Hoe laat vertrek vanuit oostenrijk naar huis?

i.v.m. drukte vraag ik me af hoe laat jullie op zaterdagen vertrekken richting Nederland vanuit Oostenrijk?
Gaan jullie ook vroeg in de ochtend, rond 8:00uur of pas later weg?

Vaak heel vroeg… rond 6 uur of eerder of we gaan eind van de middag pas rond 16.00 uur. En dan op die dag nog lekker skien.

Als we met de auto zijn, meestal zo rond een uur of 10-11 …
Rustig ontbijt, rustig inpakken, afrekenen (voor zover nodig) en op pad.
Na de grote meute …

Heb en dan wel over Zwitserland, maar veel verschil zal dat niet maken.

Rob

Wij meestal tussen 4.00 en 6.00 uur !

Vanuit waar in Oostenrijk wil je vertrekken en hoe laat wil je weer thuis zijn? Op tijd om de piepers om 5 uur gaar te hebben, of wil je de drukte ontwijken? Vanuit Zillertal ben ik tot nu toe elke keer voor 6 uur het dal uitgereden, dan voorkom je dat je voordat je de snelweg op gaat en in de file terecht komt, dit zal in andere dalen waar veel skigebieden op uit komen niet anders zijn lijkt mij. Vertrek je aan het einde van een schoolvakantieperiode of in het laagseizoen? Dit kan ook bepalend zijn voor hoe laat je weg kunt en wilt gaan. Uiteindelijk zijn er duizend-en-1 nachten, of beter gezegd variabelen dat je met zo’n vraag alle antwoorden kan krijgen. Ik kan je wel vertellen dat het rond 8 uur meestal begint te sneeuwen, om 10 uur bij München de mist erin komt en om 10:30 tot 16 uur het regent in het Ruhrgebied, dus ook dit bepaalt mede jouw moment van vertrek!

Wij gaan juist altijd vroeg rijden, vorig jaar om 04.00 uur gaan rijden en om 13.00 uur weer thuis in Zeeland.

We vertrekken altijd rond een uurtje of 5. We proberen dan de drukte inderdaad voor te zijn. en ook om weer een beetje op tijd thuis te zijn.
We gaan altijd met een groepje vrienden (mannen) en ik vind het persoonlijk wel leuk om een beetje op tijd met de vrouw weer op de bank te kunnen zitten.

Lekker laat, eerst de hele dag nog skiën, we kunnen toch allebei rijden, dus dat gaat prima.

Enigszins afhankelijk van de periode / dag natuurlijk, maar doorgaans dat we op de dag van vertrek nog een half dagje de piste op gaan en daarna vertrekken om rond middernacht dan thuis te zijn. De heenweg is meestal 's avonds rond 20:00 vertrekken om de volgende dag meteen de piste op te kunnen. Uiteraard is dat allemaal gebaseerd op vervoer per auto, anders moet je even op je vliegticket kijken hoe laat je vertrekt ;)

i.v.m. drukte vraag ik me af hoe laat jullie op zaterdagen vertrekken richting Nederland vanuit Oostenrijk?
Gaan jullie ook vroeg in de ochtend, rond 8:00uur of pas later weg?

Ivo4 op 18 okt 2016 12:03

Is natuurlijk volledig afhankelijk van welke zaterdag: is het een schoolvakantie-zaterdag of gewoon een doorsnee zaterdag. Ook de vraag vanaf wáár je gaat rijden. Moet je bijvoorbeeld over de Fernpas, ga je via de Arlberg-tunnel naar Bregenz of ga je via München? En hoe zit het met de weersverwachting? Allemaal zaken om rekening mee te houden en die je vertrektijd bepalen. Want niet alleen in Oostenrijk heb je drukke verkeerspunten, maar ook in Duitsland kan erg druk zijn.

Piste riderrrrr

Voor 8en (hoe vroeger hoe beter) of anders na 12en. Meestal is het dan wel goed te doen.

Meestal pas laat weg, achter de files aan. Afgelopen seizoen nog lang op het terras gezeten en via diverse navi-apps de files zien afnemen. Vervolgens om 14u gaan rijden en rond 23u thuis.
Het jaar ervoor vanwege weersvoorspelling en zieken juist vroeg gaan rijden en toen was ik ook om 23u thuis…

Wij vertrekken al jaren einde van de middag vanuit Oostenrijk, ook nu we dankzij de kids in de drukke vakantieperiode gaan… eigenlijk altijd rustig geweest, nauwelijks files etc. Maar je weet het met verkeer maar nooit. Kan nu zomaar slecht weer zijn en/of ongelukken op de route treffen…

De laatste keer eens erg laat vertrokken, 18 uur en om 1:30 uur thuis (omgeving Gent) vanuit St Anton, voor herhaling vatbaar wegens erg rustig op de weg.

Ik kan je wel vertellen dat het rond 8 uur meestal begint te sneeuwen, om 10 uur bij München de mist erin komt en om 10:30 tot 16 uur het regent in het Ruhrgebied, dus ook dit bepaalt mede jouw moment van vertrek!

Marijnt op 18 okt 2016 13:29

Ben ik nou de enige die dit de grootste onzin vind??

Übung macht den meister!!!

De laatste keer eens erg laat vertrokken, 18 uur en om 1:30 uur thuis (omgeving Gent) vanuit St Anton, voor herhaling vatbaar wegens erg rustig op de weg.

hanss op 18 okt 2016 21:00

Dat is wel goed doorgereden :)
Vorig jaar om 9u vertrokken in Mayrhofen, onderweg sneeuw gehad tot aan de grens met Duitsland + nog kleine 45min a 1u in file gestaan door grenscontroles en s’avonds 19u waren we thuis. Ik spreek wel over Janari, dus een “rustige” periode.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Het maakt eigenlijk niets uit, behalve een hoop mazzel. Geen sneeuw, geen ongelukken voor je op de weg en nog een paar wegwerkzaamheden.
Wij rijden regelmatig vanuit het Salzburgerland op verschillende zaterdagen, zondagen door de weeks naar huis en kan van te voren niet zeggen hoe het verloopt. Zomer of winter, we zijn de laatste 2x op zondagochtend om 4,30 uur gaan rijden en dat was prima gegaan voor de meute uit. Dan is het toch wat minder druk tot aan Munchen/Nurnberg minder kans op file bij de wegversmallingen en rijdt het net allemaal nog even door.

Dienten Die Alte schule

Wij vertrekken meestal zaterdag iets na de middag altijd zeer goed bevallen op 1 keer na dat er een skibak op de autostrade lag.
We komen ook meestal aan rond 8-9u op zaterdagen dan zie je de files in de andere richting wel staan wat natuurlijk ook wel meespeelt om de keuze te maken.
Vorig jaar 1 keer om 4u snachts vertrokken omdat er zware sneeuw voorspelt was en we zo toch net op tijd beneden waren zonder de kettingen nodig te hebben.
Dus als je op zaterdag aankomt kan je de drukte van de vertrekkenden al wat inschatten en natuurlijk ook het weer in het oog houden.

vertrekken misschien op zondag? iedereen wilt zaterdag weg…

Ik kan je wel vertellen dat het rond 8 uur meestal begint te sneeuwen, om 10 uur bij München de mist erin komt en om 10:30 tot 16 uur het regent in het Ruhrgebied, dus ook dit bepaalt mede jouw moment van vertrek!

Marijnt op 18 okt 2016 13:29

Ben ik nou de enige die dit de grootste onzin vind??

RFKANGOO op 18 okt 2016 22:52

Cynisch bedoeld…

Piste riderrrrr

vertrekken misschien op zondag? iedereen wilt zaterdag weg…

miepmiep op 19 okt 2016 08:14

Het probleem is vaak dat je alleen van zaterdag tot zaterdag kunt boeken.
Wij gaan meestal vroeg weg (uurtje of 5), maar dan nog moet je geluk hebben dat je verderop (München bijv.) geen files hebt.

Zaterdagmorgen het appartement uit en de bagage in de kofferbak, maar lekker nog de hele dag skiën. Om een uur of vier even omkleden en de auto in en overnachten ergens boven München (altijd plek want die ‘overnachtingshotels’ zijn alleen op vrijdagavond vol,). Zondagmorgen vroeg weg en in de middag thuis. Voordelen: een extra skidag aan het eind van de vakantie en niet aan het begin als je na een nacht rijden op de piste staat en geen filestress. Ooit uitgeprobeerd ivm een slechte weersverwachting en nu vaste prik.

Ligt eraan. Ben al eens achter de drukte aan gereden en ook ervoor. Hangt beetje af van wat het gezelschap wil, en die willen meestal vroeg vertrekken en een groot deel van de dag ‘gewoon’ in de auto zitten. Ik rij het liefst 's nachts: lekker tempo doorrijden en één of twee extra skidagen!

Het maakt eigenlijk niets uit, behalve een hoop mazzel. Geen sneeuw, geen ongelukken voor je op de weg en nog een paar wegwerkzaamheden.
Wij rijden regelmatig vanuit het Salzburgerland op verschillende zaterdagen, zondagen door de weeks naar huis en kan van te voren niet zeggen hoe het verloopt. Zomer of winter, we zijn de laatste 2x op zondagochtend om 4,30 uur gaan rijden en dat was prima gegaan voor de meute uit. Dan is het toch wat minder druk tot aan Munchen/Nurnberg minder kans op file bij de wegversmallingen en rijdt het net allemaal nog even door.

Elly3 op 18 okt 2016 23:26

Klopt toch ook niet volledig, maakt zeker wel iets uit. Je kan inderdaad op elk moment een ongeval of sneeuw hebben maar als je op een drukke zaterdag om 9u vertrekt dan weet je gewoon dat je in de file zal staan … Voor de grote drukte of erna, dat is afhankelijk van de eigen voorkeur.

Wij gaan ook meestal eerst nog lekker skieen, dan rond 15-16u stoppen en terug naar huis. Eigenlijk altijd goed bevallen, prima door te rijden (dit is wel buiten vakanties)

@Wouter8 Wij doen dit ook, alleen wij stoppen met skien na de lunch, ingepakt hebben we al dus uitchecken etc. is het enige wat we nog moeten doen. Gaat altijd prima in de krokus.

Gotta go fast

Een paar keer in de voorjaarsvakantie meegemaakt dat met meerdere auto’s op verschillende tijdstippen vertrekken, weinig uitmaakt in de totale reisduur. Meestal is het geluk hebben dat er geen ongeluk nabij München / Frankfurt zich voordoet, en sneeuwval is heel bepalend. Ergste was in 2007 of 2008, dat we in een sneeuwstorm terechtkwamen, diverse dakkoffers gingen open.

Komend jaar ga ik een weekend naar Oostenrijk, mijn reisgezel mag niet rijden (leaseauto) , dus mogelijk pakken we op de heen en / of terugweg een hotelovernachting. Mijn ervaring is dat ik s nachts niet in 1 x kan rijden zonder moe te worden.

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 29 okt 2016 23:28

Vrijdagavond rond 19:00 uur
Zaterdag tegen de middag thuis
Ik ga met een rolstoelbus, dus de paze duren ook langer bij ons

Dat is wel goed doorgereden

Dan druk je je nog vrij genuanceerd uit. Een gemiddelde van 120+ op zo’n afstand noem ik geen “goed doorrrijden” …

Rob

Dat is wel goed doorgereden

Dan druk je je nog vrij genuanceerd uit. Een gemiddelde van 120+ op zo’n afstand noem ik geen “goed doorrrijden” …

RCGrootveld op 30 okt 2016 12:42

Hoe wil jij dit dan noemen?? Mijn routeplanner zegt dat dit 840km is en je er op dit moment zonder tussenstops 8 uur over doet. Dat zou uitkomen op een gemiddelde van 105 per uur. Als je met meerdere personen bent en je 2 of 3 x stopt voor een korte pauze om van chauffeur te wisselen is dit volgens mij prima haalbaar.

Übung macht den meister!!!

@Ivo4 je bent er nog niet en je wil weten wanneer je best kan vertrekken. Ik zou zeggen, stap niet uit of beter in de boot (of ben je met de tram, te voet, de bus, liftend, …?) en blijf thuis. Scheelt een hoop ellende.

Plaats een reactie