Film: Skiën in Iran (Zeer indrukwekkend)

Dit is pas exotisch… Een zeer indrukwekkende ski-docu.

Click. Click. Peace

Zeer mooi filmpje

Wow wow wow, echt schitterende beelden zeg

Snowsnowsnow

Wat een geweldige korte film! Heel mooi hoe ze de link tussen de vrijheid in de bergen weten te leggen met de rest van de samenleving. Iran is het land waar niks mag maar alles kan. Dit komt ook terug in de video.

Iran is mijn favorite land en ik zal er binnen twee jaar nog eens terug gaan.

Ik heb vrienden in Pakistan, daar kan je ook skiën en mooie bergtochten maken in de zomer.

Toch jammer dat die ganse regio alleen maar met slecht nieuws in het daglicht komt.

Glij blij door die brei :-)

Die mannen hebben volgens mij schitterend in beeld gebracht hoe de cultuur van het skiën daar nu is. Half december ga ik er zelf een lang weekend skiën en ik hoop op dezelfde omstandigheden en gastvrijheid. Het zal mijn grootse (ski)avontuur worden en dit filmpje zorgt ervoor dat ik niet kan wachten! Als er hier mensen nog tips hebben, houd ik mij aanbevolen!

Almliebe

@Coldfeet Zeker! Dat is zo zonde voor al die landen. Er is zoveel moois te doen. De lokale bevolking zou daar ook hun brood mee kunnen verdienen en helaas lukt dat nog niet.

Click. Click. Peace

@Lenilson Wat gaaf zeg! Ik ben jaloers! Zet je wat foto’s op ons forum?

Click. Click. Peace

Oke ik denk dat ik dom ben…ik wist echt niet dat je in Iran of Pakistan kon skiën in hoge berglandschappen.
Nu ik die 2 vrouwen…eh dit filmpje heb gezien ben ik wel onder de indruk hoor :P

Mooi filmpje, maar zeer indrukwekkend ook weer niet voor mij.

nice, maar ik zou na een geslaagde dag m’n halve liter toch wel missen!

@freerider Himalaya gaat redelijk hoog LOL

Glij blij door die brei :-)

@interjrs Dat lijkt achter gesloten deuren dus best mogelijk…

Click. Click. Peace

null
null
null
null

null
Op twee uren rijden van Tehran heb je twee grote ski-gebieden: Shemshak en Dizin. Begin december was ik hier en helaas waren deze beiden nog gesloten. Het veel kleinere Darbandsar ging dat weekend wél open en daar was dan ook heel ski-minnend Iran op af gekomen. We vertrokken al om zes uur vanuit de stad en ontbeten in één van de vele restaurantjes onderweg. Zelf had ik voor een dag skiën niet mijn eigen materiaal meegenomen en ben naar één van de verhuurders gegaan. Voor €15,- huurde ik voor een dag een paar schoenen en Dynastar ski’s. We waren er met Iraanse vrienden en dat scheelde wat in de prijs. Vervolgens moesten we een half uur in de rij voor onze dagpassen. Voor €20,- had je een pas die alleen gescand wordt bij entree van het gebied. Hiervoor kreeg je twee stoeltjes liften, een sleeplift en een gondel. De gondel was een oude uit Kronplatz en de liften waren oud en traag. Ze lieten in de vierstoeltjeslift maar twee personen per keer toe en ze lieten om en om een stoeltje leeg. We hebben maar niet gevraagd waarom ze dat deden…
De pisten waren top! Mijn ski’s waren niet gewaxt, maar gelukkig waren de pistes redelijk stijl en lekker hard. Her en der waren prima mogelijkheden om ook naast de piste een spoor te trekken. Het uitzicht was fenomenaal en het niveau van de skiërs deed niet veel onder voor een dagje Winterberg. Er werd les gegeven, her en der een paar stuntels, maar zeker ook een paar goede skiërs en boarders. Wat mij wel opviel was dat er geen kinderen aan het skiën waren. De mensen waren uitermate vriendelijk en wilden allemaal weten waarom wij uit Europa hier kwamen skiën! Het is in Iran ook de sport voor de elite en je zag veel mensen die engels konden en zich vrijer voelden dan in de stad: velen nuttigden eigen gestookte drank in de (lange) rijden en ze hadden fel gekleurde skikleding aan. Vrouwen zijn in Iran verplicht om niets verhullende kleding en een hoofddoek te dragen, maar hier droegen ze (soms) strakke skipakjes, mutsen, helmen en een enkeling stond zelfs even te paraderen met de haren los.
We waanden ons door de mensen, restaurants, omgeving en pistes regelmatig gewoon in de Alpen. In de middag werd het een heel stuk rustiger en hadden we de pistes voor onszelf. De liften waren verouderd, de borden kon ik niet altijd lezen en de organisatie was op zijn Iraans, maar verder heb ik er een prachtige dag gehad! De grotere gebieden moeten veel meer mogelijkheden hebben en ook regelmatig een dj buiten hebben staan en er zou zelfs een wijntje te krijgen zijn. Al met al een prachtige dag, welke mij incl. huur, ontbijt, lunch en diner nog geen €50,- gekost heeft. Er moeten ook prachtige chalets te huur zijn (tegen westerse prijzen) en een ticket naar Tehran is al te boeken voor €140,-. Geen alternatief voor de Alpen, maar wél een geweldige ervaring voor de avonturiers. Zelf ga ik ook zeker een keer weer en dan wat langer skiën!

Almliebe

Iran lijkt me een fascinerend land om door heen te reizen. Leuk verslag en mooie foto’s. Doet me denken aan de reportage van Floortje Dessing in Dizin :

(eerste 8 minuten)
http://3opreis.bnn.nl/bestemming/dizin

Wat een mooie beelden!

Net even gekeken, maar een retourtje kost ook geen drol. Idee vor de volgende vakantie:)

Prachtig, meer dan zo maar een skifilmpje.

Iran lijkt me een fascinerend land om door heen te reizen. Leuk verslag en mooie foto’s. Doet me denken aan de reportage van Floortje Dessing in Dizin :

(eerste 8 minuten)
http://3opreis.bnn.nl/bestemming/dizin

zenith op 30 dec 2016 19:30

Dat is ook waar het mij aan deed denken, na het zien van dit filmpje. Ook Floortje geeft aan dat in Iran op de berg het leven heel anders (vrijer) is.

Vrouwen zijn in Iran verplicht om niets verhullende kleding en een hoofddoek te dragen

Lenilson op 28 dec 2016 12:20

Ik ga ook naar Iran!!! :p

Plaats een reactie