moeten geven.

Dat verschilt heel erg per skischool. Ik had het geluk dat ik vanaf het begin kinderen van 7 jaar kreeg en de afgelopen seizoenen, op een enkel weekje beginners na, alleen maar licht gevorderden en gevorderden les mag geven. Let wel: Beginners zijn het dankbaarste dat je kan doen en je komt zeker aan skiën toe. Daarnaast kan je beter kinderen les geven die je ook echt iets kunt leren. De vergevorderden hebben eigenlijk meer behoefte aan iemand die de hele dag op hun let, dan dat ze überhaupt nog iets willen leren met oefeningen.

Even over het bedrag; ik neem aan dat dat inclusief verblijf etc. is?

Enjoy life, love skiing

Ik heb in m’n eerste seizoen van de 12 weken 8 in de kinderweide gestaan. En ja dat is niet altijd leuk met die 3,4 jarigen. Ze hebben nl niet altijd zin om te skien (kunnen de ouders mooi zelf gaan skien, of de halve dag toekijken hoe jij omgaat met 10 van die kleintjes) ?, of ze zijn moe/slecht weer. Maar zodra je dan een keer een klasje kinderen hebt waarmee je de berg op kan, dan ben je al die weken in kinderland weer vergeten, want tenslotte zijn dit de leukste klasjes waarvoor je het doet. Afgelopen winter bij een andere skischool gewerkt en daar werd netjes afgewisseld tussen de beginnende leraren. Ik heb zelf ook alleen m’n anwarter maar afgelopen winter (m’n tweede seizoen) heb ik zowel volwassenen, kinderen, beginners, gevorderden en zowel privé als groepsles mogen geven. Dus je moet het maar net treffen met je skischool, maar als anwarter ben je wel de eerst aangewezen persoon voor in kinderland. Ook is mijn ervaring helaas dat jongens minder vaak in kinderland worden gezet dan meiden?

Never eat the yellow snow

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik ga alles overwegen. Af en toe een klasje hebben op de babyweide lijkt me niet zo’n probleem maar als dit de helft van het seizoen is is mij dit toch wel erg veel. Ik denk dat als ik de opleiding gedaan heb wel genoeg kwaliteit moet hebben om ook niet-beginners les te geven en gewoon de berg op te kunnen. De vraag is natuurlijk of de skischool waar ik geplaatst wordt dit ook goed vindt en er collega’s zijn die aan kleine kinderen les geven wel heel leuk vinden, zoals ik het nu van jullie hoor.
Het klinkt nu een beetje alsof je gewoon geluk moet hebben en op het beste moet hopen?
@ikbakerniksvan Ik denk niet dat ik beter zal zijn dan de Oostenrijkse leraren die de gevorderde klassen draaien. Vaak zijn er echter wel klasjes tussenin en daar hoop ik wel les aan te kunnen geven. @avaski Dat is helaas het bedrag dat de meeste Nederlandse opleidingen rekenen voor een 10-daagse anwärter inclusief verblijf.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen of je skileraar wil worden of gewoon een seizoen in de sneeuw zitten. In dat laatste geval gewoon kijken voor baantjes waarmee je in levensonderhoud kan voorzien en zoveel mogelijk tijd overhoudt om de sneeuw in te duiken.

Je kunt ook gewoon op zoek gaan naar een skischool. Bij de meeste skischolen is er de mogelijkheid om daar in de regio je cursus anwarter te doen. Denk dat je dan rond de Euro 1000,- kwijt bent
Meeste opleidingen beginnen rond 5 december.

Via Snowsport Tirol betaal je €650,-. Maar met verblijf erbij wordt het inderdaad ook alweer een stuk prijziger.

Enjoy life, love skiing

Met je anwarter mag je officieel t/m licht gevorderden les geven.
Daarnaast is het dan heel afhankelijk van de skischool en jezelf hoe je ingezet wordt.
Zelf zal je naast aardig moeten skiën ook goed moeten kunnen lesgeven (onderschat dit laatste zeker niet). Daarnaast zorg je dat je goed Duits spreekt, meehelpt waar nodig (ook uit jezelf) en vriendelijk bent tegen de gasten, medewerkers van de skischool, de liften, restaurants etc.
Als het heel belangrijk voor je is kan je van tevoren natuurlijk aan een skischool vragen hoe bij hen de verdeling gaat.

Tuurlijk zal je in het begin een beetje geluk moeten hebben maar als jij een goede inzet hebt en je werk goed doet zal je daar ook sneller bepaalde verantwoordelijkheden voor terug krijgen.

Thank God summer is over!

Plaats een reactie