Smartwatch vs smartphone voor bijhouden ski-dag?

Aangezien de techniek zich zo snel ontwikkelt de keuze voor een nieuwe vraag in plaats van verder te gaan met gerelateerde onderwerpen uit voorgaande jaren.

Voor komend seizoen overweeg ik om een smartwatch (Apple, Garmin, Tomtom) aan te schaffen om m’n ski-dagen bij te houden, maar kan dat natuurlijk ook gewoon met de smartphone en een goeie app doen. Ik weet dat de meeste apps wel de basiszaken bijhouden en dat zou goed genoeg zijn, maar wat extra’s is natuurlijk altijd leuk.

Basis:

  • afstand
  • hoogtemeters
  • lift vs skien
  • snelheid (gemiddeld, max)
  • pauzes instellen?

Extra’s:

  • combinatie met pistekaart
  • snelste route terug naar beginpunt (handig als je nieuw in gebied bent of langere tocht door het gebied maakt)
  • app die rekening houdt met de wachttijden in een gebied
  • koppeling met je skipas

Ik ben benieuwd wat jullie doen en of daar toevallig de ‘gouden tip’ tussen zit die mijn ogen opent ;)

Sinds vorig jaar gebruik ik Ski Tracks, dat geeft de basis in elk geval weer. Of de extra’s in een app mogelijk zijn is mij niet bekend

Tot dit jaar gebruik gemaakt van mijn Garmin 310XT die ik aan mijn rugtas had gebonden.
Prima voor wat betreft snelheid, hoogte en locatie alleen heeft hij geen idee of je aan het skien/snowboarden bent of dat je in een lift zit. Pauzeren doet de Garmin zelfstandig zodra je langer dan een paar seconden stilstaat.

Daarom heb ik dit jaar, met dank aan mijn werkgever voor het vergoeden van mijn dataverbuik :-) , iski gebruikt. Deze houdt wel rekening met liften ed. Ook pauzeren wordt allemaal automatisch geregeld.

De optie voor een “routeplanner” lijkt mij erg leuk hoewel ik mij, zeker in de voorverkenningsfase, erg kan vermaken met het plannen van route met behulp van een kaart.
Als ik mij niet vergis werkt een skipas met een RFID en ik heb geen idee of een telefoon op die frequentie kan werken. Een andere optie zou zijn dat de aanbieders van skipassen de “lezers” bij de toegangspoortjes zou aanpassen op het gebruik van smartphones. Maar dan moet je accu het natuurlijk niet begeven…iets wat met lage temperaturen niet denkbeeldig is.
En wachttijden bij liften lijkt mij lastig om te meten maar wellicht dat dat ook dat te wijten is aan mijn beperkte kennis tot deze materie.

Gebruik zelf ook ski tracks, erg tevreden over, biedt wel alleen de basis volgens mij maar daar wel zeer tevreden over en gebruik het al meerdere jaren.
Verder afgelopen jaar navionics ski gedownload, deze heeft volgens mij wel de optie met pistekaart maar heb de app nog niet gebruikt. Net wel even gekeken en het is mogelijk een route te plannen door een skigebied al kiest de app in eerste instantie wel voor de liften geloof ik. Misschien dat iemand die meer ervaring heeft met de app daar meer over kan vertellen.
Wat betreft de wachttijden zou dit kunnen met een app die vergelijkbaar is met flitsmeister, dan ben je wel afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers maar niet ondenkbaar.

Voor de Dolomietengangers is er de app van Dolomiti Superski.
De betaalde versie biedt als extra de basis trackerinfo (snelheid, locatie ed) De gratis versie biedt een routeplanner, pistekaart (offline te gebruiken), busschema’s, webcams en veel gebiedsinfo. Ook is er volgens mij de koppeling met je skipas.
Voor de overige gebieden gebruik ik ook SkiTracks. Ik heb zelf geen smartwatch maar die zou moeten werken met android wear.
Ik ga beide apps gebruiken komende winter.

Aftellen maar!

Ik heb de TomTom Runner2, ,aar ik zag dat de nieuwste oom een utivoering heeft voor outdoor berg activiteiten, zoals wandelen en skieen, met automatische lift detectie, net als de apps.

SKIEN GAAF!

Ahh, leuk, zit in hetzelfde dubio… Nieuw horloge en wil dan eigenlijk ook wel de mogelijkheid hebben om ski-gegevens te zien. Ik kom dan uit bij Tomtom Adventurer, komt eind oktober uit, een Suunto Horloge (maar nadeel is dat de hartslagmeter alleen werkt met een borstband), of Apple Watch.

Wil graag mogelijkheid om muziek op te slaan, hartslagmeter (zonder extra polsband) en dus ski-functie, kom ik alleen uit op Apple watch, hebben jullie nog andere opties?

@HaroldAKTomDaan
Ik heb ook eind vorig jaar die tomtom runner 2 gekocht (heel tevreden van trouwens). En nu brengen ze de Adventurer uit, en als ik zo ff snel kijken, is dat precies hetzelfde als de tomtom runner 2 maar zitten er een paar extra sporten in? En hij zou zogezegd steviger zijn. Beetje jammer van tomtom, als ik mijn ski-dag wil bijhouden met mijn horloge moet ik gewoon een nieuwe kopen. Een update voor de runner 2 zal er wel niet inzitten.

Nu de eerste skitrips voor sommigen achter de rug zijn was ik benieuwd of er nog nieuwe inzichten zijn?

Zelf na verdere oriëntatie in ieder geval de aanvullende vereisten/wensen:

  • geen band om m’n borst voor hartslag (Suunto en Polar vallen dus af?)
  • muziek nice-to-have
  • bijhouden skidag kan direct in horloge of met app (geen directe voorkeur)
  • evt dataverbruik niet echt een issue

Neig nu naar de iWatch met SkiTracks of iSki app. Laat me graag overtuigen van iets anders! ;)

@HaroldAKTomDaan
Ik heb ook eind vorig jaar die tomtom runner 2 gekocht (heel tevreden van trouwens). En nu brengen ze de Adventurer uit, en als ik zo ff snel kijken, is dat precies hetzelfde als de tomtom runner 2 maar zitten er een paar extra sporten in? En hij zou zogezegd steviger zijn. Beetje jammer van tomtom, als ik mijn ski-dag wil bijhouden met mijn horloge moet ik gewoon een nieuwe kopen. Een update voor de runner 2 zal er wel niet inzitten.

Michaelh op 6 okt 2016 11:05

Nope, dat is bij TomTom zo. Net als bij de meeste andere horlogemerken.
Vaak beloven ze nog wel van alles als je het koopt, maar dat is meestal een illusie.
PS: hier ook een TomTom 2. Op zich super tevreden over.
Maar om denk ook even na: in de koude, GPS, hartslagmeter en muziek op, dan is je batterij na 2 uur leeg.

Glij blij door die brei :-)

Ik neig ook enorm naar de TomTom Adventurer, reacties zijn wel heel wisselend (vooral over de batterijduur) en kan weinig over ski ervaringen vinden. Gebruik al een paar jaar de runner naar alle tevredenheid. Nadeel van de Appel Watch vind ik dat er vaak extra abonnement vormen aan vast zitten en ik hoef niet de hele dag door mail en berichtjes te ontvangen maar dat is persoonlijk voor iedereen.

Mooie is dat Coolblue een tevredenheidsgarantie heeft, je kunt de klok daar bestellen, uitproberen en wanneer hij niet bevalt binnen twee weken terug sturen met teruggave van je geld.

Toch maar proberen komende kerst… ;-)

Niemand die de Garmin Fenix 3 overweegt? Deze heb ik zelf voor multisporten en bevalt prima. Allee nog niet kunnen testen met de wintersport.

De app van Navionics (ski versie) is schitterend! Zeker voor Iphone gebruikers.

Die app ziet er goed uit, alleen issie betaald (dat is op zich niet erg, maar zou em zo graag eens uitproberen). Ik houd van overzichten (mn op hoogtemeters en afgelegde meters) en wil graag weten welke pistes ik exact ben geweest. Al het andere is vooral nice to have.

Ik gebruik dus sowieso nog een app, telefoon heb ik toch bij me en ik heb geen sporthorloge. Vind het op zich wel interessant als zo’n horloge daadwerkelijk ski en lift uit elkaar kan houden!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb vorige week voor het eerst mijn garmin fenix 3 hr kunnen testen in de sneeuw in espace killy.

Werkt perfect. Filtert er de liften uit en is nauwkeurig.
Ook details per afdaling.
Zat met de metingen altijd heel dicht in de buurt met een app op smartphone.
Ik ga er van uit dat mijn garmin correct is.

Zeer tevreden over en een aanrader.

Daarna gegevens synchroniseren met je smartphone en alles komt ook op een kaartje tevoorschijn net als alle nodige gegevens.

@juliensiebens droeg je de Garmin onder je jas of er boven?

Zelf heb ik ook de Fenix 3, waarmee je ook op bijv. connect.garmin.com precies kunt zien waar je allemaal geski’d hebt d.m.v. Google Maps integratie, werkte eigenlijk super!

Ik heb hem overigens onder en op mn jas gedragen maar de gegevens waren voor zover ik mij herinner vrijwel precies hetzelfde.

@juliensiebens droeg je de Garmin onder je jas of er boven?

McMeany op 20 dec 2016 15:42

Droeg hem onder mijn jas, dus enkel de temperatuur klopte niet

Bedankt voor de reactie!

@juliensiebens droeg je de Garmin onder je jas of er boven?

McMeany op 20 dec 2016 15:42

Droeg hem onder mijn jas, dus enkel de temperatuur klopte niet

juliensiebens op 20 dec 2016 18:43

Volgende week krijg ik een vivoactive hr en ik was benieuwd of het heel veel uitmaakt hoe je hem draagt.

Is het niet zo dat de temperatuur die je in connect ziet via internet wordt bepaald? Mijn oude 310XT heeft geen thermometer maar in connect kan ik wel zien wat de temperatuur was en hoe de atmosferische omstandigheden waren.

Ik gebruik ook Ski Tracks, opzich prima app voor basics.
vormgeving en gebruiksvriendelijkheid vind ik wel matig.

Iemand toevallig een goed alternatief.

Smartwatch had ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan, maar dat kan ook best een heel leuk idee zijn!
Is alleen zo prijzig :(
Maar ga me er toch maar eens in verdiepen.

Een jaar verder inmiddels en na vorig seizoen verschillende apps te hebben gebruikt ga ik dit jaar toch voor de smartwatch.

Garmin Fenix staat qua functionaliteit boven aan de lijst, alleen nog bedreigd door de veel duurdere Tag Heuer connected. Geef daarbij ruiterlijk toe dat de Tag Heuer alleen een overweging is vanwege de ‘looks’ en dat ik wel iets met horloges heb.

Vanaf komende kerstvakantie uitproberen en ik zal hier even een update posten.

Vorig jaar tijdens mijn skivakante in Livigno de Garmin Fenix 3Hr aangeschaft. Zeer tevreden over de mogelijkheden van dit toestel.

Heb ook een Garmin fenix 3. Smorgens opzetten, eerste dag iets langer nodig om gps te ontvangen, maar voor de rest, opzetten, tabblad laatste afdaling nemen, op start duwen en vergrendelen.

Handschoen erover en eens kijken als ik denk dat ik het snelheidsrecord op men snowboard heb gebroken even kijken,om dan direct terug met de voetjes op de grond gedrukt te worden…

Grootste voordeel: men gsmbatterij wordt niet belast, die houdt ik graag vrij voor noodgevallen.

*bericht bewerkt door Brian36 op 10 dec 2017 10:27

Ik gebruik Skitracks, zit ook nog een smartwatch app bij althans voor de Apple Watch, verder neem ik ook gebruik van Skiline.cc

Plaats een reactie