Welke Twin Tips??

Ik ga voor het eerst twin tips kopen maar heb er de ballen verstand van.
ze moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Makkelijk achteruit kunnen skiën
  • makkelijk kunnen draaien 360 enz
  • liefst ook gewoon piste (all mountain?)
  • licht zijn

Ik heb een budget van ong €300.
Nu heb ik de volgende gezien:

  • K2 Press 179 2016
  • Line Future Spin 181 2016
  • Armada El Rey 178 2016
  • Salomon NFX Lab 182 2015

Heeft iemand tips voor mij?? en wat voor binding zou ik erbij kunnen kopen??

Ik ben 1.80m en 65 KG

alvast bedankt

Ik heb ook de ballen verstand van wintersporten op twee latten (ik hou het liever bij één plank), maar ik kan je al wel een beetje op weg helpen! ?

Bekijk eens wat onderwerpen uit dit draadje: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/314437/de-beste-fo…

Het helpt misschien nog niet met jouw specifieke vraag, maar naar aanleiding van deze onderwerpen kan je een goed profiel van jezelf neerzetten, zodat het voor een ander makkelijker is je op weg te helpen.

Heb je al eens een van deze modellen getest?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Vergeet de El Rey. Leuke allmountain voor mensen die een twintip willen maar nooit het park in zullen gaan.

De K2 en Line ken ik niet persoonlijk.

De NFX is een prima parklat en doet het allmountain ook gewoon goed. Zeker gezien je gewicht zou je zo ook nog in de poeder kunnen gebruiken, hoewel centrale montage van je bindingen dan weer minder handig is. (je zou kunnen overwegen om ze niet centraal gemonteerd te nemen, maar dat gaat weer ten koste van het switch rijden…)

Bindingen: staal. Sth2 (let even op het teenstuk er zijn dacht ik versies met composiet teenstuk maar ook met staal). Atomic heeft dezelfde soort binding maar daarvan weet ik de naam niet.
Verder nog mogelijk de pivots van Look of Rossignol.
Met andere merken heb ik zelf geen ervaring, maar er zijn ongetwijfeld meer goede bindingen.

*bericht bewerkt door Hessel op 03 okt 2016 21:54

Ik ga voor het eerst twin tips kopen maar heb er de ballen verstand van.
ze moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Makkelijk achteruit kunnen skiën
  • makkelijk kunnen draaien 360 enz
  • liefst ook gewoon piste (all mountain?)
  • licht zijn

Ik heb een budget van ong €300.
Nu heb ik de volgende gezien:

  • K2 Press 179 2016
  • Line Future Spin 181 2016
  • Armada El Rey 178 2016
  • Salomon NFX Lab 182 2015

Heeft iemand tips voor mij?? en wat voor binding zou ik erbij kunnen kopen??

Ik ben 1.80m en 65 KG

alvast bedankt

martinusvangeel op 3 okt 2016 19:42

Hoi,

Ik kan je wel wat advies geven.
De El Rey is een prima beginners ski, die lekker licht is maar ook niet meer dan dat. Geen high end ski in ieder geval.
De k2 press, is e een beetje hetzelfde idee als de El Rey.
Beide skis hebben een cap construction, dat is redelijk goedkoop en zorgen ervoor dat ze lichter zijn. Dit resulteert echter ook in minder torsiestijfheid, wat ze minder goed maakt voor op de piste.

De NFX heb ik zelf gehad, echt een super ski voor grote schansen en op de piste. Redelijk stijf, sidewall, en aan de zware kant. Dit maakt hem heel stabiel, maar minder vergevingsgezind en iets lomper voor je eerste 360’s. Verder zou ik met deze ski met jouw gewicht eerder voor de 176 gaan.

De future spin heb ik wel eens in mijn handen gehad, lijkt mij wel een goede ski voor jouw. Een redelijke medium flex, capwall constructie, dus redelijk speels/ vergevingsgezind maar ook prima allmountain.
Dit lijkt me de beste keuze voor jou. In 181 is ie perfect allmountain, gaat het je echt om je eerste freestyle skills onder de knie te krijgen zou je hem ook 1 maatje kleiner kunnen nemen.

Voor bindingen zou ik in jouw geval opzoek gaan naar:
Salomon/Atomic STH/STH2 13
Marker Griffon 13
Tyrolia AAAttack 13
Rossignol FKS 12 of 14
Dat zijn toch wel de betere freestyle bindingen.

Overigens heb ik zelf ook nog een interessante ski voor je te koop:

Een gloednieuwe Atomic Infamous 176, het 2017 model, evt. incl. een nieuwe Marker Griffon 13 binding.
Deze ski zou het voor jou ook erg goed doen. Het is een lichte, redelijk flexible ski met een capwall constructie en snelle base. Deze is perfect voor je eerste tricks, maar ook als je al wat verder gevorderd bent.
Totaal prijs voor het setje is 300,-

Hi,

Goede vraag Martinus, zelf heb ik een aantal jaar ervaring met Salomon twintips.
Type Foil, is al een wat ouder model, alleen vind de werking prima.

Vind ze het goed doen op de piste en erg fijn om er mee te spelen. Ben absoluut geen freestyle pro, dus denkende aan spelen: ronddraaien 360 over de piste, achteruit skien, kleine sprongen, carven/snijden op de piste. Kortom, je bent erg wendbaar met deze latten.
Wat me alleen wel opviel, wil je erg hoge snelheden maken (lees: snijden in de sneeuw, lange bochten maken met een helm) dan mogen zie iets stijver zijn naar mijn mening.
Voorheen had ik sportcarvers van Salomon en die gingen op hoge snelheden klapperen, zeker niet prettig. Met de Foil’s heb ik dat gelukkig niet tot nauwelijks. Verder vind ik ze goed genoeg voor all mountain met snelheid en wat freestyle. Met offpiste werken ze ook prima, alleen pak ik dit vrij weinig.

Verder heb ik begin vorig jaar op een testdag van FreeStyleSport K2 twintips onder me gehad (type is me ontgaan) en vond ze prima, waren nog iets wendbaarder (360draaien op piste) en iets lichter. Komt waarschijnlijk ook met de nieuwere techniek die erin verwerkt zit.

Succes en laat even weten wat het is geworden!
@Tappie, nice feedback!
Ik ga dit topic even verder volgen en wat testen/eigenschappen lezen. Wellicht zie ik wel een leuke twintip upgrade.

100% de lines

Spray skiërs

100% de lines

Spray skiërs

Plaats een reactie